Jump to content
Sign in to follow this  
WinduR

Wysokie zawieszenie do Passata

Recommended Posts

Witam
Od dłuższego czasu, przeglądam forum i nie znalazłem wyczerpującej odpowiedzi.
Potrzebuje podnieść zawieszenie o kilka cm. Z przodu, wymieniłem sprężyny, lecz nie jestem zadowolony. Ciągle szoruje podłogą, nawet przy małych krawężnikach.
Ktoś, proponował zawieszenie z Audi. Ktoś, inny jakieś adaptery. 
Tylne zawieszenie podniosłem na gumach, efekt jest zadowalający. Lecz, chciałbym to zrobić, na samych sprężynach.
Używam Passata do holowania motocykli, czasami muszę wjechać w cięższy teren, aby wyciągnąć i dlatego potrzebuje go podnieść 

Passat B5 1.9Tdi 110km 98r.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

niestety borykam się z podobnym problemem. Też czytam, szukam i nic konkretnego nie udało mi się znaleźć.

 

Jakie adaptery masz na myśli?

 

W dniu 21.10.2019 o 23:26, WinduR napisał:

Z przodu, wymieniłem sprężyny, lecz nie jestem zadowolony.

Jakie/skąd sprężyny wstawiłeś i ile cm podniósł Ci się przód?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z przodu, mam KYB

I miejsca między błotnikiem, a oponą jest na 3 palce 

Zastanawiam się, czy to może być jeszcze wina amorów

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 24.11.2019 o 10:19, WinduR napisał:

Z przodu, mam KYB

ale przecież KYB to tylko firma. Czyli rozumiem, że wstawiłeś po prostu nowe sprężyny firmy KYB o tych samych parametrach co oryginalne? No to kurcze nic dziwnego że nie jesteś zadowolony. Auto jest na tej samej wysokości, a jak nawet wydaje Ci się że jest kapkę wyżej na nowych to jest to raczej spowodowane tym, że stare/oryginalne sprężyny były już ubite.

 

W dniu 24.11.2019 o 10:19, WinduR napisał:

I miejsca między błotnikiem, a oponą jest na 3 palce

U mnie podobnie jest z wysokością, między oponą a błotnikiem ze 3 grube lub 4 cienkie palce :)

 

W dniu 24.11.2019 o 10:19, WinduR napisał:

Zastanawiam się, czy to może być jeszcze wina amorów

Nie ma takiej opcji. Ciężar auta spoczywa na sprężynach, a amortyzator służy tylko do tłumienia nierówności na drodze. Jak weźmiesz samą sprężynę do ręki i będziesz chciał ją ścisnąć to gwarantuje Ci że nawet jak na niej usiądziesz to ściśniesz ją może maksymalnie z 10mm. A jak weźmiesz sam amortyzator do ręki to zobaczysz że jesteś w stanie palcami/ręką normalnie wyciągać i wpychać czyli po prostu ruszać nim w pełnym zakresie. Ale uda Ci się to tylko przy powolnych ruchach, bo on na aucie pracuje BARDZO szybko i wtedy na aucie on tłumi nie równości. Tak jakby wygładzał drogę. Bardzo dobrze to zrozumiesz oglądając TEN filmik na którym szybko zauważysz jak bardzo buja tyłem auta. Dlaczego? Bo jedzie praktycznie na samych sprężynach ponieważ najprawdopodobniej amortyzator uległ uszkodzeniu (wylał się). Więc tyłkiem nie trze mu o asfalt, bo masa auta spoczywa na sprężynach. Ale buja się nie utrzymując przyczepności, bo nie ma sprawnych amortyzatorów.

 

 

Ja u siebie właśnie zaczynam coś kombinować żeby podnieść Passata chociaż o te 2-3 cm, żadne modyfikacje +5mm (nowe sprężyny) mnie nie interesują. Jak coś skutecznego wykombinuje to dam znać.

Edited by Wrestdon
uzupełnienie wypowiedzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wrestdon
Wiem, o czym mówisz.
Jestem mechanikiem i przerabiałem dokładnie, ten temat na różnych samochodach 
Miałem kilka passatów na warsztacie, ale jeszcze nie miałem okazji zakładać, im nowych sprężyn 
Lecz, mam jakieś porównanie. Moim paskiem, jak zjeżdżam na parking, to zawsze zahaczę progiem/belka o krawężnik 
A, jak zjadę passatem klienta, to nie mam takiego problemu 
Poprosiłem, znajomego z hurtowni aby sprawdził mi specyfikację sprężyn 
Także będę informować na bieżąco, lecz może to chwile potrwać. Musiałem założyć nowe lampy 
Jak, będę mógł ci jakoś pomóc to pisz 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze więc tak, podaje poniżej gotowe rozwiązanie:

 

Podniesienie przodu:

proszę czytać uważnie, informacja dotyczy podniesienia, a nie utwardzenia zawieszenia. Kupujemy i montujemy "GUMA PODWYŻSZAJĄCA DO SPRĘŻYNY MacPherson 25mm". Niestety nie jest tak łatwo jak z tyłu, jak widzicie na tym zdjęciu "Średnica wewnętrzna: 44mm" więc trzeba powiększyć otwór centralny do rozmiaru 51-52mm. Mój amortyzator przedni jest firmy MONROE i ma średnicy 51mm. Guma nie jest miękka, ani cienka. Jak myślicie że można to zrobić nożem to zapomnijcie. Jak wykonałem to wyrzynarką z brzeszczotem do metalu. Wiadomo że nie wyszło idealnie równo, ale jeden czy dwa milimetry w którąś stronę nie ma aż takiego wielkiego znaczenia. Ponieważ ta guma jak zauważyliście z jednej strony jest zaoblona, ponieważ tą właśnie stroną opiera się o metalowy kielich na amortyzatorze i wszystko siedzi bardzo ciasno i pewnie. Nie zapominajmy, że oryginalna gumowa podkładka która stabilizuje sprężynę, bo jest wyprofilowana ZOSTAJE i to właśnie pod nią dajemy "GUMA PODWYŻSZAJĄCA DO SPRĘŻYNY MacPherson 25mm". Bardzo ciężko było to założyć/wcisnąć na amortyzator ale ostatecznie się udało. Skutkiem tego mamy przód podniesiony o 25mm, bez wymiany sprężyny czy amortyzatorów. Co uważam za wystarczającą i zadowalającą modyfikację. Oczywiście po wszystkim zrobiłem zbieżność dla świętego spokoju.

Ktoś mógłby powiedzieć "czemu nie wymieniłeś sprężyn?" Ponieważ w swoim Passacie posiadam już standardowe zawieszenie oznaczone jako "1BA - Standard suspension/shock absorption" i niestety nie znalazłem skutecznego i PEWNEGO rozwiązania na podniesienie zawieszenia o 2-3 cm. Oczywiście mogłem kupić "na pałe" inne używane sprężyny, następnie je założyć i zobaczyć że zmarnowałem czas i pieniądze. Kupno nawet nowych oryginalnych sprężyn mija się z celem, bo przecież one parametrami są takie same jak mam aktualnie tylko są trochę mniej ubite. Niestety nie na tyle, żeby nagle po założeniu takich samych ale nowych sprężyn auto poszło 2-3 cm do góry. Sprężyny oryginalne przy zawieszeniu 1BA dla mojego silnika 1.8T mają grubość zwoju 13,5mm i długość 354mm. Można w internecie często przeczytać propozycję żeby założyć sprężyny z diesla. Jak się dokładniej zagłębimy to znajdziemy informację, że sprężyny np. z 2.5 TDi mają grubość zwoju 14,5mm i długość 348mm. Jak widzimy zwój jest o 1mm grubszy co na pewno spowoduje że przy mniejszej masie 1.8T mniej siądzie przód ale niestety są też 6mm krótsze. Tak że ile takie 1.8T realnie się podniesie na sprężynach z 2.5 TDi może 1cm za to stracimy na komforcie jazdy, bo grubsze sprężyny są na pewno twardsze.

 

 

Podniesienie tyłu:

tutaj już jest bardzo łatwo, bo kupujemy "GUMA PODKŁADKA PODWYŻSZAJĄCA POD SPRĘŻYNY 20mm". Demontujemy oryginalne podkładki o które opierają się sprężyny i w ich miejsce wstawiamy "GUMA PODKŁADKA PODWYŻSZAJĄCA POD SPRĘŻYNY 20mm". Ja z tyłu dałem w sumie cztery podwyższające gumy. Czyli po dwie na sprężynę, jedną nad i pod nią. Montaż dziecinnie prosty, bez docinania czy kombinowania. Oczywiście po wszystkim zrobiłem zbieżność dla świętego spokoju.

Ktoś mógłby zapytać "czemu z tyłu dałeś aż cztery podkładki tym samym podnosząc tył o 40mm (góra 20mm + dół 20mm) skoro z przodu dałeś tylko dwie (lewa + prawa) podnosząc o 25mm?". Ponieważ DEMONTUJEMY oryginalne podkładki i NIE montujemy ich ponownie, a one w sumie (góra + dół) mają 10mm grubości. Czyli z 40mm realnie podnosimy o 30mm. Skutkiem tego mamy tył podniesiony o 30mm, bez wymiany sprężyny czy amortyzatorów.

 

 

NIE NALEŻY MYLIĆ GUMY USZTYWNIAJĄCYCH Z PODKŁADKAMI PODWYŻSZAJĄCYMI :  [link]

Gumy usztywniające, zgodnie z nazwą i opisem powinny być stosowane wyłącznie celem usztywnienia zawieszenia. W przypadku tych gum delikatne podniesienie zawieszenia może być niejako efektem ubocznym, jednak przy odpowiednio dobranej gumie usztywniającej będzie to efekt nie zauważalny. Wartość takiego "podniesienia" oscylować będzie w granicach kilku milimetrów.

Polecam unikanie nieuczciwych ofert które sugerują lub nawet wprost zachęcają do stosowania gum usztywniających jako "cudowne" rozwiązanie, które pozwala na podniesienie samochodu o kilka centymetrów. Uzyskanie takich wartości przy pomocy gum między zwoje jest niemożliwe, a sposób polegający na zamontowaniu kilku zdecydowanie za wysokich gum na jednej sprężynie jest bardzo niebezpieczny. Sprowadza się to do nienaturalnego ułożenia sprężyny. Zwoje bez gum są wtedy przesadnie ściśnięte, natomiast zwoje w które zostały wkręcone za duże gumy są mocno rozprężone. Efektem takiej sytuacji jest powstawanie dużych naprężeń na sprężynie, które to w stosunkowo krótkim czasie nieuchronnie doprowadzają do pękania sprężyn. Przy mocnym wjechaniu w dziurę takie gumy usztywniające mogą się nawet wysunąć z między zwoi.

 

 

 

Efekt końcowy:

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Zdjęcie 4

Passat stoi na oponach 195/65R15.

Edited by Wrestdon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy tylko na zdjęciach przód jest wyżej niż tył? Ciekawe rozwiązanie, daj znać jak się na tym jeździ bo nie ukrywam że u mnie też by się przydała taka modyfikacja ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, słusznie zauważyłeś. Tylne sprezyny są dość miękkie. Różnica to max 10mm, bo tył mam sporo obciążony. Pełna butla gazu, pół zbiornika benzyny, koło zapasowe w pokrowcu w bagażniku, dodatkowo takie pierdoły ale w sumie też trochę ważą = lewarek, klucze, dopinany hak, itp. Nie uwzględniłem pełnego zbiornika gazu i z tyłu założyłem 20mm+20mm, a powinienem 20mm+30mm. Wtedy byłoby idealnie równo. Auto na ostatecznych zdjęciach stoi na równym parkingu przed marketem.

 

No właśnie i to standardowe pytanie... TAK SAMO. Auto nie zmieniło twardości zawieszenia i w czasie jazdy po nierównościach nie ma żadnej różnicy. Można byłoby pokusić się o stwierdzenie że na zakretach bardziej się przechyla, bo w końcu prześwit jest o 2cm wyższy. Ale to tylko teoria, a różnicy nie ma. Bardziej to uginają sie opony na łuku, niż zawieszenie. Jednak profil w 195 65 R15 jest ogromny. Przejde na felgi 16" z 15" i nawet tą teoretyczną różnicę zgubie. No chyba że ktoś Passatem jeździ jak na torze... to pozdrawiam. Ja jeżdżę dynamicznie i jestem zachwycony. Zbieżność wyszła wzorowo, wszystko zgodnie ze sztuką.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drodzy forumowicze. Sprawiłem sobie paska B5 4motion, gdyż potrzebne mi jest auto z napędem na 4 koła do użytku w terenie górskim. Jako że czasami muszę zjechać z asfaltu chciałbym swoje auto nieco podnieść. Szukając po necie trafiłem na rozwiązania polegające na wstawieniu tulejek pomiędzy zawieszenie a karoserię, jak na załączonych fotkach (tu akurat allroad, ale mocowania podobne). Rozwiązanie wydaje się być o tyle fajne, że nie zmienia to skoku amortyzatora jak to jest w przypadku np. wydłużonej sprężyny. Czy ktoś z Was podnosił samochód w ten sposób i może powiedzieć jak to się sprawdza? Ewentualnie czy dysponuje ktoś projektem tulejek i może udostępnić? Po co wyważać otwarte drzwi i samemu projektować rozwiązania, które już ktoś zaprojektował;)

lift zawieszenie tył.png

lift zawieszenie przód.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja podnosiłem, ale nie Passata, ale dwie swoje terenówki. Po pierwsze - dystanse miałem z aluminium - przy tworzywie obawiał bym się o wytrzymałość. Po drugie trzeba pamiętać o następujących problemach:

Wyższe sprężyny - zakres pracy amortyzatora - nie można tak podnieść, by na pusto amor był całkiem rozciągnięty - bo się urwie i będzie walił. W terenie nie zaszkodzą twardsze sprężyny i dobre amorki - żeby nie dobijał na wertepach. Są firmy które produkują też dwa rodzaje dystansów do sprężyn - wkładane pod sprężynę aby ją przedłużyć i wkładane między zwoje sprężyny aby utwardzić - oba to półśrodki. Lepsza wyższa sprężyna. 

Dystanse między kolumnę a nadwozie - to działa, byle rozsądek zachować. W tym przypadku trzeba sprawdzić, czy przewody hamulcowe nie będą za krótkie (to pewnie nie problem przy 20-30mm, ale przy 60mm już pewnie tak)

W każdym przypadku dostają przeguby i manszety przegubów - dlatego w ekstremalnych przypadkach można dać podkładki pod dyfer (by był niżej - pogarsza to prześwit, ale może być potrzebne w ekstremalnych przypadkach) a nawet mocowania silnika.

Tak czy inaczej - polecam stalową osłonę pod silnik - nie ważne ile prześwitu, w terenie zawsze zabraknie a góry są twarde. 

W pewnym momencie miałem dystans na kolumnę (20mm ale w tym rozwiązaniu dawało to podniesienie o 30 z uwagi na geometrię przedniego wahacza), dystans z uretanu na sprężynę (10mm) i wyższe sprężyny (ok 25mm). Do tego o 50mm większe koła (25 na promieniu) - razem było jakieś 8 cm wyżej niż przed przeróbką (ale tylko 6 wyżej niż z fabryki, bo stare sprężyny były klapnięte). W drugim aucie już tak nie kombinowałem - kupiłem gotowy zestaw amortyzatory plus sprężyny i do tego większe koła i to działało super, bo pasowało do siebie.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. W moim przypadku wystarczy mi 25-30mm dystansu, więc przeguby nie powinny chyba za bardzo dostawać po nerkach ;) do tego drugie 20mm na średnicy i będzie git. Osłonę pod silnik i dyfer też sobie zorganizuję. A co do dystansów, to myślałem, żeby wytoczyć z teflonu ale w miejsce śrub wprasować stalową tulejkę. Wytoczenie z alu też nie brzmi źle :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cal to rozsądny zakres. Jak auto stare, to zmiana sprężyn na nowe też trochę da - przywróci fabryczną wysokość. Można poszukać sprężyn od cięższego modelu - w VW jest masa wariantów - ale czy jest cięższy motor niż 2.8?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba tylko W8 jest cięższy ;) Podejrzewam, że skończy się na przekładkach i nowych sprężynach, ale na razie pokombinuję z przekładkami. Przydałyby się jakieś rysunki techniczne, żeby nie musieć babrać sobie rąk pomiarami :P Jedn az tulejek z przodu musi być pod skosem, ale nie wiem jeszcze jakim. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kup gotowe. Mistrzowie motania samochodów, nieznający lęku przed SKP są na wschodzie. I mają gotowe części do twojego samochodu. https://prostavki.kiev.ua/catalog/poliuretanovye-prostavki/markaspavtomobilya-volkswagen/modelspavtomobilya-passatspb5sp1996m1999 Jak masz znajomego Ukraińca to ci przywiezie. Jak miałeś rosyjski w szkole to poszukaj w google Увеличение клиренса пассат б5 (a przecież wózek google pomoże przetłumaczyć). Są też metalowe do 4wd https://prostavochka.com.ua/catalog/prostavki/brand-volkswagen/model-passatspb5sp4wdsp2000m2005

A tu film o montażu 

 

Edited by Wowo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoko, tył elegancki, ale ten sposób podnoszenia przodu nie wyciąga za bardzo amorka? Cena tych zestawów kosmicznie niska :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy