Skocz do zawartości
rosol

1.8 TSI - wykres z hamowni

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, u mnie, mam wrażenie, że po modzie, nieźle paliwo leci, jak się przekroczy 3k obrotów, ale fun z jazdy jest :). Wyszło 250hp/440nm, średnia 9,5 :).

moc.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chciałem zapytać o ciśnienie jakie ładuje turbina, na wyświetlaczu radia pokazuje mi że nawet 2, 2,05 bara, ale chyba to nie jest możliwe? Seryjne auta mają od 0,5 do 1,5 bara, czy coś przekłamuje czy to jest łączone z ciśnieniem atmosferycznym i razem się sumuje ?:D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 20.12.2021 o 20:50, lluk842 napisał:

Witam, u mnie, mam wrażenie, że po modzie, nieźle paliwo leci, jak się przekroczy 3k obrotów, ale fun z jazdy jest :). Wyszło 250hp/440nm, średnia 9,5 :).

Tja...440Nm :D na seryjnej turbinie...uwielbiam te generatory wykresów

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@youras88  2bary na wyświetlaczu to 1bar doładowania plus jeden atmosferyczne

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mój samochód również dostał kilka dodatkowych koni 😃

Przed zabiegiem silnik miał 195KM i 256Nm, po zmianach 230KM i 330Nm.

Z założenia mieliśmy nie przekraczać 310Nm ale dodatkowy moment pojawia się przy wysokich obrotach, a więc tak mogło zostać.
 

Wykres:

334027611_WykresPassatB81.8TSIDSG2016.thumb.png.b62bc08f573515993d969f38df5576a2.png

Od góry:
- moment obrotowy po modyfikacji
- moment przed modyfikacją
- moc po modyfikacji
- moc przed modyfikacją
 

Długo zastanawiałem się, czy warto płacić za kilka dodatkowych koni ale okazało się, że są one bardzo odczuwalne. Samochód nabrał wigoru. Elastyczność zdecydowanie poprawiła się. Było warto!

Ciekawostka: silniki 1.8TSI nawet podczas maksymalnego obciążenia utrzymują mieszankę stechiometryczną (lambda wynosi 1)* - nie tak jak w 99% silnikach, gdzie przy obciążeniu mieszanka jest wzbogacana w celu chłodzenia cylindrów.
*chyba, że zostanie przekroczone zadane EGT

Po podniesieniu mocy tuner musi zmienić zadany skład mieszanki na wzbogacony (w celu ochrony silnika przed wyżyłowanymi parametrami) - i to jest główny powód zwiększonego zużycia paliwa.

Modyfikacja została wykonana u Pana Patryka w firmie AutoWalke w Gliwicach.
Podczas strojenia dano mi możliwość zdecydowania o niektórych parametrach silnika, jak np obniżenie temperatury pracy silnika który w orginale czasami dobija do ok 110stC.
Łącznie wykonano 11 pomiarów w celu upewnienia się, że wszystkie wartości utrzymują się na zadanym poziomie. 

----------------------------------
 

W samochodzie dodatkowo został zrobiony program dla skrzyni biegów wg moich wytycznych.

Od początku: na pierwszych dwóch biegach moment obrotowy jest obcięty. Limit ten, nie jest ustawiony na jedną, konkretną wartość ale jest zmienny i zależny od obrotów silnika. 
W moim przypadku początkowo limit został zwiększony o 15%, co było za dużo i często powodowało zrywanie przyczepności. Ostatecznie stanęło na 10% zwiększenia momentu względem fabrycznej wartości i teraz jest dobrze. Czuć dodatkową moc ale opony jeszcze wyrabiają z przyczepnością.

Tak na prawdę limit na pierwszych dwóch biegach jest zapisany w sterowniku silnika, nie skrzyni ;)

Wracając do skrzyni - każdy kto jeździł DSG wie, że skrzynie te mają tendencję do utrzymywania jak najwyższego biegu i jak najniższych obrotów. Dodatkowo niechętnie redukuje przełożenia, są ospałe. Próba przyspieszenia zwykle powoduje, że silnik jest piłowany na wysokich obrotach. Skutkuje to dosyć szarpanym stylem jazdy (albo jedzie się jednostajnie albo intensywnie przyspiesza, cięzko jest o coś po środku).

W nowym programie główną modyfikacją jest zwiększona czułość na wciśnięcie pedału gazu. Chodziło o to, że w czasie jego wciskania, jak tylko samochód przestaje bardziej przyspieszać, to bieg zostaje niezwłocznie zredukowany.

I tak czułość do 2tys obrotów została znacznie zwiększona, obroty w przedziale 2 do 3tysięcy, czułość została zwiększona w stopniu średnim, od 3 tysięcy do końca, w stopniu niewielkim.

Silnik poniżej 2tys obrotów jest stosunkowo słaby i dlatego czułość została tak ustawiona aby przy zapotrzebowaniu na moc obroty zwiększały się przez redukcję biegów i przez to "lądowały" w zakresie gdzie ta moc jest już dostępna.

Zakres 2-3tys - został tak ustawiony, aby był preferowany do mocnych przyspieszeń, bo wtedy jest dostępny maksymalny moment obrotowy a spalanie jest optymalne.

Zakres od 3tys został zmodyfikowany, aby umożliwić sekwencyjną zmianę biegów 7-> 6-> 5-> 4, czego skrzynia nie potrafi zrobić na fabrycznym oprogramowaniu.

Generalnie głównym celem było aby podczas dodawania gazu, jak tylko samochód przestaje mocniej przyspieszać, to aby następowała niezwłoczna redukcja biegu.

I to się udało!!! Skrzynia odżyła, bardzo szybko reaguje na dodanie gazu, moc jest cały czas dostępna, nie ma sytuacji w której przyspiesza się z tak niskich obrotów, że aż drży cała karoseria.

 

Po modyfikacjach w oprogramowaniu, biegi są zmieniane znacznie częściej i myślę, że do tego ta skrzynia została wynaleziona. Uważam, że nie wpłynie to negatywnie na jej trwałość. Na pewno koło dwumasowe będzie się zużywało mniej intensywnie.

 

Z modyfikacji jakie jeszcze zostały wykonane to, zostały zmienione punkty przełożeń dla biegów 3-7 tak, aby po wrzuceniu biegu wyższego obroty silnika nigdy nie spadły poniżej 1500/min, oraz zostały podniesione minimalnie obroty dla każdego biegu.
Jest to najczęściej wprowadzana modyfikacja przez tunerów i ma na celu utrzymanie silnika w obrotach gdzie jest już generowany moment obrotowy.

Niestety u mnie to się nie sprawdziło. Przy wyższych i średnich prędkościach - wszystko ok ale przy toczeniu się przez miasto, wyższe obroty powodowały więcej hałasu, oraz reakcja na dodanie czy odjęcie gazu była zauważalnie bardziej nerwowa. Zbyt nerwowa. Spalanie wzrosło o ok 0,7L/100km. Z plusów to na pewno samochód był bardzo zrywny, niczym GTi :).

Ostatecznie modyfikacja ta została wycofana, a prawidłowe obroty zostały zapewnione przez dużą czułość na redukcję biegu. Samochód nie jest aż tak zrywny jak poprzednio ale nadal jest dużo lepiej niż fabrycznie.

Jak się teraz jeździ samochodem? Odpowiedź brzmi - bardzo dobrze. Ma się o wiele więcej mocy pod pedałem gazu. Przy bardzo spokojnej jeździe, biegi są zmieniane mniej więcej przy tych samych obrotach, a przy mocniejszej skrzynia utrzymuje optymalne obroty silnika.

Co ciekawe, spalanie nie wzrosło zauważalnie/znacząco. Po prostu na ten moment gdy jest potrzeba przyspieszenia, to bieg jest redukowany, samochód nabiera szybko prędkości i z powrotem jest wrzucany wyższy bieg.

Jak powstawała modyfikacja oprogramowania - najpierw Pan Patryk wprowadził zmiany wg swojej najlepszej wiedzy, później odbyła się wspólna jazda testowa, mająca na celu znalezienie oczywistych błędów, po ich naprawie odebrałem samochód i jeździłem na co dzień szukając co jeszcze należy zoptymalizować. Jeździłem z kamerką ( 😆 ) nagrywającą liczniki (tak było łatwiej zapisywać parametry). Gdy już zebrałem wszystkie swoje uwagi, pociąłem materiał wideo, opisałem go co należy zmodyfikować i wysłałem do P. Patryka. Po jakimś czasie przyjechałem na wgranie nowego oprogramowania i jazdę testową. Po niej nie miałem już uwag.

Polecam tego typu modifickaje. Specjalnie rozpisałem się aby było wiadomo, że takie możliwości istnieją.

Pan Patryk i jego firma ma odpowiednie doświadczenie, np jest on właścicielem najszybszego S5 na ćwierć mili.
https://youtu.be/HFDtS3SHYw4

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności