Skocz do zawartości
bol

Wymiana akumulatora

Rekomendowane odpowiedzi

W nowszym modelu, moduł akumulatora jest dostępny jako podsystem Gateway'a 

Address 19: CAN Gateway (J533)       Labels: 5Q0-907-530-V1.clb
   Part No SW: 5Q0 907 530 AM    HW: 5Q0 907 530 M
   Component: GW MQB High   212 2265  
   Revision: --------    Serial number: 30091610521617
   Coding: 030300045F087300FB00025A9C0F00010001070000000000000000000000
   Shop #: WSC 05311 115 00073
   ASAM Dataset: EV_GatewConti 013020
   ROD: EV_GatewConti_013.rod
   VCID: 7CA2FE716661DC17737-8028

   Alternator: 

   Multi Function Steering Wheel Control Module: 
   Subsystem 2 - Part No SW: 5G0 959 442 K    HW: 5G0 959 442 K  Labels: 3C8-959-537.CLB
   Component: E221__MFL-DC1  H17 0040 
   Serial number: 29160001867260056381
   Coding: 2FFFFF

   Battery Monitoring Control Module: 
   Subsystem 3 - Part No SW: 5Q0 915 181 J    HW: 5Q0 915 181 J
   Component: J367-BDMConti  H03 1050 
   Serial number: 75410803001610011156

   Analog clock: 
   Subsystem 4 - Part No SW: 3G0 919 204 C    HW: 3G0 919 204 C
   Component: Analoguhr  209 2002 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja głupi nie wiedziałem co to forum Passata i roku temu podjechałem do hurtowni po najtańszy akum do mojego b8 i zwyczajnie go wymieniłem. Świeciła się jakaś kontrolka ale zgasła po jakiejś chwili. Aż podjechałem dzisiaj po pracy do speca od akum żeby go zmierzył/sprawdził i twierdzi że aku jak nowe. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć, i ja się podepnę. Mianowicie, 2 lata temu sam wymieniłem aku z AGM oryg na BOSH AGM. Bez żadnego programowania, wpisywania w komp., etc. Tak po prostu. Po wymianie odpalenie, kilka kontrolek po kilku sekundach zgasło, i chyba git. Do tej pory jakoś nic szczególnego się nie stało...Więc, trzeba grzebac w komputerze, czy nie po wymanie?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, uważam że powinno się grzebać. Powiedzmy, że jeśli zmieniasz aku na inny, ale z dokładnie tymi samymi parametrami, to mniejszy problem, co nie znaczy że należy olać. Natomiast zmieniając na inną pojemność, typ, to już na bank powinno się. Cytując wyjaśnienie dlaczego powinno się zakodować (wzięte z zagranicznego forum Audi - wklejam tłumaczenie z google-a, bo po przeczytaniu stwierdzam, że przełożył idealnie) każdą zmianę:

"Te samochody, podobnie jak wiele innych marek i modeli, mają system zarządzania akumulatorem / ładowaniem. Oto proste wyjaśnienie; System monitoruje stan akumulatora i dostosowuje szybkość ładowania w razie potrzeby, w miarę jak akumulator starzeje się i degraduje, system kompensuje, aby utrzymać akumulator w stanie spoczynku. Gdy wymienisz akumulator i nie powiesz samochodowi, że jest zainstalowany nowy lub inny, system będzie nadal ładował z wyższą / inną szybkością niż jest to potrzebne. To oczywiście skróci żywotność baterii. Czy samochód uruchomi się i będzie działał, jeśli nie zarejestrujesz nowej baterii? oczywiście, tak będzie. Jak wszyscy wiemy, problemy z napięciem w tego typu systemach są bardzo ważne, dlatego w Twoim najlepszym interesie byłoby wykonanie usługi we właściwy sposób. Bateria wytrzyma dłużej i będzie ładowana z odpowiednią szybkością."

Edytowane przez mkpol
nie cytuj posta pod którym bezpośrednio odpowiadasz ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie, tylko passat to nie audi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że nie. Wkleiłem dość jasne wyjaśnienie (wg mnie uniwersalne, nawet jest w nim zawarta uwaga że tyczy się to innych marek i modeli), dlaczego powinno się. Powinno nie znaczy, że musisz, jak widać auto działa również bez grzebania. Każdy zrobi z tym, co chce. Rozumiem, że uważasz, że Passat nie ma takich systemów i ładuje zawsze tym samym prądem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, mkpol napisał:

Wszystko fajnie, tylko passat to nie audi.

Tak.Ale chłop  ma rację.Mam taki w B7 i to się zgadza.W Start-stop pakują AGMy, w innych nie wiem.Informacje płyną też z "akumulatora".Zrobiłem odczyt, który  jest w innym wątku ale jakoś nikt jeszcze tego nie rozszyfrował.Chodzi o to, że mają tam być zapisane parametry aku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Popadacie Panowie w paranoję i w dodatku dajecie się zmanipulować marketingowemu bełkotowi. 

Godzinę temu, kenhor napisał:

System monitoruje stan akumulatora i dostosowuje szybkość ładowania w razie potrzeby

 

Godzinę temu, kenhor napisał:

nie powiesz samochodowi, że jest zainstalowany nowy lub inny, system będzie nadal ładował z wyższą / inną szybkością niż jest to potrzebne

2 cytaty z jednego opisu. Naprawdę nie widzicie sprzeczności? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sorry,ale nie.Google przetłumaczył istotę  działania. Reszta to nie istotne detale.Można to porównać do dawnego wentylatora chłodnicy z Syreny, czy Warszawy.Był na pasku klinowym i obracał się "zawsze". Zależał on od obrotów silnika, a nie temperatury cieczy.

Potem wprowadzono elektryczne z regulacją obrotów.Na podobnej zasadzie poczyniono teraz z tym ładowaniem aku.Dopiero badania trwałość i akumulatora tak ładowanego mogą potwierdzić czy to bełkot marketingowy czy też to działa.Co do zasady tak to powinno być.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Żeby nie było, że stoję po stronie @mkpol, zgadzam się z dwiema sprzecznościami zawartymi w tej reklamie...oczywiście, mam start-stop, mam AGM. Wymieniłem na praktycznie taki sam jako polecany zamiennik, z podobną pojemnością i podobnym prądem rozruchowym (pisze podobną, bo nie mam pewności i aku przed sobą, ale możliwe że z takimi samymi). Jeżeli system się uczy i rozpoznaje stan akumulatora, to chyba rozpozna stan nowego aku, naładowanie, prąd, etc...

ps. ojciec również wymieniał aku na taki sam, pasek 4 lata młodszy od mojego, oczywiście AGM, parametry i aku zamiennika dokładnie takie same. Za namową serwisu Bosh (tak wiem, lokalny, ale jakieś tam certyfikaty ma), wymienił u nich aku, bo to nie łatwe (historia z komputerem też się pojawiła), i oprócz tego, że skasowali za wymianę samego aku (bo cena trochę niższa była niż ja płaciłem), niczego w komputerze nie zmieniali....Aku wymieniał po mnie ?

Nie twierdzę, że tego nie trzeba robić, ale jestem dowodem, że może nie zawsze, lub wpływ takiego zabiegu jest marginalny (lub komercyjny, jak kto woli).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To tak jak byś wlał do baku  "podobną"do 95 benzynę. Np.93 lub 92.Gdyby taka była pod ręką.Niby nic się nie zmieni,może nawet się nie uszkodzi,ale...

I o to "ale" tu chodzi.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, napisałem że obowiązku nie ma, ale powinno się. Oczywiście jest to moja subiektywna opinia, przecież po to jest forum, do wymiany poglądów, podpowiedzi, a co z tym zrobi osoba A czy B, to już sprawa tychże osób. Każdy zrobi co uzna za stosowne.

"Uczepiliście" się mocno tłumaczenia z forum audi, a głównie sprzeczności, którą widzicie. Wektor ma rację, nie chodzi o słówka a główne informacje. Tak ogólnie odnośnie tych sprzeczności - nie jesteście w stanie przyjąć, że np. system może mieć równolegle kilka parametrów do swojej pracy? Czyli monitoruje na bieżąco stan i odpowiednio reaguje, ale też jednym z parametrów jest ilość dni/lat akumulatora? Które to powodują, że ta reakcja bieżąca może być trochę inna w zależności długości życia tegoż akumulatora? A jeszcze innym jest pojemność aku? Ja tak to rozumiem i nie widzę w tym sprzeczności. I to wszystko ostatecznie może wpływać na czas życia aku. Przynajmniej w założeniach.

I jasne Ziomal261, nic się pewnie nie stanie w sposób odczuwalny na teraz, ale może się stanie w cyklu życia baterii, nie wiemy tego. I może jest to marginalne (marketingowe), do olania. Ale skoro jest taka opcja do kodowania, zalecenia producenta, to po prostu robię, tym bardziej jeśli mam taką możliwość. Tak więc ja uważam, że powinno się każdorazowo odświeżyć kodowanie.

ps. ja mam start-stop, ale mam EFB. Może dlatego, że to benzyna. Wymieniając niedawno zakodowałem, zmieniałem na wyższą pojemność (jak dla mnie fabryczny aku 59Ah jest za mały), więc tu uważam, że już musowo powinno się zakodować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zwłaszcza że  sprawa jest prosta i dla mających VCDS zupełnie bezkosztowa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kolegów

Tak czytam i czytam :) i w końcu postanowiłem wrzucić taką oto informacje do Waszych przemyśleń.

Ładując akumulator ładowarką automatyczną nie podajemy żadnych informacji o pojemności podłączonego akumulatora, a jednak "elektronika wie" jak go obsłużyć - każdy podłączony akumulator. I ta oto ładowarka robi to w przypadku czy akumulator jest dużej pojemności, czy też może małej pojemności, czy jest mocno rozładowany, czy też prawie naładowany do końca !  Myślicie, że VW zrezygnował z takiej "inteligentnej" elektroniki ?

Jakby tego mało, pojemność akumulatorów zmienia się wraz z jego "czasem życia" oraz także z temperaturą w której się on znajduje.
Zarówno im starszy akumulator jak i niska temperatura powodują zmniejszenie się pojemność tegoż akumulatora. Czy w tych przypadkach elektronika samochodu VW jest na tyle inteligentna aby podjąć się ładowania akumulatora z nieznana aktualnie pojemnością? Zdaje się, że tak.

Może ta informacja trochę da Wam do zastanowienia o czym jest ta prowadzona tutaj forumowa rozprawka.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ładowarka ma jedno proste zadanie - naładować do pełna.

Sterownik w samochodzie z systemem odzysku energii (rekuperacja) musi dbać o to by akumulator był zawsze odpowiednio naładowany, a jednocześnie miał jeszcze zdolność przyjmowania energii przy każdym hamowaniu silnikiem, a to już bardziej złożone zagadnienie jak tylko ładowanie do pełna. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego musi mieć zdolność przyjmowania energii przy KAŻDYM hamowaniu silnikiem ?

Przykładowo robiąc trasę np. 1000km akumulator będzie naładowany bardzo dużo i nagle zaczniemy zjeżdżać z dłuuuuuugiej góry, w którymś momencie akumulator zacznie pęcznieć  bo musi zgromadzić energię z odzysku przy KAŻDYM hamowaniu ?

Niestety nie musi - a może odzyskiwać przy każdym hamowaniu tą energię, jeśli jest na tą energię "miejsce" w tym akumulatorze. 

Dlatego to jest cały czas tak jak to napisałeś "proste zadanie" - naładowanie akumulatora. Odbywa się to w dwojaki sposób i tyle. Różnica jest taka, że w przypadku samochodów z odzyskiem energii alternator w samochodzie nie ładuje do 100% tylko zostawia zawsze "miejsce" na odzyskiwaną energię (stąd akumulatory np. AGM) ALE też nie pozwoli na przyjęcie jej w nadmiarze bo to uszkodzi akumulator. Dlatego nie musi, a wręcz nie może być odzyskiwana energia przy jak to piszesz "każdym ładowaniu".

Doceńcie elektronikę w samochodzie, a nie ludzi z VW próbujących za każdą czynność wyciągnąć od Was $$$$

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, Bodek napisał:

Przykładowo robiąc trasę np. 1000km akumulator będzie naładowany bardzo dużo

Skąd taka pewność?

Podłącz sobie woltomierz i zrób trochę kilometrów, żeby się przekonać jak to działa. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@nTomek raczej amperomierz a nie voltomierz.... 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@rosol raczej jednak nie. Pomiar napięcia akumulatora daje wystarczająco dużo informacji o tym czy odbywa się ładowanie czy nie. W czasie jazdy napięcie potrafi zmieniać się między 13 a 15V. 

Woltomierz można podłączyć nawet do gniazda zapalniczki, a amperomierz wymaga podłączenia szeregowego, a to bardzo komplikuje sprawę. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 26.12.2020 o 12:09, nTomek napisał:

Skąd taka pewność?

Podłącz sobie woltomierz i zrób trochę kilometrów, żeby się przekonać jak to działa. 

Tak się składa, że jestem automatykiem i wiem jak to działa....

Ale też chętnie przeczytam jak to działa wg Ciebie ...

Edytowane przez Bodek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności