janlo11 Zgłoś #1 Napisano 7 Maja 2008 Witam wszystkich. Mam pytanie. Czy można dolewać płyn Borygo jako dolewke do układu chłodzenia.Wiem, że ma być G12 plus. Borygo jest tego samego koloru (różowy) co płyn którym jest zalany ukł.chłodzenia, a druga sprawa czy G12 plus to jest koncentrat czy gotowy już płyn. Pytałem w pewnym sklepie z częściami samochodowymi czy Borygo jest dobre - potwierdzili mi, że tak. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
souler Zgłoś #2 Napisano 7 Maja 2008 podstawowa zasada - nie mieszaj Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wazzi Zgłoś #3 Napisano 7 Maja 2008 Skoro kupujesz auto za conajmniej 70 tys to czy jest sens oszczedzac z 30 zloty na plynie?;] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Krawcol Zgłoś #4 Napisano 7 Maja 2008 Skoro kupujesz auto za conajmniej 70 tys to czy jest sens oszczedzac z 30 zloty na plynie?;] Dokladnie. W ASO koncentrat G12 kosztuje ok. 30zlotych... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Majcin Zgłoś #5 Napisano 7 Maja 2008 G12 plus to jest koncentrat koncentrat - na butelce jest napisane jak rozrabiac ( tzn rysunki ) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michal.Enter Zgłoś #6 Napisano 8 Maja 2008 rozrabiaj z wodą destylowaną. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janlo11 Zgłoś #7 Napisano 8 Maja 2008 Skoro kupujesz auto za conajmniej 70 tys to czy jest sens oszczedzac z 30 zloty na plynie?;] Sorry Wazzi ale pytanie było inne. Nie prosiłem o kpiące opinie na temat ceny samochodu i oszczędzania na płynie, lecz o poradę. Jeżeli nie znasz odpowiedzi to nie zabieraj głosu na dany temat lub wypowiadaj się rzeczowo. Innym dziękuje za podpowiedź Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Wazzi Zgłoś #8 Napisano 8 Maja 2008 Sorry Wazzi ale pytanie było inne. Nie prosiłem o kpiące opinie na temat ceny samochodu i oszczędzania na płynie, lecz o poradę. Jeżeli nie znasz odpowiedzi to nie zabieraj głosu na dany temat lub wypowiadaj się rzeczowo.Innym dziękuje za podpowiedź Odpowiadam rzeczowo ;] I jakos nie wykpilem tylko zwrocilem uwage ze skoro masz auto klasy jakiej masz to nie widze sensu zalewania go plynem typu Borygo odpowiednim do aut sprzed 10-15 lat;] a skoro masz jakies kompleksy ze to Cie urazilo to już Twoj problem;] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janlo11 Zgłoś #9 Napisano 8 Maja 2008 Odpowiadam rzeczowo ;] I jakos nie wykpilem tylko zwrocilem uwage ze skoro masz auto klasy jakiej masz to nie widze sensu zalewania go plynem typu Borygo odpowiednim do aut sprzed 10-15 lat;] a skoro masz jakies kompleksy ze to Cie urazilo to już Twoj problem;] pyskówki nic tu nie poradzą ps admin zamknij temat Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Andrzej70GK Zgłoś #10 Napisano 9 Maja 2008 Odpowiadam rzeczowo ;] I jakos nie wykpilem tylko zwrocilem uwage ze skoro masz auto klasy jakiej masz to nie widze sensu zalewania go plynem typu Borygo odpowiednim do aut sprzed 10-15 lat;] a skoro masz jakies kompleksy ze to Cie urazilo to już Twoj problem;]__________________ Ale nie na temat i zwrócił Ci na to uwagę Jan.Jeśli jeszcze nie rozumiesz to chodziło o DOLEWKĘ.Pozdrawiam;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mirekm11 Zgłoś #11 Napisano 11 Maja 2008 Nie wiem, ale jest to zawsze ryzykowna sprawa. Swego czasu nalałem do forda innego płynu chłodniczego i wszystko było OK przez ~3 lata. Po tym czasie trzeba był zmienić płyn, co też się stało. Po tygodniu nastąpiło rozszczelnienie pompy wody. Zrobiłem rachunek sumienia, i co sie okazało. Za drugim razem nalałem czynnik o podobnym składzie jak oryginał, a za pierwszym nie. Prawdopodobnie, za pierwszym razem, dodanie innego czynnika spowodowało spuchnięcie uszczelek, a za drugim razem nastąpiło coś odwrotnego i lało się, że hej. Nauczony tym doświadczeniem, jeżeli dolałeś borygo, wymieniałbym go czym prędzej, chyba, że ktoś odpowie, że robił to wielokrotnie i nic się nie działo. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Kear Zgłoś #12 Napisano 11 Maja 2008 Nie dotykaj borygo nawet, bo jeszcze odpadnie Ci ręka. Dolałem rok temu do mazdy i wypluło mi cały płyn przez pompę wody - padły uszczelki. Dodam tylko, że nie jestem jedynym przypadkiem, gdzie pompa wody była do wymiany po dolewce borygo. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
janlo11 Zgłoś #13 Napisano 12 Maja 2008 dzięki panowie za rzeczowe wypowiedzi. upewniłem się, że nie warto tego robić nie mając nic innego pod ręką. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
souler Zgłoś #14 Napisano 12 Maja 2008 wody destylowanej sie dolewa gdy trzeba, wody!!! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Olab3 Zgłoś #15 Napisano 19 Października 2012 (edytowane) Wiecie co? Wiem, że temat stary, ale tak się składa, że mnie dzisiaj dotyczył. W internecie toczą się boje- jedni mówią, że spokojnie można g12 z borygo mieszać. Inni, że absolutnie nie, bo żrący. Tak jak ktoś napisał- problem nie jest najczęściej w płynie a w tym, że jak się jeździ starym autem to po prostu się sypie (złośliwi powiedzą zaraz, że płyn zły). Dzisiaj musiałam dolać płynu a na stacji nie mieli g12 więc kupiłam borygo i teraz siedzę na necie i co teraz, co teraz. Każdy pisze, co innego więc wzięłam w końcu ze stron producentów skład g12 i borygo. Różnica jest taka, że borygo ma tetraboran i boraks w stężeniu <1% a g12 ma sól potasową kwasu etyloheksanowego <1%. Glikol etylenowy jest i tu i tu (g12 w stężeniu 40% a borygo 49%). Nie wiem, być może te składniki w stężeniach <1% mogą ze sobą reagować dając niepożądany efekt, ale szczerze... po dolewce jeszcze, gdzie rozcieńczamy boraks tak naprawdę skoro dolewamy (przed rozcieńczeniem mamy <1%)? Wątpię, żeby dolewanie borygo miało negatywny wpływ. Poza tym teraz borygo jest nieco inne niż kiedyś i nawet na stronie poducenta napisane jest, że nadaje się do chłodnic aluminiowych. Napisałam jeszcze specjalnie do producenta, żeby mi napisał jasno czy mogę mieszać borygo o takim składzie z g12 (nie chodzi o jazdę na samym borygo a o mieszanie). Oświadczam wszem i wobec, że nowe borygo można spokojnie mieszać z G12 a nawet jak i na samym borygo będziecie jeździć to będzie dobrze. Spytałam o to producenta, który podkreślił to, co już pisałam, że nowe borygo ma inny skład i jest przystosowane do układów chłodzenia z chłodnicami aluminiowymi oraz że mogę bez problemów mieszać je z g12. Zapytałam także chemików (jeden z nich był moim wykładowcą z chemii nieorganicznej) i także potwierdzili moje przypuszczenia z tymże jeden napisał, że boraks może dawać odczyn alkaliczny i atakować aluminium, ale tylko w drastycznych warunkach eksploatacji. W borygo jest go <1% (po to żeby uniknąć korozji). Ja leję g12, ale w awaryjnych warunkach nie siać paniki a lać spokojnie borygo. Nowym borygo można w ogóle zastąpić g12. Jak kto woli. Edytowane 22 Października 2012 przez Olab3 dodanie info od producenta i chemików Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach