Skocz do zawartości
Swiezu

Opony asymetryczne - OK - ale czy na pewno wszystko jest w porządku?

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
właśnie odebrałem nowiutkie opony zakupione na znanym serwisie specjalizującym się w sprzedaży tych właśnie.

Zauważyłem jednak problem: opony są asymetryczne i mają wyraźne oznaczenie "outside".
Problem w tym, że dostałem 4 identyczne opony, a to powoduje, że będą miały one odwrócone w stosunku do siebie bieżniki
w lewej i z prawej strony samochodu. Czy nie powinienem dostać dwóch opon na stronę lewą i dwóch opon na stronę prawą?

Zdjęcie moje (czwarta opona jest identyczna).

54524493_367062620815493_8196114433445986304_n.jpg

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko jest w porządk.Przeczytaj ten artykuł.

Montaż opon asymetrycznych

Opony asymetryczne podobnie jak opony kierunkowe wymagają specyficznego, fachowego montażu. Jednak zasady są całkowicie odmienne. W przypadku opon kierunkowych istotne jest zachowanie kierunku rotacji, zaś opony asymetryczne muszą być montowane właściwą stroną na zewnątrz .

Jest to w sposób wyraźny oznaczone na boku opony przez napis OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE. Warto podkreślić, że treść może być zapisana językiem innym niż angielski, w zależności od producenta. Patrz zdjęcie poniżej.

Bardzo często boki strony wewnętrznej i zewnętrznej opony różnią się miedzy sobą wyglądem. Szata graficzna strony zewnętrznej jest zwykle bogatsza, zawiera więcej elementów. Strona wewnętrzna zawiera jedynie oznaczenie marki i elementy konieczne ze względu na wymagania prawne i zasady panujące u danego producenta.

Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Gdyby opony asymetryczne miałyby dodatkowo być kierunkowe, to należałoby kupować po dwie pary opon na lewą i prawą stronę samochodu. Z racji uciążliwości tego rozwiązania dla klientów, dystrybutorów i producentów, bywa ono stosowane jedynie w przypadku opon o najwyższych osiągach i w przypadku opon do sportów samochodowych. Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa. Poniższe ilustracje pokazują jak wyglądają przykładowe opony asymetryczne zamontowane na samochodzie.

u.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki ;)

Trochę mnie to uspokoiło .. to cały artykuł? Możesz wkleić link?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękować :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzisiejsze opony asymetryczne nie są kierunkowe. Nie da się ustalić kierunku dla opon asymetrycznych, które nie mają rozróżnienia lewe i prawe czyli tak jak u kolegi. Opona asymetryczna musi mieć zachowany wyłącznie parametr Outside. Nic więcej.

Wiem, że to dziwnie wygląda kiedy po lewej stronie pojazdu bieżnik idzie w odwrotną stronę niż po prawej ale jest to zupełnie normalne i takie było założenie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, sylmicha napisał:

A kolega swiezu niech sprawdzi czy do Paska kupił opony wzmacniane bo widzę, że całkowicie nie siedzi w temacie. Potem będzie narzekał, że Passat byle jaki bo się źle na zakrętach i dołach prowadzi. 

Przy okazji, po czym kolega stwierdza, że opona do Passata musi być wzmacniana? Pytam z ciekawości bo stoję właśnie przed zakupem nowych opon i czytając opinie, już się na taką natknąłem?

Zg. z homologacją pojazdu (B6 2.0TDi), max. nacisk na przednią oś to 1.100kg (550kg na koło). Zatem opona nie wzmacniana przykładowo (Dębica Presto UHP 2 225/45 R17 91 Y) ma indeks nośności 91 = max. 615kg, czyli i tak 65kg więcej niż założył nasz producent samochodu, a ta sama opona wzmacniana (Dębica Presto UHP 2 225/45 R17 94 Y XL) ma indeks nośności 94 = max. 670kg, czyli o 120kg więcej. Pytanie zatem skąd pomysł aby kupować oponę wzmacnianą? Ja osobiście kupię wzmacnianą ale tylko dlatego, że jest sztywniejsza a wolę mieć lepszą reakcję na drodze kosztem komfortu, natomiast moim zdaniem zakładanie, że do Passata muszą być opony wzmacniane jest błędne, chyba że ktoś potrafi mi to logicznie wytłumaczyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, czmiel_t napisał:

Wiem, że to dziwnie wygląda kiedy po lewej stronie pojazdu bieżnik idzie w odwrotną stronę niż po prawej ale jest to zupełnie normalne i takie było założenie.

Dobrze to widać na Rainsportach 3.

 

UE_RainSport_3_waterflow.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, czmiel_t napisał:

Przy okazji, po czym kolega stwierdza, że opona do Passata musi być wzmacniana? Pytam z ciekawości bo stoję właśnie przed zakupem nowych opon i czytając opinie, już się na taką natknąłem?

Zg. z homologacją pojazdu (B6 2.0TDi), max. nacisk na przednią oś to 1.100kg (550kg na koło). Zatem opona nie wzmacniana przykładowo (Dębica Presto UHP 2 225/45 R17 91 Y) ma indeks nośności 91 = max. 615kg, czyli i tak 65kg więcej niż założył nasz producent samochodu, a ta sama opona wzmacniana (Dębica Presto UHP 2 225/45 R17 94 Y XL) ma indeks nośności 94 = max. 670kg, czyli o 120kg więcej. Pytanie zatem skąd pomysł aby kupować oponę wzmacnianą? Ja osobiście kupię wzmacnianą ale tylko dlatego, że jest sztywniejsza a wolę mieć lepszą reakcję na drodze kosztem komfortu, natomiast moim zdaniem zakładanie, że do Passata muszą być opony wzmacniane jest błędne, chyba że ktoś potrafi mi to logicznie wytłumaczyć. 

Też proszę o informację skąd informacje, że opona do Passata powinna być wzmacniana. Osobiście zakupiłem 91 (615kg).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

opony 235/45R17 94Y raczej do Passata

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba nawet gdzieś tu na tym forum czytałem, że powinno się kupować opony XL. Ja kupowałem wg typu do konkretnego auta i też jako zalecana była XL,a i oryginalne też były XL. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dnia 22.03.2019 o 08:57, jihad napisał:

Dobrze to widać na Rainsportach 3.

 

UE_RainSport_3_waterflow.jpg

Właśnie mam takie opony i się wyglupilem jak pojechalem do wulkanizatora że mi źle opony założył 

Edytowane przez qbot1
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności