two_pac Zgłoś #1 Napisano 13 Lutego 2007 Może komuś się przyda choć jet to operacja banalnie prosta. Mianowicie: Olej zmieniamy raz na 15 tys. km ale nie rzadziej niż raz na 2 lata. Musimy też pamiętać, że w ciężkich warunkach jazdy jak np. częsta jazda na krótkich odcinkach z niedogrzanym silnikiem wymusza częstszą zmianę oleju. Zakupujemy olej Do naszego silnika wchodzi 4L oleju (niecałe, gdyż zawsze trochę zostanie w silniku ) .Ja od początku czyli od 2 lat bo wcześniej nie wiem co było lane jeżdżę na 10W/40 API SL/CF. Od wymiany do wymiany wciąga mi 1L oleju więc myślę, że jak na te lata nie jest najgorzej. Następnie kupujemy filtr oleju, myślę że FILTRON produkuje całkiem sensowne filtry dlatego podaję jego numer do naszego silnika: FILTRON OP 526 Przed sama wyminą oleju silnik musi być gorący gdyż jest wtedy rzadszy olej ! Odkręć korek wlewu oleju. Wykręć korek spustowy oleju. Zwykły klucz oczkowy (chyba '19) Podstawiamy jakiś pojemnik na olej (Uwaga by się nie poparzyć) Sprawdź stan uszczelninia. Następnie oczyszczamy szmatką starą uszczelkę korka spustowego i jej przylgnię ze starego oleju. Jeśli uszczelnienie jest uszkodzone wymień je na nowe. ( W zasadzie nie ma z tym problemu zostawiamy starą uszczelkę i mocno dokręcamy śrubę i trzyma ) Wykręć filtr oleju używając specjalnego klucza. Jest to tzw. klucz taśmowy: Klucz zakładamy na dolną część filtra (z takimi garbami) , kierunek odkręcania zaznaczony strzałką. Przy wykręcaniu filtra razem z nim może nam się wykręcić taki trzpień z gwintem, wtedy spokojnie wykręcamy go ze starego filtra i wkręcamy z powrotem w silnik. Stary filtr: Jak widać brak jest we wnęce uszczelki, więc została na przylgni filtra do korpusu silnika i musimy ją usunąć. Oczyść dokładnie powierzchnię przylegania filtra do korpusu silnika, upewniając się, że nie pozostała na niej stara uszczelka filtra. Następnie pokryj górną powierzchnię uszczelki nowego filtra cienką warstwą czystego oleju silnikowego. Uwaga: Nigdy nie stosuj do tego celu smarów stałych! Uważnie przykręć nowy filtr do silnika zwracając szczególną uwagę na proste wkręcenie gwintu. Dokręcamy mocno ale samą ręką, nie używamy klucza ! Wlej do silnika czysty olej aż do osiągnięcia zaleconego przez producenta poziomu i dokręć korek wlewu oleju. Uruchom silnik i upewnij się, że kontrolka ciśnienia oleju zgasła (kilka sekund, niech pochodzi jeszcze przez parę i zgaś) Wyłącz silnik i sprawdź poziom oleju w silniku, czy znajduje się z zakresie zalecanym przez producenta ( kropkowane pole na bagnecie ). Pamiętajmy by nie dolewać na maxa ponieważ poziom oleju bada się po kilkinastominutowym postoju gdy z silnika zcieka reszta oleju. Uruchom ponownie silnik i sprawdź czy nie ma wycieków oleju wokół uszczelki filtra i korka spustowego oleju Zadbaj, aby zdemontowany filtr oraz stary olej znalazły się w specjalnych pojemnikach na odpady niebezpieczne i zostały zutylizowane w sposób bezpieczny dla środowiska naturalnego. Pamiętaj, że zarówno zużytych filtrów jak i oleju nie można wyrzucać do pojemników na śmieci komunalne i wywozić na wysypiska! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Mark73 Zgłoś #2 Napisano 13 Lutego 2007 Niby oczywistości, a jest szansa na kilka pytań mniej na forum. Niezła robota Od siebie dodam jeszcze, że w 1,6 TD wchodzi 4,5 litra oleju i wymienia się go co 7500 km, oraz że między filtrem, a korpusem silnika występuje wymiennik ciepła (gdzie płyn chłodzący chłodzi olej) i że warto go dokręcić przy wymianie filtra, bo podczas wymiany lubi się poluzować i później olej cieknie. No i dobrze jest stosować się do dużej naklejki na pokrywie zaworów mówiącej, aby stosować jedynie olej spełniający normę VW 505.00 To ostatnie dotyczy także silników 1.9 natomiast wcześniejsze uwagi mogą, ale nie muszą. Aha. Można też zalać częściowo nowy filtr nowym olejem, co skraca czas napełnienia układu nowym olejem (a to skraca czas pracy silnika bez smarowania) I jeszcze chciałem dodać, że jak ktoś nie ma tego specjalnego klucza do filtra to niewielka strata bo powinno się dać rękami, a jak nie to starym sposobem indian, tzn. wbijamy w filtr poprzecznie śrubokręt i odkręcamy, tylko trzeba uważać na cieknący stary olej. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Czesiek_nh Zgłoś #3 Napisano 13 Lutego 2007 między filtrem, a korpusem silnika występuje wymiennik ciepła (gdzie płyn chłodzący chłodzi olej) i że warto go dokręcić przy wymianie filtra, bo podczas wymiany lubi się poluzować i później olej cieknie Nigdy nie dokręcałem, i nigdy nie ciekło Ale dobrze wiedzieć Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość -uki- Zgłoś #4 Napisano 13 Lutego 2007 ... w 1,6 TD wchodzi 4,5 litra oleju i wymienia się go co 7500 km, oraz że między filtrem, a korpusem silnika występuje wymiennik ciepła ... Ta chłodniczka oleju nie tylko w dieslu jest montowana. Jest stosowana w silnikach: KR, PB, PF, 9A, 2E, 1Y, RA, SB i AAZ czyli prawie we wszystkich spotykanych w paskach B3 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Czesiek_nh Zgłoś #5 Napisano 13 Lutego 2007 No, a jeśli już o to chodzi, to chyba nie tylko w modelach B3 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość -uki- Zgłoś #6 Napisano 13 Lutego 2007 Pewnie tak, ale ja się orientuję głównie w B3. Nie chcę nikogo w błąd wprowadzić Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Czesiek_nh Zgłoś #7 Napisano 13 Lutego 2007 Też nie jestem do końca pewien, dlatego napisałem chyba Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
souler Zgłoś #8 Napisano 14 Lutego 2007 ta chlodniczka jest w roznych modelach montowana i jest do du.., ale moze kiedys sie ja zmieni na cos normalnego. moja kupilem od bory po poteznym dzwonie. co do spuszczania oleju na goracym silniku to nie radze. lepiej gdy silnik ma ponizej 70 st bo mozna sie poparzyc w momencie odkrecania sruby. no to by bylo na tyle Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ernest_1978 Zgłoś #9 Napisano 18 Lutego 2009 co do klucza do odkręcenia filtra oleju mam podobny tylko z łańcuszka natomiast raz go posiałem i kupiłem w tesco na początku myślałem że to jakiś badziew co najwyżej po d**** sie nim podrapie ale jest o niebo lepszy bardzo wygodny działa na podobnej zasadzie co żabka hydraulika Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Acnee Zgłoś #10 Napisano 9 Marca 2010 w ogoel lepiej poczekac az ostygnie iel to 15- 20 min i juz temp 30 st ... a unikniesz poparzenia ---------- Post added at 09:23 ---------- Previous post was at 09:15 ---------- a w ogole jaki olej tam chcesz dac ? ;p Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
plecak Zgłoś #11 Napisano 13 Kwietnia 2010 Jadę do stacji w której kupuje olej. W naprawdę dobrej cenie. Żadne markety czy macro nie mają niższej. Tam kolega robi mi kawę a chłopaki już się zabierają do pracy. Po około 7-10 min już jestem po zabiegu. Jedyne co mnie dziwi to, że do b3 olej kosztuje mnie około 50 zł a do b5 około 200zł. no, ale nie narzekam. widocznie tak ma być. Polecam taką formę wymiany oleju. Oczywiście to tylko moja opinia, ale ja sam bałbym się, że mogę np zerwać gwint przy filtrze, albo go źle dokręcić. Tu mam gwarancję, że wszystko będzie zrobione właściwie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Paradoks Zgłoś #12 Napisano 14 Kwietnia 2010 do b3 olej kosztuje mnie około 50 zł a do b5 około 200zł. Do B3 leją mineralny a do B5 idzie syntetyk. Dlatego różnica cenowa. Jadę do stacji w której kupuje olej. W naprawdę dobrej cenie. Żadne markety czy macro nie mają niższej. Załóżmy, ze 20 osób robi składkę na beczkę która ma 208 litrów. Wyjdzie im taniej jak to pożniej rozdzielą pomiędzy siebie niż gdyby mieli kupować w bańkach po 4 czy 5 litrów;) Oczywiście to tylko moja opinia, ale ja sam bałbym się, że mogę np zerwać gwint przy filtrze, albo go źle dokręcić. Tu mam gwarancję, że wszystko będzie zrobione właściwie. Hm... Nieraz dzieje się tak, że w warsztacie zrobią gorzej niż samemu, a polega to na zwykłym pośpiechu i rutynie. Ale to sporadyczne przypadki. Ja osobiście jakoś wole zrobić to samemu, i jestem pewien na 100%, że wszystko poskładałem i o niczym nie zapomniałem;) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pszemek Zgłoś #13 Napisano 14 Kwietnia 2010 Tu mam gwarancję, że wszystko będzie zrobione właściwie. Żebyś się nie zdziwił... Od czasu kiedy nie dokręcili mi filtra oleju, wymianę robię sam. Mało co nie zatarłem silnika, bo filtr odkręcił mi się w trasie, jakieś 400km po wymianie. Kontrolka ciśnienia oleju zapaliła się przy 120km/h. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Thorunczyk Zgłoś #14 Napisano 14 Kwietnia 2010 Żebyś się nie zdziwił... Od czasu kiedy nie dokręcili mi filtra oleju, wymianę robię sam. Kolego, to zależy, kto gdzie oddaje auto do naprawy. Żadna argumentacja. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Qdlik Zgłoś #15 Napisano 14 Kwietnia 2010 ja też wolę sam. przynajmniej mam pewność że jak coś spaprałem to ja.. i nie szukam winnych a gdybym pojechał do warsztatu to i tak patrzyłbym mechanikowi na ręce bo teraz to nie można nikomu ufać Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
The_Saint Zgłoś #16 Napisano 15 Kwietnia 2010 Kolego, to zależy, kto gdzie oddaje auto do naprawy.Żadna argumentacja. Żadna argumentacja to "wstawiam do warsztatu i wiem że mam dobrze zrobione". Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pszemek Zgłoś #17 Napisano 15 Kwietnia 2010 Kolego, to zależy, kto gdzie oddaje auto do naprawy.Żadna argumentacja. Ja wymieniałem olej w warsztacie, który zajmuje się tylko i wyłącznie wymianami oleju, zajmują się tym od 20 lat, więc doświadczenie na pewno mają. Po prostu pomylić się może każdy, nie ważne czy to ASO, czy zwykły warsztat samochodowy, czy pan Henio który naprawia auta w stodole. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
sebekB3 Zgłoś #18 Napisano 15 Maja 2010 niewiem czy nie nabroiłem wlałem olej do silnika 15w40 a powinien byc 10w40 czy to zle mam silnik 1.8 typ ABS POZDRAWIAM Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ManiekWRC Zgłoś #19 Napisano 15 Maja 2010 Jeżeli wlałeś niedawno to bez żadnych konsekwencji możesz przejść z powrotem na półsyntetyk. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kzarczyn Zgłoś #20 Napisano 20 Maja 2010 A mi się kolega kiedyś chwalił co pracował w takim zakładzie że jak ktoś dał się zaprosić na kawę to wycierali mu filtr szmatką i dolewali oleju do pełna. Ot cała wymiana u fachowca, ale to 20 lat temu było jak tak robili. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach