Jump to content
solvesten

Jak uleczylem turbine w B5 AVB (PD).

    Recommended Posts

    Samochód: B5(3BG) 1.9 TDI-PD 101KM (AVB)
    Rok prod: 2002

    Jakis rok temu poradycznie zaczal lapac notlaufa przy okolo 330-340Kkm i potwierdzilem na VAG-COM przeladowanie.

    Klasyka, czyli turbo do czyszczenia po stwierdzeniu ze pozostale elementy ukladu sa w porzadku.

    Co mylace (nawet turbiniarz zawodowiec dal sie zmylic) cieglo gruszki pracowalo  w duzym/pelnym  zakresie ale po probie recznej stwierdzilem, ze w koncowej fazie nie dochodzilo do ogranicznika. Liniowo niewiele mm ale katowo wystarczajaco by turbina przeladowywala.

    Poniewaz jest to ciagle oryginal turbo (obecnie 370Kkm - pewne, mam ten samochod od nowosci), to samo zuzycie oleju co w 2003r  wiec nie bylem zbyt chetny na wymiane turbiny na nowa/regenerowana.

    W celu oczyszczenia najbardziej zakopconej  czesci turbo (plaszczyzna poruszania sie lopatek ) zastosowalem metode : na biegu 4-5 pedal do oporu i odpuscic po 2/3 sek. zanim zlapie notlaufa i tak szlifowalem 10-15 razy dziennie, w czasie jazdy  przez pare tygodni. Nie jest to zbyt uciazliwe, i bezpieczne .

    Rezultat: Na vag-com teraz minimalnie niedoladowuje 15-20 jednostek w stosunku do specified w calym zakresie wzrostu obrotow . Minimalnie przeladowuje  na poczatku przy wdepnieciu pedalu do oporu  ale zbija momentalnie do normy.

    Co ciekawe - lub normalne - proces przeladowywania dal sie stopniowo zauwazyc na bloku dynamicznym VAG- COM przez okres uzywania tego samochodu bo mam jego logi zarejestrowane od okolo 2007 roku. Wartosci cisnienia turbo przez lata systematycznie wzrastaly az pojawil sie notlauf.

    Jesli ktos jeszcze nie mial przeladowania to jest to jak przecwiczylem takze skuteczna metoda profilaktyki i umozliwienia lopatkom turbo pracy w pelnym zakresie bez przycinania sie przez dlugi okres czasu.

    Moim zdaniem jesli TDI PD lapie notlaufa do nie ma co sie oszukiwac to jest w ogromnej wiekszosci zapieczone turbo - i kropka. 

     

     

     

     

     

     

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3BG) 1.9 TDI-PD 131KM (AVF)
    Rok prod: 2005

    Pytanie na jak długo? Jedyna słuszna i skuteczna metoda to turbo na stół, rozebranie i dokładne wyczyszczenie. Sam to przerabiałem i rózne wynalazki dawały efekt na chwilę, po wyczyszczeniu juz dwa lata spokój.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B5(3BG) 1.9 TDI-PD 101KM (AVB)
    Rok prod: 2002

    To sie zgadza - j.w.

    Poki co moja metoda dziala juz blisko rok.

    Ja stosowalem sie do zelaznych zasad co pozwala mi bezawaryjnie  (w tym turbo) uzytkowac AVB PD 370 K km

    - olej o specyfikacji VW (507), lub inny niskopopiolowy jak do DPF wymieniany co 15K km super regularnie. Uwazam ze sam podstawowa specyfikacja np 5W30 to za malo.  Popiol niszczy uszczelnienia.Bez reklamy uzywam  od 15 lat niezmiennie Castrol.

    - regularna wymiana filtrow na markowe

    Koszta naprawy wymiany turbo na regenerowane sa znaczne. Jesli ktos zamierza pojezdzic jeszcze 3BG to sa powazne firmy turbiniarskie ktore daja 2 lata gwarancji i 50 000km przebiegu za okolo do 1300pln (w zaleznosci od zakresu prac) w tym wymiana oleju. Dla mnie to jest dobra propozycja.

    Mozna tez bawic sie samemu . Korus pewnej angielskiej firmy obecnej u nas na rynku to ok 600 pln. Nawet zachecaja do samodzielnej wymiany tego elementu.

    Chociaz problemy z turbo (przeladowanie) to glownie czesc "geometryczna" i gdybym mial to robic to nowa geometria (plus muszla ktora zawsze jest juz zuzyta w miejscu najczestszego ruchu kierownic) dobrej firmy obowiazkowe.

    Na jak dlugo to wystarczy to nie wiadomo: pozostaja sprawy zwiazane ze stanem silnika (zwiekszona ilosc sadzy ze spalanie oleju, odma itp).

    Reguly nie ma. 

    Pozdrowienia 

     

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    ×

    Important Information

    Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy