Skocz do zawartości
jerzalke

[B5] [Zbiór porad] Moduł komfortu, centralny zamek, oświetlenie wnętrza, pilot

Rekomendowane odpowiedzi

W Volkswagenie Passacie B5, oraz B5FL za kontrolę centralnego zamka i wielu innych elementów wnętrza jest odpowiedzialny moduł komfortu.

@hayperekpo

Cytuj

Linia K służy tylko i wyłącznie celom diagnostycznym i jest dostępna zarówno w 1J0 jak i w 1C0.

Oznakowanie modułów komfortu

Jak każda część w VAG'u moduły też mają swoje symbole. Początek nazwy modułu świadczy o jego rodzaju komunikacji i sposobie działania. Dalsza część mówi o tym co to za część. Są jeszcze literki na końcu mówiące o funkcjonalności danego modułu. Czyli np. 1J0 959 799 A

3B0 - moduły w pierwszych passatach - komunikacja bez CAN, brak możliwości dokodowania pilota, sterownik szyb w panelu kierowcy z dużą ilością kabli i wbudowanym modułem.

Sprostowanie @hayperekpo jeśli chodzi o przekreślony tekst:

Cytuj

Oba rodzaje modułów: 1J0 959 xxx oraz 1C0 959 xxx są wyposażone w magistralę CAN, jednak o różnych parametrach, topologii oraz innym zestawie przesyłanych wiadomości, stąd brak kompatybilności między nimi. Wszelkie stwierdzeni, iż 1J0 zawiera "pół CAN" czy "analogowy" CAN są błędne. Nie należy także mylić magistrali CAN komfortu z magistralą CAN silnika oraz magistralą CAN infotainmentu (występuje z navi MFD ver.G + TMC box).

1J0 - moduły bez CAN, ale w modelach między pierwszym wypustem a tym który szedł już w polifcie. Występują też w golfach o identycznym oznaczeniu. Mogą już obsługiwać pilota, ale zależnie od wyposażenia.

1C0 - moduły obsługiwane przez szynę CAN. Więcej możliwości rozbudowy.

Które moduły można zamieniać?

Moduły 3B0 powinny być wymienne bez większych skaz z 1J0, ewentualnie trzeba będzie dociąć kawałek plastiku żeby zabezpieczenia od kostki weszły.

Do 1C0 założymy tylko 1C0.

Sedan a kombi - sedan a kombi ma inne podłączenie tylnej klapy. Jest za to odpowiedzialny kabelek zielony i niebieski. Występują w kostce obok siebie - wystarczy je ze sobą zamienić.

Wtyczki w module komfortu

W 1J0 959 799 AH(uznany jako najbardziej rozwinięty moduł) z czterema szybami w prądzie i obsługą pilota występują dwie wtyczki. Jedna od szyb i zamków(niebieska), druga od alarmu i sterowania z pilota(beżowa).

Niejaki greg474 na forum golfa opisał wyprowadzenia tych wtyczek następująco:

Cytuj

niebieska wtyczka

1. Brązowo/czarny - ciągniemy kabelek do wtyczki grzania szyby - pin 3
2. pusty
3. żółto/czerwony wtyczka niebieska zegarów - pin 30 lub do bezpiecznika 37 w skrzynce bezpieczników (dolutować się do kabelka od tego bezpiecznika)
4. brązowo/niebieski - ciągniemy do pinu 5 wtyczki 5 pinowej klapy (dodatkowa - jest to sygnał otwarcia zamka kluczykiem w klapie)
5. czarno/fioletowy - do bezpiecznika 6 
6. pomarańczowo/brązowy - łączy się z wtyczkami w słupkach A i słupkach B - pin 7
7. pusty
8. brązowo/żółty - licznik - pin 21 niebieskiej wtyczki
9. pomarańczowo/zielony - łączy się z wtyczkami w słupkach A i słupkach B - pin 6
10. pusty
11.szaro/biały - linia K - łączymy się z kablem tego samego koloru np niebieska wtyczka zegarów pin 25 lub wtyczka radia
12. szaro/niebieski - kabel od podświetlenia - możemy się dopiąć do jakiegokolwiek kabla w tym kolorze - jak nie możemy znaleźć - to pin 5 - wtyczki od regulacji podświetlenia obok włącznika świateł oraz wysyłamy do wtyczki w słupku A - strona kierowcy - pin 10
13. pusty
14. niebiesko/biały - musimy się dostać i dolutować do kabla o tym samym kolorze we wtyczce koloru pomarańczowego pin 6 - wtyczka ta znajduje się za przekaźnikami - po skosie do góry - jest wpięta w poziome mocowanie będące przejściem do przedziału silnika
15. brązowo/czarny - ciągniemy do pinu 3 wtyczki 5 pinowej klapy (dodatkowa - jest to sygnał otwarcia klapy) lub jeśli mamy podświetlenie bagażnika - lampkę z diodą zaporową to możemy się dopiąć tam
16. niebiesko/szary - podpinamy się do podświetlenia wewnątrz (lampka nad lusterkiem)
17. liliowo/biały - do wtyczki sterownika airbag - pin 34 wtyczki 50pinowej - sterownik wysyła sygnał o wypadku celem otwarcia wszystkich zamków centralnego
18. czerwono/niebieski - zasilanie dla wtyczek w słupkach A i B - pin 2 + wtyczka od żarówki podświetlenia bagażnika - orginalnie już w tych wtyczkach powinniście mieć taki kabel - więc wystarczy dopiąć się do jednej z nich do tego koloru
19. zielony - ciągniemy do pinu 2 wtyczki 5 pinowej klapy (dodatkowa - jest to sygnał dla zadziałania siłownika)
20. niebieski - ciągniemy do pinu 4 wtyczki 5 pinowej klapy (dodatkowa - jest to sygnał dla zadziałania siłownika)
21. pusty
22. czerwono/czarny - do bezpiecznika 14 
23. brązowy - masa

beżowa wtyczka
T15/1 - do czujnika otwarcia maski
T15/6 - kabel czarno/żólty - pin 3/1 trąbki alarmu z własnym zasilaniem
T15/7 - kabel osłonowy anteny
T15/8 - pin 6/6 lampki kontroli wnętrza - kabel niebiesko/czerwony
T15/9 - pin 3/1 wtyczki wyłącznika kontroli wnętrza oraz pin 6/5 lampki kontroli wnętrza
T15/10 - kabel anteny
T15/11 - kabel czarno/żółty 1,5mm - pin 2/2 trąbki alarmu bez własnego zasilania (opcja jak nie ma z własnym)
T15/12 - 1,5mm czerwono/żółty - bezpiecznik dodatkowy obok przekaźników 15A - z tego bezpiecznika dajesz też napięcie dla dodatkowej syreny z podtrzymaniem - pin 3 (jeśli ją założysz)
T15/13 - czarno/zielony 1,5mm do wiązki kierunków np włącznik awaryjnych ten sam kolor 
T15/14 - czarno/biały 1,5mm do wiązki kierunków np włącznik awaryjnych ten sam kolor 
T15/15 - 1,5mm czerwono/czarny - następny bezpiecznik dodatkowy obok przekaźników 15A
 

I to wszystko w passacie jest bardzo podobne.

Montaż modułu komfortu 1C0 zamiast 1J0(@rekinek7 serdeczne podziękowania)

Bardzo dobrze opisane korzyści i zalety zmian.

 

Lokalizacja modułu komfortu

Moduł komfortu znajduje się w linii prostej pod kierownicą. Dostęp do niego zyskujemy demontując fotel kierowcy, plastik progu i odsuwając tapicerkę na podłodze pojazdu. Cały materiał myturbodiesel.com

ccm7.jpg

Co robimy na początku mając problemy z centralnym zamkiem/oświetleniem/pilotem?

Podłączamy vag-com'a, odczytujemy błędy, zapisujemy gdzieś. Później usuwamy wszystkie, wysiadamy z auta i zamykamy je. Otwieramy(z pilota lub nie, jeśli działa to dobrze), próbujemy otworzyć i zamknąć każdą szybę z osobna. Otwieramy i zamykamy każde drzwi i klapę po kolei. I tak mamy zapisane świeże błędy.

Nie zaczynamy diagnozy od samego modułu komfortu. Błędy w nim najczęściej generują podzespoły do których jest podłączony.

Błąd zamka w konkretnych drzwiach

Może świadczyć o:

  • najczęściej - uszkodzonych mikrostykach lub ich połączeniach. Mikrostyki to takie zwykłe przełączniki występujące w elektryce ale bardzo małe. Lubią się sypać i mają prawo, bo są konkretnie używane. VW tragicznie zabezpieczył je przed wilgocią i innymi czynnikami. Jest ich kilka, są wlutowane w płytkę drukowaną wewnątrz zamka drzwi. Czasem to nie mikrostyki się sypią, a same ich podłączenia do płyty drukowanej. Nazywane jest to zimnymi i lutami. Charakteryzuje się matowym nalotem w miejscu połączenia pinów mikrostyku do płytki.
    Mikrostyk:
    3BD998785-3BD998786-New-Left-Right-Front
    Lokalizacja na płytce zamka centralnego(obok widać piny które należałoby poprawić):
    6.jpg.5ae855248e46b65c668cc2596c3c39d8.jpg
    Ale można te zamki też wymienić i nic nie lutować. Przy czym - jeśli masz oryginalne zamki i lubisz grzebać, to warto wyciągnąć, przelutować i nasmarować. Zamiennik może nie wytrzymać tyle samo.
  • przetarte kable - czy to w okolicy zamka(bo tam kabla nie ma ze zbyt dużym zapasem, więc każde grzebanie grozi uszkodzeniem wiązki), czy w środku drzwi, czy też w okolicy kostki łączącej drzwi z słupkiem(z tyłu), albo wiązki gdzie nie ma tej kostki(przód).
  • zaśniedziałe piny w zamku - jest wilgoć i mimo zabezpieczenia też piny mogą zaśniedzieć.
  • zaśniedziałe piny w kostkach - kostki od drzwi z tyłu są przy drzwiach z tyłu, różnie bywa z uszczelkami więc warto przejrzeć; natomiast kostki od instalacji przednich drzwi są w słupkach z przodu tuż przy nogach(nie jestem pewien czy od drzwi pasażera jest kostka po stronie pasażera czy kierowcy).
  • problem z masą - w słupku B samochodu mamy pod osłonami pasów przykręconą masę - jeśli coś było grzebane, to owa masa może źle łączyć.
  • złym kodowaniu modułu komfortu - np. ktoś coś wcześniej robił w diagnostyce i przekodował moduł na taki, który obsługuje tylne szyby a Ty takich szyb nie masz - lub odwrotnie.

I OD DRZWI Z WYMIENIONEJ DIAGNOSTYKI ZACZYNAMY

Błąd sterownika szyby

Tutaj w zasadzie zbyt wiele nie przegrzebałem, ale sterownik sam z siebie ma prawo się zepsuć. Pracuje pod obciążeniem cały czas, z biegiem czasu coraz większym. Instalacja z tego co pamiętam idzie tak:

Wiązka od słupka -> sterownik szyby -> zamek centralny

Wiadomo - jeśli nie ma szyby w prądzie, to zamek jest sterowany bezpośrednio.

Sterowniki i silniki szyb od passata po lifcie do passata przed NIE SĄ KOMPATYBILNE(w drugą stronę też). I niewiele da, że wykonalnym jest wpięcie wtyczki. Będą błędy i nie będzie działać. Jak rozpoznać polifta(CAN) i przedlifta jest napisane wcześniej. Mechanizm i linki pasują do danych silniczków

Więc jeśli tutaj coś nie działa:

  • nie ma rozwiniętego opisu jak to regenerować tak jak to było w przypadku zamka.
  • silnik może być zmęczony bądź zawilgocony.
  • przycisk od sterowania szybą(czy to panel kierowcy czy w drzwiach) jest źle podłączony lub uszkodzony.
  • warto sprawdzić wiązkę pod kątem podpięcia zasilania i innych kabli - nie sztuką jest je uszkodzić.
  • może dostawać się wilgoć do kostek od szyb i ich sprawność spada.

Błąd zamka klapy

Jak wymieniałeś moduł to mogłeś odwrotnie podpiąć kabel od klapy. Bo kombi i sedan mają inaczej. Będzie działać, ale odwrotnie. Wtedy jak zamkniesz auto, ono myśli że jest zamknięte, a otworzysz klapę, to może być alarm i błędy się pojawią.

Ogólnie ja mam sedana, ale klapa w kombi w passacie to jest element, który mało który passaciarz chwali. Może łapać wodę, nietrudno żeby się zamek zapaprał nie wspominając o instalacji, chociaż ta idzie od góry. Czekam na rozwinięcie tej części artykułu od innych co mają kombi.

W sedanie warto taki zamek w odpowiednim miejscu nasmarować póki się jeszcze da, oraz dobrze zabezpieczyć przed wilgocią.

  • instalacja do zamka tylnej klapy idzie w passacie przez całe auto, jest to zielony i niebieski kabel. Jako, że w pasku bardzo łatwo żeby gdzieś wkradła się wilgoć, nie trudno żeby sparciał. Zwłaszcza że zmierza wprost od modułu komfortu, gdzie najlepiej wyhodować sobie niezłe jeziorko.
  • w pierwszych wydaniach paska w sedanie występuje krańcówka przy tylnej klapie, więc warto tą krańcówkę też obejrzeć.

Incorrect key programming - pilot nie działa przy adaptacji

Tutaj to już różnie jest, może antena być za krótka i źle kontaktować. Może być zły pilot. Nie każdy pilot pasuje do starego paska, jak i nie każdy do nowego. Większość scyzoryków nie pasuje do starych pasków ale byli i tacy, którzy mogli go sobie przypisać do auta i działał, ale nie otwierał klapy. Piloty jajka są najbardziej uniwersalne. Różnice to głównie częstotliwość.

Po niemiecku opisał to nasz dobry przyjaciel Marc von Vahl TUTAJ.

Błędy syren alarmowych

Mogą występować od zwarć, przepaleń bezpieczników albo zwyczajnie gdy są odpięte. W temacie @rekinek7 są cytaty od postów @CULTUS3 gdzie jest opisane jak podłączyć ewentualne syreny alarmowe.

Awarie modułu komfortu i jego najbliższych okolic

  • zalanie samego modułu - moduł ten występuje w miejscu, gdzie w passacie potrafi zbierać się woda, która nie jest dobra dla elektroniki. Więc narażone mogą być elementy znajdujące się w "puszce" modułu.
  • problem z połączeniami w okolicach modułu - kable z modułu prowadzą wzdłuż podłogi do słupka przy nogach kierowcy, a na całej tej przestrzeni zbiera się woda. Możemy mieć moduł który nie był zalany, ale kable sparciały i straciły swoje wartości przewodzenia. Po drodze od samych kabli są jeszcze kostki, które mogły zaśniedzieć na pinach.
  • zwarcie w module poprzez zwarcie na kablach po drodze. Czyli woda mogła zniszczyć instalację, a same druty w jakiś sposób się ze sobą zwarły. Moduł w środku nie ma konkretnych zabezpieczeń od zwarć.

Jak reagować na tego typu awarie?

Oczywiste, że trzeba od razu naprawiać. Zaniechanie problemu może tylko generować więcej problemów. Warto spojrzeć w to miejsce, zobaczyć w jakim stanie są kable, wymienić te które mają zbyt dużą oporność albo są otoczone zielonkawym nalotem a "drut" jest czarny i kruchy. To, że izolacja wygląda dobrze, nic oznacza że w środku jest dobrze.

  • badamy w/w przejścia
  • oglądamy płytkę modułu czy nie ma przypalonych ścieżek lub innych elementów
  • sprawdzamy bezpieczniki
  • warto przenieść moduł komfortu tam gdzie jest w golfie 4, czyli w okolice przekaźników pod kierownicą, w okolicy bezpieczników. Kabli akurat powinno starczyć.

 

Reakcje związane z w/w usterkami

Związane ze zamkami(mikrostyk, mechanizm jest za słaby, bądź instalacja niedomaga)

  • nie działa oświetlenie/działa kiedy nie powinno - mikrostyki w zamkach dają sygnał o tym, że po zamknęciu/otwarciu któreś drzwi zostały otwarte/zamknięte
  • samochód po otwarciu zamyka się lub odwrotnie - któryś zamek daje sygnał, że zamknięto auto bo nie zdołał go otworzyć - i odwrotnie
  • cykanie z modułu otwarciu drzwi kierowcy(może być też miganie kierunków jeśli masz podpięte, a nawet syrena) - samochód otworzył resztę zamków, ale mikrostyk u kierowcy nie dał znać, że otwarto samochód. I zachowuje się tak, jak by ktoś go kradł.
  • po otwarciu kluczykiem w zamku bądź pilotem(jeden obrót i powrót lub jedno wciśnięcie) otwierają się tylko jedne drzwi, a dopiero przy kolejnym obrocie otwiera się wszystko - moduł zakodowany na pamięć drzwi, można to zmienić, ale ciesz się że zamki i pilot działają :D 

Związane ze szybami

  • nie działają żadne szyby - moduł komfortu w trybie awaryjnym, padł bezpiecznik od szyb, doprowadzenie do modułu zbyt słabe
  • szyby czasem działają ale podświetlenie przycisków miga - tymczasowe zwarcie lub nieregularny dopływ prądu do któregoś z przełączników, słabo doprowadzony prąd do modułu, któryś z przycisków generuje obciążenie. Jak nie polutowałem dobrze kabla od masy drzwi z tyłu to tak mi się działo.
  • otwierają się same podczas otwierania auta z kluczyka(wszystkie) - znaczy, że domykanie/otwieranie z kluczyka działa prawidłowo. Nieprawidłowo natomiast działa któryś z microswitchy albo mechanizm w zamku się zacina dając sygnał tak, jak byśmy cały czas trzymali kluczyk w zamku w pozycji zamknięte/otwarte

Związane z szyberdachem

  • nie uchyla/otwiera się podczas otwierania szyb kluczykiem w zamku - źle, ma się otwierać(komfort może nie pokazać błędu)
  • nie zamyka się podczas zamykania szyb kluczykiem w zamku - źle, ma się domykać; może być spowodowane nadmiernym oporem dla silnika szyberka i warto się zainteresować

Związane automatyzacją np. po wyjęciu kluczyka albo podczas jazdy

  • jeśli moduł był zakodowany że ma zamykać się po przekroczeniu 20km/h i przestał, to być może ma jakiś błąd i trzeba się zainteresować, ew. wiązka siada(do modułu doprowadzony jest sygnał prędkości)
  • jeśli wcześniej po wyjęciu kluczyka samochód się otwierał a bez niczego przestał, warto się zainteresować
  • jeśli po wyjęciu kluczyka ze stacyjki samochód się zamyka, sprawdź instalację

Związane z licznikiem

  • pokazuje otwarte drzwi na FIS'ie/bądź kontrolce otwartych drzwi - usterka krańcówek i koniec(sygnał idzie zamek -> moduł komfortu -> licznik)

Podsumowanie

Może mało konkrentych informacji tutaj zawarłem, ale to tyle co zdążyłem wyczytać. W moim pasku robiłem wszystko sam, więc trochę mniej więcej widziałem jak to jest z tą instalacją.

Temat cały czas w trakcie rozwoju, brakuje na pewno jak robić adaptacje i innych kwestii diagnostycznych ale może to wypełni się w dziale diagnostyka dla każdego modułu co się da?

No i trzeba rozwinąć trochę tematykę polifta. Do tego zamienność modułów komfortu i które obsługują dokładnie jakie piloty. Na pewno o czymś zapomniałem, proszę o dopiski to się uaktualni.

Na pewno się gdzieś pomyliłem - proszę o poprawki.

  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności