Skocz do zawartości
radekrp90

[Instrukcja][B6] Wymiana żarówek xenon oraz demontaż reflektorów bixenonowych

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że na forum nie ma w jednym miejscu zebranych informacji o wymianie żarówek ksenonowych (popularnie zwanych żarnikami) to postanowiłem, korzystając z okazji, że sam to robiłem, popełnić niniejszą instrukcję.

W tej będę się posiłkował zdjęciami z fabrycznej instrukcji oraz własnymi fotografiami, a przy okazji dokonam małego lokowania produktu :)

Do dzieła.

I. Demontaż/odsunięcie (osłony) zderzaka

Spoiler

 

1. Odkręcić osłony nadkoli – ja odkręcałem tylko część wkrętów górnej słony oraz kilka dla dolnej, można też odkręcić pionowy wkręt.

1a.thumb.jpg.79754f0b464ed9f3b8b74a0ed7a7dce9.jpg

2. Mamy w ten sposób zapewniony dostęp do „ukrytych” wkrętów oraz nakrętek (oznaczane jako 3 oraz 4). Reszta wkrętów (1) dostępna jest pod zderzakiem (łączenie zderzaka oraz osłon podwozia).

1.jpg.78b322c90c1ec021593532491d85aa2e.jpg

3. Można przejść do zdemontowania osłony chłodnicy, tzw.„grilla” - należy odkręcić wkręty od góry – 4 z lewej i 4 z prawej strony, oraz dwa od spodu, poniżej ramką tablicy. Jeśli są tam czujniki parkowania to należy je odłączyć (odpiąć wtyczkę). Następnie wystarczy wyczepić osłonę z dolnych zaczepów.

2.jpg.71598b913f25fa273a9dbc03c1eb5a19.jpg

4. Zdemontować dodatkową poprzeczną osłonę – trzyma się tylko na zaczepach:

2b.thumb.jpg.a19659d1583040625e30b2c8f8e81261.jpg2c.thumb.jpg.d38b88e990e6edf403a64ac8f71b97e5.jpg2d.thumb.jpg.4367f73955c835f6095cea0ceacc50d9.jpg

5. Można odsunąć zderzak wyczepiając jego boki oraz ciągnąc lekko do przodu (da się zrobić to samemu). Wtedy mamy możliwość odgięcia gumowych kierownic powietrza.

2e.thumb.jpg.0a63e47c4b9a3f22ec08f6bd86f7166a.jpg2f.thumb.jpg.0a495585966013c084dea4cc8f7eda84.jpg2g.thumb.jpg.258a042f05d3f227126311665763a3fa.jpg

 

II. Demontaż reflektora

Spoiler

 

1. Odkręcić prowadnicę reflektora – trzy śruby, może być potrzebny długi klucz z przegubem (jeśli zderzak nie jest całkowicie zdemontowany):

4.jpg.fc1e5926c9bf16dcc0dc5444695c8cfe.jpg

2. Odłączyć wtyczkę reflektora – wystarczy nacisnąć zabezpieczenie na wtyczce i ją pociągnąć. Można lekko podważyć od strony reflektora płaskim śrubokrętem.

3.jpg.3449b6f244cc462a771bd67cfd47be0a.jpg

3. Odkręcić śruby na górze reflektora – warto oznaczyć ich położenie (np.: białym flamastrem olejowym),

5.jpg.e0bfe90703dc2334d0ac59092c64a9d7.jpg

4. odkręcić dwie śruby mocujące reflektor – tu również warto oznaczyć położenie.

6.jpg.5aeae39e5b678bb660a1ad5ec841fe05.jpg

6a.thumb.jpg.d914176e16d7ef27b1c168192a8f9b87.jpg

6b.thumb.jpg.9f716fcf1bc7a89568b9f592dac9fe45.jpg

5. Reflektor można ostrożnie wymontować.

 

III. Wymiana żarówki ksenonowej

Spoiler

 

1. Zdemontować zabezpieczenie pokrywy reflektora:

7.jpg.4c30eed3dcc01ae4134ccccb0e429de1.jpg

2. Zdemontować pokrywę wraz z modułem mocy reflektora tak aby nie urwać przewodów:

8.jpg.54a35e75c847d7efeb3974693305cd2d.jpg

3. Odłączyć wtyczki od modułu (wystarczy ścisnąć wtyczki):

8a.thumb.jpg.6845193ee3707e1c52a6e6dbd4ad1772.jpg

8b.thumb.jpg.f6e60381b16e92e951a1e637619e8e8a.jpg

4. Odkręcić blokadę żarówki – przekręcić w lewo aż do momentu wyczuwalnego przeskoczenia blokady:

9.jpg.c1a5d005e873423a8d6fb408e0726f51.jpg

5. Wymontować żarówkę – tak aby nie uszkodzić jej samej oraz blaszek mocujących [C], uważać należy również na przewód zasilający [A],

10.jpg.639d049001099aa4cc91b7cd6b22898a.jpg

6. Odłączyć wtyczkę od żarówki:

10b.thumb.jpg.73739293a4e214218b434953a926d324.jpg

7. Zamontować nową żarówkę tak aby element ustalający pasował w nacięcie w gnieździe:

11.jpg.9ac574c4e1218e8e128773d55cf87a84.jpg

10c.thumb.jpg.906c60dd87d6d28be6cb2a0cc32cee7b.jpg

8. Zablokować żarówkę przekręcając zabezpieczenie w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara:

12.jpg.2bed16ab81de05dbc74799ae07316da5.jpg

9. Podłączyć wtyczki modułu mocy, zamontować pokrywę i zablokować – należy uważać aby nie podwinąć uszczelki.

12a.thumb.jpg.25a684be5392ed086645d87827eb2341.jpg

10. Można podpiąć reflektor do instalacji auta i wykonać próbę uruchomienia – reflektor powinien się zaświecić ?

 

Następnie należałoby przykręcić reflektor w położeniu jak najbardziej zbliżonym do oryginalnego, przykręcić szynę prowadzącą zderzak, a po wymianie w drugim reflektorze sam zderzak w kolejności odwrotnej.

Po cały zabiegu, warto wykonać nastawy podstawowe (choć one prawdopodobnie nic nie zmienią) w reflektorach przy pomocy VAG/VCDS oraz sprawdzić wysokość świecenia na stacji.

Z uwag przydanych mniej lub bardziej – przy skręcaniu boków zderzaka warto wcisnąć go na zaczepy i przyłapać pionowym wkrętem (dział I, punkt 2., wkręt nr  3) wtedy skręcić nakrętki, ponownie odkręcić wkręt i układać zatrzaski ponownie – w pojedynkę tak jest łatwiej, bo ciężko to samemu utrzymać i jednocześnie skręcać.

Spoiler

 

A oto i efekt na półmetku (strona pasażera - Osram Cool Blue Intense, kierowcy OEM Philips):

13.thumb.jpg.044c2267af9f61a35f600848abbc6f4c.jpg

Osram CBI:

osram_cbi.thumb.jpg.7b2c1b7524521a8397570cd4e8224e01.jpgimageproxy.php?img=&key=4ac350283c2c00a8

OEM Philips

oem_philips.jpg.b12989cbfcc09391b7ac4a85306d0818.jpg

 

 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji proponuję rozgiąć blaszki we wtyczce bo nie ma tam żadnego zaczepu (chyba, że jest tylko u mnie nie ma ;) ) co by ciaśniej sie ona trzymała. Efektem tego było wypadnięcie wtyczki na kablu z gniazda w palniku - czyli brak światła i kupa błędów do skasowania ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Według mnie, gniazdo jest na tyle ciasne, że jeśli nie wyciąga się tego "co chwilę" to nie ma prawa to puścić. Pomijam sytuację gdy ktoś wcześniej to zdemontował mało umiejętnie lub wręcz na siłę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy widoczna jest duża poprawa oświetlenia drogi w stosunku do fabrycznych, 8-letnich żarników? Zastanawiam się nad taką akcją bo moje światła są naprawdę kiepskie ale z drugiej strony ponoć światła w B6 są do dupy i nie bardzo wiem, czy jest sens wydać 500-600PLN i kupę roboty aby poczuć różnicę 5% :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W procentach Ci tego nie wyrażę - subiektywnie jest dużo lepiej ale w specyficznych warunkach, jak choćby jazda w półmroku, mogłyby być mocniejsze. Nie oznacza to, że inni są lepsi jednak jest co poprawiać :D

Tak czy inaczej, starych i nowych nie ma co porównywać, bo różnica jest spora. Nie wiem jednak jaka różnica jest między nową 4300K, a tą Cool Blue Intense, która ma niby około 5000-6000K. Być może 4300K nowa dałaby równie spory efekt ale nie mnie to stwierdzać i sprawdzać.

Teraz poruszam się głównie gdy jest ciemno (rano) i oświetlenie drogi na mijania jest wystarczająco dobre aby w zasadzie nie było potrzeby przełączania na drogowe. Włączenia świateł przeciwmgielnych w zasadzie nie zauważam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po 8 latach zapewne odbłyśniki są dość mocno wypalone... zmiana palników może poprawić sytuację, ale na pewno też poprawi widoczność regeneracja odbłyśników i wymiana palników na nowe...

Ja u siebie wymieniłem światła na nowe, do tego zamontowałem nowe palniki Osram Nightbreaker i różnica jest kolosalna-lampy miały 6-7 lat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdyby dało się w jakiś szybki sposób kupić nowe odbłyśniki to bym to zrobił chętnie, bo zapewne jest tak jak piszesz.

Póki co jednak nie chcę się znów "uziemiać", a jeśli bym zmieniał to może poszedłbym w jakiegoś moda (zmiana soczewki na coś nowszego lub nawet dokładanie DLA - według ruskich for da się zaadaptować soczewki z B7 :D ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jasny gwint, wierzyć mi się nie chce że aby wymienić "żarówkę" (tak, tak, wiem, żarnik) - trzeba rozebrać pół samochodu ze ściąganiem kół włącznie.
To jest rwał ich nać skandal większy niż DPF i soft do fałszowania testów. A jeśli "żarówka" padnie na trasie? Za granicą? W Norauto zaproponowali 420 za samą wymianę + cena żarników...

Chrzanię to, biorę skrzynkę z narzędziami i idę sprawdzić czy da się dostać do prawej lampy przez zdjęcie zbiorniczka spryskiwacza.

Ave!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Normalną żarówkę halogenową H7 wymienisz. W przypadku ksenonów, z uwagi na występowanie wysokich napięć (grubo ponad 1000V) wymiana według instrukcji jest tylko przez "wykwalifikowany personel".
Pozostałe żarówki takie jak od doświetlania, pozycji, kierunkowskazów, świateł przeciwmgłowych wymienisz samodzielnie przy pomocy ewentualnie śrubokręta.

Jeśli ksenon pada to raczej daje o sobie znać migocząc lub zmieniając barwę - można więc to zaplanować.

BTW - kół nie trzeba ściągać ale jest wygodniej :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, YarpenZ napisał:

Jasny gwint, wierzyć mi się nie chce że aby wymienić "żarówkę" (tak, tak, wiem, żarnik) - trzeba rozebrać pół samochodu ze ściąganiem kół włącznie.

Nie ma tragedii, podobnie było w B5.

Zdemontowanie zderzaka nie trwa długo, najgorszy jest dostęp do śrub nad kierunkowskazami, od nadkola, ale kół nie trzeba ściagać-wystarczy je skręcić i użyć wystarczajaco długiej przedłużki.

No i m.in. dlatego palniki xenonowe powinno się wymieniać parami ?

Z pewnością gdzieś w trasie nie da się tego zrobić, ale myślę, że policja nie jest aż tak debilna, żeby kazać wymienić palnik xenonowy na parkingu-zawsze możesz niebiezkiego poprosić o pomoc przy wymianie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko żarówki ksenonowej nie kupisz na stacji i cały misterny plan... :]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra, pałka się przegła ;) Idzie jesień, coraz częściej jeżdżę po ciemku i nie daję już rady. Moje xenony niemal nie świecą, tzn. świecą b.dobrze jak się na nie patrzy ale nie oświetlają drogi przede mną, jak przełączę na drogowe to efekt jest taki jakbym doświetlił drogę dodatkowo telefonem. Dość! Regeneruję odbłyśniki, czeka mnie demontaż, rozcinanie reflektorów, klejenie, itd. ... ech :] Odbłyśniki będę robił w regeneracja-hc.com chyba, że ktoś z Was ma namiar na polecony zakład w okolicach Warszawy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak teraz to robią, ale kiedyś regenerowalem odblysnik w golfie mk4 i efekt był OK, tyle tylko że na krutko. Napylenie odblysnika nie jest tak trwałe jak oryginał. Lepiej kupić używanego polamanego angola za 50pln i wymienić z niego odblysnik. Pozdrawiam 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja rozważam zakup soczewek Hella z adapterami. Niby pasują i cenowo nie wychodzi aż tak tragicznie. Tylko to rozebranie lampy...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fakt, że dla B6 to już trochę za późno ale dla nowszych modeli warto rozważyć zakup uszkodzonych lamp w śmiesznych pieniądzach. Oczywiście o ile planujesz zatrzymać samochód dla siebie. 

Kupiłem dwie uszkodzone lampy z pojazdu o znikomym przebiegu tylko i wyłącznie dla odnośników. Zapłaciłem połowę regeneracji a mam ori odbłyśnik. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odbłyśniki same w sobie to nie problem, bo w zasadzie te "śmietniki" Valeo (nie wiem jakoś nie mam szacunku do tej francuskiej, elektrycznej, myśli technicznej...) są montowane do większości aut VAG do około roku 2013-2014. Coś więc dałoby się znaleźć. Ale za te pieniądze dużo lepiej iść w soczewki Hella tym bardziej, że pasują w mechanizm AFS trzeba tylko zastosować adapter, bo inne są miejsca otworów mocujących ale wymiar są podobne.

Prędzej kupiłbym uszkodzoną lampę (może ktoś ma na zbyciu starą lampę ksenon do celów edukacyjnych) aby rozpracować dokładną, delikatną metodę rozklejenia lampy. Nie chcę siedzieć dwa dni z moja lampą tylko po to aby uczyć się gdzie zacząć rozklejanie, do jakiej temperatury grzać rant czy co kolejno wyciągać :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem u siebie trochę inaczej...

Oddałem lampy do regeneracji do znanej tutaj wszystkim firmie pod Kościanem... niestety musiałem je po regeneracji odesłać z reklamacją, bo źle została przez nich założona plastikowa srebrna nakładka na soczewkę i zablokowala ruch w poziomie soczewki-ogólnie mało ważne.

Moja żona widząc moją walkę o lepsze światła w aucie postanowiła mi zrobić prezent i ufundowała na urodziny nowe reflektory.

Nowe oryginalne zamienniki Valeo (bez nadrukowanego znaczka VW, ale z numerem Etka) kosztowały po rabacie chyba 2200-2400zł za komplet-zamawiał mi je kolega mechanik... stare po regeneracji sprzedałem za 2000zł... biorąc pod uwagę koszt renowacji 500zł uzyskałem za nie na czysto 1500zł... czyli przyjemność posiadania nowych reflektorów kosztowała mnie 700-900zł.

Edytowane przez Krawcol82

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja chciałbym dodać tylko, że w celu wykręcenia lamp i wymiany żarówek nie trzeba odkręcać zderzaka - wystarczy grill i kratki z kierunkowskazami. Przez otwór od dołu widać czwartą śrubę, którą można odkręcić płaskim kluczem z grzechotką. Potem przy prawej lampie odkręcamy obudowę filtra paliwa i "podnosimy" ją - lampa ma dużo luzu. Z lewej strony tak samo tylko trzeba rozkręcić dolot. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest, jak to opisał raz jeden mechanik, jak grzebanie w dupie lwa - ani miłe, ani bezpieczne.

Zdjęcie zderzaka to tylko ciężko brzmi, a robota przy tym jest dużo łatwiejsza, łatwiej spasować reflektory i mniejsze prawdopodobieństwo, że coś się uszkodzi ale to oczywiście każdego indywidualny wybór ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności