Skocz do zawartości
wojas

[Instrukcja] Montaż kamery cofania w wersji high

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jako, że w "warsztacie" nie ma jeszcze manuala jak założyć kamerę cofania w wersji high(z ruchomymi liniami prowadzącymi) to postanowiłem pstryknąć kilka fotek w trakcie montażu i opisać jak to wygląda - może komuś się przyda. Wbrew pozorom mod ten jest stosunkowo prosty, jak już koledzy tutaj wcześniej wspomnieli najwięcej problemów stanowi przeprowadzenie przewodów do tylnej klapy w kombi (w sedanie jest ponoć znacznie łatwiej). Kamerę instalowałem zarówno w B6 jak i w B7 i proces ten jest dokładnie taki sam.

 

Etap 1 - zbieranie gratów.

Potrzebujemy:

  • kamery zintegrowanej z "klamką" tylnej klapy - 3C9827566A
  • modułu kamery - 3C9907441
  • elementu mocującego moduł (styropian) - 3C0971502B
    zestaw1.jpg
  • dwóch plastikowych nakrętek, do przykręcenia elementu mocującego - 441863987A B41
    plastnakretka.jpg
  • wiązki przewodów od RNS do modułu kamery oraz przewodu łączącego moduł kamery z kamerą nie znam numery VW, wykorzystałem dedykowaną wiążkę firmy kufatec (dostępne na portalach aukcyjnych za ok 280zł)
    kabelmodulrns1.jpg
    kabelkonc1.jpg

 

Teraz kilka istotnych uwag!!!

Warto kupować zestawy tj. moduł + kamera wymontowane z jednego auta, takiego samego do jakiego będzie to montowane czyli np. instalujemy w passacie kombi to kupujemy moduł wyciągnięty z passata kombi - jest to istatne jeżeli chcemy uniknąć uciążliwej i trudnej do wykonania samemu kalibracji. Warto też zwrócić uwagę, że moduł kamery ma taki sam numer dla różnych modeli aut grupy VW więc musimy najpierw dowiedzieć się od handlarza z jakiego auta pochodzi jeżeli chcemy uniknąć wspomnianej już kalibracji. Tak samo nowe moduły je też trzeba będzie kalibrować.

 

Bardzo często na portalach aukcyjnych sprzedawane są całe zestawy wraz z wiązką, należy jednak uważać bo (jak sam doświadczyłem) bardzo rzadko w takim zestawie znajduje się wiązka do radia, a ta dodawana to jedynie okablowanie klapy(z którego ja zresztą nie korzystałem)

 

Etap 2 Instalacja przewodu RNS<->moduł kamery

Odpinamy minusową klemę z akumulatora (bo będziemy operować przy elektryce pojazdu).

 

Zaczynamy od wykręcenia radia, następnie demontujemy dolną osłonę tunelu środkowego po stronie pasażera. W ten sposób mamy możliwość przełożenia przewodów:

kabeldorns1.jpg

 

Następnie należy przylutować trzy luźne przewody z wiązki. Dwa z nich (są ze sobą skręcone) to can high i can low, a trzeci to plus z radia. Choć wszystkie kable z wiązki produkcji Kufatec są szare, to mają na opisy nadrukowane na izolacji. Kable lutujemy następująco:

kabelstrrns1.jpg

kostka1.jpg

 

Kabel przeciągamy pod wykładziną po stronie pasażera, następnie demontujemy plastikowe listwy przy progu (montowane na wcisk, wystarczy pociągnąć do góry)i ciągniemy go do tyłu wzdłuż znajdujących się już tam przewodów:

kabeldzrzwiprzedni2.jpg

kabeldzrzwiprzedni2.jpgkabeldrzwityl1.jpg

 

Aby przeciągnąć kabel dalej musimy zdemontować tylną, prawą tapicerkę w bagażniku. Aby to zrobić należy odkręcić trzy chromowane oczka (dla B7 odkręcamy dwa oraz odkręcamy śrubę pod przyciskiem do składania kanapy), odczepić mały tapicerowany boczek tylnej kanapy (przykręcony śruba rozmiar 10), a następnie odpiąć zatrzaski.

Dzięki temu uzyskujemy dostęp do miejsca, w którym umiejscowiony będzie moduł.

tylnyboczek1.jpg

 

Dociągamy przewody w miejsce, w którym podłączony będzie moduł oraz wpinamy przewód masowy.

kabelstrmodul1.jpg

okolicamodulu1.jpg

 

Przykręcamy styropianowy montaż modułu i następnie wkładamy moduł

styropian1.jpg

zestawzamontowany2.jpg

 

Etap 3 - Instalacja kamery w klapie oraz przeciąganie przewodów

Jak już wspomniałem na wstępie, najmniej przyjemny etap tego moda to przeciągnięcie przewodów do tylnej klapy. Problem potęgują zarobione już przewody firmy kufatec... Przeciągnąć musimy dwużyłowy przewód z zasilaniem kamery oraz koncentryczny kabel z wizją. O ile pierwszy można przeciąć i po przełożeniu go zlutować o tyle drugiego nie powinno się ciąć i lutować.

 

Aby przełożyć przewody zmuszony byłem odczepić od karoserii gumowy peszel, w którym umieszczone są kable idące do klapy. Operacja nie jest prosta bo wymaga demontażu (a przynajmniej mocnego opuszczenia tylnej części) podsufitki aby dostać się do zatrzasków .

peszel1.jpg

 

Po odczepieniu peszla oraz poluzowaniu nieco przewodów dochodzących do niego przełożenie nowych kabli jest nieco prostsze(choć dalej nie proste). Jak wspomniałem chwilę wcześniej szczególnie ciężko przełożyć kabel wizyjny kamery, możemy jedynie zdemontować szarą obudowę co znacznie zmniejszy końcówkę:

peszel2.jpg

 

Wszystkim niedoświadczonym w takich operacjach polecam użyć jakiegoś sztywnego, cienkiego druta do przeciągania przewodów (np rozprostowanego wieszaka z pralni chemicznej).

Po zakończeniu walki z przeciąganiem przewodów instalujemy w miejsce starej "klamki" kamerę. W tym celu należy odkręcić dwie śruby(rozmiar 10), którymi jest przymocowana oraz wypiąć wtyczkę z przewodami(sygnał otwierania klapy).

klapa1.jpg

Po podmianie "klamki" podłączamy do nowej przewód służący do otwierania klapy, oraz nasze dociągnięte w bólach przewody: zasilający oraz wizyjny. Nie pomylcie kabla zasilającego kamerę oraz tego przekazującego sygnał o otwarciu klapy bo mają takie same końcówki.

klapa2.jpg

 

W B6 na klamkę i światła założyć trzeba jeszcze dodatkową metalową osłonę, w B7 takiej nie ma:

klapa3.jpg

 

Możemy założyć RNS oraz podpiąć akumulator bo zaczynamy fazę kodowania i testowania.

 

ETAP 4 Kodowanie, testowanie

Przy pomocy VCDS należy dodać nowy moduł Back Up Camera do listy instalacyjnej CAN Gateway oraz w module asystenta parkowania zaznaczyć, że posiadamy kamerę cofania. W przypadku kiedy mamy zamontowany oryginalny hak, również musimy zakodować to w sterowniku kamery (czasem jest to zakodowane w kupionym module kamery i jeśli nie posiadamy haka należy tą opcje wyłączyć. Wybaczcie, że nie pisze dokładnych operacji ale zakładam, że każdy kto porwie się na taki mod doskonale wie gdzie tego szukać.

 

Jeżeli zakupiony moduł faktycznie pochodził z auta takiego jak nasze, kalibracja nie będzie raczej potrzebna (przerabiałem to zarówno w b6 i b7). Kasujemy wszystkie ewentualne błędy po czym prawidłowo działający moduł kamery nie powinien wyrzucać już żadnych błędów.

 

Po zakodowaniu wystarczy wrzucić wsteczny bieg, jeśli wszystko działa ujrzymy obraz z kamery wraz z liniami prowadzącymi, które będą wskazywać tor jazdy pojazdu w zależności od skrętu kierownicy:

obraznarns1.jpg

 

Kamera będzie też ułatwiała wykonywanie "kopert":

obraznarns2.jpg

 

 

ETAP 5 Składanie pojazdu

Jeżeli wszystko zadziałało to możemy śmiało poskładać wszystkie zdemontowane plastiki i cieszyć się kamerą cofania.

 

Instrukcję można przerzucić do działu warsztat aby tu nie zaginęła.

Edytowane przez nTomek
Dodany numer nakrętek - dzięki Wolfe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Instrukcja wydzielona z tematu [B6-B7] Kamera Cofania.

Pytania, uwagi, komentarze można pisać w temacie źródłowym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności