Skocz do zawartości
szefu19

Passat B6 2007 - grzane fotele - diagnostyka i naprawa

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

Samochod: Passat B6 2007r 2.0 TDI 140KM

Problem: Nie dziala grzanie foteli

Wstep:

W moim pasku po zakupie nie dzialalo grzanie foteli. Postanowilem zglebic problem i postarac sie go naprawic. Nie dzialal ani lewy fotel ani prawy.

Diagnostyka:

Zaczynamy zawsze od sprawdzenia najprostszej rzeczy czyli bezpiecznika. W moim roczniku jest jeden bezpiecznik od strony kierowcy, ktory odpowiada za grzanie foteli, znajduje sie pod numerem 37 i ma wartosc 25A. Jezeli bezpiecznik sprawny (a przewaznie jest) to lecimy dalej.

W Passacie B6 2007 znajduje sie jeden modul sterujacy grzaniem. Znajdziemy go pod fotelem kierowcy z przodu, nie trzeba wyciagac fotela zeby sie do niego dostac, jest po prostu przyczepiony z "czola" siedzenia. Aby go wyjac nalezy nim przekrecic o okolo 45 stopni i po prostu wysunac, pozniej mozemy odpiac kostke.

Modul jest 8-pinowy

Rozpis pinow:

1 - mata grzejna siedzenia pasazera

2 - x

3 - stałe +12V

4 - sterowanie grzaniem z panelu, czujnik temp. fotela pasazera

5 - mata grzejna siedzenia kierowcy

6 - stałe +12V

7 - masa

8 - sterowanie grzaniem z panelu, czujnik temp. fotela kierowcy

Na poczatek sprawdzamy czy dochodzi nam stałe +12V na zaciskach 3 oraz 6 wzgledem masy. Jezeli jest ok to wiemy juz, ze modul dostaje napiecie. Sprawdzamy ciaglosc przewodzenia mat na zaciskach 1-7 oraz 5-7 czyli ustawiamy miernik na test ciaglosci i sprawdzamy czy piszczy, jezeli tak to sprawdzamy rezystancje, jezeli miernik nie piszczy oraz nie ma rezystnacji lub jest ona wysoka oznacza to usterke. Przy sprawnych matach rezystancja wynosi okolo +/- 3 ohm. Maty polaczone sa ze soba rownolegle co oznacza, ze moze nam np. grzac tylek a nie beda grzac plecy i odwrotnie. Wtedy bedziemy widziec opor tylko jednej z mat a druga prawdopodbnie jest uszkodzona, lub uszkodzone sa przewody do niej.

U mnie na matach pasazera pojawila sie rezystancja 3 ohm, natomiast fotel kierowcy milczal. Oznaczalo to przerwe w obwodzie badz uszkodzeniu samych mat.

Jezeli na matach mamy rezystancje i do sterownika dochodzi stale napiecie +12V a mimo to nie grzeje fotel, nalezy zmierzyc napiecie na wyjsciu sterownika czyli wzgledem pinow 1-7 oraz 5-7, po przelaczniu na wlaczniku grzania fotela powinno pojawic sie napiecie zasilania, jego brak oznacza prawdopodbna usterke w samym module sterujacym. Modul mozna rozebrac i w srodku znajduja sie dwa rurkowe bezpieczniki, mozna je sprawdzic czy nie ulegly uszkodzeniu. Moze to byc tez przerwa w obwodzie czujnika temperatury mat lub uszkodzeniu samego czujnika. Czujnik w temp. pokojowej (okolo 20 stopni) powinien pokazac okolo 10kOhm. Rezystancje czujnika mierzymy miedzy pinami 4-7 oraz 8-7 na odpietej kostce sterownika. 

U mnie sytuacja wygladala nastepujaco:

bezpiecznik glowny 25A sprawny, napiecie na modul jest, bezpieczniki w module sprawne, napiecie wyjsciowe ze sterownika jest, opor mat fotela pasazera poprawny, czujnik temp poprawne wartosci, oporu mat na fotelu kierowcy brak. 

Po spieciu wszystkiego fotel pasazera zaczal grzac wraz z oparciem, chociaz wczesniej byl martwy, tutaj nie mam wyjasnienia, moge jedynie wnioskowac, ze pomoglo po prostu wyjecie i ponowne wlozenie kostki od sterownika grzania. Jednak aby nie bylo kolorowo dodam, ze fotel nawet na "5" grzeje dosc przecietnie i co ciekawe nie grzeje pod tylkiem tylko z samego przodu pod samymi kolanami.

Diagnostyka II:

Ustalilismy, ze mamy wszystkie napiecia ale nie mamy lub mamy niepoprawna rezystancje mat. Czas na fotel. Bardzo czesto uszkodzeniu ulegaja przewody ktore wychodza bezposrednio z maty i przechodza miedzy siedziskiem a oparciem. Aby to sprawdzic nie musimy wyjmowac fotela, mozemy to zrobic w aucie. Dajemy fotel na maxa w przod i od tylu fotelu po dwoch stronach bedziemy mieli dwa plastikowe kolki, ktore trzymaja poszycie. Kolki maja w srodku plastikowy rdzen, musimy go wyjac, wtedy kolek bez problemu wyjdzie. Tutaj trzeba pokombinowac, u mnie te rdzenie minimalnie wystawaly z kolka i cienkim szpikulcem bylem w stanie je wysunac, jezeli sa osadzone glebiej to moze sie okazac, ze trzeba bedzie po prostu ten plastikowy kolej rozj... po prostu zdewastowac :)

Jezli usuniemy kolki to wzdluz siedzenia mamy listwe, ktora trzyma poszycie na srodku, trzeba ja odciagnac w dol i wtedy zejdzie z mocowania, pozniej musimy rozpiac boki, tam gdzie byly koleczki, je rowniez trzeba rozsunac na boki aby wyszly ze swoich mocowan. Kazdy z Was mysle jak zobaczy przy fotelu jak to wyglada to bedzie wiedzial o co chodzi. Dodam, ze trzeba troszke sily do tego zeby to "rozpiac" ale nic nie powinno sie uszkodzic, polamac ani rozerwac. Jesli mamy odbezpieczone poszycie musimy go "wciagnac" w przod fotela pod oparciem, wszystkie plastikowe mocowania tapicerki z tylu musza przejsc miedzy siedzeniem a oparcie abysmy mogli odslonic przewody. Jezeli sie nam uda odslonia sie nam 4 kabelki.

Brazowy i czarny - zaciski maty

Brazowo czarny i brazowo zolty -  czujnik temp. fotela

I tutaj zazwyczaj jest winowajca calego problemu, pekniety ktorys z przewodow. Wtedy przedluzamy, lutujemy, zabezpieczami i cieszymy sie (lub tez nie) grzaniem.

Zabawa sie zaczyna kiedy te przewody nie sa uszkodzone... Tak wlasnie bylo u mnie. 

20240119_143841.jpg

cf6c95cs-960.jpg

b16c95cs-960.jpg

modul.jpg

 

Post bedzie wkrotce uzupelniony o dalsza czesc diagnostyki i proby naprawy grzania.

20240119_161044.jpg

Edytowane przez szefu19

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności