Pacjent to Golf VI 2.0 TDI CR o kodzie silnika CBD 2010r. Autko klienta, zapalała sie kontrolka silnika i błedy odnosnie czujnika różnicy ciśnień G450 oraz malfunkcja DPF, nie pamiętam dokładnych kodów błędów. VCDS w wartościach silnika gr. 100.3 oraz 100.4 pokazał wartość -50mbar i nie reagaował po dodaniu gazu,więc czujnik do wymiany. Po wymianie auto odżyło i nabrało wigoru. Brak błędów w pamięci.
Uwaga: KTS pokazuje zanieczyszczenie DPF sadzą w gramach- jest to wartość myląca gdyż odnosi się do ->patrz pkt 1 poniżej, a rzeczywiste saczadzenie odczytamy tylko VCDSem (u mnie 0g).
MANUAL otrzymany od dystrybutora VCDS:
Jeżeli czujnik różnicy ciśnień jest uszkodzony i będzie pojawiał się ten błąd, procedura regeneracji nie będzie możliwa - nie pozwoli na nią sterownik.
1. Sprawdzanie zanieczyszczenia DPF:
- Wartość graniczna dla tego silnika to 175 ml. Jeżeli jest większa, należy wymienić filtr.
- Grupa pomiarowa 108.1 - aktualna wartość zanieczyszczenia w ml.
2. Odczyty z czujnika G450:
Bloki pomiarowe, grupa 100.3: różnica ciśnienia. Grupa 100.4 - offset ciśnienia.
3. Adaptacja czujnika ciśnienia G450 (przed adaptacją i po adaptacji sprawdzić wartości w polach 100.3 i 100.4). Tę samą procedurę stosuje się zarówno w przypadku wymiany sterownika silnika, jak i czujnika G450.
- Włączyć zapłon (ON).
- [01 - Silnik] funkcja "Kodowanie-II" wpisać kod 30605. Po zatwierdzeniu należy wyłączyć zapłon na 40 sekund (OFF), a następnie włączyć w pozycję ON.
4. Wymiana filtra cząstek stałych na nowy i resetowanie zawartości zanieczyszczeń. W tym systemie resetowania wartości nie może być cofnięte, dlatego tę procedurę należy przeprowadzać WYŁĄCZNIE wtedy, gdy filtr był rzeczywiście wymieniony.
- Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym.
- zwiększyć obroty do 1500 na minutę i utrzymać na takim poziome
- Zalogować się do sterownika kodem 12233 (Dost. Upow. lub 11 - Logowanie)
- Długa adaptacja, kanał 016, wpisujemy jako nową wartość 0001.
- Po wykonaniu adaptacji należy włączyć zapłon na ok. 40 sekund
Sprawdzenie adaptacji: grupa 108.1: ma być zero.
Uruchomić silnik, grupa 099 (temperatura przed turbosprężarką) Grupa 100.2: temperatura za DPF; 100.1 temperatura przed DPF
REGENERACJA:
Warunki wymagane:
- zbiornik paliwa zapełniony przynajmniej do 1/4 objętości. W przeciwnym wypadku procedura regeneracji nie zostanie uruchomiona.
- pojazdy z automatyczną skrzynią biegów - selektor w pozycji P(ark).
- pojazdy z manualną skrzynią biegów - pozycja N.
- maska silnika zamknięta
- załączony hamulec postojowy
- regeneracje najlepiej przeprowadzać na zewnątrz budynków - na podłożu, które nie jest łatwopalne. Temperatura spalin na końcu rury wydechowej może dochodzić nawet do 300 stopni Celsjusza.
Dodatkowo muszą być spełnione inne warunki, np. temperatura paliwa mniejsza od 60 stopni C, odpowiednia temperatura silnika, odpowiednia temperatura oleju, odpowiednie ciśnienie atmosferyczne, odpowiedni poziom naładowania akumulatora, sprzęgło w pozycji "zero".
Regeneracja będzie możliwa tylko wtedy, gdy w sterowniku nie ma żadnych błędów świadczących o niesprawności elektroniki silnika i sterowaniu pracą silnika. Jedynym akceptowalnym błędem jest błąd mówiący o zapełnieniu filtra cząstek stałych (009263).
Zaleca się również sprawdzenie czujnika G450 przed wykonaniem procedury:
- sprawdzenie wzrokowe połączeń
- sprawdzenie wartości w grupie 100.3 (różnica ciśnień - porównać na biegu jałowym i przy ok 2000 obr/min)
Należy również odczytać zawartość sadzy w filtrze (odczyt w gramach):
grupa 108.2 (ilość obliczona przez sterownik) i grupa 108.3 (ilość zmierzona)
UWAGA: jeżeli zawartość sadzy jest powyżej 45g – filtr do wymiany! (REGENERACJA NIEMOŻLIWA)
PROCEDURA REGENERACJI:
Uruchomić silnik i pozostawić na biegu jałowym. Odczytać wartość grupy 007.4 - ma być przynajmniej 80 st. C (temperatura płynu ch.) Zwiększyć obroty silnika do 2500 i postępować zgodnie z poniższymi instrukcjami. W ciągu kolejnych 5 minut powinny zostać spełnione wszystkie warunki konieczne do przeprowadzenia regeneracji.
1. Sprawdzić temperaturę za i przed filtrem cząstek stałych: grupa 100.1 (temp. przed DPF) i grupa 100.2 (temp. za DPF) Grupa 99.1 (obroty silnika); grupa 99.2 (temperatura silnika)
2. Sprawdzić temp. paliwa (ma być mniejsza od 60 st. C!):
Bloki pomiarowe Grupa 7.1.
3. Zalogować się do sterownika kodem: 27971 (funkcja [16 - Dost. upow.])
4. Zwolnić pedał przyśpieszenia!
5. Uruchomić funkcję Nastawy podstawowe i wybrać grupę 226.
6. Podczas trwania regeneracji należy odczytywać informacje, jakie VCDS podaje w kolorze zielonym - w polach widocznych na ekranie. Należy wykonywać polecenia pochodzące ze sterownika (np. nacisnąć pedał hamulca i przyśpieszenia; zwolnić dopiero wtedy, gdy pojawi się taka informacja)
Regeneracja kończy się automatycznie; po tym należy sprawdzić wartości w grupie 108 (na ile skuteczna okazała się regeneracja)