Skocz do zawartości
Gość ss-siwy

Parametry potencjometru przepustnicy i pare innych problemów

Rekomendowane odpowiedzi

Gość ss-siwy

Witam wszystkich.

Po pierwsze chciałbym napisać że już pisałem o moim problemie tu:

 

Mój stary problem

 

nie pisze tam bo mojemu passatowi trochę się zmieniło, a mianowicie nie ma teraz wolnych obrotów. Bez znaczenia czy ciepły czy zimny, jedynie jak jest naprawdę zimny to przez chwilkę działa (nierówno) i za chwilkę gaśnie. Stabilne obroty ma dopiero powyżej 2000obr. A i tak wydaje mi się że na wysokich jak by mu tam coś przerywało(co jakiś czas jakby na sekundkę po popierdywał), może mi się wydaje.

 

1. Jakie powinien mieć wartości potencjometr przepustnicy(w Omach)?

Całą przepustnice wyjąłem i na wszelki wypadek wyczyszczę bo jest w środku zafajdana czarną mazią. Umnie potencjometr ma około od 1000 do 3500 Ohm.

 

2. Na pokrywie silnika, tam gdzie wchodzi odma(po drugiej stronie wlewu oleju) jest czarna puszka. Po zdjęciu pokrywy i rozebraniu tego(nie wiem jak się to nazywa) okazało się że ta gumowa membrana z sprężynką jest cała popękana i dziurawa. Jak się to nazywa i czy można kupić samą membrane? I czy to mogło mieć wpływ na moje bolączki.

 

I jak to wymontować bo za nic w świecie nie chce wyjść.

 

 

Jak coś nie jasno napisałem to proszę pisać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość ss-siwy

PROSZĘ

Czy nikt nie może mi pomuc. Chociaż ile powinna wynosić rezystancja potencjometru przepustnicy ? Z tego co mi wiadomo to przy zamkniętej powinno być koło zera a przy otwartej przepustnicy nieskończoność. U mnie tak niejest ale muszę być 100% pewny bo to nie jest tania rzecz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czujnik położenia przepustnicy

Działanie:

Czujnik położenia przepustnicy składa się z potencjometru, który podłączony jest do przepustnicy. Sygnał wyjściowy z potencjometru przekazuje położenie przepustnicy do zespołu sterowania, tak aby zespół sterowania mógł określić, czy przepustnica jest zamknięta, szeroko otwarta czy częściowo otwarta. Jeżeli przepustnica jest zamknięta, to zespół sterowania reguluje prędkość na biegu jałowym lub, jeżeli prędkość jest większa niż 1200-1500 obr/min, zespół sterowania pilnuje, aby nie było wtryskiwane paliwo (hamowanie). Jeżeli przepustnica jest szeroko otwarta (pełne obciążenie), to zespół sterowania wzbogaca mieszankę i ewentualnie reguluje ustawienie zapłonu. Oprócz położenia przepustnicy zespół sterowania określa również ustawienie kąta wałka przepustnicy - jeżeli nastąpił znaczny wzrost (przyśpieszenie), to zespół sterowania przez krótki czas wzbogaca mieszankę. Używane są potencjometry pojedyncze i podwójne - działają one w ten sam sposób poza tym, że potencjometry podwójne mają dwa sygnały wyjściowe. Czujnik położenia Halla/MRE jest rzadko używany, a zatem nie będzie tutaj dokładniej omawiany.

 

 

Potencjometr pojedynczy ma 3 podłączenia - zasilanie z zespołu sterowania (1), uziemienie (2), które jest podłączone bezpośrednio do uziemienia samochodu lub jest podłączone do uziemienia przez ECU, oraz podłączenie sygnału (3). Rysunek 1 pokazuje potencjometr. Kiedy zmienia się położenie przepustnicy, położenie zmienia również suwak na torze węglowym i zmienia się napięcie na przewodzie sygnału (3), zaś zespół sterowania na podstawie tej zmiany wyznacza położenie (zmianę) przepustnicy.

 

potencjometrprzepustnicfy0.th.jpg

 

Specyfikacja:

Opór: (zmierzony pomiędzy + a -) 400 omów do 6.500 omów, zależnie od potencjometru

Napięcie zasilania: 5 V

Napięcie sygnału: 0,2 - 4,9 V lub 4,9 - 0,2 V

Diagnostyka układu elektrycznego:

 

STAN STATYCZNY

 

Wyjąć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy przed wykonaniem kolejnego pomiaru.

Pomiary:

 

Zmierzyć opór toru węglowego pomiędzy dodatnią i ujemną końcówką czujnika.

Wynik:

 

mniej niż 100 omów i więcej niż 1 Mom

Wymienić czujnik.

Przed wykonaniem następnego pomiaru należy ponownie włożyć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy i uruchomić samochód.

Pomiary:

 

Zmierzyć napięcie pomiędzy dodatnią i ujemną końcówką czujnika.

Wynik:

 

5 V

Okablowanie i ECU są prawidłowe.

0 V

Sprawdzić okablowanie pomiędzy czujnikiem położenia przepustnicy a ECU (ujemna i dodatnia).

Sprawdzić ECU.

 

--------------------------------------------------------------------------------

STAN DYNAMICZNY

 

Przed wykonaniem następnego pomiaru należy włożyć wtyczkę czujnika położenia przepustnicy i uruchomić samochód. Przy pomocy oscyloskopu zmierzyć, na końcówce zespołu sterowania, gdzie wchodzi sygnał z czujnika położenia przepustnicy. Przycisnąć i zwolnić przepustnicę.

Wynik:

 

Porównać wynik z obrazami oscyloskopowymi na rysunkach 2 i 4, zależnie od tego, który czujnik położenia przepustnicy używany jest w samochodzie.

Sygnał musi łagodnie unosić się w górę i opadać podczas wciskania pedału przepustnicy. Jeżeli tak nie jest, to należy wymienić czujnik.

 

Diagnostyka układu mechanicznego:

Sprawdzić, czy czujnik jest dokładnie przymocowany do korpusu przepustnicy.

Sprawdzić, czy okablowanie i wtyczka są prawidłowe

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla silnika ADZ wg autodaty TPS do 1300ohm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności