kazio Zgłoś #1 Napisano 1 Grudnia 2008 Diagnostyka czujnika masy powietrza - Przepływomierz G70 DIAGNOSTYKA - NIESPRAWNOŚCI UKŁADÓW STEROWANIA SILNIKA DIAGNOSTYKA CZUJNIKA MASY POWIETRZA G70 - (przepływomierz) Czujnik masy powietrza z rozpoznaniem strumienia powrotnego informuje o masie powietrza jaka została zassana. Znajduje się on na rurze ssącej. Poprzez otwieranie zaworów silnika wytwarzane są przepływy wsteczne w zassanej masie powietrza w przewodzie ssącym. Czujnik jest w stanie rozpoznać masę powietrza, która cofa się w przewodzie ssącym i poinformować moduł sterujący. Przez to pomiar masy powietrza jest bardzo dokładny. Zastosowanie sygnału Pomierzone sygnały służą modułowi sterującemu do obliczenia dawki paliwa i ilości spalin kierowanych do ponownego spalania (układ recyrkulacji spalin). Wpływ braku sygnału Przy braku sygnału z miernika masy powietrza moduł sterujący używa stałej wartości zastępczej pobieranej z pamięci. Sprawdzanie czujnika masy powietrza Potrzebne narzędzia specjalne, przyrządy kontrolno-pomiarowe i materiały pomocnicze. - Tester VAG 1551 (lub 1552) z przewodem diagnostycznym (interfejs K) - Multimetr cyfrowy - Schematy elektryczne Warunki wstępne: Sprawny bezpiecznik 29. - temperatura płynu chłodzącego minimum 80°C, - grupa napraw wskazań 04, pole wskazań [ 3 ]. - wyłączone wszystkie odbiorniki elektryczne np. światła i ogrzewanie tylnej szyby. - wyłączony układ klimatyzacji, jeżeli jest na wyposażeniu samochodu. (w samochodach wyposażonych w przekładnie automatyczne dźwignia przełączania zakresów w położeniu P lub N.) Opis czynności: - podłączyć tester usterek VAG 1551 (lub 1552) z przewodem diagnostycznym (interfejs K) - uruchomić silnik, pozostawić na wolnych obrotach biegu jałowego - wybrać: [select Control module] - wybrać: elektronikę silnika [01 Engine] - wybrać: odczytywanie bloku wartości mierzonych [Meas. Block - 08] - wprowadzić w pola [Group] grupę wskazań [002] w celu wybrania funkcji Wskazanie na wyświetlaczu (grupa [002]): obserwować wartości [1 do 4 – pola wskazań] - sprawdzić obciążenie silnika w polu wskazań [ 2 ] (wymagana wartość: 15,0 do 35,0%) - sprawdzić średni czas wtrysku w polu wskazań [ 3 ] ( wymagana wartość: 1,0 do 5,0ms) - sprawdzić masę zasysanego powietrza w polu wskazań [ 4 ] (wymagana wartość: 1,8 do 5,0 g/s) Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość lub istnieje zapisana w pamięci usterka związana z czujnikiem masy powietrza: - sprawdzić napięcie zasilania czujnika masy powietrza. - sprawdzić przewód sygnałowy i masy czujnika masy powietrza. Jeżeli zostanie osiągnięta wymagana wartość: - wprowadzić 06 w celu wybrania funkcji „Zakończenie wykonywania polecenia” - wyłączyć zapłon. Sprawdzanie napięcia zasilania czujnika masy powietrza - wyjąć 4 -krotną wtyczkę 1 z czujnika masy powietrza 2; - podłączyć multimetr nastawiony na pomiar napięcia do styku 3 wtyczki i do masy samochodu; - uruchomić silnik i pozostawić na obrotach jałowego biegu. (wymagana wartość: 11 do 15V) - wyłączyć zapłon; Jeżeli napięcie zasilania jest prawidłowe, sprawdzić przewód masy i przewód sygnału. Jeżeli nie występowało napięcie: - sprawdzić według schematu elektrycznego połączenia przewodów od styku 3 do przekaźnika pompy paliwa J17. Sprawdzanie przewodów sygnałowych i przewodów masy czujnika masy powietrza - podłączyć przyłącze pomiarowe VAG 1598/31 do centralnej wtyczki komputera. (komputer sterujący silnikiem nie może być w tym czasie podłączony) - sprawdzić według schematu elektrycznego ciągłość przewodów między przyłączem pomiarowym a 4-krotną wtyczką: styk 1 + gniazdo wtykowe 10, styk 2 + gniazdo wtykowe 11, (rezystancja przewodu: max. 1,5 Ω) - dodatkowo sprawdzić, czy nie występuje zwarcia między przewodami, z potencjałem plus lub z masą. Jeżeli nie stwierdzono żadnej usterki w przewodach: - wymienić na nowy czujnik masy powietrza G70. - wybrać: [Fault Codes - 02] odczytać pamięć usterek, - zapisać istniejące usterki: [Print; Copy; lub Save Codes] - usunąć istniejące usterki z pamięci: [Clear Codes - 05] - po naciśnięciu: [Done, Go Back] następnie [Close controller, Go Back - 06] zmiany zostają wprowadzone do pamięci komputera sterującego. Jeżeli pamięć usterek została skasowana lub odłączono stałe połączenie z potencjałem plus od komputera sterującego pracą silnika, musi zostać na nowo wywołany kod gotowości. DIAGNOSTYKA CZUJNIKA CIŚNIENIA POWIETRZA ZASYSANEGO G71 DIAGNOSTYKA CZUJNIKA TEMPERATURY POWIETRZA ZASYSANEGO G72 Obydwa czujniki znajdują się we wspólnej obudowie umieszczonej na rurze zasysającej schłodzone powietrze z chłodnicy powietrza (intercoler) Czujnik ciśnienia powietrza zassanego G71 Zastosowanie sygnału Sygnał pochodzący z czujnika ciśnienia jest niezbędny do sprawdzenia ciśnienia doładowania. Wartość sygnału jest porównywana z wartością umieszczoną w pamięci modułu sterującego. W przypadku różnic miedzy wartością rzeczywistą a wzorcową moduł sterujący odpowiednio reguluje ciśnieniem doładowania. Wpływ braku sygnału Dalsza regulacja ciśnienia nie jest możliwa. Silnik ma mniejszą moc. Czujnik temperatury powietrza zassanego G72 Zastosowanie sygnału Sygnał czujnika temperatury służy jako wartość korekcyjna do obliczenia niezbędnego ciśnienia doładowania. W ten sposób uwzględniony zostaje wpływ zmiany gęstości powietrza od jego temperatury. Wpływ braku sygnału W przypadku braku sygnału moduł sterujący używa wartości stałej. Wówczas dochodzi do obniżenia mocy silnika. Sprawdzanie czujnika temperatury zasysanego powietrza Potrzebne narzędzia specjalne, przyrządy kontrolno-pomiarowe i materiały pomocnicze. - podłączyć tester usterek VAG 1551 (lub 1552), - Multimetr cyfrowy - Środek ochładzający (ogólnie dostępny) Opis czynności: - podłączyć tester usterek VAG 1551 (lub 1552) z przewodem diagnostycznym (interfejs K) Uruchomić silnik i pozostawić na obrotach jałowego biegu - wybrać: [select Control module] - wybrać: elektronikę silnika [01 Engine] - wybrać: odczytywanie bloku wartości mierzonych [Meas. Block - 08] - wprowadzić w pola [Group] grupę wskazań [004] w celu wybrania funkcji Wskazanie na wyświetlaczu: [ 1 do 4 – pola wskazań ] - obserwować wartość temperatury zasysanego powietrza w polu wskazań 4 przez minimum 10 sekund: Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość: - przeprowadzić sprawdzanie według następującej tabeli: Wskazanie: Około wartości temperatury otoczenia Jeżeli zostanie wskazana temperatura, której wartość znajduje się poniżej temperatury otoczenia, należy najpierw sprawdzić rezystancję przejścia przewodów czujnika. Zwrócić przy tym uwagę, czy czujnik nie rozgrzał się przez promieniowanie słoneczne. Wskazanie: -48°C lub przerwa lub stała wartość 30°C (przyczyna: przerwa lub zwarcie z masą) Jeżeli przez komputer sterujący pracą silnika zostanie rozpoznana usterka czujnika G42, z opóźnieniem czasowym, w zależności od temperatury płynu chłodzącego poniżej lub powyżej 70°C, będzie wskazywana stała wartość -48°C lub 30°C. Kontynuacja sprawdzania, gdy zostanie wskazana temperatura otoczenia: - wymontować przewód zasysania powietrza między miernikiem masy powietrza a jednostką sterującą klapą przepustnicy; - obserwować wartość temperatury zasysanego powietrza w polu wskazań [ 4 ] - spryskać czujnik środkiem ochładzającym i obserwować wartość temperatury. Temperatura musi się obniżyć; - zakończenie wykonywania polecenia - [Done, Go Back] - [Close controller, Go Back - 06] Kontynuacja sprawdzenia, gdy zostanie wskazana wartość 30,0 °C lub -48 °C: - wyłączyć zapłon, - podłączyć przyłącze pomiarowe VAG 1598/31 do wiązki przewodów komputera sterującego. Komputer sterujący pracą silnika nie może być w tym czasie podłączony, - wyjąć 4 -krotną wtyczkę 1 z miernika masy powietrza 2, - sprawdzić wg schematu elektrycznego ciągłość przewodów między przyłączem pomiarowym, a 4-krotną wtyczką. styk 2 i gniazdo wtykowe 11, styk 4 i gniazdo wtykowe 44, (rezystancja przewodu: max. 1,5 Ω) - dodatkowo sprawdzić, czy nie występuje zwarcie między przewodami, jak również z potencjałem plus i z masą. (wymagana wartość: ∞ Ω) Jeżeli nie stwierdzono żadnej usterki w przewodach: - sprawdzić rezystancję między stykami 2 + 4 5 czujnika. Zakres A wskazuje wartość rezystancji dla zakresu temperatur 0 do 50°C, zakres B wartości dla zakresu temperatur 50 do 100°C. Przykłady odczytu: 30°C, leży w obszarze A i odpowiada wartości rezystancji od 1,5 do 2,0 kΩ 80°C, leży w obszarze B i odpowiada wartości rezystancji od 275 do 375 kΩ Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość: - wymienić na nowy czujnik masy powietrza z czujnikiem temperatury zasysanego powietrza G42; - wybrać: [Fault Codes - 02] odczytać pamięć usterek, - zapisać istniejące usterki: [Print; Copy; lub Save Codes] - usunąć istniejące usterki z pamięci: [Clear Codes - 05] - po naciśnięciu: [Done, Go Back] następnie [Close controller, Go Back - 06] zmiany zostają wprowadzone do pamięci komputera sterującego. Jeżeli nie zostanie stwierdzona żadna usterka przewodów, a wartości rezystancji są prawidłowe: - wymienić komputer sterujący pracą silnika. Autor artykułu: Marek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bronx92 Zgłoś #2 Napisano 2 Marca 2011 Witam! Niestety nie znam się na tym za bardzo, a potrzebuje się dowiedzieć czy mając sterownik silnika o numerach 028906021gk i chcąc go wymienić nowy musi mieć dokładnie takie same numery? Znalezienie takiego samego jest rzeczą bardzo trudną. Słyszałem, że taki sterownik i tak trzeba przeprogramować, ale nie wiem jak to dokładnie działa więc proszę o pomoc. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mielke Zgłoś #3 Napisano 2 Marca 2011 Witam! Niestety nie znam się na tym za bardzo, a potrzebuje się dowiedzieć czy mając sterownik silnika o numerach 028906021gk i chcąc go wymienić nowy musi mieć dokładnie takie same numery? Znalezienie takiego samego jest rzeczą bardzo trudną. Słyszałem, że taki sterownik i tak trzeba przeprogramować, ale nie wiem jak to dokładnie działa więc proszę o pomoc. ten sterownik nie ma zamienników i najlepiej jak masz identyczne numery ale zerknij [ATTACH]47259[/ATTACH] Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bronx92 Zgłoś #4 Napisano 3 Marca 2011 znalazłem sterownik o identycznych numerach volkswagena tylko, że z końcówką bodajże ck, a ja potrzebuję gk. Numery bosh się różniły dwoma cyframi. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
GURAL Zgłoś #5 Napisano 7 Marca 2011 ten sterownik nie ma zamienników i najlepiej jak masz identyczne numery ale zerknijNowszych nie ma, ale są starsze, 028906021EG to jest poprzednik sterownika 028906021gk. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bart_71 Zgłoś #6 Napisano 16 Marca 2011 Witam! Wymieniłem czujnik temperatury i dalej mam ten sam błąd: Address 17 ------------------------------------------------------- Controller: 3B0 920 827 A Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V03 Coding: 05115 Shop #: WSC 00000 WVWZZZ3BZ2P184237 VWZ7Z0A4199113 1 Fault Found: 01039 - Coolant Temperature Sensor (G2) 29-00 - Short to Ground Gdzie szukać usterki?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mielke Zgłoś #7 Napisano 16 Marca 2011 Witam! Wymieniłem czujnik temperatury i dalej mam ten sam błąd: Address 17 ------------------------------------------------------- Controller: 3B0 920 827 A Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V03 Coding: 05115 Shop #: WSC 00000 WVWZZZ3BZ2P184237 VWZ7Z0A4199113 1 Fault Found: 01039 - Coolant Temperature Sensor (G2) 29-00 - Short to Ground Gdzie szukać usterki?? jaki czujnik bo jeśli zamiennik to różnie z nimi bywa ja bym polecał ori i użyć wyszukiwarki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bart_71 Zgłoś #8 Napisano 16 Marca 2011 Wiesz co kupiłem oryginała VW. Także myślę że nie feler. Na starym ten sam błąd i ten sam problem, czyli żadnego wskazania temperatury na wskaźniku. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mielke Zgłoś #9 Napisano 16 Marca 2011 Wiesz co kupiłem oryginała VW. Także myślę że nie feler. Na starym ten sam błąd i ten sam problem, czyli żadnego wskazania temperatury na wskaźniku. czyli przewody i kostki od sterownika do czujnika sprawdź Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
bart_71 Zgłoś #10 Napisano 16 Marca 2011 A sterownik gdzie się znajduje w tym passie?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JotEm Zgłoś #11 Napisano 17 Października 2011 Diagnostyka czujnika masy powietrza - Przepływomierz G70 Wskazanie: -48°C lub przerwa lub stała wartość 30°C (przyczyna: przerwa lub zwarcie z masą) Autor artykułu: Marek Chciałem poprosić o bardziej dokładne rozwinięcie cytowanej myśli. Mój Vag wskazuje ciągle wartość temp. zasysanego powietrza -48, szukałem w elektryce, szukał elektryk i znaleźć nie możemy. Jedyne, co udało się ugrać to zamienić błąd czujnika temperatury zasysanego powietrza ze stanu "sygnał za niski" na "sygnał za wysoki". Podmieniłem już 2 przepływomierze i dalej to samo. Będę wdzięczny, jeżeli ktoś bardziej rozpisze się, gdzie dokładnie szukać przerwy lub zwarcia z masą ? Pozdr. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach