Skocz do zawartości
LukiZS

Passat B4 1.9 TDI 1Z 1995r - proszę o pomoc w ogarnięciu temperatur silnika

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry. Ostatnimi czasy zakupiłem do pracy Passata B4 variant z 1995 roku, pod maską 1.9 TDI (1Z 90km), niestety od czasu zakupu auto ciągle stoi, z powodu temperatur.

 

-Podczas powrotu po zakupie do domu (130 km) auto się zagrzało ( przynajmniej według zegarów o których napiszę parę słów dalej) już po przejechaniu ok 20 km. Zjechałem na bok, ogrzewanie na maxa (bardzo słabe ogrzewanie ledwie letnie), górny wąż gorący choć nie spuchnięty, poziom płynu w normie, dolny wąż oraz chłodnica zimne, wentylator chłodnicy martwy - nie pracował (pomimo 110°C na liczniku i mrugającej kontrolki płynu chłodniczego).

-Na pierwszy ogień poszedł termostat - zakupiłem oryginał, ze względu na dostęp w 1Z aby nie robić tego za chwilę.  Ogrzewanie się poprawiło, dolny wąż idący od termostatu do chłodnicy nagrzewa się, chłodnica również się nagrzewa (wizualnie ładna, bez uszkodzeń) mimo tego, wentylator się nie załącza.

-Wymieniony korek zbiorniczka wyrównawczego płynu gdyż był uszkodzony

-Wyciągnąłem wentylator - okazało się że ktoś zastosował jedno-biegowy, pomimo iż instalacja w aucie sugeruje wyraźnie iż powinien być dwu-biegowy. Zwarłem zatem na stałę przewód czerwono-czarny oraz czerwono-biały aby niezależnie od biegu  który załączy termo-włącznik wentylator wystartował. 

-Po zwarciu w termowłączniku czerwonego z czerwono-białym wentylator startuje, natomiast czerwonego (stały plus) z czerwono-czarnym (chyba drugi bieg?) jest cisza wentylator ani ruszy. Czy również na termo włączniku należy zmostkować przewody czerwono-biały z czerwono-czarnym? Oraz czy po zwarciu czerwonego z czerwono-białym jeśli wentylator rusza to termo włącznik jest uszkodzony? Tak to rozumiem (chłodnica w miejscu termo włącznika jest również gorąca)

-Nie wiem do końca czy ufać zegarom. Da się domowym sposobem zweryfikować mniej więcej temperaturę silnika? (np. czy trzyma mniej więcej wymagane 90° czy raczej jest dużo powyżej, lub np. sporo poniżej czyli choćby wskazywane 70-80) Dlaczego o to pytam, otóż podczas powrotu do domu okazało się że zegary tracą zasilanie (znika zegarek, obrotomierz się wyłacza, temperatura ze 110 spadła na 90 i jedynie żarzyła się dioda świateł drogowych) ponownie kiedy zegary "odzyskały" zasilanie temperatura znów poleciała na 110°C, zaczęła mrugać kontrolka płynu, obrotomierz zegarek itp ożyły. Okazało się że zegary miały popalone wszystkie żarówki - ostatnio je wymieniłem więc zegary znów świecą choć dziwi mnie nieco, bo nadal losowo potrafią "pokazywać" bzdury. Czy da się jakoś temperaturę w domowych warunkach sprawdzić poza wskazaniami zegarów, nie wydając worka pieniązków?

-Niestety obecnie podczas postoju choćby auto pracowało godzinę, nie ważne czy z włączonym ogrzewaniem czy bez uzyskuję temperaturę około 80° C, termostat raczej bym wykluczył ponieważ otwiera dosyć późno (tj. dolne przewody i chłodnica robią się ciepłe po dłuższym czasie), w związku z czym nie wiem czy wentylator będzie startować po zmostkowaniu dwóch biegów na wtyczce, czy nadal nie i trzeba wymienić termowłącznik, oraz co w przypadku kiedy podłączę wentylator na krótko, termostat się otwiera a auto nadal będzie się przegrzewać tzn temperatura będzie leciała powyżej 90°C? 

 

P.S. Silnik pracuje mi ładnie, nie kopci czy zimny czy ciepły, trzyma obroty, odpala praktycznie na pół obrotu rozrusznika i zimny i ciepły, czy w mrozie czy w temp dodatniej, płynu mi nie wywala, brak "masła" pod korkiem oleju i na miarce oleju, brak również dziwnych plam i masła pod korkiem zbiornika wyrównawczego. Płynu nie ubywa, oleju myślę że też w normie (choć zrobiłem nim dopiero 150km przez problemy z temperaturą to nie ubyło ani kropli według bagnetu) tak więc na tą chwilę myślę że UPG można wykluczyć, pompę wody raczej także ponieważ gdyby nie dawała ciśnienia to cały układ nie zdołał by się raczej nagrzać? Mam tu na myśli chłodnicę, wszystkie przewody włącznie z tymi do nagrzewnicy. Myślę że problem tkwi w termowłączniku i/lub błędnych wskazaniach zegarów, proszę o pomoc gdyż auto miało zacząć pracować, a póki co tydzień czasu stoi i przynosi straty.

Edytowane przez LukiZS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

VAG prawdę Ci powie - będziesz tam miał odczyt jaki widzi ECU.

Zwierając kolejne piny w przełączniku termicznym przekaźnik (nad akumulatorem) powinien włączać oba biegi. Jeśli tak nie jest może uszkodzony jest właśnie on.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Właśnie chyba pozostaje podłączyć się pod VAG'a bo powiem szczerze, po wymianie termostatu już się niby nie grzeje ale też z kolei się nie dogrzewa (80-83°C) max uzyskuje według zegarów, które to z kolei też mają jakiś problem gdyż gasną same z siebie więc nie bardzo wiem czy im ufać. Z kolei wątpię, aby nowy termostat (oryginalny VW/Audi kupiłem) był na dzień dobry trafiony i otwierał za szybko/był otwarty cały czas. Dla pewności wrzuciłem sobie do kabiny "prowizoryczny" włącznik wentylatora i przy tych 80°C włączam wentylator ręcznie bo w tym czasie chłodnica jest już gorąca.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności