Skocz do zawartości
nTomek

Montaż halogenów + doświetlanie zakrętów w Passat B7

Rekomendowane odpowiedzi

Montaż halogenów + doświetlanie zakrętów w Passat B7 Comfortline.

Jak wiadomo nie każdy Passat B7 wyposażony jest w tzw. Halogeny czyli światła przeciwmgłowe, które dodatkowo mogą pełnić funkcję statycznego doświetlania zakrętów.

Jednym to niepotrzebne, a inni.. ten opis jest dla tych innych.

Moją przeróbkę wzorowałem na opisie kolegi jarry z forum touranklub. Opis dotyczy przeróbkę auta w wersji Comfortline, czyli światła żarówkowe przód, tył, światła DRL w zderzaku na żarówkach P21W.

Z uwagi na chęć uruchomienia funkcji doświetlania nie wchodziła w grę "fuszerka" na dodatkowych przekaźnikach.

Pierwsze co należy sprawdzić to typ modułu BCM (dawniej BORDNETZ) bo prawdopodobnie w wersji Comfortline będzie to Midline, który niestety nie obsługuje przednich świateł przeciwmgłowych.

BCM znajduje się nad nogami kierowcy. Aby się do niego dostać należy wyjąć mały schowek, a potem osłonę nad nogami - odkręcić 3 wkręty torx i jeden zatrzask. Kolejne kroki to odłączenie akumulatora (niektórzy tego nie robią), wyjąć 4 przekaźniki , odłączyć 3 wtyki 52pin, potem 2 zatrzaski po lewej i prawej stronie BCM'a i na koniec uwolnić się od gniazd przekaźników.

Teraz chwila prawdy: BCM obsługujący nasze światła powinien mieć dostępne styki numer 21 i 25 w gnieździe A i oraz 25 w gnieździe C. Jeśli ich nie ma tzn. że VW przyoszczędził a klient musi sobie sprawić nowy moduł, albo jest tak zawzięty, że potrafi przerobić go na wersję highline (potencjalnie możliwe).

Można też podłączyć "kabelek" i za pomocą np. VCDS'a odczytać moduł J519 pod adresem 09. Jeśli nasz moduł jest oznaczony jako "Component: BCM PQ47 M" oznacza to wersję Midline (np. 3AA937087F) i prawdopodobnie nie obsługuje tych świateł. Jeśli jednak jakimś cudem odczytamy tam "Component: BCM PQ47 H+" to jest to wersja Highline (np. 3AA937087H) i powinna obsługiwać prawie wszystko. Jak już mamy podłączony VCDS to warto zapisać sobie konfigurację modułu która nazywa się "Software Coding" i zawiera 64 znaki (32 bajty).

 

Co będziemy potrzebować:

- BCM w wersji highline - np. 3AA937087H

- lampy przeciwmgłowe z opcją świateł dziennych (lewa: 3AA941661A lub 3AA941661F, prawa: 3AA941662A lub 3AA941662F) - ja wybrałem zamienniki firmy TYC - całkiem niezłe.

- żarówki H8 - 2 sztuki

- włącznik świateł z pozycją przednich świateł przeciwmgłowych numer: 3C8941431C

- dodatkowa instalacja elektryczna:

- wtyczki do halogenów: 3D0941165A (można kupić na znanym portalu w komplecie z pinami)

- przewód miedziany (przekrój 0.1 do 0.5mm2) niespełna 1m + 2x pin 000979009E - do połączenia włącznika świateł (pin 5) z BCM (pin A21).

- przewód miedziany (przekrój min. 1mm2 - długość 8-10m powinna wystarczyć) do podłączenia halogenów z modułem BCM + 2x piny 000979244E do wtyczek halogenów (w zestawie - patrz wyżej) oraz 2x pin 000979151E do wtyczek modułu BCM (piny A25 i C25).

- przewód (przekrój 1mm2 3-4m) do podłączenia halogenów z masą samochodu - ja wybrałem punkt masowy za lewym reflektorem (widoczny po podniesieniu maski) + 2x piny 000979244E do wtyczek halogenów (w zestawie - patrz wyżej).

Można jeszcze zrobić rozłączanie wiązki np. na potrzeby demontażu zderzaka wykorzystując wolne miejsce we wtyku umieszczonym pod lewą podłużnicą (widoczne z kanału) ale ja tego nie robiłem i nie mogę potwierdzić jakie piny tam będą pasować. Mimo wszystko puściłem moją nową wiązkę w pobliżu tego miejsca w celu ewentualnej przyszłej przeróbki.

 

Demontaż:

- lampy demontuje się dość łatwo - trzeba zdjąć plastikową ramkę okalającą "halogen". Ramka trzyma się na jednym wkręcie torx w tylnej części (bliżej błotnika) oraz na zatrzaskach. Na szczególną uwagę zasługują 2 zatrzaski w okolicach wlotu chłodnicy - trzeba je odgiąć palcami a lubią się łamać (mam na myśli zatrzaski).

Po zdjęciu plastików mamy dostęp do kolejnych wkrętów torx (po 2 na lampę). Po odkręceniu torxów lampy swobodnie wychodzą w kierunku jazdy czyli do przodu.

Ściąga: przeciwmgielneb7.pdf

 

Montaż:

Zacznijmy od dołożenia instalacji. W tym celu należałoby zdjąć przedni zderzak by móc poprowadzić wiązkę (od prawej lampy do lewej) w bezpieczny sposób albo można zrobić to "z kanału" bez zdejmowania zderzaka - oczywiście osłonę silnika trzeba zdjąć.

Wiązka (2x1mm2) od prawej lampy spotyka się z drugą (2x1mm2) w okolicach lewej lampy. Tam można zrobić połączenie dodatkowe o którym wspominałem na początku. Dalej wiązkę (4x1mm2) prowadzimy do góry by tam zakończyć kable "minusowe" na punkcie masy w okolicach lewej lampy "głównej". Dwa pozostałe kable "plusowe" prowadzimy w kierunku przegrody by móc "wejść do kabiny" w okolicach modułu BCM. Ja przepchnąłem "pręt" z włókna szklanego od strony kabiny celując w gumowy przepust grubej wiązki elektrycznej nad pedałami. Pręt wyszedł w komorze silnika pomiędzy akumulatorem a skrzynką bezpieczników. Po przymocowaniu przewodów do pręta przeciągnąłem je do kabiny. Na koniec pozostaje zarobienie konektorów i umieszczenie ich w 52 pinowych wtykach A (lewa lampa) i C (prawa lampa). Przy tej okazji należy jeszcze pamiętać o umieszczeniu konektora (pin 21, wtyk A) do nowego włącznika świateł. Wtyki umieszczamy ponownie na miejscu.

Wspomniany włącznik wymienia się bardzo prosto. Wystarczy w pozycji "0" wcisnąć pokrętło a następnie przekręcić na "AUTO" - przełącznik wyskoczy. Dalej odpięcie wtyczki wiązki, zdjęcie blokady pinów i umieszczenie dodatkowego konektora z przewodem od BCM-a. Teraz możemy podłączyć nowy włącznik świateł i umieścić go z powrotem na miejscu.

 

Na koniec zostało nam zakodowanie nowych świateł.

Podłączamy akumulator, włączamy zapłon i za pomocą np. VCDS'a wchodzimy w moduł J519 pod adresem 09, następnie "Coding - 07".

Jeśli wymiana BCM'a była konieczna to w polu "New coding" wklejamy zapisane wcześniej ustawienia od naszego oryginalnego modułu - 64 znaki (32bajty - moje dla przykładu wygląda tak: 0008000000000000009800805400006403510088426D85606480C7200041).

Aby zapisać "kodowanie" należy nacisnąć przycisk "Do it". Teraz sprawdzamy czy wszystko działa jak przed przeróbką. Jeśli coś jest nie tak to oznacza, że ukryty bajt 18 (liczone od zera) zawiera konfigurację niezgodną z naszą instalacją elektryczną. W takim wypadku jeżeli nie znamy właściwej wartości tego bajtu można metodą prób i błędów dojść do właściwej wartość. W moim przypadku było to 0x64. Po ustaleniu właściwej wartości tego bajtu można ponownie zakodować 0x00.

Aby włączyć obsługę przednich świateł przeciwmgłowych należy zaznaczyć bit 0 w bajcie 14, natomiast doświetlanie zakrętów załącza się bitem 7, zatem wartość całego bajtu 14 powinna wynosić 0x81.

bcm_bajt_14.png.aaa605333bba9b5acdfe14fa6304b70a.png

Następnie wychodzimy z "pomocnika długiego kodowania" przez "exit" i zatwierdzamy nowe "kodowanie" naciskając przycisk "Do it".

Wyłączamy zapłon, odłączamy kabel i cieszymy się nowymi światłami.

Mając już halogeny można zakodować funkcję Coming/Leaving Home tak żeby wykorzystywała te światła zamiast głównych.

bcm_bajt_17.png.98fed540b43c81acbbf4cb3a43df4d34.png

Informacje dodatkowe:

Numery wtyczek do BCM'a to: 1K0937702D,E,F (3 kolory)

Numery styków (w nawiasach szerokość pasującego styku / przekrój przewodu):

  • 000979009 (0.63mm/0.5mm2),
  • 000979025 (1.5mm/0.5-1mm2),
  • 000979026 (2.8mm/0.5mm2),
  • 000979027 (4.8mm/0.5mm2),
  • 000979243 (4.8mm/1-2.5mm2),
  • 000979308 (4.8mm/2,5-4mm2).
  • Like 1
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super opisik:) mam pytanko do czego ten kabelek do przełącznika świateł? Jeśli jest ustawiony w auto, dobrze zakodowany to czy to nie będzie działać z automatu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Super opisik:) mam pytanko do czego ten kabelek do przełącznika świateł? Jeśli jest ustawiony w auto, dobrze zakodowany to czy to nie będzie działać z automatu?

 

Z automatu będzie działać doświetlanie czyli lewa lampa gdy skręcamy w lewo, prawa gdy w prawo oraz obie gdy cofamy.

Jeśli jednak chcemy używać tych świateł np. podczas mgły, dobrze mieć możliwość włączania ich za pomocą wspomnianego włącznika, który nawiasem mówiąc różni się od tego oryginalnego dodatkową pozycją przednich świateł przeciwmgłowych i dodatkowym stykiem, który należy podłączyć przez ten kabelek do modułu BCM.

 

Zdjęcia przełączników dla porównania:

 

Bez "halogenów"

3C8941431.jpg

 

Z "halogenami"

3C8941431C.jpg

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

i pytanie dodatkowe, czy jeśli bcm jest w wersji midline, to nie będzie miał w kodowaniach opcji na halogeny? , czy jeśli w długim kodowaniu są do zaznaczenia bity halogeny zainstalowane i doświetlenie zakrętów przez halogeny, tzn że bcm takowe obsługuje? jakby ktoś posiadał numery bcm-ów które obsługują opcje halogenów i doświetlania zakrętów to będę wdzięczny

Raczej każdy BCM z serii 3AA937087 ma widoczne (wszystkie) opcje w kodowaniu ale to czy będzie obsługiwał dane wyposażenie - w tym wypadku halogeny, zależy od wersji elektroniki zamontowanej w module. Ogólnie płytka elektroniki jest taka sama dla całej serii modułów, a różnice wynikają z ilości zamontowanych elementów (układy scalone oraz styki). Z tego powodu najlepiej jest sprawdzić organoleptycznie czy moduł posiada styki w odpowiednich gniazdach. Co do "softu" to wydaje mi się, że jest taki sam w modułach midline i highline.

 

Co do numerów to można próbować szukać fotek po Internecie i sprawdzać czy dany moduł ma obłożone styki 21A, 25A i 25C - jeśli nie ma to lepiej zmienić BCM'a bo przeróbka wymaga umiejętności precyzyjnego lutowania i dostępności brakujących elementów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko jeszcze jedno: dość istotne, kable z lamp bezpośrednio wchodzą do bcm'a? Nie powinno być jakiegoś przekaźnika, bezpiecznika?

Chyba już ostatnie pytanko:) jak liczyć piny? od góry do dołu?

Edytowane przez mark2121

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BCM to specjalizowany moduł elektroniczny co oznacza, że (chyba) każde wyjście jest monitorowane na okoliczność zwarcia i odpowiednio sterowane bądź nie, dlatego nie potrzebuje dodatkowych bezpieczników. Przekaźniki w tym wypadku to też już "przeżytek" - tu żarówki są sterowane z układów scalonych (klucze tranzystorowe) dzięki czemu można regulować jasność świecenia, a sam proces załączania przebiega płynnie (tzw. "zimny start" - prąd w żarówce narasta łagodnie) co powinno przekładać się na dłuższą jej żywotność.

Co do rozkładu pin'ów to ten rysunek powinien pomóc:

bcm_pinout.jpg.547516109cbfbe8913ed523ef9a56a96.jpg

Albo ten:

bcm-pinout.thumb.jpg.b887bcdf6d231fceef02e0077ba0113e.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nTomek a masz może info jak to jest z tymi modułami, jakiś wykaz higline midline? Ja mam 3AA937087G? Czyli średni czy wysoki model?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bazując na informacjach znalezionych w necie wychodzi na to, że są 4 klasy tych modułów: M, H, H+, H++. Nie wiem jak to przekłada się na konkretne możliwości ale chyba im więcej tym lepiej :-)

A tu lista:

3AA937087 (M)

3AA937087A (H)

3AA937087B (H+)

3AA937087D (H)

3AA937087E (H+)

3AA937087F (M)

3AA937087G (H)

3AA937087H (H+)

3AA937087J (H++)

3AA937087N (M)

3AA937087P (H)

3AA937087Q (H+)

3AA937087R (H++)

Edytowane przez nTomek
dodane 3AA937087 i 3AA937087N
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a z literka na końcu N ? niby mid, ale wygląda na to ,że halogeny obsługuje, jakby ktoś miał dokładniejszą rozpiskę, jaki moduł jaką ma funkcjonalność, byłoby to bardzo pomocne

 

Na moje oko to nie ma szans - na zdjęciu zaznaczone brakujące styki:

bcm_N.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam. podlacze sie z moim pytaniem co waszego tematu. jaki modul BCM jest minimum potrzebny do paska b6 zeby aktywowac lampy halogenowe?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

NTOMEK jesteś wielki! Tego potrzebowałem, wykaz plus piny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witam. podlacze sie z moim pytaniem co waszego tematu. jaki modul BCM jest minimum potrzebny do paska b6 zeby aktywowac lampy halogenowe?

 

Kolego Arturze w Passacie B6 nie ma modułu BCM. Tam jest BORDNETZ który ma inne złącza, inne kodowanie itd. Nie jestem w stanie powiedzieć który będzie obsługiwał halogeny jednak na pewno znajdziesz te informacje gdzieś tu na forum bo tych modeli jeździ dużo więcej niż B7 więc i informacji też powinno być sporo.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

NTOMEK jesteś wielki! Tego potrzebowałem, wykaz plus piny.

 

... no bez przesady - tylko metr dziewięćdziesiąt ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

szukalem ale na ten temat nic nie moge znalezc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

dzieki. ale tam jest lista z chyba wszystkimi bordnetzami. nie wiem jak mam rozumiec objasnienie ze wersja highe nadaje sie do pdlaczenia halogenow. mam 21 byte i sie nie da a jest tez highe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co można przeczytać na forum powinieneś szukać modułu 30 bajtowego 3C8937049... w wersji Highline - patrz tu: http://forum.vw-passat.pl/threads/125423-30-bitowy-bordnetz-3C8-Jakie-ma-możliwości-Opcje

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z tego co można przeczytać na forum powinieneś szukać modułu 30 bajtowego 3C8937049... w wersji Highline - patrz tu: http://forum.vw-passat.pl/threads/125423-30-bitowy-bordnetz-3C8-Jakie-ma-możliwości-Opcje

 

ok. dzieki to juz mi prawie wszystko wyjasnilo. pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie dopinania się do Can L i H. Czy jest jakaś zasada, gdzie wpinać jaki system, czy obojętny jest punkt dopięcia? Jest to cyfrowa transmisja, ale czy jeśli w jednym miejscu będzie np.5 wpięć czy system nie będzie się przycinał?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Transmisja jest cyfrowa. Ważne jest, do której magistrali się wpinasz. Tzn. cała magistrala jest podzielona na części: osobno krytyczne funkcje związane z jazdą, osobno dodatki związane z komfortem, osobno system infotainment, jeszcze są krótkie magistrale które łączą punkt - punkt.

Generalnie tymi fragmentami magistrali kieruje CAN Gateway.

Zasadniczo magistrala jest wydajna i może naprawdę dużo "urządzeń".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
potrzebuję informacji od posiadających elsę czy inne schematy, jaki jest typ ( numer serwisowy ) pinu z pozycji C28 ? z góry dzięki

 

Tak "na oko" będzie to 000979025.

Numery wtyczek i wszystkich konektorów używanych w BCM dodałem do pierwszego postu.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności