czernobyl Zgłoś #21 Napisano 5 Sierpnia 2019 Dzięki za wskazówkę odnośnie polikryształu ? Co do mocy - nie mam pojęcia co potrzeba, by utrzymać akumulator w pasku, jak policzyć straty po drodze oraz faktyczny średni dzienny zysk wobec deklarowanej mocy maksymalnej panelu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Albercik Zgłoś #22 Napisano 5 Sierpnia 2019 (edytowane) Dość prosta kalkulacja: ile A bierze radio, przez ile czasu dziennie. Następnie - ile A da panel przel ile czasu dziennie. Np. jeśli radio wpitoli 5A i będzie grało przez dwie godziny - zeżre w sumie 10Ah. Jeśli w ciągu dnia słonce świeci przez 10 godzin to kupując panel dający 1A (12W) doładuje Ci tą stratę 2h grania w 10h zakładając dobrą pogodę i optymalny kąt ustawienia solara do słońca. Mając panel 24W - skracasz to do 5. godzin. Oczywiście fakt, że radio wpitoli 5A to był tylko przykład i trzeba by to zmierzyć ile na prawdę zużyje. Edytowane 6 Sierpnia 2019 przez nTomek Dodałem jedną literkę... 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rosol Zgłoś #23 Napisano 6 Sierpnia 2019 z tego co się orientuję to amper nie jest jednostką "wpitalania" zużycie jest w watach na godzinę..... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
czernobyl Zgłoś #24 Napisano 6 Sierpnia 2019 10 godzin temu, Albercik napisał: Dość prosta kalkulacja: ile A bierze radio, przez ile czasu dziennie. Następnie - ile A da panel przel ile czasu dziennie. Np. jeśli radio wpitoli 5A i będzie grało przez dwie godziny - zeżre w sumie 10A. Jeśli w ciągu dnia słonce świeci przez 10 godzin to kupując panel dający 1A (12W) doładuje Ci tą stratę 2h grania w 10h zakładając dobrą pogodę i optymalny kąt ustawienia solara do słońca. Mając panel 24W - skracasz to do 5. godzin. Oczywiście fakt, że radio wpitoli 5A to był tylko przykład i trzeba by to zmierzyć ile na prawdę zużyje. dzięki, to brzmi logicznie i czytelnie (niezależnie od tego, czy chodzi o W czy A) natomiast jak wyliczyć średnie zużycie prądu w pasku w "półspoczynku", tj. otwieranie drzwi, otwarta klapa bagażnika przez godzine itp? bo na tej części najbardziej mi zależy - ja radia w aucie nawet nie użyłem przez 3 dni, a i tak skończyłem z martwym aku. Podpinając się VCDSem pod moduł 61 widać, że na włączonym zapłonie w elektryka auta ssie 5-7A, natomiast po wyłączeniu zapłonu nawet po zamknięciu drzwi VCDS przez dobrych parę minut pokazuje 2-3A. Czyli np. zakładając, że auto po otwarciu, bez włączonego zapłonu pobiera 3-4A i taki stan utrzymywany jest max 2-3h na dobę, to taki panel 30W nawet przy średniej pogodzie (zakładając sprawność/wydajność = 50% max) powinien spokojnie straty uzupełnić? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nTomek Zgłoś #25 Napisano 6 Sierpnia 2019 9 minut temu, rosol napisał: zużycie jest w watach na godzinę To prawda, ale analizując przypadek przy stałym napięciu 12V można posługiwać się bilansem prądów. Pojemność aku jest opisana w Ah więc jest to wygodne. 5 minut temu, czernobyl napisał: jak wyliczyć średnie zużycie prądu w pasku w "półspoczynku", tj. otwieranie drzwi, otwarta klapa bagażnika przez godzine itp Chyba najprościej byłoby odczytać (moduł 61) aktualny poziom naładowania aku (Ah) w odstępie kilku(nastu) godzin i podzielić przez ten czas. W ten sposób wyliczysz średni prąd rozładowania. W czasie pomiędzy pomiarami auto powinno być traktowane jak na biwaku... 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Albercik Zgłoś #26 Napisano 6 Sierpnia 2019 34 minuty temu, rosol napisał: zużycie jest w watach na godzinę Watt/h = (Volt * Amper)/h 16 minut temu, nTomek napisał: analizując przypadek przy stałym napięciu 12V można posługiwać się bilansem prądów. Pojemność aku jest opisana w Ah więc jest to wygodne. Łatwiej jest policzyć zużycie w amperach. Szczególnie, że pobór 5A przy instalacji 12V = 60W. Taka wartość może kogoś przyprawić o zawrót głowy, więc lepiej podawać w amperach 28 minut temu, czernobyl napisał: w "półspoczynku", tj. otwieranie drzwi, otwarta klapa bagażnika przez godzine itp? Passat ma tak, że jak ruszysz jakiekolwiek drzwi/centralny itd. - auto się budzi do życia (rusza Gateway, który następnie podnosi poszczególne moduły). Najłatwiej to sprawdzić na RNS510. Jak otworzysz auto po dłuższym postoju i od razu wskoczysz do środka i włączysz zapłon - zobaczysz ekran startowy na RNS i wspaniały komunikat "Trwa uruchamianie systemu". Jeśli zaś otworzysz auto, poczekasz chwilę i dopiero włączysz zapłon - radio włączy się w pełni uruchomione. 38 minut temu, czernobyl napisał: przez dobrych parę minut pokazuje 2-3A. Auto się usypia ok. 5 minut. Z tym że - niektóre moduły usypiane są wcześniej, a inne później. Zużycie prądu powinno stopniowo spadać przez te 5 minut, aż do wartości spoczykowej (chyba ok. 300mA). Ale tego VCDS'em nie sprawdzisz bo usypiając moduły stracisz komunikację z autem, więc jedyna metoda to multimetr pomiędzy plusem akumulatora, a klemą. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
czernobyl Zgłoś #27 Napisano 6 Sierpnia 2019 och, najlepiej by było, gdyby dało się zostawić działanie centralnego bez zmian, a wzbudzanie całej reszty modułów dopiero po zapłonie, a nie bezpośrednio po otwarciu drzwi - ale to tylko takie moje życzeniowe myślenie natomiast ze sprawdzaniem VCDS zapotrzebowania na prąd - to odkryłem kilka miesięcy temu taką ciekawostkę: o ile po podłączeniu VCDS do auta nie "na zapłonie" sprawi, że z żadnym modułem się nie połączymy, o tyle jak połączymy się standardowo z modułem 61 i zostawimy na widoku z Adv Measuring Values wskazania aktualnego poboru prądu/doładowywania, to nawet po wyłączeniu zapłonu można podglądać dalej stan poboru prądu w amperach - sprawdzałem to i faktycznie, widać po dobrych kilkunastu minutach, że pobór spada poniżej 0,5A. Sam nie wierzyłem, że to prawdziwe wskazanie, a nie 'zamrożony' widok ostatniego ekranu przy wyłączaniu zapłonu, ale po użyciu nawet po takim czasie centralnego zamka widać natychmiastową reakcję na ekranie i skok poboru prądu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Albercik Zgłoś #28 Napisano 6 Sierpnia 2019 2 godziny temu, czernobyl napisał: gdyby dało się zostawić działanie centralnego bez zmian, a wzbudzanie całej reszty modułów dopiero po zapłonie Ale da się bardzo prosto: sprzedaj parcha i kup B5 2 godziny temu, czernobyl napisał: jak połączymy się standardowo z modułem 61 Zanim napisałeś to sprawdziłem - faktycznie jak chodzi o moduł regulatora napięcia to ma on dodatkowe podtrzymanie właśnie w celach diagnostycznych. Ale akurat ten moduł prawie nie pobiera prądu (max 30mA), więc nie ma wpływu na dokonywane pomiary. P.s. Po chwili namysłu - jednak ma. Bo razem z nim nie śpi gateway, który jest odpowiedzialny za przekazywanie wiadomości do i z regulatora baterii. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach