Skocz do zawartości
Gość dir

przód 195/60/14 a tył 195/65/14 - konsekwencje?

Rekomendowane odpowiedzi

Gość dir

witam

 

mam dylemat związany z chęcią powiększenia (optycznie odrobinkę) kół (jeżdzę na alu) - szczególnie na tyle mojego B4.

jeśli dam na tył tej samej firmy kapcie tylko o jeden rozmiar (profil) wyższe jak na przedzie to czy zauważe to w oporach toczenia (teoretycznie zwiekszy się szerokość kapcia w mm) ?

czy nie pojawi się zjawisko takie, że bardziej przyklejony do asfaltu przód (mniej podatny niższy profil na ugięcie boczne) będzie przy zmianach kierunku jazdy wlókł ledwo nadążający za zmianami tył pojazdu? (jakby bujanie tyłem przy sztywnym przodzie)

czy to zjawisko (jeśli może być odczuwalne) dyskwalifikuje sprawę ze względu na bezpieczeństwo (jeżdzę dość dynamicznie)?

co proponujecie? zmiana felg na 15" odpada ze względu na koszty ... :)

 

pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tolerancja nie powinna przekraczac 2% a wiec rozmiary nizej beda odpowiednie

http://opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp?Rozmiar=195%2F60R14&tolerancja=2%25&imageField.x=70&imageField.y=8

link "zapozyczylem" od kolegi pakafoto

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
zwiekszy się szerokość kapcia w mm

Szerokość nie ulegnie zmianie, a jedynie wysokość bocznej krawędzi opony. Ale uważam, iż różnica owej wysokości będzie na tyle nieduża, że nie powinno być to jakoś wyjątkowo wyczuwalne i niebezpieczne.

Tylko czy jeżeli chcesz powiększyć koła to czy nie lepiej, żeby były one wszystkie w jednakowym rozmiarze? Chodzi mi o to, aby samochód nie przypominał troszkę traktora :647: .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Rapix

szerokość ulegnie troszke zmianie... np. dla B3 odpowiednik 185/65 R14 pózniej dla R15 masz (chodzi o taka samo wysokosc) albo 195/55 albo 205/50 na jednej i drugiej wysokosc bede identyczna... porównaj kolego opony 195/55 i 195/50 albo 195/45 i zobaczysz ze róznica w szerokosci tez jest...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dir
zwiekszy się szerokość kapcia w mm

Tylko czy jeżeli chcesz powiększyć koła to czy nie lepiej, żeby były one wszystkie w jednakowym rozmiarze? Chodzi mi o to, aby samochód nie przypominał troszkę traktora :647: .

 

no wiec tak

wiemy juz ze szerokosc nieznacznie ulegnie zmianie in plus kiedy dam te o oczko wyższe profile na tył.

wiemy, że nie powinniem specjalnie odczuwać różnicy ze względu na inną trakcję tyłu względem przodu (mam gazowe amorki i ogólnie twardy egzemplarz - jeszcze nie wybujany na polskich drogach wiec różnicę może wnieść tylko podatnośc opony na ugięcia boczne)

domyślam się, że oponki się zmieszczą w nadkolach (z tyłu mam optycznie spory zapas a ET felg wynosi 35) bo zmiana średnicy mieści się w 3% (tj 2 cm przyrostu)

 

Aha, i oczywiście jeśli na tyle będzie ok to przy kolejnej zmianie już leciwych kapci z przodu dam także 195/65/14

 

DZieki za odpowiedzi i pomoc :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość schak

Ja mam na przedzie oryginalne stalowe felgi lekko pordzewiałe z oponami 185/65 R14 a na tyle aluminiowe z oponami łamanymi 195/60 R15 moim zdaniem wygląda dobrze drogi sie trzyma też dobrze ale to już sprawa opon. A to nie jest BMW że musi być na tyle oryginalny rozmiar opon bo licznik będzie oszukiwał, parząc na opory toczenia to powinniśmy jeździć na żyletkach.

Dodam tylko że ja w BMW E21 jeździłem tak przód 175/55 R13 tył 205/65 R15 samochód sie prezentował lepiej od innych, wyglądał jak na sportowym zawieszeniu a tylne nadkole pięknie było wypełnione oponą. Policja i na przeglądach sie nie czepiali.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako, ze 3 tygodnie przed wymiana opon z zimowych na letnie okazalo sie, ze jestem zmuszony wymienic 2 opony (uszkodzenie opony) i nie mialem czasu uganiac sie za nowymi wzialem to, co wulkanizator mial na stanie. I tak z przodu mialem 195/60/15, z tylu zas 195/65/15. Zrobilem na tym ze 2 tys km i nie zauwazylem zadnych efektow ubocznych. No, moze tyl byl bardziej komfortowy, ale moze to byc wina autosugestii.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dir
JI tak z przodu mialem 195/60/15, z tylu zas 195/65/15. Zrobilem na tym ze 2 tys km i nie zauwazylem zadnych efektow ubocznych. No, moze tyl byl bardziej komfortowy, ale moze to byc wina autosugestii.

 

noo mnie się zadaje, że na tym 65 profilu tył powinien być bardziej komfortowy ;)

ale to moze zalezec tez od opon.... mnie chodzi nie tyle o komfort co właśnie o optyczne "wypełnienie nadkola" (szczególnie tylnego) i dlatego wcześniej zmieniłem alu 14" z ET 37 na 14" z ET 35 (na pierwszy rzut oka zauważylem delikatne wysunięcie na zewnątrz i o to chodzi - byle bez przesady bo szkoda błotników ;> )

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość gnom0070

mozesz zmienic sobie opony kolego na wieksze ale jak nie masz ABSu, jak masz to nie radze bo bedzie czy czytal bledne odczyty , tylne kolo bedzie sie toczyc wolniej od przedniego. :640:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość przemas1981

Też tak zrobiłem w swoim pasku i w sumie nic się nie dziej poza tym że troche bardziej telepie i trzeba bardziej uważać na dziury. Wymieniłem na takie rok temu i teraz musze wymienić razem z felgami przód bo wrocławskie dziury okazały się bezlitosne - rozwaliłem 2 opony. Rób jak uważasz ale ja chce wrócić na 65.

 

VW PASSAT B3 COMBI 1990 1.9d

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Rapix

Panowie jak chcecie wypełnic nadkola to raczej radził bym wieksza felga niz oponami bo to akuart lepiej nie wyglada jak jest taki duzy profil opony... Choc to kwestia gustu...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dir
Jako, ze 3 tygodnie przed wymiana opon z zimowych na letnie okazalo sie, ze jestem zmuszony wymienic 2 opony (uszkodzenie opony) i nie mialem czasu uganiac sie za nowymi wzialem to, co wulkanizator mial na stanie. I tak z przodu mialem 195/60/15, z tylu zas 195/65/15. Zrobilem na tym ze 2 tys km i nie zauwazylem zadnych efektow ubocznych. No, moze tyl byl bardziej komfortowy, ale moze to byc wina autosugestii.

 

załozylem w koncu na tył te 195/65/14 (przod wciaz 195/60/14)

na przedzie dunlop sp sport a na tyle falken ziex ze-326 (wszystkie maja podobne zuzycie)

EFEKT

tył zrobił się nieco bardziej komfortowy (przy pokonaniu hopa nie muszę sie przejmować czy tył już zeskoczył - jak tylko przodem przebrne to daje w gaz... ) i miekki.

przy większych predkosciach oraz gwałtowniejszej np zmianie pasa ruchu - delikatnie nosi dupą wozu ... ale bardzo delikatnie i jest to o tyle przyjemne, ze auto jakby szybciej ustawia sie do rządanego kierunku jazdy ale zupełnie nie stresujące (przy 120 km/h i mokrym asfalcie nie wydarzylo mi sie nic przykrego pomimo kilku prob wytracenia auta z rownowagi ;)

EFEKT OPTYCZNY

dupa nieznacznie poszła w góre ale nie wygląda to jak traktor tylko jak... fajny passat :)

ps. oponki o wyzszym profilu (a przy tej samej szerokosci) wcale nie sa szersze w rzeczywistosci od tych przednich o nizszym prof.

moge zatem wnioskowac ze i opory toczenia sie zmniejszyly (a halas napewno - bo jest to juz sprawa opon)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dir
mozesz zmienic sobie opony kolego na wieksze ale jak nie masz ABSu, jak masz to nie radze bo bedzie czy czytal bledne odczyty , tylne kolo bedzie sie toczyc wolniej od przedniego. :640:

 

a tu sie nie zgadzam - chcesz rozwinac watek i ustalic co na prawde robi abs i dlaczego roznica srednicy kol przednich i tylnych nie wplynie negatywnie na dzialanie abs? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mozesz zmienic sobie opony kolego na wieksze ale jak nie masz ABSu, jak masz to nie radze bo bedzie czy czytal bledne odczyty , tylne kolo bedzie sie toczyc wolniej od przedniego. :640:

 

a tu sie nie zgadzam - chcesz rozwinac watek i ustalic co na prawde robi abs i dlaczego roznica srednicy kol przednich i tylnych nie wplynie negatywnie na dzialanie abs? :)

 

ja z checia sie dowiem czy to w koncu jest prawda czy nie bo mialem podobny problem jak koledzy na przodzie oponki TOYO bieznik ok 195/50/15 tyl oponki KUMHO 195/50/15 hcialem zalzyc na tyl 195/55/15 zeby bylo ladniej i bardziej komfortowo bo czasami woze troszke rzeczy w bagazniku i szkoda felg ale Pan od opon powiedzial mi ze tak nie mozna bo ABS bedzie oszukiwal. Wiec wzialem profil 50 a okazuje sie moglem wyzszy - moze mi to ktos wkoncu wytłumaczyc?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość dir
mozesz zmienic sobie opony kolego na wieksze ale jak nie masz ABSu, jak masz to nie radze bo bedzie czy czytal bledne odczyty , tylne kolo bedzie sie toczyc wolniej od przedniego. :640:

 

a tu sie nie zgadzam - chcesz rozwinac watek i ustalic co na prawde robi abs i dlaczego roznica srednicy kol przednich i tylnych nie wplynie negatywnie na dzialanie abs? :)

 

ja z checia sie dowiem czy to w koncu jest prawda czy nie bo mialem podobny problem jak koledzy na przodzie oponki TOYO bieznik ok 195/50/15 tyl oponki KUMHO 195/50/15 hcialem zalzyc na tyl 195/55/15 zeby bylo ladniej i bardziej komfortowo bo czasami woze troszke rzeczy w bagazniku i szkoda felg ale Pan od opon powiedzial mi ze tak nie mozna bo ABS bedzie oszukiwal. Wiec wzialem profil 50 a okazuje sie moglem wyzszy - moze mi to ktos wkoncu wytłumaczyc?

 

ja napisze krótko co wiem.

abs dziala w ten sposób, że dla każdego koła z osobna (w pasku B4 akurat tylna oś jest obsługiwana w uproszczony sposób tj upuszczanie ciśnienia płynu hamulcowego następuje dla obu kół tylnych tak samo) sprawdza czy koło się kreci (lub jest bliskie zablokowaniu) a jeśli się nie kręci (albo za chwilę przestanie) to upuszcza ciśnienia hamowania na tym kole i znów sprawdza czy koło się kręci ..podaje więcej ciśnienia.. aż się znów ewentualnie zablokuje i cały cykl się powtórzy.

moim zdaniem nie ma żadnego problemu ponieważ abs tak samo będzie sprawdzać czy koło w ogóle się kręci ( a nie z jaką prędkością - to nie ta generacja) albo nie kręci tak samo dla opony większej jak i mniejszej i teoretycznie dla każdego koła z osobna.

oczywiście zakładam, że mamy generację abs z wersją, która nie analizuje prędkości obr. danego koła a jedynie to czy w ogóle się ono kręci. gożej będzie w układach z jakaś kontrolą trakcji albo w 4x4 ;>

 

co o tym sądzicie?

 

pozdr

diR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności