Skocz do zawartości
szopenn

Sygnał sterujący kontrolką abs

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś może ma wiedzę dlaczego kontrolka abs  jest  "tak skomplikowana"?  Kontrolka dostaje  mase i zasilanie, wewnątrz jest płytka z transystorami które sterują żaróweczkami, oczywiście są piny do podpięcia ECU.  Pytanie jest, dlaczego to jest tak skomplikowane, i jaki sygnał wysyła ecu na żarówkę  żeby ona się zapaliła? czy jest to masa? czy jest to prąd? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@szopenn Cel tego jest taki, iż ABS jest systemem bezpieczeństwa i kontrolka ma "wykrywać", że moduł ABS nie działa. Moduł ABS wysyła sygnał że jest OK i wtedy kontrolka się wyłącza. Przynajmniej tak mi się wydaje z tego co pamiętam, gdy kiedyś to analizowałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie takiej odpowiedzi oczekiwałem, przecież wiadomo po co jest  kontralka abs.  Odpowiedź to.... może  po kolei.

W pierwszych układach abs kontrolka swieciła po podaniu masy ze strony sterownika w przypadku błędu, w samej  kontrolce siedziała   żarówka ewentualnie jakieś  diody co by prąd nie wracał gdzie nie  powiinien. Ecu dawało mase i żarówka  sie zapalała, ale ktoś doszedł do mądrego wniosku, że gdyby odpiąć całkowicie abs  od zasilania to kontrolka nawet nie  da nam znać że coś się dzieje.

Dlatego zaczęto stosować drugi typ prostych kontrolek na  transystorach żeby odwrócić logikę  działania - sterownik  trzyma masę, gdy jej brak - żarówka abs świeci.

Jeśli chodzi o pytanie dlaczego w golfie czy passacie -  chodzi tu o stare trupy do 96 roku kontrolka była tak skomplikowana. Były dwa typy kontrolek,  przy układach teves 04 była prosta kontrolka -  żarówka abs na masie,  a żarówka airbag gasła po podaniu plusa - transystory. Abs  sterował tylko masą i masa  zapalała żarówke.

Drugi typ kontrolki to kontrolka dla bloków   mk20. W  tej kontrolce   żarówka  airbag  działa   tak samo jak poprzednio, jednak ABS  dostaje bramkę logiczną HC32A oraz dwa mosfety albo L110, albo k1299 lub 3055L. 

Jest  to po to poniważ jak pisałem, kontrolka gaśnie po podaniu masy, a druga   sprawa że  pojawia się system EBV - korekcja siły hamowania.  Z kontrolki wychodzi pin  EBV który podaje masę na żarówkę ręcznego / poziomu płynu. I teraz  sam blok abs podaje nie tylko masę, ale steruje jej oporem. W momencie przekręcenia kluczyka na krótki moment    powinna zapalić się kontrolka ręcznego oraz abs i zgasnąć oczywiście. To daje   znaka  że regulacja EBV oraz  ABS działają poprawnie. W zależności od sytuacji blok abs może zapalić  wyłącznie żarówkę ABS - w przypadku błędów tylko abs - lub żarówkę  EBV  zawsze  wraz z ABS - to daje info kierowcy że  moduł  nie koryguje siły hamowania.  Dzieje się  to przez  wysterowywanie bramki hc32a   poprzez odpowiednią rezystancje na przewodzie masowym  (czerwono żółtym)

I teraz co jest  ciekawe, bloki do 96 roku są w stanie wysterować kontrolke EBV  jak powyżej - poprawnie  - bloki te nie maja w  ogóle CAN (3A0). Bloki powyżej 96 te które w opcji mają  już  diagnostykę can (1J0) w przypadku pracy pod CAN -  sterują kontrolkami jak powyżej w liczniku przez CAN. Jeśli takiemu blokowi każemy pracować pod K-LIne, wówczas  taki blok nie obsługuje już poprawnie  kontrolki EBV niestety.

 

 

Edytowane przez szopenn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale 1J0 jeśli mnie pamięć nie myli to tylko i wyłącznie Golf 4 i ewentualnie może jakieś Polopochodne pojazdy. Do Passata B4 czy też Golfa 3 takich pomp nie wkładano.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności