wemb Zgłoś #1 Napisano 23 Maja 2017 Witam W mroźny zimowy dzień zepsuła mi się tylna wycieraczka. Po włączeniu nie udało mi się jej normalnie manetką wyłączyć. Cały czas wycierała do czasu wyjęcia bezpiecznika. Nadszedł czas naprawy, prośba o kilka wskazówek: 1) Od czego zacząć sprawdzanie usterki: manetka, przekaźnik, mechanizm wycieraczki (silniczek + elektronika) ? 2) Gdzie jest umiejscowiony przekaźnik tylnej wycieraczki, jak go wyjąć ? 3) Cytat z elektrody, jak działa wycieraczka: "Zasilanie idzie przez przełącznik, gdzie masz na wejściu dwa styki: jeden podłączony do stałego zasilania, a drugi do zasilania, które włączasz przełącznikiem pod kierownicą. I teraz załączasz prąd wyłącznikiem, mechanizm robi obrót o pewien kąt i przełącza się na podtrzymanie na zasilanie stałe. Dlatego też wycieraczki wykonają pełny ruch mimo ich wyłączenia pod kierownicą." Pytanie, CO steruje przełączeniem zasilania z manetki na stałe napięcie ? pzdr Bogdan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nTomek Zgłoś #2 Napisano 23 Maja 2017 Cześć. Opis z elektrody dotyczy "starych samochodów". W twoim modelu pracą tylnej wycieraczki steruje Bordnetz. Nie ma tam żadnego przekaźnika. Manetka zaś podłączona jest do modułu kolumny kierownicy - informacje to tym jak ma pracować tylna wycieraczka są przekazywane do Bordnetz'a za pośrednictwem magistrali CAN. Musisz zacząć od podłączenia do kompa (program VCDS) - w ten sposób możesz sprawdzić działanie manetek. Odczyt ewentualnych błędów z tych dwóch modułów to podstawa do działania. Pozdr. Tomek. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
wemb Zgłoś #3 Napisano 23 Maja 2017 Dzięki wielkie za wyjaśnienia i wskazówki. Spróbuję wobec tego rozpracować temat, dam info po znalezieniu przyczyny. pzdr Bogdan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zetec Zgłoś #4 Napisano 23 Maja 2017 Wydaje mi się że jest też stałe zasilanie do wycieraczki gdyż bordnetz nie ma bladego pojęcia w jakim położeniu jest wycieraczka i nie wie kiedy odciąć zasilanie aby była ustawiona na "zero" Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nTomek Zgłoś #5 Napisano 23 Maja 2017 Oczywiście, że jest. Główne zasilanie wycieraczki idzie z bezpiecznika SC42 (jest podłączone też do Bordnetza na pin J1) i pojawia się tam po zapłonie. Dodatkowo idą jeszcze 2 przewody z Bordnetza - piny J2 i J4 - one zasilają pompkę spryskiwacza (wspólna dla przodu i tyłu) i sterują tylną wycieraczką. Nie wiem dokładnie jak jest w tej wycieraczce ale zwykle było to załatwiane w ten sposób, że w silniku był dodatkowy styk pomiędzy stałym zasilaniem a silnikiem, który załączał się kiedy ramię przemieściło się z pozycji zero i rozłączał gdy wróciło. Wystarczyło zatem zasilić na chwilę silnik za stykiem aby ruszył i po wykonaniu pełnego cyklu zakończył w pozycji wyjściowej. Dodatkowo mierząc napięcie na silniku można było wywnioskować kiedy ramie powróciło. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
wemb Zgłoś #6 Napisano 23 Maja 2017 Fajnie byłoby, gdyby ktoś opisał zgrubnie, jak właściwie działa sterowanie wycieraczkami (przednimi lub tylnymi, rozumiem, że zasada jest ta sama). Tyle co wiem: Do sterowania pracą tylnej wycieraczki biorą udział: -manetka (włącza/wyłącza, ustawia przedział czasowy) -centralny moduł elektryczny Bordnetz (komunikacja z resztą za pomocą CAN?) -elektronika/płytka przy silniku wycieraczki Jak wygląda współpraca między tymi urządzeniami? pzdr Bogdan Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nTomek Zgłoś #7 Napisano 24 Maja 2017 Moduł kierownicy J527 odczytuje stan manetki i udostępnia te informacje na magistrali CAN. Moduł instalacji J519 (Bordnetz, a w nowszych BCM) bazuje na tych informacjach i steruje tylną wycieraczką za pomocą kombinacji 2 linii (zgaduję na podstawie schematu), które dodatkowo służą do zasilania pompki spryskiwaczy (wspólna dla przodu i tyłu w przypadku nadwozia kombi). Przednie wycieraczki (Wischer) posiadają swój własny sterownik (mikroprocesor), który odpowiada za tryb pracy (I bieg, II bieg, itd). Komunikacja pomiędzy J519 a tym sterownikiem odbywa się za pomocą magistrali LIN. W całym tym systemie może się jeszcze pojawić czujnik światła i deszczu (RLS) podłączony także do J519 przez LIN. Oprócz sterowania przełączaniem świateł DLR/mijania wpływa również na częstość pracy wycieraczek przednich, gdy manetka ustawiona jest w pozycji "okresowe". To tyle co ja wiem - mam nadzieję, że ci to pomoże w diagnozie twojego problemu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
wemb Zgłoś #8 Napisano 25 Lipca 2017 (edytowane) Dzisiaj zdemontowałem wycieraczkę - spalona elektronika (scalak) Samej elektroniki nie da się dokupić. Używane mechanizmy do passata b6 można kupić za grubo ponad 100zł, natomiast ja kupiłem pasujący (plug&play) z golfa V za 60zł w stanie idealnym. Pamiętać, żeby testować działanie wycieraczki przy zamkniętej klapie bagażnika - przy otwartej nie działa wycieraczka I tyle w temacie. Edytowane 28 Lipca 2017 przez wemb Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach