Skocz do zawartości
jedrus

Pierścienie centrujące do felg - do czego służą i czy naprawdę są potrzebne?

Rekomendowane odpowiedzi

Przeczytaj też nasze inne tematy związane z tym tematem:

 

Pierścienie centrujące służą niwelacji różnic średnicy otworu centralnego felgi oraz średnicy piasty w naszym samochodzie.
Dobrze ilustruje to poniższy schemat:


piasta_otwor.jpg.868578b4ced31d31ebcf61388cea32cc.jpg
źródło

Mamy oczywiście dwa przypadki:

  • felga posiada większy niż piasta otwór centralny - dobieramy odpowiedni pierścień centrujący. Jak - o tym niżej.
  • felga posiada mniejszy niż piasta otwór centralny - rezygnujemy z używania takich felg; kategorycznie ze względu na bezpieczeństwo nie powinniśmy próbować modyfikacji takich felg ani ich montażu

Przykładowy wygląd pierścieni centrujących:
otwor_centrujacy.jpg.bf3a4294be95fdf0502a8127241b3b78.jpg
źródło

pierscienie-centrujace-do-felg.jpg.8584a021c0c5bb6fc0f44b07dc1e4f39.jpg
źródło

wym.thumb.jpg.72c5bf1d0ab8e36945923790e66d1f07.jpg
źródło

Skąd bierze się konieczność używania pierścieni centrujących?
Stąd, skąd połowa problemów na świecie, nie tylko w motoryzacji - brak standaryzacji. Każdy producent stosuje inne rozmiary piast, wedle własnego uznania (niektórzy nawet inne rozmiary piast w różnych modelach swoich samochodów).

Jeśli stosujemy felgi dedykowane do naszego modelu - są one dopasowane do rozmiaru piasty i nie musimy stosować pierścieni centrujących. Producent zadbał o to, aby otwór centrujący felgi i piasta były dopasowane.

Jeśli chcemy zastosować, nawet markowe, uniwersalne felgi - ich producenci dostarczają je z jednym otworem centralnym, często większym, żeby pasował do wielu marek i modeli samochodów. Ciężko wyobrazić sobie, aby AEZ, Borbet czy Dezent produkował jeden model felgi z dwudziestoma rozmiarami otworów centrujących.

Poniżej prezentujemy dwie tabele - średnice piast w popularnych markach oraz średnice otworów centralnych u popularnych producentów uniwersalnych felg. Jak widać, różnica może wynosić kilka milimetrów - wydawać by się mogło, że niewiele. Luz na piaście nie powinien jednak przekraczać 0,1 mm, w przeciwnym przypadku narażamy się na:

  • drgania kierownicy
  • przyspieszone zużycie opon
  • przyspieszone zużycie elementów zawieszenia
  • w skrajnym przypadku - możliwość odkręcenia się felgi od piasty i odpadnięcie koła podczas jazdy

Jak dobrać odpowiedni pierścień centrujący?

Znając średnicę piasty w swoim samochodzie (patrz tabelka poniżej lub wykonaj pomiar suwmiarką) oraz średnicę otworu centralnego w feldze (pomiar suwmiarką lub dane producenta - np. wybite na feldze lub przedstawione w katalogu) możesz dobrać odpowiednie pierścienie centrujące. Ich rozmiar oznacza się dwoma liczbami, np. 56,6/72,5, gdzie pierwsza z nich określa średnicę piasty a druga średnicę otworu w feldze. Liczby podane są w mm. Pamiętaj - jeśli masz wątpliwości, lepiej wybrać się do dobrego wulkanizatora lub mechanika i poprosić o pomoc w doborze pierścieni centrujących.

Plastikowe, metalowe, aluminiowe

Wbrew pozorom najlepsze w tym przypadku mogą się okazać plastikowe pierścienie centrujące. Metalowe czy aluminiowe lubią się zapiekać na piaście lub feldze i ich usunięcie jest problematyczne. Plastikowe (o ile nie wybierzesz najtańszej i najgorszej "chińszczyzny") posłużą na pewno kilka sezonów. W razie ich zniszczenia czy zgubienia - ich koszt jest niewielki i wynosi kilka złotych za sztukę. 

Pamiętaj, że pierścienie centrujące są ważne głównie w momencie montażu - w celu poprawnego "wycentrowania" felgi na piaście. Po etapie montażu przez Ciebie lub wulkanizatora utrzymanie ich w odpowiedniej pozycji oraz z wymaganą siłą przejmują śruby. Pierścienie centrujące po montażu nie przenoszą żadnych obciążeń w trakcie jazdy i postoju.

 

Przykładowe rozmiary piasty według producentów

  • 54.1 mm Mazda, Toyota , Suzuki
  • 56.1 mm Rover , Honda (4x100)
  • 56.6 mm Opel , Chevrolet , Daewoo
  • 57.1 mm Seat , Skoda, Volkswagen , Audi
  • 58.1 mm Fiat , Alfa Romeo
  • 60.1 mm Toyota , Renault , Dacia , Lexus , Suzuki
  • 63.4 mm Ford, Volvo
  • 64.1 mm Honda
  • 65.1 mm Opel , Citroen , Volvo , Saab , Peugeot , Volkswagen (T5 itp)
  • 66.1 mm Renault , Nissan
  • 66.6 mm Mercedes , Audi (wybrane modele i roczniki)
  • 67.1 mm Kia , Hyundai , Mazda , Nissan , Mitsubishi
  • 71.6 mm Porsche , Dodge , Jeep , VW Touareg 
  • 72.6 mm BMW
  • 74.1 mm BMW

Przykładowe rozmiary otworu w feldze według producentów felg

  • 60,1 mm MIM, ENZO, AEZ, DEZENT, DOTZ, ALCAR, EXIP, BWA, PLATIN
  • 63,3 mm RIAL, ALUSTAR, ATS, ACP, ALUTEC, AUTEC, ANZIO, MiM, SCHMIDT REVOLUTION, DBV 
  • 63.4 mm MAM, WHEELWORLD, TOMASON, RC, PLATIN, KESKIN, CARMANI, BROCK, ADVANTI
  • 64,1 mm BORBET, MOMO, ARTEC, R4, ZENDER, DBV,RH, SHAPER, SMOOR, ICW, EXTRAWHEELS, BINNO, AZEV, ASA, ALLOYTEC
  • 65,1 mm PLATIN,
  • 66,6 mm PROLINE WHEELS, SCHMIDT REVOLUTION, CMS, DBV, PLATIN
  • 67,1 mm MSW, FMG, STYL-AUTO, TIP-TOP,ATT,CMS,ELBA,TOORA,INTRA, PROLINE WHEELS, PLATIN
  • 68,1 mm RONAL, SPEEDLINE, OZ, RONDEL, MELBER,STINES     
  • 70.0 mm RIAL, AUTEC, SCHMIDT REVOLUTION, PLATIN, ATS, ANZIO, ALUTEC, ACP 
  • 70,1 mm AEZ, DEZENT, DOTZ, ENZO, ALCAR    
  • 70,4 mm RONDELL, ALUETT, ELBA, SPEEDS    
  • 71,6 mm AEZ, DEZENT, DOTZ, ENZO, ALCAR  
  • 72,0 mm MAK,TSW,TSR   
  • 72,2 mm MOMO, MILLE MIGLIA 
  • 72,6 mm R4, ALUSTAR, ALUTEC, MANGELS    
  • 72.6 mm ZENDER, SMOOR, SHAPER, RH ALURAD, ICW, EXTRAWHEELS, BORBET, BINNO, AZEV, ASA, ARTEC, ALLOYTEC 
  • 72.6 mm WHEELWORLD, TOMASON, RC, OXIGIN, PLATIN, MOTEC, KESKIN, CARMANI, BROCK, ADVANTI, CMS(5X112), MAM
  • 73,1 mm ACP,DYNAMICS,HIJOIN,STINES, FREEMAN, PROLINE WHEELS, MSW, SPARCO
  • 74,1 mm ATT, PROLAIN, PROLINE WHEELS, DBV, PLATIN,      
  • 75,1 mm VALBREM, OZ,ANTERA
  • 76,1 mm ANZIO, ACP, RIAL, ALUTEC, AUTEC, MAK, TSW/TSR, ATS, RONAL, SPEEDLINE, SCHMIDT, REVOLUTION 
  • 76,9 mm MAM, WHEELWORLD  , TOMASON, RC, OXIGIN, MOTEC, CARMANI, BROCK, ADVANTI, KESKIN
  • 79,5 mm MOMO, MILLE MIGLIA 
  • 82,1 mm SPEEDLINE, BBS, RONAL

Pamiętaj - jeśli nie jesteś pewien - spytaj wulkanizatora / sprzedawcę / mechanika. Sprawdź dwa razy.

 

Opracowano na podstawie:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności