z0mbie Zgłoś #1 Napisano 17 Lutego 2018 Witam, Jestem na Forum od niedawna. Trafiłem tu szukając informacji z zakresu mechaniki i je znalazłem - dzięki. Dlatego chciałem podzielić się moim doświadczeniem związanym z polepszeniem oświetlenia, które w passatowskich soczewkach jest (delikatnie mówiąc) kiepskie. Może jestem wybredny, ale człowiek szybko przyzwyczaja się do wygód. Do paska przesiadłem się z Mercedesa okularnika - duże lampy w wersji xenon z dużymi odbłyśnikami, które bez problemu można rozebrać, wyczyścić i wypolerować... W Passacie zacząłem od wymiany żarówek na H7 Philips White Vision, ale nic to nie dało. Wciskanie na siłę xenonów w lampy halogenowe odpadło, bo nie lubię tych, co oślepiają innych uczestników drogi i mają to w d...nosie. Dlatego zacząłem kilkumiesięczną batalię z ledami Postaram się opisać wszystko w miarę dokładnie, ze zdjęciami. Niestety ze względu na czas, a w zasadzie jego brak, informacje będę tu wrzucał stopniowo. Wszelkie komentarze, porady i pytania mile widziane Zacznę od tego, że będę tu pisał o przeróbce lamp Valeo (jak w temacie). Nie wiem, czy prawidłowo je nazywam, ale tak się dowiedziałem kupując lampy do testów: "Passat B6 ma lampy Hella lub Valeo, pan masz Valeo...". Dla mnie Valeo, to lampy z takimi mocowaniami żarówek świateł mijania, jak na zdjęciach. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #2 Napisano 17 Lutego 2018 Najważniejsze jest bezpieczeństwo i legalność. Jak wiadomo ledy pracują zasilane niskim napięciem stałym. Nie ma problemu z przetwornicami etc. Innym zagrożeniem jest temperatura. Jedne ledy są chłodzone wentylatorami i radiatorami, inne paskami miedzianymi. W jednym i drugim przypadku (nawet po długiej jeździe) ledy nie grzeją się tak mocno, by nie móc ich dotknąć. Aby uniknąć alarmów o uszkodzonym oświetleniu, do ledów dołączamy rezystory. Ok. 50W opory grzeją się znacznie i ciężko jest je dotknąć po jakiś 200km jazdy. Ale wyprowadzamy je poza plastikowe obudowy reflektorów i... producenci zalecają montaż na stałe do karoserii. U mnie leżą czy wiszą na trytytkach i nic się nie dzieje. Ogólnie jest bezpiecznie. Legalność też nie jest ciężkim tematem, bo lampy mamy oryginalne. Gorzej z żarówkami. Długo szukałem odpowiednich ledów (o tym później) i udało mi się znaleźć hiszpańskie z homologacją. W sumie przez przypadek, bo głównym kryterium była możliwość montażu. Wstępny test był prosty - auto do muru i kreski kredą wg obrazu tradycyjnych H7, następnie zamiana na led i kontrola. Obraz niemalże idealny, na ledach nieco niższy od oryginalnych H7. Próbowałem stojąc i kucając przed autem zobaczyć, czy oślepiają, ale nie. Testowałem też z ojcem - jechaliśmy samochodami naprzeciwko siebie i zero oślepiania przy wymijaniu. Pojechałem na stacje kontroli, poszło bez regulacji. Jakiś miesiąc później coroczny przegląd techniczny. Przy kontroli oświetlenia powiedziałem o ledach. Pan sprawdził obraz - asymetria ok. Wyciągnął jedną z żarówek i zobaczył słynne "E", po czym usłyszałem: "Obraz dobry, homologacja chyba jest, czyli ok. Na soczewkach raczej nigdy nie ma problemu z LED". "Chyba", bo nie ma specyfikacji, którą w zasadzie on by musiał znaleźć lub udowodnić mi, że mimo "E" żarówka jest bez homologacji. Na pytanie co z policją stwierdził, że oni nie mają większych możliwości technicznych niż on i nie mają prawa zabrać dowodu rejestracyjnego bez podstaw. Przejechałem z ledami już jakieś 10kkm. Nikt mi nie "mrugał" światłami, nikt się nie skarżył na CB radio, że oślepiam. Kilka kontroli policji i też nikt nie zwrócił uwagi na oświetlenie. Znaczy ok Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #3 Napisano 17 Lutego 2018 (edytowane) Czy warto? Oceńcie sami. Z lewej H7 Philips White Vision, z prawej LED. Postoje są te same W5W Philips W.V. Edytowane 17 Lutego 2018 przez z0mbie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Matiz4 Zgłoś #4 Napisano 19 Lutego 2018 Dodaj fotkę jakie Ledy zalozyles na zamiast żarówki h7. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #5 Napisano 21 Lutego 2018 Problem w tym, że nie znalazłem w Polsce żarówek, które mieszczą się w lampie i pasują do naszych mocowań. Kuzyn często jeździ do Hiszpanii i przywiózł mi komplet. Wcześniej dostał wytyczne, które zaraz opiszę. Nie zamawiajcie żarówek w ciemno. Chyba, że jesteście pewni możliwości zwrotu. Pierwszy komplet kupiłem w Polsce na Allegro i pomimo tego, że w opisie był Passat B6, to kompletnie nie pasowały. Oczywiście był problem ze zwrotem, ale jakoś się dogadałem, a żarówki zostały - zamontowane jako światła drogowe. Najlepiej kupujcie bezpośrednio w sklepie, by móc od razu przymierzyć i sprawdzić jakość (nie sugerujcie się miliardami lumenów w opisach, bo to najczęściej jest lipa). Pierwsza rzecz, to chłodzenie. Niby temat błahy, ale niestety w naszych lampach nie mieszczą się żarówki z dużymi radiatorami lub/i wentylatorami. Dodatkowo, gdy będziecie kupować ledy z wentylatorami (np. do innych samochodów), to koniecznie sprawdźcie, czy wentylatory nie przenoszą wibracji na lampę i czy nie zakłócają radia/cb radia - większość z wentylatorów to potrafi. W końcu chińczyki... U nas pasują żarówki z miedzianymi paskami chłodzącymi: Drugi problem, to mocowanie. Led musi mieć wąski i krótki cokół - dzięki temu tulejka z adapterem H7 bez problemu zmieści się w uchwycie (wtyczce). Poniżej porównanie żarówki złej (z czarnym adapterem) i dobrej (ze srebrnym) wraz z wymiarami. Trzeci problem z żarówkami, to możliwość montażu w polaryzacji pionowej i poziomej. Dla soczewek lepsza jest ta druga, bo dolna połowa soczewki jest zasłonięta i reflektor daje światło podwójnie odbite. Niektóre żarówki da się płynie regulować - obracać w adapterze o 360 stopni, ale oczywiście są one za duże i nie pasują do naszych lamp Zła żarówka (czarny adapter) i obrócona dobra (srebrny adapter) oraz rozmieszczenie otworów, na które należy zwrócić uwagę podczas zakupu (zła żarówka ma dwa gwintowane otwory na całym obwodzie, dobra - cztery): Dnia 19.02.2018 o 11:18, Matiz4 napisał: Dodaj fotkę jakie Ledy zalozyles na zamiast żarówki h7. Pozdrawiam Na zdjęciu: po lewej led do świateł drogowych, po prawej do mijania. Mijania: Pudełka niestety wywaliłem, ale chyba wkrótce będę miał kolejne, bo będziemy montować ledy u sąsiada.W obu przypadkach pudełka były podobne, niestety zawartość inna. Dlatego lepiej sprawdzić przed zakupem. Pudełka chyba wyglądały tak: Oglądałem ledy niby do Passata, ale te blaszki nijak nie pasują do naszych lamp, czyli "Valeo". Prawdopodobnie pasuję do "Helli": Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tommek7 Zgłoś #6 Napisano 21 Lutego 2018 Ciekawe jak to wypada w porównaniu do HIDów. Generalnie ciekaw jestem jak sprawdzą się w lato bo patrząc na te chłodzenie to będą się smażyć (generalnie bez dziennych wg mnie ani rusz). Domniemam, że te z chłodzeniem mają większą moc z racji aktywnego chłodzenia. Za ile sprzedaż lampę bo potrzebuje do testów jak wyciągnąć ze środka odbłyśnik. Wiem, że trzeba wyciąć kawałek plastiku w obudowie ale nie wiem jeszcze gdzie (generalnie bez dziennych wg mnie ani rusz) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #7 Napisano 21 Lutego 2018 24 minuty temu, tommek7 napisał: Ciekawe jak to wypada w porównaniu do HIDów. Generalnie ciekaw jestem jak sprawdzą się w lato bo patrząc na te chłodzenie to będą się smażyć (generalnie bez dziennych wg mnie ani rusz). Domniemam, że te z chłodzeniem mają większą moc z racji aktywnego chłodzenia. Za ile sprzedaż lampę bo potrzebuje do testów jak wyciągnąć ze środka odbłyśnik. Wiem, że trzeba wyciąć kawałek plastiku w obudowie ale nie wiem jeszcze gdzie (generalnie bez dziennych wg mnie ani rusz) No właśnie chciałbym porównać, oczywiście z oryginalnymi HID. Dużo podróżuję po kraju i może kiedyś się to uda. Co do chłodzenia - absolutnie nie będą się smażyć. Przy temp. +15 na dworze w środku lampy nic się nie dzieje, po 700km jazdy i świecenia non stop, żarówkę i paski chłodzące bez problemu można trzymać w dłoni - jest letnia/ciepła. Rezystory dla CAN grzeją się mocno i ciężko złapać je w dłoń już po jakiejś 1 minucie świecenia LED. Ale są one wyprowadzone poza lampę i w niczym to nie przeszkadza. Lampy też mam w planach rozebrać i szukam info, jak? Chciałbym zobaczyć, czy soczewki brudzą się od środka i trzeba je czyścić. Z lamp już wykorzystałem górne "nakładki" z zębatkami do regulacji wysokości świateł mijania, bo były zablokowane i miały wyrąbane te małe plastiki z miejscem na klucz (typu imbus/ampulowy) do regulacji. BTW czy to normalne, żeby się blokowały? Na pewno znajdziesz tanio jakąś uszkodzoną. Zerknij np. tutaj:http://allegro.pl/vw-passat-b6-lewa-lampa-przod-uszkodzona-i7012244295.html Dzienne mam w przeciwmgłowych sterowane "auto", ale dla testów śmigam na mijania. Bez dziennych da radę bez problemów. Uwierz, testowane... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #8 Napisano 22 Lutego 2018 @z0mbie Fajnie, że dzielisz się spostrzeżeniami ale jak już to robisz pisz zgodnie z zasadami. Połączyłem te kilka Twoich postów w jeden - nie róbmy bałaganu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Matiz4 Zgłoś #9 Napisano 22 Lutego 2018 Super to odpisałeś Dzięki Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Krawcol82 Zgłoś #10 Napisano 22 Lutego 2018 (edytowane) 18 godzin temu, z0mbie napisał: Z lamp już wykorzystałem górne "nakładki" z zębatkami do regulacji wysokości świateł mijania, bo były zablokowane i miały wyrąbane te małe plastiki z miejscem na klucz (typu imbus/ampulowy) do regulacji. BTW czy to normalne, żeby się blokowały? W tych zębatkach zbiera się syf, piach itp... przez to blokuje się śruba... trzeba to raz na jakiś czas rozebrać i przeczyścić-w innym przypadku ząbki w tych trybikach się połamią. Przy okazji fajny opis zrobiłeś-szczególnie fotki porównawcze-jeśli są ronione na tych samych parametrach aparatu, to niedługo w drugim aucie ledy zawitają na światłach drogowych za drugą soczewką. Edytowane 22 Lutego 2018 przez Krawcol82 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
StreamHD Zgłoś #11 Napisano 22 Lutego 2018 (edytowane) Autorze powiedz mi jedną rzecz: Philipsy H7 White Vision na pudelku miały barwę 3700K czy 4300K ? Też mam Philipsy White H7 ale nie wiem jakie bo nawet sam Philips chyba nie wie co ma. Są na stronie sprzeczne informacje. Na pudełkach naklejka 4300, w opiach 3700... Masz może pudełko po nich i jest na nim napisane 4300K? Na necie są też pudełka bez tej naklejki 4300K i być może to te mają 3700K. Nie wiem o co tu chodzi. Gdyby się okazało, że ja mam te White Vision 3700K to bym wiedział, że da się jeszcze bielej i by mi to całkowicie wystarczyło. te bez dopisku mają cała bańkę w jednym kolorze, a te z dopiskiem mają już inne zabarwienie. Jakieś nowe rewizje czy co ? Później pobiegnę sprawdzić jakie mam w aucie. Obym miał te gorsze Edytowane 22 Lutego 2018 przez StreamHD Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #12 Napisano 23 Lutego 2018 Dnia 22.02.2018 o 08:18, radekrp90 napisał: @z0mbie Fajnie, że dzielisz się spostrzeżeniami ale jak już to robisz pisz zgodnie z zasadami. Połączyłem te kilka Twoich postów w jeden - nie róbmy bałaganu Ok, dzięki za pomoc. Dnia 22.02.2018 o 16:48, Krawcol82 napisał: W tych zębatkach zbiera się syf, piach itp... przez to blokuje się śruba... trzeba to raz na jakiś czas rozebrać i przeczyścić-w innym przypadku ząbki w tych trybikach się połamią. Przy okazji fajny opis zrobiłeś-szczególnie fotki porównawcze-jeśli są ronione na tych samych parametrach aparatu, to niedługo w drugim aucie ledy zawitają na światłach drogowych za drugą soczewką. Dzięki za info. Zębatki przeżyły, ale poprzedni właściciel tak zawzięcie ustawiał światła, że rozwalił otwory na klucz imbusowy Zdjęcia na manualu i zablokowanych parametrach, ale wiadomo, obiektyw oszukuje i na żywo jest jeszcze nieco lepiej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #13 Napisano 23 Lutego 2018 Dnia 22.02.2018 o 17:43, StreamHD napisał: Autorze powiedz mi jedną rzecz: Philipsy H7 White Vision na pudelku miały barwę 3700K czy 4300K ? Też mam Philipsy White H7 ale nie wiem jakie bo nawet sam Philips chyba nie wie co ma. Są na stronie sprzeczne informacje. Na pudełkach naklejka 4300, w opiach 3700... Masz może pudełko po nich i jest na nim napisane 4300K? Na necie są też pudełka bez tej naklejki 4300K i być może to te mają 3700K. Nie wiem o co tu chodzi. Pokaż ukrytą zawartość Gdyby się okazało, że ja mam te White Vision 3700K to bym wiedział, że da się jeszcze bielej i by mi to całkowicie wystarczyło. te bez dopisku mają cała bańkę w jednym kolorze, a te z dopiskiem mają już inne zabarwienie. Jakieś nowe rewizje czy co ? Później pobiegnę sprawdzić jakie mam w aucie. Obym miał te gorsze Niewiele pomogę, bo mam tylko to co na zdjęciach. W opisie aukcji było 3700K. Nie wiem, czy to prawda, ale podobno w oświetleniu żarowym nie da się osiągnąć więcej niż 4000K. Pamiętaj, że kolor na bańce to nałożony filtr zmieniający barwę jednocześnie osłabiający źródło światła. Większa jasność tych żarówek bierze się m.inn. ze zmniejszenia żarnika. Niestety coś za coś - większa jasność = mniejsza żywotność. Ja na Philips W.V. jeżdżę max jakieś pół roku (testowane na H4 i H7) 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #14 Napisano 23 Lutego 2018 (edytowane) Dnia 22.02.2018 o 15:46, Matiz4 napisał: Super to odpisałeś Dzięki No problem. Ale to nie koniec, bo jest jeszcze jeden b.ważny temat - mocowanie. W naszych lampach wygląda tak: A ma wyglądać tak: Z mocowania wypinamy wtyczkę delikatnie podważając dwa zatrzaski. Wyciągamy sprężynkę i zaczynamy rzeźbiarstwo artystyczne Tylko ostrożnie, żeby nie uszkodzić uchwytów sprężynki. Końce sprężynki muszą być wygięte do zewnętrznych boków mocowania, by uzyskać więcej miejsca na LED. Z boku mocowania wiercimy otwór na śrubkę mocującą LED do adaptera H7. Tak przerobione mocowanie bez problemu trzyma tradycyjną żarówkę H7. Bez problemu, na ulicy, bardzo szybko możemy zmienić ledy na żarówki i z powrotem. Na zdjęciu widać położenie otworu i śrubki. Wkładamy adapter do mocowania. Z drugiej strony wprowadzamy żarówkę i całość skręcamy. Zestaw gotowy do włożenia do lampy. Zdjęcia ledów zainstalowanych w lampach już widzieliście. Przypomnę jeszcze o rezystorach likwidujących błędy. Muszą być wyprowadzone na zewnątrz lamp i zamocowane z dala od plastików i instalacji elektrycznej. Kable możemy śmiało przełożyć pod gumowymi deklami. Dekle są grube i szerokie. Dobrze uszczelniają lampę. Nie ma problemu z parowaniem. Żeby mieć LED w światłach mijania w Passacie trzeba trochę pokombinować. Natomiast montaż LED w światłach drogowych to nic trudnego. Jak w każdym samochodzie po prostu wyciągacie żarówki, wkładacie ledy i gotowe. Trzeba tylko pamiętać, że chłodzenie żarówek musi być na paskach miedzianych ze względu ilość miejsca w lampie. Do świateł drogowych nie montowałem rezystorów, bo przy dobrych światłach mijania rzadziej używam drogowych i wiem z jakiego powodu pojawia się alarm. Było: Jest: I niech Was nie zdziwi dziwne zachowanie ledów podczas załączania zapłonu. Test żarówek odbywa się na obniżonym napięciu, które nie pozwala na błyskanie standardowymi żarówkami, ale ledmi miga, jak stroboskop na dyskotece. Przechodnie zawsze zdziwieni Edytowane 23 Lutego 2018 przez z0mbie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
StreamHD Zgłoś #15 Napisano 23 Lutego 2018 (edytowane) 4 godziny temu, z0mbie napisał: Niewiele pomogę, bo mam tylko to co na zdjęciach. W opisie aukcji było 3700K. Nie wiem, czy to prawda, ale podobno w oświetleniu żarowym nie da się osiągnąć więcej niż 4000K. Pamiętaj, że kolor na bańce to nałożony filtr zmieniający barwę jednocześnie osłabiający źródło światła. Większa jasność tych żarówek bierze się m.inn. ze zmniejszenia żarnika. Niestety coś za coś - większa jasność = mniejsza żywotność. Ja na Philips W.V. jeżdżę max jakieś pół roku (testowane na H4 i H7) Dobra zrobiłem wywiad w postaci przeglądnięcia katalogu Philipsa w wielu różnych językach. Wychodzi na to, że Philips White Vision nawet jeżeli kiedyś było 4300K to teraz w parametrach ma wszędzie podawane 3700K. Nie wiem czy wtedy miały naciągniętą liczbę, a światło faktycznie świeciło jak 3700K czy faktycznie miało 4300K i je zdegradowali teraz do 3700K. Teraz na pudełkach Philipsa nie ma tej naklejki. Kiedyś była, tak więc obecnie Philips White Vision to jest już na 100% 3700K i jak na necie widzicie stare zdjęcia albo dane to jest to już przeszłość. Teraz jak by ktoś szukał coś bielszego to podobno Magneti Marelii zrobiło prawdziwe 4200K bez zabarwiania banki. Dopiero to wjechało do Polski i narazie ani nie ma nazwy ani ceny https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/3417192232191-002902200002-zarowka-h7.html Może to da jakieś w miarę białe światło. Tak tylko wtrącam to do tematu jak by ktoś chciał coś co choć próbuje świecić na biało, a nie chce modzić w lampach Edytowane 23 Lutego 2018 przez StreamHD Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #16 Napisano 24 Lutego 2018 To tak samo jak z Osram D1S CBI - trzy różne wartości "ciepła" od 5000K do 6000K, a wszystkie mają to samo oznaczenie katalogowe. Marketing i nic więcej. Co do tych ledów (pomijając póki co ich legalność) to zastanowiłbym się nad modyfikacją Bordnetz - zamiast zakładać grzejniki w komorze silnika to może lepiej przelutować rezystory na PCB? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Krawcol82 Zgłoś #17 Napisano 24 Lutego 2018 Jeśli chodzi o błąd spalonej żarówki, to może wystarczy zakodować w bordnetz xenon, jak to się robi przy hidach? Wówczas rezystory nie będą potrzebne. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
z0mbie Zgłoś #18 Napisano 25 Lutego 2018 Dnia 24.02.2018 o 11:45, radekrp90 napisał: Marketing i nic więcej. Dokładnie. Dnia 24.02.2018 o 12:51, Krawcol82 napisał: Jeśli chodzi o błąd spalonej żarówki, to może wystarczy zakodować w bordnetz xenon, jak to się robi przy hidach? Wówczas rezystory nie będą potrzebne. Dobry pomysł. Przetestuję gdy tylko znajdę na Forum, jak to ogarnąć Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Krawcol82 Zgłoś #19 Napisano 25 Lutego 2018 W moim temacie masz kodowanie :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Zgłoś #20 Napisano 8 Marca 2018 Dnia 17.02.2018 o 23:47, z0mbie napisał: Najważniejsze jest bezpieczeństwo i legalność. No więc jeśli chodzi o legalność to niestety ale ten twój diagnosta nie zna przepisów....Interesował mnie ten temat i też chciałem zakupić takie żarówki,jest jedno ale.Mieszkam za granicą i tu musi być wszystko tak jak jest przewidziane i zgodnie z przepisami.Reflektor jaki posiadasz ma homologację na żarówkę żarnikową i nie możesz do takiego reflektora zamontować innego źródła światła.Na zewnątrz samochodu dopuszczalna jest tylko i wyłącznie zamiana żarówek żarnikowych na LED tylko do oświetlenia tablicy rejestracyjnej.Czy to przedni reflektor czy lampa tylna musi mieć homologację na oświetlenie LED.Nawet żarówki postojowej,cofania czy kierunkowskazu nie możesz zamontować innej niż przewidziana przez producenta.A więc żeby było jasne i klarowne,oprócz żarówki LED z homologacją musisz mieć homologację na reflektorze,ze można w nim zamontować żarówkę LED.Dopiero wtedy masz legalne oświetlenie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach