Skocz do zawartości
Peet

1.8 tsi 180km manual comf czy 2.0 tdi 150 km highline dsg7 ?

Rekomendowane odpowiedzi

Przykladem moze byc mój post, ja posiadam 1,8 tsi- moim zdaniem spalanie mojej benzyny nie różni sie zbytnio od spalania Twojego silnika. 

Edytowane przez Robertsas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, paolokos napisał:

Jakieś przykłady, bo miałem 1.6 tdi i trasy moja żona robiła średnio 4.2, mnie wychodziło pod 5, teraz mam bitdi i trasy 5.5-6, także jakie są te porównywalne benzyny?

Co to za trasy ? Średnia 6 na trasie dla benzyny to żaden problem nawet przy 120km/h. Kurczę ludzie zrozumcie, era 2 czy 3 litrowych silnikow już się skończyła, już nie ma np BMW które chleje 15l na setkę. Dziś producenci są zmuszeni produkować oszczędne samochody ze względu na ekonomi i musy uni europejskiej. Komentarze takie jak twój to ludzi którzy nie mieli nic do czynienie z nowymi benzyniakami. 

41 minut temu, paolokos napisał:

Koszty eksploatacji? Wymiana oleju kosztuje mniej? Filtry kosztują mniej? Chyba, że policzę adBlue 10 litrów na 10000 km. To faktycznie koszty rosną, pozd. 

10l na 10k? Chyba 30l... Gdzieś kiedy trafiłem na świetny artykuł. Dpfy, rozjeżdżając się dwumasy, dolewanie adblue, tego nie ma w benzynie. Wraz z większym przebiegiem przyjdzie pora na wtryski pompy itd. A w tej samej benzynie w cenie wtrysków, pomp itp wymienisz sobie cały silnik?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trasa tam gdzie mieszkam, koło Gapa do Norymberga, teraz pokaż o podobnych parametrach benzyne która tyle spali przy sredniej 100 km/h. 

 

Ja mam Passata nie ciężarówkę, także wychodzi około 10 litrów adBlue na 10000 km, ale przecież wiesz lepiej. 

Jak do tej pory to turbiny, skrzynie biegów, olej pod silnikiem to w 1.8, a nie w dieslach padają, także miłego dnia życzę. 

IMG_20180629_083115.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Robertsas napisał:

Przy spokojnej, przepisowej jezdzie mam takie spalanie. 

Przy spokojnej przepisowej zejdę poniżej 4.4 l/100. Z ostatnich 5000km miałem średnią 5.6l/100. Twoje zdjęcie spalania długookresowego już bardziej można uznać za właściwe do porównania.

 

2 godziny temu, pieczyk111 napisał:

No to tu mam dowód ze nigdy nie jeździłeś z takim silnikiem bo na tej samej drodze nawet 1.4 tsi 150km na pewno nie spali więcej.

mylisz się. W firmie jeżdżę tak 1-2x w tygodniu skodą Octavią 1,4TSI lub Superbem 1,8TSI. Superb akurat spalił dużo, nie przeczę ale nie jest to też ten najświeży model tylko bodaj z 2015r. Dla porównania 1.4TSI w Octavii na tej samej trasie (dojazd do pracy) spalił mi ~6.8l/100. Octavią na trasie Wrocław-Warszawa-Wrocław, z tempomatem na 130km/h pokazał 6.4l/100 co uważam za świetny wynik. Niestety nie robiłem tej trasy TDI`kiem więc nie porównam. Za to dla porównania Wrocław-Szklarska Poręba-Wrocław mój passat pokazał 4.2l/100.

Jeździłem też Golfem 7 kombi 1.4TSI przez 2 tygodnie do pracy (wymiana szyby w passacie) i średnia wyszła mi 6.8l/100. Stąd moje porównanie: ta sama droga, ta sama ilość pasażerów (3 osoby, licząc ze mną) i Passat B8 2.0TDI vs Golf7 1.4TSI wychodzi 5.7l/100 vs 6.8l/100 licząc średnią z 2 tygodni.

2 godziny temu, pieczyk111 napisał:

Średnie, długookresowe spalanie twojego ropniaka jest większe od 1.4 tsi 150

już pisałem, średnia z niemal 5000km (niemal 2 miesiące dojeżdżania do pracy) wyniosła 5.6l/100 moim ropniakiem przy 3 osobach. Wstawiałem nawet zdjęcie tu na forum. Nadal uważasz, że pali więcej niż 1.4TSI?

Żeby była jasność, ja nie jestem przeciwnikiem TSI, tylko nie lubię jak ktoś wmawia, że TSI jest równie ekonomiczne lub ekonomiczniejsze od TDI. Przykładowo mój ojciec ma Golfa7 Variant 1.4TSI i zrobił przez 1,5r raptem 7tyś km. Dla takiej osoby wiadomym jest, że TDI się nie nada. Znów dla mnie TSI oznacza jednak wyższe koszty za paliwo - odczuwalne w stali miesiąca i jeszcze bardziej w skali roku. Mam monotonną trasę, stałą od blisko 12 lat. Przez ten czas tą trasę pokonywałem Fordem Fiestą 1.3, Corsą C 1,3 CDTI, Peugeotem 207 1,4HDI (bardzo miło wspominam, 6 lat nim jeździłem), Golfem 6 2,0TDI 110@180hp, Golfem7 1,4TSI 125hp, Octavią 1,4 150hp, Kią Ceed kombi 1,6 GDI i obecnym Passatem 2.0TDI 150hp. Bardzo sporadycznie kilkoma innymi autami. I widzę, że począwszy od Peugeota, przez Golfa, bo obecnego Passata w moim użytkowaniu TDI`ki po prostu palą wyraźnie mniej od różnych TSI którymi pokonywałem tą samą, codzienną trasę do pracy.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, paolokos napisał:

Trasa tam gdzie mieszkam, koło Gapa do Norymberga, teraz pokaż o podobnych parametrach benzyne która tyle spali przy sredniej 100 km/h.

 

Oczywiście kolego że zejście poniżej 6l benzyną jest do zrobienia na takiej trasie. Ale mnie to nie interesuje czy w to uwierzysz czy nie.

 

7 minut temu, paolokos napisał:

Jak do tej pory to turbiny, skrzynie biegów, olej pod silnikiem to w 1.8, a nie w dieslach padają, także miłego dnia życzę.

Owszem ale to były starsze modele, rozmawiamy na temat rocznika powyżej 2015 a te już tych wad nie mają.

 

A wracając do pytania pierwszego, Peet. Jeżeli zależy ci na ekonomi twojego auta, a nie robisz wiecej jak 40k rocznie to polecam 1.4 tsi. Jeżeli chcesz sobie zrobić przyjemność i bawić się 180-cio konnym silnikiem to bierz 1.8 tsi. Jeśli robisz dużo km trasami, dalekie podróże itp bierz ropniaka.

Co do skrzyni DSG to najmniej polecam DSG 7A DQ200 z uwagi na suche sprzęgło (które ma krótszą żywotność) i brak chłodzenia, chyba że jeździsz ekonomicznie i nie szarżujesz. Jeśli myślisz o sofcie i upalasz ile wejdzie to zdecydowanie lepszym wyborem jest 6A DQ250, ta znosi większe obciążenie i jest o wiele mniej awaryjna

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
59 minut temu, pieczyk111 napisał:

Gdzieś kiedy trafiłem na świetny artykuł. Dpfy, rozjeżdżając się dwumasy, dolewanie adblue, tego nie ma w benzynie.

Naoglądałeś się reklam z Zientarskim.

W benzynie nie ma DPFów, ok. Są GPFy :)

W benzynie nie ma dwumas? A zmartwię cię - już są :) Ponadto w Golfie 6 2.0TDI wymieniałem dwumasę. Koszt 1800pln. Proponowano mi zamiennik jednomasy - 1400pln. Faktycznie mega różnica. Pomijam już fakt, że wymianę dwumasy robiłem po 160tyś km.

Dolewanie Adblue - w moim się nie dolewa :) więc nie generalizuj.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, shibby napisał:

Przy spokojnej przepisowej zejdę poniżej 4.4 l/100. Z ostatnich 5000km miałem średnią 5.6l/100. Twoje zdjęcie spalania długookresowego już bardziej można uznać za właściwe do porównania.

  

mylisz się. W firmie jeżdżę tak 1-2x w tygodniu skodą Octavią 1,4TSI lub Superbem 1,8TSI. Superb akurat spalił dużo, nie przeczę ale nie jest to też ten najświeży model tylko bodaj z 2015r. Dla porównania 1.4TSI w Octavii na tej samej trasie (dojazd do pracy) spalił mi ~6.8l/100. Octavią na trasie Wrocław-Warszawa-Wrocław, z tempomatem na 130km/h pokazał 6.4l/100 co uważam za świetny wynik. Niestety nie robiłem tej trasy TDI`kiem więc nie porównam. Za to dla porównania Wrocław-Szklarska Poręba-Wrocław mój passat pokazał 4.2l/100.

Jeździłem też Golfem 7 kombi 1.4TSI przez 2 tygodnie do pracy (wymiana szyby w passacie) i średnia wyszła mi 6.8l/100. Stąd moje porównanie: ta sama droga, ta sama ilość pasażerów (3 osoby, licząc ze mną) i Passat B8 2.0TDI vs Golf7 1.4TSI wychodzi 5.7l/100 vs 6.8l/100 licząc średnią z 2 tygodni.

już pisałem, średnia z niemal 5000km (niemal 2 miesiące dojeżdżania do pracy) wyniosła 5.6l/100 moim ropniakiem przy 3 osobach. Wstawiałem nawet zdjęcie tu na forum. Nadal uważasz, że pali więcej niż 1.4TSI?

Żeby była jasność, ja nie jestem przeciwnikiem TSI, tylko nie lubię jak ktoś wmawia, że TSI jest równie ekonomiczne lub ekonomiczniejsze od TDI. Przykładowo mój ojciec ma Golfa7 Variant 1.4TSI i zrobił przez 1,5r raptem 7tyś km. Dla takiej osoby wiadomym jest, że TDI się nie nada. Znów dla mnie TSI oznacza jednak wyższe koszty za paliwo - odczuwalne w stali miesiąca i jeszcze bardziej w skali roku. Mam monotonną trasę, stałą od blisko 12 lat. Przez ten czas tą trasę pokonywałem Fordem Fiestą 1.3, Corsą C 1,3 CDTI, Peugeotem 207 1,4HDI (bardzo miło wspominam, 6 lat nim jeździłem), Golfem 6 2,0TDI 110@180hp, Golfem7 1,4TSI 125hp, Octavią 1,4 150hp, Kią Ceed kombi 1,6 GDI i obecnym Passatem 2.0TDI 150hp. Bardzo sporadycznie kilkoma innymi autami. I widzę, że począwszy od Peugeota, przez Golfa, bo obecnego Passata w moim użytkowaniu TDI`ki po prostu palą wyraźnie mniej od różnych TSI którymi pokonywałem tą samą, codzienną trasę do pracy.

 

Shibby

Twoje spalanie długodystansowe 5,6, moje 6,9 - o jakiej różnicy w spalaniu my dyskutujemy? 1,3 litra?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, shibby napisał:

W benzynie nie ma DPFów, ok. Są GPFy

W benzynie nie ma dwumas? A zmartwię cię - już są :) Ponadto w Golfie 6 2.0TDI wymieniałem dwumasę. Koszt 1800pln. Proponowano mi zamiennik jednomasy - 1400pln. Faktycznie mega różnica. Pomijam już fakt, że wymianę dwumasy robiłem po 160tyś km.

Dolewanie Adblue - w moim się nie dolewa :) więc nie generalizuj.

Oczywiście że w benzynie też jest dwumas, tylko że ten mniej cierpi niż w ropniaku bo 150-cio konne tdi ma 320 momentu a tsi 250... Ja w niektórych 1.9 tdi wymieniałem dwumas co 130k... A gpfy jeszcze nie weszły do końca

Nie generalizuje tylko uogólniam, w twoim się nie dolewa ale przyjdzie pora że będziesz musiał w najlepszym wypadku go wypłukać albo dać nowy czy usunąć.

Edytowane przez pieczyk111

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, shibby napisał:

Jeżeli liczymy spalanie na poziomie 5.8l/100 po 5pln l/ON daje nam to rocznie 8700pln na paliwo. Jeżeli teraz dajmy na to przesiadłbym się na TSI 1.4, które nawet optymistycznie licząc spaliłoby mi tylko litr więcej i paliwo po 5.20 l/95 to rocznie mam już 10600pln.

No a o jakim ja piszę? Przypomnę może raz jeszcze swoją wypowiedź:

6 godzin temu, shibby napisał:

Jeżeli liczymy spalanie na poziomie 5.8l/100 po 5pln l/ON daje nam to rocznie 8700pln na paliwo. Jeżeli teraz dajmy na to przesiadłbym się na TSI 1.4, które nawet optymistycznie licząc spaliłoby mi tylko litr więcej i paliwo po 5.20 l/95 to rocznie mam już 10600pln. Tak więc 2 tysiące pln rocznie więcej

Przecież ja nie liczę jakiś astronomicznych różnic w spalaniu. Pokazuję, że ten niby 1-1,3l to de facto 20-25% wyższe spalanie niż w dieslu a to przekłada się na konkretne kwoty.

21 minut temu, pieczyk111 napisał:

w twoim się nie dolewa ale przyjdzie pora że będziesz musiał w najlepszym wypadku go wypłukać albo dać nowy czy usunąć. 

I za ile to będzie? 5-7 lat? Nikt nie mówi jakie bolączki może mieć TSI po przebiegu 150-200tyś.

21 minut temu, pieczyk111 napisał:

Oczywiście że w benzynie też jest dwumas, tylko że ten mniej cierpi niż w ropniaku

Z twojej poprzedniej odpowiedzi nie było to takie oczywiste. Oczywistym jest natomiast to, że taka dwumasa dla diesla jest odpowiednio trwalsza niż dla TSI, jak i cały blok silnika.

Edytowane przez shibby

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, shibby napisał:

Oczywistym jest natomiast to, że taka dwumasa dla diesla jest odpowiednio trwalsza niż dla TSI, jak i cały blok silnika.

Powinno tak być ale niestety nie jest... Dziś się oszczędza na materiałach i to jest przykre. Auto dziś robione są z myślą by wystarczyły na 200/300k, Używa się tańszych komponentów, np głowice aluminiowe w dieselu, kpina i żart. Oszukuję się ludzi że wymiana filtrów i olejów po 30k, jaki olej a nie wspomnie już o filtrze wytrzyma tyle km?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, pieczyk111 napisał:

Oszukuję się ludzi że wymiana filtrów i olejów po 30k, jaki olej a nie wspomnie już o filtrze wytrzyma tyle km?

U mnie wytrzymał :) Mialem serwis na 30tyś i teraz zrobiłem na 60tyś (w sumie przy 58tyś przebiegu bo klocki hamulcowe były już do wymiany a 2x nie chciało mi się jeździć do serwisu).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, shibby napisał:

U mnie wytrzymał :) Mialem serwis na 30tyś i teraz zrobiłem na 60tyś (w sumie przy 58tyś przebiegu bo klocki hamulcowe były już do wymiany a 2x nie chciało mi się jeździć do serwisu).

Wytrzymał??? Żart. Zrób badania oleju i przekonasz się, co masz po 30 tys km. Masz mały przebieg. Takie wymiany oleju dadzą Ci się we znaki później. Chyba, że sprzedasz auto i wtedy dotknie to następnego użytkownika.

U mojej żony w Polo 1.6 TDI (fakt dużo jazdy miejskiej) zmieniałem co 10-12 tys km, a i tak normy oleju napędowego w oleju były dwukrotnie przekroczone. Winny oczywiście DPF.

Mój kolega robił doktorat na olejach. Lepiej nalać Orlenu czy innego taniego i zmienić co 10 tys km niż mega drogi olej i czekać 30 tys km. Jeśli używacie Longlife'ów to 20 tys km to maks, ale i tak najlepiej co 15 tys km. I kolejna wskazówka długość okresu eksploatacji (oczywiście w granicach rozsądku) nie ma tak dużego znaczenia, więc rzeczywiście nie trzeba się spinać żeby co rok serwis olejowy robić. Te 2 lata jest OK.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Hala napisał:

Lepiej nalać Orlenu czy innego taniego i zmienić co 10 tys km niż mega drogi olej i czekać 30 tys km

nie przeczę, co nie zmienia fakt, że od nowości serwis zalewał mój samochód LongLife`m i ustawiał przegląd po 30tyś. Nie przeczę też, że teraz nie zalewałem już longlife (bo nie robiłem wymiany w ASO) i będę wymieniał co 15tyś km co u mnie daje wymianę 2x w roku - z każdym autem tak robiłem.

Ale nie zmienia to faktu, że 2x auto miało wymieniany olej po 30tyś (raz od nowości do przeglądu na 30tyś, i teraz drugi raz przy przeglądzie na 60tyś). Więc nie żart a prawda. Powiem więcej, dwa auta (Caddy) kupione do do firmy w tym samym czasie, z tym samym silnikiem i jeden miał Longlife zalany a drugi nie :) Pierwszy ustawioną wymianę (i wbite w książce) na 30tyś a drugi na 15tyś :)

Edytowane przez shibby

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, shibby napisał:

nie przeczę, co nie zmienia fakt, że od nowości serwis zalewał mój samochód LongLife`m i ustawiał przegląd po 30tyś. Nie przeczę też, że teraz nie zalewałem już longlife (bo nie robiłem wymiany w ASO) i będę wymieniał co 15tyś km co u mnie daje wymianę 2x w roku - z każdym autem tak robiłem.

Ale nie zmienia to faktu, że 2x auto miało wymieniany olej po 30tyś (raz od nowości do przeglądu na 30tyś, i teraz drugi raz przy przeglądzie na 60tyś). Więc nie żart a prawda. Powiem więcej, dwa auta (Caddy) kupione do do firmy w tym samym czasie, z tym samym silnikiem i jeden miał Longlife zalany a drugi nie :) Pierwszy ustawioną wymianę (i wbite w książce) na 30tyś a drugi na 15tyś :)

Kolego "żart" odnosiło się do Twojego stwierdzenia, że wytrzymał. Jakbyś zmienił po 60 tys też by wytrzymał :) Nie jesteś w stanie powiedzieć, że wytrzymał, bo nie badałeś parametrów oleju. Z badań mojego kolegi wyszło, że olej marki, którą stosuje VW nie wytrzymuje takiego przebiegu (choć fabryczny może mieć trochę lepsze parametry jak wszystko na pierwszy montaż). Nie jestem fanem teorii spiskowych, ale wydaje mi się, że VW o tym wie. No cóż skrócenie żywotności podzespołów jest chyba w interesie. 

Ja Ci wierzę bo ASO tak właśnie robi. Zapytaj swojego mechanika czy wymieniłby w swoim aucie olej po 30 tys km :)

Co do ustawienia interwałów to dziwne, bo grupa VW od pewnego czasu daje 30 tys km lub wskazanie komputera. Chyba, że to już po gwarancji. Ja nie opieram swoich informacji na tym co producent mówi czy ktoś sądzi, ale na wynikach badań naukowych. Degradacja oleju (nawet longlife) po 15 tys km jest tak duża, że naprawdę lepiej go zmienić. Oczywiście niektóre marki wytrzymują trochę więcej, ale 30 tys km na pewno nie. Jak dbasz o samochód to najlepiej longlife (cena naprawdę nie dużo wyższa) i 15 tys km. Jak na gwarancji jest co 30 tys km to można wcześniej na własną rękę, albo w ASO jak kto woli.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

5 godzin temu, pieczyk111 napisał:

Oczywiście kolego że zejście poniżej 6l benzyną jest do zrobienia na takiej trasie. Ale mnie to nie interesuje czy w to uwierzysz czy nie.

W co ja wierzę to jest moja sprawa, ale w dyskusji albo podajesz fakty, podajesz jaki samochód, wklejasz spalanie, albo przejdź do działu opowieści z zielonego lasu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, paolokos napisał:

W co ja wierzę to jest moja sprawa, ale w dyskusji albo podajesz fakty, podajesz jaki samochód, wklejasz spalanie, albo przejdź do działu opowieści z zielonego lasu. 

100km/h średnia prędkość przez 200km nawet S-em trzystu-konnym jadąc 100km/h osiągnę twoje spalanie. A to ze spalasz 1l adblue na 1000km to oznacza ze albo wozisz wnuczki do szkoły albo nie widzisz ile lejesz... spalanie w osobowce wacha się od 1,5l do 3l zależy od jazdy. I nie powiesz mi ze taki duży i ciężki pasat zużywa tak mało. A to twoje zdjęcie dowodowe to pewnie z Niemiec na autostradzie nielimitowanej? To wyjaśnia twoje zabójcze prędkośći...

Edytowane przez pieczyk111

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cały czas jesteś nie w tym dziale. 

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dnia 31.08.2018 o 20:46, pieczyk111 napisał:

spalanie w osobowce wacha się od 1,5l do 3l zależy od jazdy. I nie powiesz mi ze taki duży i ciężki pasat zużywa tak mało.

Facet, niezależnie od tego czy pomykam niemieckimi autostradami 200 km/h, czy stoję w mieście w PL w korkach, czy też podróżuję krajówkami za sznurem TIRów to spalanie AdBlue mieści się w granicach 1,0-1,3 l / 1000 km.

A "wahać się" piszemy przez samo "h".

Edytowane przez flankie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Należy zrozumieć, że przy spokojnej jeździe różnice w spalaniu są marginalne ok 1-1,5 l/100 km. Ale jak ktoś jeździ 170-200 km/h lub przyśpiesza bardzo dynamicznie nie używając zasad eco to różnica między TSI i TDI to nawet 4-5 litry/100 km. Czyli 2000 zl na 10 000 km. Na 100 000 km ok 20 000 zl. Kazdy musi sam pomyslec czy sie opłaca.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, flankie napisał:

Facet, niezależnie od tego czy pomykam niemieckimi autostradami 200 km/h, czy stoję w mieście w PL w korkach, czy też podróżuję krajówkami za sznurem TIRów to spalanie AdBlue mieści się w granicach 1,0-1,3 l / 1000 km.

A "wahać się" piszemy przez samo "h".

Spalanie na autostradzie drastycznie spada, testowali Tourana 2.0 tdi 150 KM i na drogach krajowych lekko ponad litr, ale już na autostradzie coś koło 0,5 litra. Jak spojrzy się na dane DPF podczas jazdy to np. : u mnie w mieście około 40-60 mg na km, ale już na autostradzie jest 20-30 mg/km, także wtedy potrzeba mniej adblue do oczyszczania. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności