Skocz do zawartości
czernobyl

1.6TDI CR Błąd przepływomierza przy hamowaniu silnikiem [rozwiązany]

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

od kilku dni wskakuje mi błąd (migająca sprężynka, nie przechodzi w tryb awaryjny), auto jeździ zupełnie normalnie, zbiera się moim zdaniem poprawnie: 

7330 - Mass Air Flow Sensor (G70) 
          P0101 00 [167] - Implausible Signal
          MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 213238 km
                    Date: 2077.14.21
                    Time: 15:45:45

                    Engine speed: 1590.00 /min
                    Normed load value: 0.0 %
                    Vehicle speed: 57 km/h
                    Coolant temperature: 72 °C
                    Intake air temperature: 11 °C
                    Ambient air pressure: 1020 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.682 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Air mass: actual value (mg/stroke)-MAF_MES: 583.556 mg/stroke
                    Air mass proportion filtered-FAC_MAF_CYL_KGH_RATIO_FIL: 0.80933
                    EGR Solen.val.: actual value-ANG_EGRV[0]: 0.000 %
                    Throttle valve adapter: actual value-ANG_THR[0]: 95.996 %
                    Charge air pressure specified value-MAP_SP_MMV: 1149.82 hPa
                    Charge air pressure: actual value-MAP_MMV: 1149.82 hPa
                    Engine torque-TQI_SP: 0.00 Nm

za każdym razem błąd pojawia się w momencie lekkiego hamowania silnikiem gdy tylko wskazówka na zegarach pokazuje okolice pionu (tu widać zarejestrowany przy 72'C, na szafie oczywiście wskazówka pionowo).

Pierwsze co zrobiłem, to przeczyszczenie przepływomierza środkiem liqui moly - efekt jest taki, że obroty jałowe się minimalnie uspokoiły w stosunku do zachowania sprzed operacji, ale zupełnie nie wpłynęło to na sam fakt powracania ww. błędu - zawsze w tej samej sytuacji, czyli wytracania prędkości na biegu. Jedyne bardziej podejrzane jest to, że od tygodnia -czyli na kilka dni przed wyskoczeniem błędu- rejestruję nieco głośniejsze zachowanie auta na wyższych obrotach - tj. coś jakby minimalnie wpadało w delikatny basowy rezonans (ale jest to dźwięk bardzo daleki od hałasu dziurawego tłumika czy poluzowania się którejś obejmy). Filtr powietrza ma 5kkm, sprawdziłem go wizualnie podczas czyszczenia przepustnicy i nic nie stwierdziłem. 

Oczywiście odrobiłem lekcje z wujkiem gógle i internety często wskazują, że winowajcą tego błędu jest padający EGR i na skutek nie całkowitego otwierania się/zamykania zaworu głupieje sonda lambda zwalając błąd na przepływomierz. 

Macie jakieś pomysły jak dojść do faktycznej przyczyny bez wymieniania na pałę tego i owego? EGR zdążę wymienić jak będzie trzeba, ale z racji ceny całej operacji nie zaczynałbym poszukiwań właśnie od niego.

 

ps. Jak wykonać poprawnie test wykonawczy EGR w VCDS 18.x? 

Edytowane przez czernobyl
literówka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro założyłem temat, to przekazuję rozwinięcie:

TL;DR: na razie wygląda, że może być zawalona przepustnica

- środa: wymieniłem filtr powietrza - miałem filtrona, pojawiały się sugestie, że niektóre błędy układu zasilania powietrzem w tdi CR zdarzają się z powodu kiepskich filtrów - OK, wsadziłem Mann, zrobiłem tego samego dnia 350km - bez zmian, byle próba wytracenia prędkości=sprężynka, na VCDS błąd dokładnie ten sam

- czwartek popatrzyłem sobie na zachowanie zaworu EGR na kompie podczas dojazdu do pracy - nic podejrzanego, ale uruchomiłem sobie z nastawów podstawowych ustawianie EGR - na zgaszonym silniku nic się nie dzieje, na zapalonym po doktnięciu pedału gazu (odkryte przypadkiem) auto wskakuje na ~1500rpm i ustawia sobie coś tak długo aż "actual value" jest idealnie równie ze "specified value" dla EGR i wtedy obroty spadają do <800; ustabilizowało mi to znakomicie obroty na jałowym na kolejne ~50km, ale problemu nie usunęło

- kolejny dzień, pomysłów mało, ale napisałem do tuneforce, gdzie robiłem program ponad miesiąc temu (nie z powodu prób podejrzewania ich o fuckup, ale bardziej podpytać o koncepcję, może przerabiali podobny temat) - dostałem sugestię, że do sprawdzenia przepływka (nie mam drugiej na podmianę), przepustnica - skoro problem występuje tylko przy hamowaniu silnikiem i EGR. Domyślam się, że po ~214kkm przebiegu przepustnica pewnie wygląda w środku gorzej niż niejeden komin - aczkolwiek za cienki technicznie jestem na samodzielny demontaż i trzeba by do warsztatu... więc kilkukrotnie puknąłem w ścianki przepustnicy kluczem fajkowym licząc, że się cośtam w środku odwiesi, jeśli nie pracuje poprawnie; następnie do auta i gdzies w grupie "Basic Settings" lub "Adaptation" znalazłem funkcję adaptacji przepustnicy - uruchomiłem, tak jak z EGR - na wyłączonym nic się nie dzieje, na włączonym silniku natomiast auto coś sobie reguluje po dodaniu gazu. I na razie (zrobiłem od wczoraj ~200km) wygląda na to, że koncepcja tuneforce (dzięki!) jest blisko; błąd wyskoczył mi 300km po zrobieniu ww. operacji - dziś wrócił przy wytracaniu prędkości. Rozumiem, że nie każdą usterkę da się w nieskończość maskować przy uzyciu narzędzi elektronicznych, tak więc jestem umówiony w kolejnym tygodniu na kompleksowe sprawdzenie co i jak w warsztacie - dam znać, jak temat się rozwinie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a zrob logi z przeplywka.... 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, rosol napisał:

a zrob logi z przeplywka.... 

bardzo chętnie, tylko wszystkie instrukcje robienia logów przepływomierza dotyczą TDI PD - rozumiem, że mam uwzględnić MAF specified, MAF actual - coś jeszcze?

i przy okazji - auto wraz z programem zaliczyło downgrade oprogramowania (z 9979=po aferze spalinowej, na 9973=sprzed afery). Skoro w 1.6 dodawali tą zwężkę z kratką w dolot w rurę pomiędzy filtrem a przepływomierzem przy okazji wgrywania 9979, to czy nie powinienem aby pozbyć się jej mając wcześniejszą wersję softu, która nie uwzględniała tego elementu? - mam dokładnie na myśli element z obrazka oznaczony "Flow straightener": BLOG15_151129893_AR_-1_ZNSQALOXTIUL.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wygląda na to, że jednak w TDI CR przepływomierze też się jednak czasem psują - wczoraj wsadziłem kupioną tanio używkę i pomimo kilkunastokrotnych prób zduszenia wręcz auta przy hamowaniu silnikiem wczoraj i dziś - błąd nie powraca.

Za dużo internetu - trzeba było zacząć zapewne zacząć od wymiany części, na którą wskazuje diagnostyka, a nie wierzyć, że przepływomierze sypały się tylko w TDI PD i rozkmniniać, co innego się zepsuło, że mi tak pokazuje :) Gorzej, jak za tydzień wróci, to będę miał zagwozdkę ;)

Dla potomnych i forumowej szukajki: nr części dla CAYC to 03L906461, dla wszystkich 2.0 TDI CR w B7 jest to 03L906461A i nie są wymienne - inna średnica rury w dolocie (70 vs 80mm ZTCP)

 

na koniec pozostaje tylko zagwozdka - na ile mój przepływomierz kłamał te 6 tygodni temu podczas robienia programu :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w ETCE jest 03L906461 także nie ma co kombinować z innym oznaczeniem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wracam z tym samym problemem (tak, po ponad roku):

w poprzednim sezonie temat błędu przepływomierza został rozwiązany wymianą na kolejny, spokój na ok. 30tys. km. Wiosną tego roku zaczęło mnie ponownie atakować tym samym błędem w tych samych okolicznościach (tj. hamowanie silnikiem). W międzyczasie, jakieś 15tys. km temu siadł mi EGR i został wymieniony na nowy ori - wszystko jeździło poprawnie do obecnej wiosny i znów: dłuższe hamowanie silnikiem i  dostaję błąd niewiarygodnego sygnału przepływomierza. Czyszczenie przepustnicy pomogło o tyle, że błąd pojawia się rzadziej, obecnie w zasadzie wyłącznie na nie do końca rozgrzanym silniku (wskazówka dojeżdża do pionu, ale faktyczna temp płynu/oleju to jeszcze okolice 80'C). Trzeci sprawdzany przepływomierz (nówka NGK) nic nie zmienia - auto jeździ tak samo (jeździ, poprawnie reaguje na gaz, przyspiesza bez 'skoków' itp). Coś mi może jeszcze zostało do sprawdzenia/wyczyszczenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy problem został rozwiązany?

Mam identyczny przypadek 1.6 tdi CAYC. Mrugają świece i kontrolka check przy hamowaniu silnikiem, błąd przepływomierz powietrza niewiarygodny sygnał. 

Wymieniony przepływomierz 

Wymieniony kolektor ssący i uszczelki

Sprawdzona szczelność układu

Mam zamiar wymienić klapę gaszacą.

 

Wymiana klapy gaszącej (przepustnicy) nie pomogło. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie, na razie bujam się z tematem. Na razie żonglowanie trzema przepływomierzami nic mi nie dało (poza tym, że empirycznie wychodzi, że na nowym NGK jeździ najgorzej, tj. auto zachowuje się przy ujmowaniu gazu, jakbym poduszki pod silnikiem miał z betonu, a błędy łapie tak samo). Jadę jeszcze na dniach na sprawdzenie instalacji, tj. okablowania łączącego przepływomierz. 

Opcja ostatnia, jaką widzę, a zaproponował mi ją warsztat zajmujący się praktycznie wyłącznie skodami po opisaniu problemu przy ostatniej wizycie - to wykodowanie tego błędu; podobno zdarzyło im się ileś już razy w 1.6TDI CR, że w tych silnikach bez przyczyny taki właśnie błąd wskakiwał i żadne mechaniczne manewry nie pomagały. Dam znać jak coś osiągnę wiążącego (czy to mechanicznie, czy poprzez wykodowanie tego)

 

ps. u mnie check nie pojawia się od razu z tym błędem - owszem, jest 'sprężynka', ale check engine wskakuje baardzo rzadko (z punktu widzenia diagnostyki przez ELM327/BT to 'błąd prawdopodobny' P0101, natomiast na VCDS i tak wyskakuje ten sam kod przy odczycie błędów z silnika)

 

wracam. z rozwiązaniem (mam nadzieję, że tym razem na stałe, nie na jakiś czas ;)

otóż winna okazała się w moim wypadku rura wkładana w dolot pomiędzy filtrem a przepływomierzem, o którą pytałem rok temu, czyli "flow straightener" montowaną przy okazji Dieselgate: BLOG15_151129893_AR_-1_ZNSQALOXTIUL.jpg

po usunięciu jej błąd nie wraca, choć robiłem przez ostatni tydzień dużo, żeby to sprawdzić i możliwie dużo (i długo) hamować silnikiem. 

Dodatkowym profitem po wyjęciu tego elementu jest to, że auto nagle daje radę jeździć na niskich obrotach, nieosiągalnych dotąd moim zdaniem dla CAYC - np. przy 1300obr na V biegu (okolice 70) z dokładką w dolocie auto zachowywało się niczym polonez z kiepsko wyregulowaną instalacją gazową - obecnie nie ma problemu, żeby się z taką prędkością toczyć bez agonalnych drgawek i zadławień

 

oczywiście sytuacja nie jest dla mnie jasna - ten sam przepływomierz jeździł u mnie jakiś czas z wsadzoną rurą i było OK (poza jazdą na niskich obrotach - tu niezależnie, czy na sofcie 9979 czy na 9973 było zawsze źle i poniżej 1400 nie było mowy, żeby silnik pracował równo)

zaznaczam, że mam soft sprzed dieselgate - jeśli ktoś jeździ na 9979 i ma takie same objawy, to rozwiązanie może być gdzie indziej.

 

aha, pierwszy przepływomierz, czyli winny rok temu jest jednak niesprawny, robiłem testy:

przepływomierz 1:z rurą-błąd/bez rury-błąd

przepływomierz 2:z rurą błąd/bez rury-OK

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Uszczelka, obudowa filtra powietrza - czasem ten mały oring przed przepływką współgra z błędem 

P010100

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tutaj można zastosować najtańszy jaki jest i będzie służył. Kwestia, tolerancji dla wymiarów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Co za rure wywaliłeś bo za bardzo nie rozumiem. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 28.08.2020 o 18:23, cichy1977 napisał:

 

Uszczelka, obudowa filtra powietrza - czasem ten mały oring przed przepływką współgra z błędem 

P010100

Potwierdzam podobny przypadek Passat 1.6 tdi b7 oring przepustnicy w obudowie filtra i filter do wymiany .Bład przepustnicy .Paląca sie i migająca kontrolka swiec podczas hamowania silnikiem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 4.06.2020 o 15:52, czernobyl napisał:

nowym NGK jeździ najgorzej, tj. auto zachowuje się przy ujmowaniu gazu, jakbym poduszki pod silnikiem miał z betonu,

Możesz opisać jakie były dokładnie objawy podczas jazdy? Bo ja np. nie mogę sobie poradzić z taki uderzeniami podczas ruszania i Szarpania i przy puszczeniu gazu - wszystko wygląda na winę poduszek silnika a tu jest właśnie OK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam..Mam taki sam problem, z którym walczę już dłuższy czas, czy mógłbym skontaktować się z założycielem tematu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Kuba12  napisz do niego wiadomość priv... od miesiąca nie pojawił się na forum

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obecny - z racji zmiany stanowiska mam więcej roboty=mniej czasu na forum - u mnie od wpisu sprzed dwóch lat nic się nie zmieniło - auto jeździ bez błędów przepływki po wywaleniu rury opisanej jako "flow straightener" dodawanej w dolot przy okazji dieselgate. Ale przypominam - jeżdżę na sofcie 9973, czyli sprzed dieselgate. Niejasnym w moim wypadku było to, że bezpośrednio po zmianie softu na niższy auto jeździło bez błędów przepływomierza z zamontowaną ww. rurą. Tłumaczę to sobie tak, że przepływomierz po prostu się wysypywał i dzięki jakiemuś zbiegowi okoliczności nie sypało błędami od razu po tej operacji.

W razie pytań - tak, jak @rosol zasugerował - proszę o PM, skrzynkę skojarzoną z profilem na forum sprawdzam codziennie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie problemem był padnięty map sensor objawiał się właśnie takim błędem, dzięki za informacje ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności