Skocz do zawartości
beerkoff

Wymiana amortyzatorów z tyłu kombi -> Manual

    Rekomendowane odpowiedzi

    Samochód: B4 1.6 100KM (AEK)
    Rok prod: 1996
    Dziś wymieniłem amortyzatory z tyłu więc postanowiłem napisać mały tutek na ten temat.

    Potrzebne narzędzie:

    • Klucz nasadowy 13mm
    • Klucz nasadowy 17mm
    • Klucz nasadowy 19mm
    • Klucz płaski 17mm
    • Klucz płaski 7mm
    • Klucz płaski 10mm
    • Przecinak
    • Młotek
    • Lewarek
    • Kobyłka
    • Ściągacz do sprężyn (lub coś co go zastąpi)
    • Śrubokręt krzyżakowy.

     

    1. Demontujemy prowadnice rolety
    2. Demontujemy plastik zasłaniający napinacz pasów bezpieczeństwa
    3. Demontujemy plastik w którym zamocowana jest osłona schowków bagażnika.
    4. Podnosimy samochód do góry odkręcamy koło.
    5. Kluczem płaskim 19mm i kluczem nasadowym 19mm odkręcamy amortyzator zamontowany do belki.(Najlepiej popsikać WD 40)
    6. Odkręcamy napinacz pasów.(klucz nasadowy 17mm)
    7. U góry odkręcamy 2 śruby (13mm)
    8. Amortyzator wypada na dół.(Jeśli nie lekko przekręcamy
    9. Następnie ściągamy sprężyne.
    10. Przytrzymując tłok amortyzatora kluczem płaskim (7mm) odkręcamy nakrętkę (17mm)
    11. Wyjmujemy poduszkę
    12. Następnie zbijamy metalową osłonę odbojnika
    13. Ściągamy odbojnik
    14. Osłonę gumowa która ochrania tłoczysko wyjmujemy delikatnie jednak najlepiej kupić nową przed wymianą.(Gdyż stara jest sparciała.
    15. Sprężynę i resztę wkładamy na nowy amortyzator w kolejności analogicznej co do rozbiórki.

    Uwagi:

    Na końcówkę sprężyny warto naciągnąć wąż gumowy.

    Na kielich amortyzatora przygotować kawałek cienkiej gumy gdyż stara może być sparciała.

     

    1. Czas pracy około 3h( mi z ojcem za pierwszym razem zajęło 2h)

     

    Poniżej "mały" tutorial zdjęciowy opisujący "step by step" proces demontażu kolumny sprężyny/amortyzatora tylnego w samochodzie VW Passat kombi, 1995 r. 1.6 101 KM. Proces jest naprawdę bardzo prosty i większość osób powinna sobie z nim poradzić. Dla mnie największym problemem było zdemontowanie plastikowej osłony pasów bezpieczeństwa, ale z tym chyba większość osób ma kłopot. Ja straciłem cierpliwość i usunąłem ją podważając/ciągnąc rękami na siłę - udało się :).

     

    Na wstępie zaznaczę: nie byłem, nie jestem i prawdopodobnie nigdy nie będę mechanikiem. Mam za to chęci, czas, ogólną wiedzę teoretyczną, garaż, komplet amatorskich narzędzi, dostęp do internetu i samochód, który jest już praktycznie pełnoletni więc idealnie nadaje się na poligon doświadczalny i chwile „sam na sam” przy piwku tudzież niekoniecznie. Auto dowozi mnie bezpiecznie i w miarę komfortowo z punktu A do B więc jeśli wymaga jakiejś naprawy to staram się ją wykonywać sam i nie kupuję w tym celu najtańszych podzespołów – dotychczasowe doświadczenie sprawiło, że moje zaufanie do wszelakiej maści mechaników jest na poziomie zerowym i unikam ich jak ognia, w efekcie czego już mi się zdarzyło demontować głowicę celem wymiany uszczelki, własnoręcznie wymieniać rozrząd, zmieniać kompletne hamulce, drążki kierownicze, kolumnę kierowniczą,kostkę stacyjki i wiele innych mniej lub bardziej ciekawych tematów. Słowem: mimo prawie 30-stki na karku wciąż cieszę się jak dziecko mając gębę i łapy ufajdane smarem, brudem i innym cholerstwem, którego przez kilka dni nijak nie da się doszorować :) (ku uciesze mej żony).

     

    A teraz do rzeczy:

    1) Zdjęcia zamieszczone poniżej wraz z opisami są w całości mojego autorstwa. Można z nich korzystać do woli.

    2) Wszelkie uwagi krytyczne i sugestie dotyczące wykonanych czynności są mile widziane – tak aby kolejni czytający mieli jak najwięcej pomocnych informacji.

    3) Przez krytykę rozumiem konstruktywne uwagi, nie uznaję stwierdzeń z cyklu: „baran z Ciebie :) , bo zamiast odkręcić śrubę A trzeba było zrobić inaczej i pociągnąć w punkcie B”.

    4) Celem wykonania niniejszego tutoriala było pokazać kroki potrzebne do wymiany amortyzatora, pech chciał, że przy okazji doszła jeszcze sprężyna, ale samego procesu to nie zmienia.

    Miłej lektury i zapraszam do komentowania.

     

    Rysunek poglądowy --> schemat kolumny amortyzator/sprężyna tył:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/13464197/Passat/Wymiana_amortyzatora/Rysunek.pdf

     

    Lista elementów tylnego zawieszenia (opis do rysunku)

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/13464197/Passat/Wymiana_amortyzatora/Elementy.pdf

     

    Wszystkie poniższe zdjęcia skompresowane w formie pliku ZIP (bez hasła) :

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/13464197/Passat/Wymiana_amortyzatora/wymiana_amortyzatora.zip

     

    Katalog Kayaba [KYB], z którego korzystałem:

    http://www.kyb-europe.com/kyb-poland/catalogue.asp

     

     

    001.JPG

     

    002.JPG

     

    002a.JPG

     

    002b.JPG

     

    003.JPG

     

    004.JPG

     

    005.JPG

     

    006.JPG

     

    007.JPG

     

    008.JPG

     

    009.JPG

     

    010.JPG

     

    011.JPG

     

    012.JPG

     

    013.JPG

     

    014.JPG

     

    015.JPG

     

    016.JPG

     

    017.JPG

     

    018.JPG

     

    019.JPG

     

    020.JPG

     

    021.JPG

     

    022.JPG

     

    023.JPG

     

    024.JPG

     

    025.JPG

     

    026.JPG

     

    027.JPG

     

    028.JPG

     

    029.JPG

     

    030.JPG

     

    031.JPG

     

    032.JPG

     

    033.JPG

     

    034.JPG

     

    035.JPG

     

    036.JPG

     

    037.JPG

     

    038.JPG

     

    039.JPG

     

    040.JPG

     

    041.JPG

     

    042.JPG

     

    043.JPG

     

    044.JPG

     

    045.JPG

     

    046.JPG

     

    047.JPG

     

    048.JPG

     

    049.JPG

     

    050.JPG

    002b.jpg

    Edytowane przez beerkoff
    Dodane nowe zdjęcia związane z montażem.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Samochód: B3 2.0 115KM (2E)
    Rok prod: 1992

    link nie działa, czy ktoś ma zdjęcia jeszcze na kompie? :)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się


    ×