Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

To ja wyrażę swoją opinię po weekendzie z Arteonem 280TSI, porównując do Passata 220TSI.
Ogólnie to jestem zauroczony :) dostałem wersję żółty kurkuma, który to kolor najbardziej mi się podoba z tej gamy. Nie jest biały/czarny/szary jakich 75% samochodów jeździ po drogach, bardzo się wyróżnia. Ta wersja jest na 19" felgach o profilu 245/40 co daje nieco większy profil niż w przypadku 235/40 w B8. 

Najbardziej liczyłem na bardziej sportowe zawieszenie niż w Passacie i się nie zawiodłem. Nie narzekam na w miarę komfortowo zestrojony zawias w moim B8, nic nie tłucze jest OK, ale w przypadku pokonywania szybkich łuków dodatkowo przeciętych nierównościami/łączeniami płyt odczuwa się lekką podsterowność albo takie nieprzyjemne bujnięcia. W Arteonie tego nie doświadczyłem i to jadąc nawet na DCC Comfort. Może elementy zawieszenia są te same, ale zestrojenie inne, albo swoje robi większy rozstaw osi/kół. Nie wiem, ale jest zdecydowanie lepiej pod tym względem.

Silnik i osiągi: z LC auto katapultuje się (bo inaczej tego nie mogę nazwać) do 100 kmh w 5,6 sekndy. Później jednak ok. 150kg większa niż ośkowej B8 masa robi swoje. 100-200kmh w ok. 16 sekund, Passat 220TSI robi to w ok. 18 sekund. Jak dla mnie to tylko 2 sekundy różnicy. Ogólnie w zakresie elastyczności nie było WOW w porównaniu do B8, myślę, że winna tu jest 7 biegowa DSG która w trybie D (nie ECO) już przy 50kmh wrzuca 5bieg (sic!) usiłując utrzymać obroty na poziomie 1200-1700. Więc praktycznie w trybie S tylko jeździłem żeby niejako czuć tą moc. Nie kupuję jakoś tego konceptu wielobiegowych skrzyń, jeśli nie chce się deptać gazu do podłogi żeby przyśpieszyć to właśnie takie zachowanie skrzyni wg. mnie generuje zwiększone zużycie paliwa, bo silnik się wysila. Na niższym biegu wystarczy musnąć gaz i osiąga się szybko żądaną prędkość.
Jeśli dobrze kojarzę to jest to ta sama skrzynia co w BiTDI, może w silnikach Diesla które korzystają ze zdecydowanie mniejszego spektrum obrotów to się sprawdza, tutaj jak dla mnie, nie do końca. Aczkolwiek podsumowując osiągi i silnik, to ogólnie jest super, trzeba tylko wypracować swoją technikę jazdy. Średnie spalanie względem TSi220 ok. 2litry większe, testowałem na swojej standardowej trasie gdzie B8 dochodzi często przy podobnych warunkach na drodze do 7,5, Arteon miał 9,2. W mieście też moje 13l vs 15l Arteona. Wg. mnie do przeżycia :)

Miałem wersję bez dodatkowych wygłuszeń ani podwójnych szyb i poziom hałasu był porównywalny z moim B8 z podwójnymi szybami, który uważam za bardzo dobry. Ciekawe czy pakiet wygłuszenia w Arteonie daje odczuwalną różnicę.

Bawiłem się też nowym infotainment w DP i przypadł mi do gustu, palcowanie fakt, ale ja wożę małą mikrofibrę która załatwia sprawę. Trochę słabo jeśli chcemy szybko przyciszyć muzykę, trzeba pykać przyciskami, ale poza tym wygląda to ładnie, nowocześnie, pasuje. Zupełnie nie przypadło mi do gustu sterowanie gestami. Raz się uda, raz nie, niestety nie miałem instrukcji i nie wiem jakie to ma jeszcze funkcję, a liczyłem na sterowanie głośnością, udało mi się tylko zmieniać stację radiowe i utwory.

Coraz bardziej doceniam też wentylowaną Nappę, która jak dla mnie nijak ma się do alcantary. Już drugi raz w tym miesiącu miałem okazję jechać na siedzeniach tak tapicerowanych i niestety przyklejałem się do fotela. W B8 z wentylowaną Nappą tak nigdy nie mam. Ogromny minus że w R-line nie można mieć tej wentylacji. Jeśli bym brał Arteona to chyba wersję Elegance z innym kolorem wnętrza, wentylacją, podgrzewana kierownicą i od razu wymienił zderzak przedni na R-line (bo tylko tym się różni poza spoilerkiem na klapie i logiem R na grillu i błotniku) Elegance ma jeszcze dla mnie na plus satynowane nakładki na lusterkach. Szkoda, że takie limity na konfiguracjach, ale coraz bardziej dostrzegam w tym aucie zagrożenie dla Audi. Idealne wpasowanie miedzy A5-A7.

Z rzeczy prozaicznych, trafiła mi się wersja w której nic nie trzeszczało ani nie piszczało, poza... Dynaudio na basowych utworach, mam swoją testową ścieżkę (OMI-Cheerleader) która idealnie testuje te tematy :) boczki trochę rezonowały, ale nawet nie tak bardzo jak w moim B8 przed wygłuszeniem. A samo Dynaudio, gra odczuwalnie lepiej niż w B8, trochę się zdziwiłem bo niby te same głośniki, ale czuć większą głębie. Być może software ma tutaj też coś do powiedzenia, bo np. widziałem opcję DolbyDigital, której w moim MY2015 nie mam.

Mówiąć o negatywnych aspektach masy, trzeba też wspomnieć, o gabarytach, bo faktycznie miejsca na tylnej kanapie jest więcej - na nogi, nad głową nieco mniej niż w B8 sedan, ale osoby do 180cm wzrostu nie powinny narzekać.
Duże ukłony w kierunku wygody i dostępności bagażnika, choć jest on nieco mniejszy niż w B8 sedan. Wg. producenta ok 20l. Z tego co widzę to w B8 jest o wiele głębszy, mimo posiadania pełnowymiarowego koła zapasowego i subwoofera. Za to ten w Arteonie jest dłuższy no i zawsze w ostateczności można nieco unieść, albo zdjąć półkę czego w sedanie nie zrobimy. 

Ja się generalnie napaliłem i jeśli nie pojawi się jakaś ciekawsza oferta to za 1,5 roku na coś takiego bym chętnie wymienił swoje B8.

 

 

20170930_172840.jpg

20170930_172822.jpg

20170930_172801.jpg

20170930_172751.jpg

20170930_172810.jpg

20170930_102234.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niesamowite autko, Szymek. Miałem okazję jeździć Elegance TDI 240 i też robił robotę. Rzeczywiście niby B8 a jeździ nieco inaczej ;) Ten wygląda przezajebiaszczo, choć koloru bym tego akurat dla siebie nie wybrał, niesamowicie rzuca się w oczy na mieście. Ale konfiguracja generalnie świetna :ok Masz może fotki wnętrza tego egzemplarza?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mam, wrzucam:) a poniżej link do procedury startowej :)

 

20171001_170303.jpg

20171001_170317.jpg

20171001_170324.jpg

20171001_170330.jpg

20171001_170335.jpg

20171001_170348.jpg

20171001_170413.jpg

20171001_170424.jpg

20171001_170432.jpg

20171001_170438.jpg

20171001_170457.jpg

20171001_170511.jpg

Edytowane przez szylton
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super! Jeszcze dodałbym tylko fotele z pamięcią :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja sie Szymon juz skusilem, zamówiony i już wyprodukowany 2.0 tsi 280km elegance, czekam aż przyjedzie do Polski

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jaki koszt takiej zabawki kriss555? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W zal od wyposazenia, ale ok plus 20tys do analogicznie wyposazonego passata b8. Pozatym na passata wyzszy rabat jest do zalatwienia, tak realnie do 13 proc, arteon 10 max 11 proc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, kriss555 napisał:

W zal od wyposazenia, ale ok plus 20tys do analogicznie wyposazonego passata b8. Pozatym na passata wyzszy rabat jest do zalatwienia, tak realnie do 13 proc, arteon 10 max 11 proc

Troche duzo za 'Passata' z troche inaczej 'powyginanymi' zewnetrznymi blachami :), bo w srodku to jednak Passat - ale kto bogatemu zabroni :)

A nie myslales o Fordzie Mustang'u? Za 200k mozna miec wersje z prawdziwym V-8, 5.0 w automacie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja też myślałem że Arteon to Passat z inaczej powyginanymi blachami, ale po weekendzie tête-à-tête całkowicie zmieniłem zdanie. Owszem w środku wygląda tak samo, nawet zmierzyłem niektóre wymiary (dekory drzwi i deski rozdzielczej) żeby zobaczyć czy w ogóle się różnią od B8, ale generalnie w środku na pewno jest odczuwalnie więcej miejsca w drugim rzędzie.

Jednak to, co sprawia, że wg. mnie to jest inne auto, jest prowadzenie, to było dla mnie największym zaskoczeniem i miłą niespodzianką.
Wiem, że mogę narazić się na lincz, ale w lecie miałem okazję chwilę pojeździć A6 2.0 TSI 252 Quattro, wrażenia z prowadzenia Arteona miałem bardzo zbliżone. Czuć, że nie jest to auto tylnonapędowe, ale 4Motion robiło dobrą robotę na moim teście. 
Myślę, że to właśnie, zawieszenie, ilość miejsca w środku i stylistyka zewnętrzna są głównymi argumentami dla których można zapłacić te 20tyś zł więcej za Arteona niż B8.

Ja bym jeszcze podkręcił silnik do ok. 450Nm żeby poprawić nieco elastyczność, ze 330KM też by nie zaszkodziło :) myślę, że ta jednostka spokojnie to zniesie a przeniesienie napędu na wszystkie koła efektywnie wykorzysta moment obrotowy.
Szkoda że nie jest to V6, ale sportowe wrażenia akustyczne wewnątrz zapewnia Soundactor na podszybiu, nie miałem okazji przysłuchać się jak to brzmi z zewnątrz

No i Mustang niestety nie będzie alternatywą dla kogoś kto może sobie pozwolić na jedno auto (do wszystkiego) ;) To wg. mnie bardzo dobry kompromis.

13 godzin temu, kriss555 napisał:

Ja sie Szymon juz skusilem, zamówiony i już wyprodukowany 2.0 tsi 280km elegance, czekam aż przyjedzie do Polski

A co kierowało Tobą przy wyborze wersji Elegance, a nie np. R-line? Ja tak jak pisałem też bym zrobił podobnie, z uwagi na możliwość konfiguracji wnętrza, ale ten R-lineowy zderzak robi robotę jednak, więc pewnie bym go wymienił ;) (mam już w temacie doświadczenie) :P 

Edytowane przez szylton
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mnie rozwala trochę, że VW nadal stosuje osobną szybkę do HUDa (wygląda to biednie i zabawkowo), nawet w Arteonie, podczas gdy w nowej Insignii potrafili zrobić po ludzku, na przedniej szybie.

@szylton, a A5 nie rozważasz? Za małe dla Ciebie? Bo cenowo jest niewiele droższe od Arteona - te 20k różnicy od Passata zbliża go do A5.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam mieszane uczucia... i milion pytań, bo pierwszy raz w ogóle widzę ten model (nie występuje na bliskim wschodzie, stąd moje zdziwko). Silnik wzdłuż czy w poprzek? Czy arteon to taki następca Passata CC? Środek bardzo przypomina mi golfa MK7 (kierownica, drążek). Jest jakaś regulacja głośności wydechu, komfortu zawieszenia? Downshifty "warczą" ? :P Bo takich smaczków bym oczekiwał od auta z taką mocą.

DCC = dynamic cruise control czy coś innego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
38 minutes ago, googie said:

Mnie rozwala trochę, że VW nadal stosuje osobną szybkę do HUDa (wygląda to biednie i zabawkowo), nawet w Arteonie, podczas gdy w nowej Insignii potrafili zrobić po ludzku, na przedniej szybie.

@szylton, a A5 nie rozważasz? Za małe dla Ciebie? Bo cenowo jest niewiele droższe od Arteona - te 20k różnicy od Passata zbliża go do A5.

Dla mnie to również jest żart z tym head-up. Pisałem do VW w tej sprawie ostatnio i dostałem informację, że nie przewidują zmiany technologii head-up. A np. w Phideonie (chiński rynek) jest normalny head-up...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 hours ago, kriss555 said:

W zal od wyposazenia, ale ok plus 20tys do analogicznie wyposazonego passata b8. Pozatym na passata wyzszy rabat jest do zalatwienia, tak realnie do 13 proc, arteon 10 max 11 proc

20 tyś różnicy Ci wyszło w konfiguratorze  czy finalnie po rabatowaniu? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, szylton napisał:

Wiem, że mogę narazić się na lincz, ale w lecie miałem okazję chwilę pojeździć A6 2.0 TSI 252 Quattro, wrażenia z prowadzenia Arteona miałem bardzo zbliżone. Czuć, że nie jest to auto tylnonapędowe, ale 4Motion robiło dobrą robotę na moim teście. 

Jeździłeś Passatem z 4MOTION? Zanim kupiłem Passata testowałem Superba z tym silnikiem 280KM i 4x4 - też robił niezłe wrażenie. Podejrzewam, że to właśnie to robi tu największą różnicę. Podobnie zawieszenie - może być niemal to samo ale przy większej masie zachowuje się lepiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

o ile dobrze pamiętam, TSI280 4x4 (przynajmniej w skodzie) ma grubsze stabilizatory w stosunku do pozostałych wersji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, Tobol napisał:

Jeździłeś Passatem z 4MOTION? Zanim kupiłem Passata testowałem Superba z tym silnikiem 280KM i 4x4 - też robił niezłe wrażenie. Podejrzewam, że to właśnie to robi tu największą różnicę. Podobnie zawieszenie - może być niemal to samo ale przy większej masie zachowuje się lepiej.

Jeździłem Passatem BiTDI z 4x4 i też robił wrażenie jeśli chodzi o osiągi, choć Arteon mocniej wgniatał, na filmie tego nie widać, ale po takim starcie ręcę się się mi trzęsły i serducho mocno waliło :D 

Gdzieś czytałem/słyszałem, że VW zrobił podwozie o ileśtam procent sztywniejsze od swoich konkurentów (pytanie kogo uwzględniali jako konkurencje). Ja właśnie to ewidentnie wyczułem w jeździe, to auto prowadzi się po prostu inaczej, pewniej, zdecydowanie bardziej sportowo. Nie żebym narzekał na Paska, ale tutaj było to dla mnie największym wyróżnikiem. 

4 godziny temu, googie napisał:

Mnie rozwala trochę, że VW nadal stosuje osobną szybkę do HUDa (wygląda to biednie i zabawkowo), nawet w Arteonie, podczas gdy w nowej Insignii potrafili zrobić po ludzku, na przedniej szybie.

@szylton, a A5 nie rozważasz? Za małe dla Ciebie? Bo cenowo jest niewiele droższe od Arteona - te 20k różnicy od Passata zbliża go do A5.

Na A5 dostawałem rabat 18,5% ale  konfiguracja z TFSI 252 Q całkiem dobrze doposażona i tak wychodziła ok. 240tyś zł, za 220tyś po rabatach miałbym całkowicie wypasionego Arteona 280TSI. Gabaryty niestety też mają dla mnie znaczenie, bagażnik i miejsce w 2 rzędzie są głównym kryterium. Arteon mi się bardzo spodobał, myślę, że przynajmniej ze względu na osiągi i kształt karoserii można go nazwać Grand Tourer. Dla mnie to będzie taki naturalny krok do przodu przy przesiadce z Passata, daj Boże będzie mi kiedyś dane jeździć klasą Premium, bo na luksusowe nawet się nie oglądam ;P

4 godziny temu, marecek napisał:

Ja mam mieszane uczucia... i milion pytań, bo pierwszy raz w ogóle widzę ten model (nie występuje na bliskim wschodzie, stąd moje zdziwko). Silnik wzdłuż czy w poprzek? Czy arteon to taki następca Passata CC? Środek bardzo przypomina mi golfa MK7 (kierownica, drążek). Jest jakaś regulacja głośności wydechu, komfortu zawieszenia? Downshifty "warczą" ? :P Bo takich smaczków bym oczekiwał od auta z taką mocą.

DCC = dynamic cruise control czy coś innego?

Na bliskim wschodzie do częściej pewnie uświadczysz Lambo niż takiego Arteona ;) a tak na poważnie to taki niby następca CC, choć pół segmentu większy, jest takim pomostem między Passatem a Phideonem, gabarytowo jest pomiędzy Audi A5 i A7 (tak w 2/3 drogi do A7).
Silniki oczywiście poprzecznie. Środek do złudzenia jest Passatem B8, dzisiaj sprawdzę czy deski są 1:1 (robiłem pomiary) :) 

Jest regulacja głośności silnika (wewnątrz auta głośniczek na grodzi silnika przenoszący/podbijający wibracje do kabiny). Z zewnątrz go nie słuchałem, ale raczej nie strzelał z wydechów przy redukcjach. Zawieszenie ma adaptacyjną siłę tłumienia - DCC (Dynamic Chasiss Control)

ACC - to jest Active Cruise Control w VW ;)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem Arteonem BiTdi i ma ewidentnie inaczej zestrojoną skrzynię DSG. Porównując ją z Passatem w tej samej wersji silnikowej, czuć różnicę w każdym trybie jazdy. Zatem pomimo tego, że w środku to praktycznie Passat, to jednak jakieś tam małe smaczki posiada :-) Lepiej się prowadzi, bo większy rozstaw osi i więcej miejsca w kabinie (przynajmniej na przednich fotelach). Bagażnik przepastny, no i nie sedan :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, szylton napisał:

ja też myślałem że Arteon to Passat z inaczej powyginanymi blachami, ale po weekendzie tête-à-tête całkowicie zmieniłem zdanie. Owszem w środku wygląda tak samo, nawet zmierzyłem niektóre wymiary (dekory drzwi i deski rozdzielczej) żeby zobaczyć czy w ogóle się różnią od B8, ale generalnie w środku na pewno jest odczuwalnie więcej miejsca w drugim rzędzie.

Jednak to, co sprawia, że wg. mnie to jest inne auto, jest prowadzenie, to było dla mnie największym zaskoczeniem i miłą niespodzianką.
Wiem, że mogę narazić się na lincz, ale w lecie miałem okazję chwilę pojeździć A6 2.0 TSI 252 Quattro, wrażenia z prowadzenia Arteona miałem bardzo zbliżone. Czuć, że nie jest to auto tylnonapędowe, ale 4Motion robiło dobrą robotę na moim teście. 
Myślę, że to właśnie, zawieszenie, ilość miejsca w środku i stylistyka zewnętrzna są głównymi argumentami dla których można zapłacić te 20tyś zł więcej za Arteona niż B8.

Ja bym jeszcze podkręcił silnik do ok. 450Nm żeby poprawić nieco elastyczność, ze 330KM też by nie zaszkodziło :) myślę, że ta jednostka spokojnie to zniesie a przeniesienie napędu na wszystkie koła efektywnie wykorzysta moment obrotowy.
Szkoda że nie jest to V6, ale sportowe wrażenia akustyczne wewnątrz zapewnia Soundactor na podszybiu, nie miałem okazji przysłuchać się jak to brzmi z zewnątrz

No i Mustang niestety nie będzie alternatywą dla kogoś kto może sobie pozwolić na jedno auto (do wszystkiego) ;) To wg. mnie bardzo dobry kompromis.

A co kierowało Tobą przy wyborze wersji Elegance, a nie np. R-line? Ja tak jak pisałem też bym zrobił podobnie, z uwagi na możliwość konfiguracji wnętrza, ale ten R-lineowy zderzak robi robotę jednak, więc pewnie bym go wymienił ;) (mam już w temacie doświadczenie) :P 

Tak jak Ty Szymon lubie wentylowaną skórę( gładka odpada wogóle, alcantara w ostateczności może być), drewniane dekory, podgrzewana kierownicę czego do r-lina nie da sie zamówić...owszem zderzak w r-linie znacznie bardziej mi się podoba ale vw nie dał możliwości jak w passacie połaczyć środka elegance z pakietem r-line...a szkoda bo to by bylo dla mnie optymalne połączenie. Tak że ostatecznie zdecydowałem ze wolę dobrać środek wg upodobań koszyem zderzaka z przodu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe zależności wynikają z moich pomiarów...

Porównanie wymiarów poszczególnych części w Arteonie i Passacie Limousine (Arteon/Passat - w cm)

1. Wymiary bagażnika, liczone bez wnęk: 

dł. - 115/115
szer. - 100/100
wys. - 50/50
gł. progu. - 15,5/16,5

2. Dekor deski rozdzielczej długi - 86,5/88,3

3. Dekor krótki deski rozdzielczej - 16,5/16,5

4. Dekor drzwi przednich - 66,5/66,5

5. Dekor drzwi tylnych - 61,5/61,5

6. Szerokość słupka B nad mocowaniem pasów - 16/15

7. Długość tunelu z tyłu (między panelem wentylacji a siedziskiem kanapy) - 25/19

 

Podsumowując, wygląda na to, że deski rozdzielcze pomimo pozornie identycznego wyglądu różnią się rozmiarem - nie są "te same". Co ciekawe Passat ma wyraźnie dłuższy dekor środkowy.

Drzwi, mimo że w Arteonie większe, dekory mają takie same :)

Rozstaw osi Arteona dłuższy o 5cm, przekłada się na 6 cm więcej miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy.

Użyteczna pojemność bagażnika jest mniej-więcej taka sama w Arteonie i Passacie Limousine, natomiast Arteon ma nieporównanie łatwiejszy dostęp do przestrzeni bagażowej.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Szymek za pomierzenie! Trochę dziwi mnie ta deska, o ile różnice w dekorach drzwi mogłyby być oczywiste, to deska mnie zaskoczyła. Gdzie zgubili te 2cm?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności