mkpol Zgłoś #261 Napisano 1 Maja 2018 Jest bardzo prosty sprawdzian dobroci oleju. Oczywiście przy założeniu, że spełnia normy. A jest nim temperatura oleju podczas jazdy w jednakowych warunkach. Im niższa, tym oczywistym jest, że w silniku jest mniejsze tarcie, a tym samym mniejsze zużycie elementów. A co za tym idzie wyraźnie niższy poziom hałasu. Nie wynikający oczywiście z tego że kaszlak nagle "ścichł" a z tego, że wydobywający się dźwięk jest wyraźnie niższy. Ktoś kiedyś napisał, że tak jest zawsze na nowym oleju i to pewnie prawda. Ale po kilkukrotnym zalaniu "lepszym" olejem to wrażenie zostaje na dłużej. Jak chodzi o temperaturę to z doświadczenia wiem, że różnice wynoszą od kilku do kilkunastu stopni. Dla mnie jest to argument wystarczający, aby z dwóch olejów spełniających normy używać tego który oferuje niższą temperaturę pracy koledzy Andrzej i Tomek będę szczerze zobowiązany jeśli dyskusja będzie odbywała się ad vocem a nie ad personam. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #262 Napisano 2 Maja 2018 Mnie zawsze zastawiało ile jest w tej różnicy temperatur różnicy w tarciu, a ile różnicy we współczynniku wymiany ciepła (czyt. czy przypadkiem ta różnica nie wynika z gorszej wymiany ciepła oleju). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lucifer Zgłoś #263 Napisano 3 Maja 2018 Bardzo ciekawe jak wy możecie porównać temp oleju w silniku. Musiałbyś jechać jednakowo,w identycznych warunkach drogowych i pogodowych,tym samym stylem jazdy z takim samym obciążeniem. Jest to raczej niemożliwe. Inna prędkość,temp zewnętrzna,ukształtowanie terenu czy obciążenie silnika i już masz inne temperatury oleju. Więc pisanie bajek o temp niższej lub wyższej o kilka stopni sobie odpuśćcie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mkpol Zgłoś #264 Napisano 3 Maja 2018 Biorąc pod uwagę, że chłodnica znajduje się "na początku" obiegu a w dodatku obieg jest wymuszony, raczej nieznaczący. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Hans22 Zgłoś #265 Napisano 3 Maja 2018 Ja tam już od ponad 6 lat używam Motula 8100 xclean + 5w30 i jestem zadowolony i nie zamierzam zmieniać. Używałem go w e90 318d po chipie, zrobiłem na nim jakieś 120 tyś km i teraz leje go też do passata. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek evo Zgłoś #266 Napisano 6 Maja 2018 Dnia 3.05.2018 o 13:17, Lucifer napisał: Bardzo ciekawe jak wy możecie porównać temp oleju w silniku. Musiałbyś jechać jednakowo,w identycznych warunkach drogowych i pogodowych,tym samym stylem jazdy z takim samym obciążeniem. Jest to raczej niemożliwe. Inna prędkość,temp zewnętrzna,ukształtowanie terenu czy obciążenie silnika i już masz inne temperatury oleju. Więc pisanie bajek o temp niższej lub wyższej o kilka stopni sobie odpuśćcie. Jak ktoś obserwuje często temperaturę to wychwyci kilkustopniową różnicę bez problemu. Wiele osób jeżdzi powtarzalne trasy z podobnymi prędkościami i wychwycenie kilkustopniowej różnicy (jeśli taka wystąpi) nie jest niczym niezwykłym. Przy jeździe na tempomacie na płaskich odcinkach temperatura jest w miarę stabilna. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
StreamHD Zgłoś #267 Napisano 6 Maja 2018 Tylko czy ta kilkustopniowa różnica temp ma jakiekolwiek znaczenie? To przecież tylko kilka stopni. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #268 Napisano 7 Maja 2018 Pytanie powinno być inne - jaki indeks lepkości ma dany olej. Jeśli wysoki to nawet jeśli temperatura będzie wysoka (lub wyższa niż w oleju o niskim indeksie) to i tak nie zmieni to znacznie parametrów lepkościowych oleju. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Lucifer Zgłoś #269 Napisano 7 Maja 2018 Na temp oleju w silniku ma wpływ bardzo dużo czynników. Nawet ciśnienie atmosferyczne. Żebyś sprawdził powtarzalność w różnicach kilka stopni potrzebujesz czegoś więcej niż komputerek w samochodzie. Nie liczyłem ale mogę strzelać,że jest z dziesięć takich czynników. Po za tym jak porównujesz świeży olej z olejem starym przepracowanym i rozrzedzonym to ten nowy zawsze będzie lepszy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #270 Napisano 7 Maja 2018 Panowie - więcej tu placebo niż realnych wniosków. Dlatego ja wolę porównywać suche dane techniczne z kart katalogowych, a jeśli jakiś producent nie podaje ważnych parametrów (patrz Millers i brak HTHS w tabelach dla "cywilnych" środków smarnych) to znaczy, że coś może być nie tak lub jest na styk z normą. Bardzo dobre parametry mają oleje Millers'a przeznaczone dla motorsportu (ale ceny to prawie 300 zł za 5 litrów), większość NIEdedykowanych oleji Motula (czyli oleje inne niż Specific i "eco") oraz Amsoil. W tableach dobrze też wypadają niektóre oleje Neste (czy jak się to tam pisze ). Wiem jednak, że bez poprawnych pomiarów w warunkach laboratoryjnych i bez narzędzi nie da się ich porównać, i tyle. Sam robiłem proste badania różnego rodzaju środków smarnych na laboratoriach na uczelni i wiem ile to trwa - a to była tylko lepkość. Gdzie tu wymiana ciepła, trwałość chemiczna, trwałość filmu olejowego, właściwości myjące. Poza tym jak wyżej wspomniano - czujniczek w misce nie ma żadnej normy. To tylko informacja dla ECU i użytkownika z błędem zapewne w okolicach +/- 2*C w zależności od temperatury zewnętrznej, wilgotności i napięcia na alternatorze Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Zioolko00 Zgłoś #271 Napisano 7 Maja 2018 a ja się przymierzam do kupna Penrite Enviro+ 5W30 niecałe 300zł znacznie przewyższa normy narzucone przez VW i jest przez nich akceptowany w ASO nawet na autach na gwarancji... opinie o tym oleju było sporo Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Hans22 Zgłoś #272 Napisano 7 Maja 2018 A ASO nie akceptuje wszystkiego co spełnia normy? Np jeśli dla naszego auta jest wymagana vw 504/507 I taki olej przywieziemy nieważne jakiego producenta to oni mają prawo go niezaakcpetowac? Jak to jest? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek evo Zgłoś #273 Napisano 7 Maja 2018 Z ASO jest tak, że teoretycznie mogą odmówić wymiany jeśli olej nie ma oficjalnej aprobaty producenta. Czasami samo spełnianie normy przez olej jest dla ASO niewystarczające ale to już indywidualne sprawy. Są przypadki, że nie akceptują jak Klient ma swój (nawet taki jak oni) olej czy jakąkolwiek część zamienną czy eksploatacyjną. Co prawda nie bardzo mogą ale..... Wszystko jest fajnie jak nie ma usterki a jak jest to zaczyna być szukanie nie winnego tylko "punktu w umowie", który zdejmie z gwaranta odpowiedzialność dlatego zwykle dla świętego spokoju w autach na gwarancji proponuje olej z oficjalna aprobatą producenta. Penrite Enviro+ 5w30 to bardzo dobry olej i ścisła czołówka olejów z 504/507. U mnie jutro do CFGB wpada Eurol Synthence FS 0W30, który na podstawie karty i badań (są na forum OCP) wygląda bardzo obiecująco i ma b. dobre opinie wśród osób, które go stosują. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #274 Napisano 8 Maja 2018 To, że olej ma napis VW 504 00 nie oznacza, że ma certyfikację VW. To tylko informacja, że według producenta oleju ten spełnia wymagania danego producenta. Liczba producentów mających oficjalne certyfikacje jest dość wąska. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mkpol Zgłoś #275 Napisano 8 Maja 2018 Radek akurat jest tak że Enviro+ 5W30 ma oficjalną certyfikację VW a Enviro+ C-3 5W30 tylko spełnia normy 504/507. Ten pierwszy jest dopuszczony do stosowania w serwisach, ten drugi nie. Różnice między nimi są kosmetyczne - głównie w zawartości związków siarki. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
radekrp90 Zgłoś #276 Napisano 8 Maja 2018 O tym właśnie piszę - nie zawsze napis stanowi o posiadaniu certyfikacji producenta Ale na pamięć nie znam co kto ma. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mkpol Zgłoś #277 Napisano 8 Maja 2018 11 godzin temu, tomek evo napisał: Z ASO jest tak, że teoretycznie mogą odmówić wymiany jeśli olej nie ma oficjalnej aprobaty producenta Nie mogą. Jest to ich chciejstwo. Natomiast ludziom nie chce się dochodzić swoich racji i dla świętego spokoju godzą się na olej lany w ASO, który nawiasem mówiąc kosztuje tyle jakby miał dodatki złota, platyny i diamentów 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tomek evo Zgłoś #278 Napisano 8 Maja 2018 4 godziny temu, mkpol napisał: Radek akurat jest tak że Enviro+ 5W30 ma oficjalną certyfikację VW a Enviro+ C-3 5W30 tylko spełnia normy 504/507. Ten pierwszy jest dopuszczony do stosowania w serwisach, ten drugi nie. Różnice między nimi są kosmetyczne - głównie w zawartości związków siarki. Ponoć nie tylko siarką. Enviro+5W30 ma nieco inną bazę i jest ciut lepiej "doprawiony". 2 godziny temu, mkpol napisał: Nie mogą. Jest to ich chciejstwo. Natomiast ludziom nie chce się dochodzić swoich racji i dla świętego spokoju godzą się na olej lany w ASO, który nawiasem mówiąc kosztuje tyle jakby miał dodatki złota, platyny i diamentów Akurat tutaj się nie zgodzę bo wg.mojej wiedzy mają prawo odmówić natomiast Klient ma prawo domagać się od nich wykonania usługi z adnotacją, ze środek smarny stosowany jest na wyraźne życzenie Klienta i jest on świadomy ewentualnych konsekwencji bla bla bla. Jak olej ma aprobatę to wtedy teoretycznie nie mogą (ale zdarza się, że się nie zgadzają). Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mkpol Zgłoś #279 Napisano 8 Maja 2018 Dane podawane przez Penrite nie wskazują na lepsze "doprawienie". Bazuję na oficjalnych specyfikacjach ze strony producenta . Jeśli faktycznie ma lepszą bazę to akurat tylko gorzej bo tak naprawdę nasze silniki nie są przystosowane do olejów ze zbyt dużą zawartością PAO. Myślę, że nie zaskoczę tutaj nikogo pisząc, że Penrite to nie jest olej w 100% syntetyczny. Jest mieszaniną oleju hydrosyntetycznego i syntetycznego. Jeśli ASO odmówi, to trzeba wziąć to na piśmie i wysłać do centrali. Bardzo szybko zmienią zdanie. A jak nie ... Unia daje nam prawo serwisowania w dowolnym warsztacie i gwarantuje, że nie wiąże się to z utratą gwarancji. Tylko trzeba umieć walczyć o swoje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
matek--1 Zgłoś #280 Napisano 4 Czerwca 2018 witam. a co powiecie o oleju Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 1- oleju castrol edge 5w30 duża temperatura oleju 2- MOTUL 8100 X-CLEAN + plus 5W30 temperatura oleju o 3-5 stopni niższa 2 wymiany i znów trafił się castroll temperatura zaraz wyższa. 3- Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 ,3 wymiany, lżej zapala (szybciej) temperatura jeszcze 2 stopnie niższa niż na motulu. tylko jeden efekt uboczny pierwszą sekunde jest silnik głośny ( szklanki chyba słychać ) mam przejechane ponad 300tyś km i żadnego niewzioł nawet grama nic nie ubyło na bagnecie.w porównianiu do poprzedniego passata 2.0tdi pd bkp niezależnie jaki olej brał około 0,7l na 15tyśkm. nie posiadam porównania słuchowego czy głośniej czy ciszej czy chodzi jak benzyna (trochę nie dosłuch) zbliża się wymiana co wlać, i czy dobrze robię że jeżdżę na 0w30 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach