Skocz do zawartości
rez0

[Instrukcja] Drzwi nie otwierają się od zewnątrz - naprawa zamka

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,
Nie widziałem jeszcze podobnego problemu na forum, a wiele razy korzystałem z Waszych instrukcji więc stwierdziłem, że pomogę i podzielę się z wami swoją walką z nieotwierającymi się drzwiami z zewnątrz. Padła mi na raz lewa strona - drzwi przednie i tylne. Otwierały się tylko od wewnątrz lub czasem jak im odbiło to raz w tygodniu z zewnątrz też. Podejrzenie padło na cięgno Bowdena od klamki zewnętrznej - skorzystałem z istniejącego tematu na forum (Instrukcja teddybear - wymiana cięgna Bowdena). Wymieniłem jedno cięgno chociaż moje na oko wyglądało okej. Stwierdziłem, że w środku jest woda, a jak postał w garażu to może rozmarzło. Jednak nadal nie otwierał - moje cięgna były w porządku, a wymiana nic nie dała. Na szczęście ASO w Białymstoku zgodziło się na zwrot cięgien.
Dodatkowo VCDS pokazywał takie 2 błędy w sterowniku drzwi kierowcy:

  • 01552 - Silnik zamka centralnego drzwi kierowcy (V56); LOCK 

                          012 - usterka elektryczna w obwodzie - Sporadyczny

  • 00928 - Jednostka zamykająca zamka centralnego po stronie kierowcy (F220) 

                          008 - Niezrozumiały sygnał - Sporadyczny

Przejrzałem wiązkę w drzwiach - wyglądała normalnie. Zajrzałem do wiązki w harmonijce między drzwiami a słupkiem A - ułamana izolacja ale nic więcej. Poizolowałem, a tam gdzie były delikatnie przełamane kable -  polutowałem. Błędy jak były tak zostały.
Po namiętnych poszukiwaniach podobnego problemu na portalach rosyjskich i angielskich znalazłem coś takiego - problem w AUDI A4 B8: https://www.youtube.com/watch?v=LsZgLo15EhE&ab_channel=sootpig
Jak się okazuje problem jest taki sam jak mój, drzwi nie otwierają się od zewnątrz ale zepsuty jest zamek i ukazana instrukcja jak to cholerstwo naprawić. W naszych passatach B6 zamek jest identyczny jak ten w AUDI. Taki sam zamek jest także w VW Tiguan I, Skoda SUPERB II oraz AUDI Q7. Problem jest z silniczkami od odryglowywania drzwi. Po latach pracy, w komutator wżarł się pył ze szczotek, co powodowało wzrost rezystancji w obwodzie silniczka, więc sterownik głupiał. Wyczyściłem komutator jak w filmie i zamek pięknie hula, błędy poznikały, a ja mam 1000PLN za 2 zamki oryginalne z ASO w kieszeni.

Także na moje oko problemy z nieotwierającymi się drzwiami z zewnątrz można podzielić na 2 opcje:

  1. Wszystkim dobrze znany - luźna klamka/brak oporu po pociągnięciu za klamkę przy zamkniętym aucie - można otworzyć tylko od wewnątrz
    Wtedy bawimy się w czarodziejskie ciąganie na raz klamką zewnętrzną i wewnętrzną jednych drzwi aż coś przeskoczy oraz silne trzaskanie drzwiami. Gdzieś na forum u kolegów z Ameryki widziałem pomysł na napierdzielanie w zamek młotkiem gumowym - też pomagało. Na koniec i tak trzeba się zebrać w sobie, poświęcić 3-4 godzinki na drzwi i wymienić cięgno Bowdena zgodnie z instrukcją teddybear, ponieważ w linkę nawchodziło syfu i wody i się zwyczajnie blokuje w środku i nie odskakuje, a jak jeszcze zimą przymarznie to
    mamy biedę gwarantowaną.
     
  2. Klamka działa normalnie, jest standardowy opór, ale drzwi nie chcą się otworzyć od zewnątrzdrzwi.png.7257759b612847f827c1149f7be9831d.png
    W moim przypadku wystąpiły objawy:
  • brak możliwości otwarcia drzwi od zewnątrz,
  • błędy w sterowniku drzwi kierowcy takie jak wyżej,
  • świecący się kluczyk na przycisku blokady drzwi, mimo otwarcia drzwi kluczykiem 
  • bloki pomiarowe w module komfortu VCDS pokazywały, że drzwi w których był problem nie są odryglowywane po otwarciu kluczykiem, po pociągnięciu za klamkę wewnętrzną stan w blokach się zmieniał, a kluczyk w drzwiach kierowcy gasł.
    286029168_modukomfortu.thumb.png.bc80325552a89e0aeee8e3fa04e2ce61.pngTutaj na zdjęciu, Moduł komfortu ----> Bloki pomiarowe ---->
    Grupa 002  - niedziałające drzwi przód lewe i tył lewe, mimo otwarcia kluczykiem były zamknięte (Locked).







    Tutaj też podobno na jakiś czas pomaga napierdzielanie w zamek gumowym młotkiem :D Jednak znacznie lepiej w takim przypadku skorzystać z instrukcji naprawy zamka. Aby dostać się do zamka, należy skorzystać z instrukcji rozbierania drzwi tylnych teddybear, lub instrukcji rozbierania drzwi kierowcy z angielskiego odpowiednika naszego forum. 

    Postanowiłem, że mimo filmu zrobię instrukcję po polsku.
    ZAMEK-DRZWI.thumb.jpg.a3f3fcdd0b9efc826a9d6afa40ff75ed.jpg
    20210327_144250.thumb.jpg.dc2c7620a90c032f2faefc485e2a4f12.jpgJeśli już mamy zamek na wierzchu, na początku sprawdźmy czy problem leży akurat tutaj gdzie trzeba. Odkręcamy śrubkę zaznaczoną czerwonym kółeczkiem i zdejmujemy szarą pokrywkę.



    Następnie podłączamy zamek z powrotem pod kostkę w drzwiach, ryglujemy śrubokrętem tak jakbyśmy zamykali drzwi zamek i zamykamy auto kluczykiem.












    W tym momencie, żółty kawałek plastiku powinien się unieść do góry zgodnie ze strzałką. A po otwarciu drzwi kluczykiem powinien wrócić na swoje miejsce tak jak na zdjęciu. Jeśli nie wraca - znaleźliśmy Twój problem. Winny jest silniczek w zamku. Bierz się za naprawę zamka, zaoszczędzisz dzięki temu kupę kasy za nowy zamek. Jestem zdania, że lepiej używane oryginalne niż nowe od przyjaciół z dalekiego wschodu Azji.

    Musimy teraz oddzielić żółtą dużą część obudowy w której znajduje się elektronika zamka oraz przekładnie, od tej czarnej w której jest mechanizm zatrzaskujący drzwi i ryglujący. To jest najtrudniejszy moment naprawy, bo trzeba nic nie połamać :D Od razu mówię, że jedne drzwi zrobiłem bez uszkodzeń a w drugich połamałem dość ważny plasticzek ale się skleiło Autoweldem i działa, więc ostrożnie.

Odkręcamy 3 śrubki w kółeczkach czerwonych.
20210327_144318.thumb.jpg.6ab2d3ce124bcdd5653a42a1b455f08d.jpg20210327_144328.thumb.jpg.00687504c6fbb5e5ef7af5b5aad8e021.jpg20210327_144333.thumb.jpg.6897b6fd132a3aa038907f3c2e506497.jpg


Po odkręceniu tych 3 śrub, żółta obudowa staje się luźna. Trzymają ją jeszcze  2 elementy które musimy podważyć, nie uszkodzić i wyciągnąć.
20210327_144514.thumb.jpg.24c0809789895ed0020830419f86a640.jpg
W czerwonym kółeczku są 2 walce, z nawiniętymi sprężynami skrętnymi. Oba z walców mają wystające "pypcie", które są wciśnięte w zielony i żółty element. Trzeba w jakiś sposób te 2 walce wyciągnąć do góry, a zielony i zółty element (dźwigienki) pozostawić w dolnym mechanizmie w czarnej obudowie. Ja podważałem delikatnie śrubokrętem, ale naprawdę delikatnie żeby nic nie połamać.

Strzałką zaznaczyłem czarny element, który sobie zaczepiłem za te dużą sprężynę skrętną, żeby mieć więcej miejsca. 
20210327_144545.thumb.jpg.6f14c9ab8faa3a46b986348d5d4c2049.jpg

















Podważając, jednocześnie ciągniemy za żółtą obudowę do góry i mamy rozpołowione. Dużo trudniej jest wyciągnąć ten walec z zielonego elementu, więc najpierw podważyłem w żółtym, a jak wyskoczył to wtedy z zielonego. Za drugim razem ten pypeć w zielonym mi został a potem się połamał skubany, więc uważnie proszę. Jeśli spadła wam któraś sprężyna skrętna - bez nerwów bardzo łatwo ją założyć, a tu macie zdjęcie jak to wygląda po wyjęciu.
 

20210327_144729.thumb.jpg.12f53397de81c5aeff4c6ccb65faad89.jpg
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Teraz dobieramy się do silniczków, bierzemy żółtą obudowę i odkręcamy wszystkie śruby po obwodzie. Delikatnie podważamy i mamy silniczki na wierzchu.
20210327_170043.thumb.jpg.f896444becd1190fbbe8442204e35c62.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20210327_170020.thumb.jpg.7127aa569701642b225784c3c67e33d6.jpg

Większy silniczek to zepsuty silniczek, ale proponuję wyczyścić oba, skoro już rozebraliśmy całe drzwi i dobraliśmy się tak głęboko do zamka. Wyciągamy silniki, wychodzą bez oporu.20210327_155842.jpg.47ef927e2e4e452594baf02c2a4c13f4.jpg 
 

Teraz trzeba te silniczki jakoś rozebrać. Wyciągamy tylną białą część obudowy. Jak pokazałem na zdjęciu podważałem małym śrubokrętem płaskim po obu bokach, aż odgięły się kawałki aluminiowego "zatrzasku" a obudowa wysunęła. Potem delikatnie wysuwamy i będzie dobrze.

 

20210327_162247.jpg.62ddf0b4969e8513d938c87f8cceda8d.jpg
20210327_162406.jpg.c05b4a1fab4c3a30079d26499378b6e2.jpg

Kiedy mamy już silniczek na wierzchu, przedmuchujemy środek bo jest tam mnóstwo pyłu ze szczotek i bierzemy się do czyszczenia komutatora. Delikatnie odsuwamy małe plastikowe podkładeczki widoczne na zdjęciu i zostawiamy je na wale żeby nie pogubić (ja już szukałem na czworaka w garażu z latarką, bo ściągnąłem i zacząłem dmuchać w silniczek i sobie poleciały... :D ). Bierzemy papierek ścierny (ja użyłem 800), wycinamy wąski pasek i czyścimy miedziane płytki. U mnie były czarne od pyłu z klocków, a po wyczyszczeniu zrobiły się piękne miedziane jak na zdjęciu. Potem wziąłem nożyk i wyczyściłem przerwy między "płytkami".

Na koniec odmuchałem wszystko i gotowe. Teraz "tylko" poskładać zamek i drzwi :D 
Żeby ułatwić sobie składanie silnika, nie dociskajcie z powrotem podkładek do komutatora, zostawcie odciągnięte, będzie wam łatwiej trafić szczotkami na komutator. Żeby ułatwić składanie, można odgiąć szczotki igłą lub czymś cienkim i wkładać wtedy. Zegarmistrzowska precyzja się przyda tutaj :D 

20210327_162313.jpg.e221a691bc119ed653c98a7a55daa72b.jpg

Teraz tylko złożyć w odwrotnej kolejności. Składanie zamka jest dużo prostsze bo nie połamiemy już nic.
Składając, gdzie się dało, gdzie się coś obracało, psikałem smarem wodoodpornym i mam nadzieję głęboką, że nie będę tam musiał więcej zaglądać. Passat i tak lubi zaskoczyć ilością dziwnych usterek wynikających ze swojej starości (mój ma 15 lat).
Polecam jeśli macie już rozebrane drzwi zajrzeć do harmonijki między drzwiami a słupkiem. Dużo łatwiej jest lutować kabelki, bo można sobie całą wtyczkę wciągnąć do drzwi.
Po złożeniu wszystkiego błędy na VCDS zniknęły a zamek znów działa. Żółta dźwigienka wraca na swoje miejsce przy otwieraniu kluczykiem, silniczki pracują, klamka działa, a ja mam dużo pieniędzy w kieszeni i mam nadzieję, że wy też.
Silniczki chyba można też kupić nowe, widziałem je gdzieś na ebayu oraz u majfrendów ale nie odpowiadam za te cuda.
Czas pracy - 4h na drzwi tylne murowane jeśli nic nie połamiecie, ja się męczyłem z drzwiami kierowcy prawie 7, bo grzałem suszarką klej żeby szybciej stygł, a auta potrzebowałem na szybko.

Jeśli trzeba coś poprawić, proszę o info.
Jeśli ktoś jest z okolic Białegostoku to chętnie pomogę :D 

 

 

 

Edytowane przez rez0
  • Like 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miałem bardzo podobny problem, lecz za pierwszym razem wymieniłem zamek cały - na rok był problem z głowy. Teraz problem powrócił w tym "nowym zamku". Ostatnio gdzieś czytałem ze trzeba poczyścić i podoginać styki, tak wiec wziąłem stary zamek i zaczęłam rozbierać. Faktycznie u mnie silniczek od ryglowania był osmolony, ale poczyściłem tylko styki i złożyłem całość... ale nie montowałem jeszcze do auta. Rozbiorę chyba jeszcze raz, i rozbiorę sam silniczek, bo pewnie u mnie jest tak samo zawalony jak u Ciebie. Co ciekawe oba silniczki - podłączone pod 12V się kręciły, wiec albo było trzeba podoginać i poczyścić im styki - albo faktycznie poczyścić komutator.
Tak wiec jestem w połowie drogi by naprawić swój zamek. Mam nadzieje ze i mi pomoże :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie drzwi kierowcy nie otwierały sie od zewnątrz, ponieważ uszkodzone było cięgno/linka klamki zewnętrznej. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności