toldek1 Zgłoś #1 Napisano 24 Sierpnia 2008 Adaptacja przepustnicy Made By ADAKO ADAPTACJA NASTAWNIKA PRZEPUSTNICY Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami serwisowymi i chociaż dołożyliśmy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były prawdziwe i aktualne - nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za ewentualne straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek. Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy. Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy :-) Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę: ► Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował. ► Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. ► Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. ► Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany. Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące warunki: ► Brak błędów a pamięci sterownika silnika. ► Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V ► Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu). ► Przepustnica czysta! ► Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne) ► Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95ºC ► W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właściwą procedurą adaptacji przepustnicy, należy wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisując wartość "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00). PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU (ale bez zaworu regulacji biegu jałowego): Zapłon włączony, silnik nie pracuje! [Wybór] [01 - Silnik] [bloki pomiarowe - 08] Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS i Marelli np. silniki ADY i AEE). [idź!] [Przełącz na Nastawy - 04] Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: "Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM. System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na : [bloki pomiarowe - 08] ...i gotowe. PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T Zapłon włączony, silnik nie pracuje! [Wybór] [01 - Silnik] [bloki pomiarowe - 08] Wybierz grupę "060". [idź!] [Przełącz na Nastawy - 04] Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: "Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM. System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na : [bloki pomiarowe - 08] ...i gotowe. PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-2000) (Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg. Zapłon włączony, silnik nie pracuje! [Wybór] [01 - Silnik] [Nastawy podst. - 04] Wybierz grupę "060". [idź!] Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk: [ON/OFF/Dalej] Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON. Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: "Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM. System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknąć: [ON/OFF/Dalej] wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe. Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF [Gotowe, powrót] PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. To samo Made by JAFO z Naszego forum Robisz to za pomocą VAGa Zależy, jaki sterownik silnika Przed wykonaniem kalibracji nastawnika przepustnicy muszą być spełnione następujące warunki: -silnik nie pracuje, -w pamięci sterownika nie ma błędów (funkcja: [Odczyt kodów błędów]), -napięcie zasilania w instalacji samochodu nie jest niższe niż 11V, -wszystkie odbiorniki elektryczne wyłączone, -przepustnica musi być w pozycji biegu jałowego, ------- Procedura kalibracji przepustnicy przebiega w następujący sposób: -włączamy zapłon, -w programie diagnostycznym wybieramy opcję Silnik, -po poprawnym połączeniu ze sterownikiem wybieramy Nastawy podstawowe, -w okienku z zapytaniem o numer bloku wpisujemy 1 i zatwierdzamy przyciskiem Przejdź do bloku. Sterownik otworzy przepustnicę przechodząc przez trzy charakterystyczne punkty. Wartości te zostaną zapamiętane w pamięci centralnej jednostki sterującej. Proces ten trwa około 10 sekund. Następnie przepustnica zatrzyma się w pozycji gotowej do uruchomienia silnika. Obserwuj parametr nr 4 (znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu). Jest to 8 pozycyjny blok wartości bitowych. Jeśli kalibracja przepustnicy zakończyła się powodzeniem to na miejscu 2, 3 oraz 5 tej wartości (licząc od prawej strony) musi być wskazanie 0. Jeśli tak nie jest oznacza to: wskazanie 1 na pozycji 2 - silnik nie pracuje równo, zanotowano obroty powyżej 2000 obr/min, wskazanie 1 na pozycji 3 - nastawnik klapy przepustnicy nie zamyka się, wskazanie 1 na pozycji 5 - nie przełącza się przełącznik końcowy obrotów silnika. klawiszem {Wyjdź} można wyjść z [Nastaw podstawowych], kolejne naciśnięcie klawisza {Wyjdź} kończy transmisję ze sterownikiem, wyłączamy zapłon po odczekaniu 15 sekund. ============ Drugi sposób. Włączamy zapłon, w programie diagnostycznym wybieramy opcję [silnik], po poprawnym połączeniu ze sterownikiem wybieramy [Nastawy podstawowe], w okienku z zapytaniem o numer bloku wpisujemy 98, sterownik otworzy przepustnicę przechodząc przez pięć charakterystycznych punktów oraz wartości min i max. Wartości te zostaną zapamiętane w pamięci centralnej jednostki sterującej. Proces ten trwa około 10 sekund. Następnie przepustnica zatrzyma się w pozycji gotowej do uruchomienia silnika, Klawiszem {Wyjdź} wychodzimy z [Nastaw podstawowych], Kolejne naciśnięcie klawisza {Wyjdź} kończy transmisję ze sterownikiem, wyłączamy zapłon po odczekaniu 15 sekund. Tu leży programik dla ujarzmiania przepustnicy Felicji 1.3 MPI http://www6.zippyshare.com/v/78638627/file.html lub Skoda 1[1].3MPI - program.rar Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #2 Napisano 3 Września 2011 Znalazlem info na forum audi o robieniu adaptacji bez programu diagnostycznego: "Falujace obroty to brudna przepustnica. Odkrec 4 sruby na imbus 6 wyjmij ja i dokladnie wymyj w srodku benzyna ekstrakcyjna. Jak zalozysz najlepiej zaadaptuj vagiem, badz wylacz wszelkie zbedne odbiorniki pradu, przekrec na zaplon, ale nie odpalaj. przepustnica powinna piszczec przez jakis czas(ok.1min) po czym uslyszysz klikniecie, wtedy odpal. Warunek powodznia sposbem 2 to temp. silnika min. 80 stopni, napiecie aku powyzej 12v i zamknieta przepustnica, czyli noga nie na gazie. Chyba to wszystko. " Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Danek75 Zgłoś #3 Napisano 3 Września 2011 Czemu ma ten temat służyć? :fajny Jest już o adaptacji przepustnicy mnóstwo tematów na forum. Znalazlem info na forum audi o robieniu adaptacji bez programu diagnostycznego: A na naszym tego nie ma? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #4 Napisano 3 Września 2011 A na naszym tego nie ma? __________________ NIe wiem. Auto posiadam od paru dni i sie wczytuje.NAwet jesli informacja jest podana w innym temacie, to chyba lepiej jak kilka rozwiazan poda sie w jednym, bo szukanie odpowiedzi po calym forum jest delikatnie mowiac wku....jace. Jesli powyzsze info juz istnieje to skasujcie temat i tyle. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Danek75 Zgłoś #5 Napisano 4 Września 2011 NAwet jesli informacja jest podana w innym temacie, to chyba lepiej jak kilka rozwiazan poda sie w jednym, bo szukanie odpowiedzi po calym forum jest delikatnie mowiac wku....jace. Wystarczy wpisać : adaptacja przepustnicy :fajny http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=62143&highlight=adaptacja+przepustnicy http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=148&highlight=adaptacja+przepustnicy http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=10456&highlight=adaptacja+przepustnicy http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=11986&highlight=adaptacja+przepustnicy Trzeba powertować parę stron i wszystko się znajdzie A ten nowy temat po miesiącu - dwóch - też będzie zaśmiecony i zniknie w tłumie :bry2 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #6 Napisano 4 Września 2011 adaptacja przepustnicy Ten temat znalazlem przez przypadek jako odnosnik w innym temacie NIc na temat adaptacji nie szukalem za specjalnie, bo w nowym nabytku dziala ok. Ale dzieki za linki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SKM_sk-ce Zgłoś #7 Napisano 23 Stycznia 2013 (edytowane) Witam, Przydatny filmik o adaptacji wszystkich rodzajów przepustnic programem VAG/VCDS. Niestety filmik jest po angielsku, jednak znajomość podstawowych słówek pozwoli na zrozumienie narratora. link: Pozdrawiam Edytowane 24 Maja 2016 przez SKM_sk-ce Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sdr_zg Zgłoś #8 Napisano 2 Lutego 2016 panowie, zdaje się, że potrzebuję Waszej pomocy. przymierzam się - nie własnoręcznie, jednak w ramach podstawowej edukacji zlecono mi zbadanie tematu;) - do adaptacji przepustnicy w mojej dziecince, b5 1.6 2000r., jednak nigdzie nie mogę znaleźć info, jaki to silnik: ahl, adp, arm czy ana. nie wiem też, jak duże i czy w ogóle ma to znaczenie dla tego zabiegu. wszystkie briefy i cała sterta dokumentów została przetrzepana przeze mnie kilka razy, ale bez skutku. a z numeru vin nie umiem odczytać. drugi problem: nie jest dla mnie oczywistym, jaki typ przepustnicy posiadam: całkowicie elektryczny czy sterowany za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu:) z racji tego tego, że moje dziecko ma już trochę lat na karku i dzięki temu mniej elektroniki, obstawiam opcję drugą. trzecia rzecz: nie mogę też znaleźć instrukcji przeprowadzenia samej adaptacji, jednak sądzę, że z tym pójdzie mi już łatwiej po ustaleniu dwóch pierwszych szczegółów, choćby dzięki #1 w tym wątku;) prośba moja o małą pomoc w rozwianiu wątpliwości, z góry dziękuję Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
piasek1985 Zgłoś #9 Napisano 2 Lutego 2016 Kod silnika bedziesz mial na tabliczce znamionowej w komorze silnika i na wlepie w bagazniku w otworze na kolo zapasowe. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sdr_zg Zgłoś #10 Napisano 2 Lutego 2016 ok, mam! :victory okazuje się, że to ahl, więc teraz rodzi się kolejne pytanie: czy w tych silnikach przeprowadza się w ogóle te adaptację? bo zdania na tym forum są mocno podzielone i już nie wiem, czym się sugerować jedni mówią, że AHLe same się adaptują, inni, że trzeba to samemu zrobić. czyli co w końcu? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Cold Zgłoś #11 Napisano 8 Czerwca 2017 Ktoś wie, czy 1.6 ahl 97 rok trzeba adaptować? nigdzie nie ma o tym info Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Jericho Zgłoś #12 Napisano 10 Czerwca 2017 Ktoś wie, czy 1.6 ahl 97 rok trzeba adaptować? nigdzie nie ma o tym info 3 link od gory: http://bfy.tw/CIQo Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
piotrek_ke Zgłoś #13 Napisano 14 Września 2017 Mam mały problem. W wtyczce przepustnicy brakuje prądu. co dalej robić? odpowiada za to jakiś bezpiecznik? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach