Skocz do zawartości
szylton

Oświetlenie w B8 - LED TOP, LED BASIC i Halogen

Rekomendowane odpowiedzi

Wątek czysto informacyjny prezentujący różnice między poszczególnymi wersjami (jest ich aż 3) reflektorów w Passacie B8.

 

Halogen:

Strona lewa: 3G1941005B

Strona prawa: 3G1941006B

 

LED Basic:

Strona lewa: 3G1941773A

Strona prawa: 3G1941774A

 

LED Top:

Strona lewa: 3G1941113A

Strona prawa: 3G1941114A

 

Reflektory wychodzą w wersjach dostosowanych do ruchu prawostronnego i lewostronnego osobno. W LED Top, w zależności czy jeździmy w Wielkiej Brytanii czy w kontynentalnej Europie, można przestawić symetrię reflektorów w jednej z opcji dostępnych z poziomu Menu w Discover Pro/Media. Nie jest to jednak rozwiązanie rekomendowane do stałego użytkowania - bardziej na czas okresowego przebywania w kraju o innej organizacji ruchu.

 

Charakterystyka:

 

Halogen - reflektory w całości wykonane w technologii halogenowej, wyróżniają się światłem dziennym (DRL) oraz kierunkowskazem umieszczonym przy górnej krawędzi reflektora (od strony grilla).

Nie wiem czy posiadają Light Assist, czyli asystenta zmiany świateł drogowych na mijania i odwrotnie - jeśli ktoś ma sprawdzoną informację proszę o wpis - zaktualizuję. Statyczne doświetlanie zakrętów tylko do prędkości 40 km/h realizowane poprzez halogenowe żarówki kierunkowe wbudowane w klosz lamp przeciwmgielnych.

 

halo.jpg

 

LED Basic - reflektory wykonane w pełni w technologii LED, światła mijania i drogowe montowane na odbłyśnikach. Charakteryzują się 12 diodowym paskiem LED na spodzie reflektora świecącym zarówno na biało jak i pomarańczowo (światła DRL i kierunkowskazy). Reflektory dostępne z Light Assist - asystentem, który wykrywa zbliżające się pojazdy i odpowiednio wyłącza/włącza światła drogowe. Statyczne doświetlanie zakrętów tylko do prędkości 40 km/h realizowane poprzez halogenowe żarówki kierunkowe wbudowane w klosz lamp przeciwmgielnych.

 

basic.jpg

 

LED Top - reflektory wykonane w pełni w technologii LED, soczewkowe. Wyróżniają się lekko wygiętym, cienkim paskiem LED na spodzie reflektora oraz paskiem w kształcie litery "U" okalającym soczewkę świateł mijania, które pełnią funkcję DRL. Funkcja kierunkowskazów realizowana przez osobne diody LED, również na spodzie reflektora. Dynamiczne doświetlanie zakrętów w pełnym zakresie prędkości realizowane przez skrętne soczewki, dodatkowo statyczne doświetlanie zakrętów do prędkości 40km/h realizowane przez żarówkę LED umieszczoną w górnym rogu reflektora (od strony grilla). Działająca od 60km/h po zmroku, Funkcja Dynamic Light Assist - dostosowująca snop świateł długich do warunków na drodze - "wycinanie" pojazdów jadących z przeciwka oraz jadących przed nami. Umożliwia praktycznie ciągłą jazdę na światłach drogowych, przełączając na światła mijania w sytuacji wjazdu w obszar zabudowany (wykryte uliczne latarnie) lub warunków uniemożliwiających bezpieczne korzystanie ze świateł drogowych. W standardzie montowane są spryskiwacze reflektorów.

 

top1.jpg

 

Niewątpliwą wadą reflektorów LED jest fakt iż nie nagrzewają one klosza reflektora (grzeją "do tyłu") i w szczególnych warunkach zimowych może powstawać na nich oblodzenie.

 

ice.jpg

 

Osobiście uważam jednak, że TOP LED są najwydajniejszym źródłem oświetlenia w B8 szczególnie w połączeniu z Dynamic Light Assist.

LED Top.jpg

LED basic.jpg

halogen.jpg

Edytowane przez szylton
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tym temacie można by powiedzieć jeszcze sporo ale najbardziej ciekawi mnie ustalenie jeszcze tych paru rzeczy:

 

1. Jakie są ograniczenia DLA (ile aut, jaki kąt itp.)

2. Jak realizowane jest DLA (chyba przysłony jak w ksenonach, bo to nie matrix led)

3. Czym się w praktyce różni ustawienie normal i sport świateł

4. Do czego służą konkretne soczewki w LED Top (te bliżej krawędzi to chyba mijania a te bliżej grilla to chyba długie?)

5. Które z soczewek w LED Top są skrętne i jak bardzo?

6. Jaka jest jasność poszczególnych wariantów świateł

 

Ktoś zna odpowiedzi?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W tym temacie można by powiedzieć jeszcze sporo ale najbardziej ciekawi mnie ustalenie jeszcze tych paru rzeczy:

 

2. Jak realizowane jest DLA (chyba przysłony jak w ksenonach, bo to nie matrix led)

 

Ktoś zna odpowiedzi?

 

jest realizowane przez przesłony. tyle wiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niewątpliwą wadą reflektorów LED jest fakt iż nie nagrzewają one klosza reflektora (grzeją "do tyłu") i w szczególnych warunkach zimowych może powstawać na nich oblodzenie.

 

[ATTACH=CONFIG]147481[/ATTACH]

Jeśli tak faktycznie jest w zimie to powiedzcie mi jak one wtedy świecą (jeżeli będą oblodzone lub całe zaśnieżone), jak mogły przejść homologację? Jestem bardzo ciekaw.

Poza tym dzięki kolego "szylton" za super wyjaśnienie:respect, bo przyznam szczerze od jakiegoś czasu mijając B8 zastanawiałem się jakie są różnice w tych reflektorach:nie

Edytowane przez grabson7
dopisek
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeśli tak faktycznie jest w zimie to powiedzcie mi jak one wtedy świecą (jeżeli będą oblodzone lub całe zaśnieżone), jak mogły przejść homologację? Jestem bardzo ciekaw.

Poza tym dzięki kolego "szylton" za super wyjaśnienie:respect, bo przyznam szczerze od jakiegoś czasu mijając B8 zastanawiałem się jakie są różnice w tych reflektorach:nie

 

Przyznam szczerze, że podczas tej podróży nie zauważyłem pogorszenia jakości oświetlenia drogi, ale mogło to być spowodowane ogólnie ciężkimi warunkami pogodowymi i kiepską przejrzystością powietrza. O tym, że mam oblodzony przód zorientowałem się po komunikacje na AID że ACC przestało działać (oblodzone logo VW). Usunąłem to oblodzenie już po dojechaniu do celu.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

1. Jakie są ograniczenia DLA (ile aut, jaki kąt itp.)

Bardzo ciężko to dokładnie sprecyzować, ale z moich obserwacji wynika, że jeśli z naprzeciwka jest ciągły ruch to lewe światło drogowe jest całkowicie wyłączone a świeci tylko prawe. Jeśli w analogicznej sytuacji dochodzi jeszcze samochód jadący przed nami w tym samym kierunku to prawe światło drogowe wycina go i oświetla dalekie pobocze.

Kąty wycinania też są całkowicie płynne. Jak DLA dostrzega auta jadące z naprzeciwka to płynnie wycina przestrzeń od 90stopni do 0.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

3. Czym się w praktyce różni ustawienie normal i sport świateł

Wg. moich obserwacji, szybsza reakcja - tzn. mniejsza szansa na oślepienie innych użytkowników + efektowne szybkie przejścia snopów światła.

Tryb ECO przełącza na zwykły Light Assist, czyli wyłącza całkowicie światła drogowe jak wykryje innych użytkowników drogi, włącza ponownie jak nikogo nie widzi.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

4. Do czego służą konkretne soczewki w LED Top (te bliżej krawędzi to chyba mijania a te bliżej grilla to chyba długie?)
Tak jest.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

5. Które z soczewek w LED Top są skrętne i jak bardzo?

Soczewki świateł mijania są skrętne (te bliżej krawędzi). Wychylają się do 15 stopni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy DLA jest w standardzie z LED TOP? Gdzie przestawia się tryby świecenia (normal, sport)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, jest w standardzie. Tryb świecenia zmienia się z trybem jazdy. W trybie indywidualnym możesz sobie osobno DLA ustawić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W "Motorze" chyba z zeszłego tygodnia był test kilkudziecięciu samochodów i ich świateł. Passat z halogenami to wielka pomyłka, natomiast ledy są w środku stawki jeśli chodzi o odległość wiązki światła na światłach mijania i drogowych. Pytanie tylko jaka jest różnica pomiędzy tymi w których jest odbłyśnik, a tych w których jest soczewka. Niestety są testowane tylko halogeny i Ledy na odblyśnikach. Amerykańce wykonywali te testy wiec byc może wersji Passata z ledami soczewkowymi u nich nie ma...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W "Motorze" chyba z zeszłego tygodnia był test kilkudziecięciu samochodów i ich świateł. Passat z halogenami to wielka pomyłka, natomiast ledy są w środku stawki jeśli chodzi o odległość wiązki światła na światłach mijania i drogowych. Pytanie tylko jaka jest różnica pomiędzy tymi w których jest odbłyśnik, a tych w których jest soczewka. Niestety są testowane tylko halogeny i Ledy na odblyśnikach. Amerykańce wykonywali te testy wiec byc może wersji Passata z ledami soczewkowymi u nich nie ma...

 

Też czytałem ten artykuł i zweryfikowałem to na stronie tej amerykańskiej organizacji. Oni testowali zupełnie inne auto z innymi reflektorami zarówno Halogen jak i LED. Amerykański Passat ma bardzo niewiele wspólnego z Europejskim B8.

Nie odnosiłbym zatem tego artykułu w żadnym razie do naszych realiów (ani Halogen ani Basic LED). Trzeba zaczekać na europejski test :)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem to grzanie Top Led i powiem, że czułem ciepło przyglądając dłoń do reflektora z zapalonymi światłami mijania ale faktycznie w ekstremalnych temperaturach może to nie wystarczyć

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4. Do czego służą konkretne soczewki w LED Top (te bliżej krawędzi to chyba mijania a te bliżej grilla to chyba długie?)

Tak jest.

 

Trochę posiedziałem przy tych światłach i chyba nie jest tak, że jedne soczewki są do świateł długich, a drugie do krótkich. Soczewki zewnętrzne (bliżej błotnika), po całkowitym otwarciu przesłon, samodzielnie realizują światła drogowe (długie) oraz za pomocą tych przesłon, częściowo wspólnie wraz z soczewkami wewnętrznymi (bliżej grilla) realizują światła mijania (krótkie). Dodatkowo (poza trybem Eco) formują też inne krzywizny oświetlanej powierzchni w zależności od sytuacji (światła miejskie, itp).

W uproszczeniu wygląda to tak:

 

1. Soczewki wewnętrzne (bliżej grilla) statycznie oświetlają powierzchnię przed autem, a ich granica światło/cień jest linią prostą od lewej do prawej strony drogi. Ta linia określa też podstawowy zasięg świateł mijania (bez uwzględniania podcięcia oświetlającego pobocze).

 

2. Soczewki zewnętrzne, w trybie klasycznych świateł mijania (krótkich) są odpowiedzialne za "nadpisanie" powyżej tej prostej linii dodatkowego fragmentu (podcięcia) oświetlającego pobocze.

 

3. Po nałożeniu się światła z obu soczewek, otrzymujemy właściwe światła mijania "z podcięciem". Z odległości ok. 5m powinno być jeszcze wyraźnie widać dwie poziome linie określające granicę światło/cień, jedna nad drugą z obu soczewek.

 

4. Z odległości ok. 10m te poziome linie z obu soczewek powinny się na siebie nałożyć, tworząc jednolitą poziomą linie światło/cień + podcięcia oświetlające pobocze powyżej tej linii.

 

W niektórych trybach, soczewki zewnętrzne, przy pomocy ruchomych przesłon, "nadpisują" też minimalnie powyżej stałej poziomej linii dodatkowy fragment światła, tworząc tym różne kształty i zasięg oświetlanej powierzchni, np. wydłużając zasięg świateł mijania w części pasa, po którym porusza się samochód. Soczewki zewnętrzne są skrętne, przy DLA rozjeżdżają się na boki (na zeza) lub opadają po jednej stronie, tworząc "wycięcie światła". Po pełnym otworzeniu przesłon, świecą w dal owalnym kształtem jako światła drogowe (długie), a soczewki wewnętrzne, nadal świecą z prostą linią światło/cień i oświetlają powierzchnię bezpośrednio przed samochodem. Na razie tyle wybadałem empirycznie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dodam, ze te LED TOP sa mega krotkie i na autostradzie swieca zbyt blisko. Dodatkowo, opcja dlugich i DLA sie nie sprawdza w Polsce, bo auta z naprzeciwka sa ciagle wykrywane przez system i dlugie sa wylaczane, a nawet prawie nie wlaczane.

Rowniez slabe jest to ze automatyke trzeba ciagle wlaczac recznie - za kazdym wlaczeniem auta. Nie da sie tego nigdzie na stale ustawic.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Trochę posiedziałem przy tych światłach i chyba nie jest tak, że jedne soczewki są do świateł długich, a drugie do krótkich. Soczewki zewnętrzne (bliżej błotnika), po całkowitym otwarciu przesłon, samodzielnie realizują światła drogowe (długie) oraz za pomocą tych przesłon, częściowo wspólnie wraz z soczewkami wewnętrznymi (bliżej grilla) realizują światła mijania (krótkie). Dodatkowo (poza trybem Eco) formują też inne krzywizny oświetlanej powierzchni w zależności od sytuacji (światła miejskie, itp).

W uproszczeniu wygląda to tak:

Masz rację, dzięki za sprostowanie. Zmyliło mnie to, że Coming/Leaving Home świeci tymi wewnętrznymi, ale jak się odpali silnik to faktycznie obie soczewki świecą i również obie wykonują taniec na początku, co potwierdza tezę, ze obydwie są skrętne i to nie tylko w płaszczyźnie poziomej ale i pionowej :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dodam, ze te LED TOP sa mega krotkie i na autostradzie swieca zbyt blisko

 

Zależy, jak są ustawione. Jak za blisko, to poproś serwis i poprawią.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Światła fabrycznie są ustawione zdecydowanie za nisko. Dlatego wziąłem się za to, bo na światłach mijania (bez zał. DLA) nie dało rady jeździć po wsiach. Granica światło/cień jest zbyt blisko auta, przez co jest ostra i praktycznie bez światła rozproszonego, umożliwiającego trochę wcześniejsze wyłapanie jakiejś przeszkody, nieoświetlonego rowerzysty, itp. Sprawia to, że z kawałka jasno oświetlonej drogi przed autem wjeżdża się nagle w totalnie czarną dziurę. Ja to ustawiłem po swojemu, z dalszą i bardziej miękką granicą światło/cienia, ale nadal zachowując kąt opadania 1%. Zmniejszyłem też trochę wysokość samego podcięcia oświetlające prawe pobocze, bo po podniesieniu całych lamp, ten fragment świecił wówczas już trochę za wysoko i przy dodatkowo jeszcze podnoszących się światłach autostradowych, prawa strona oświetlająca pobocze mogła już świecić po lusterkach wyprzedzanych pojazdów jadących prawym pasem. Teraz nareszcie dużo więcej widać przed autem na światłach mijania, nie ma efektu nagłego wjazdu w czarną dziurę i pojawiło się też więcej światła rozproszonego, co sprawia, że znacznie lepiej i wcześniej widać odblaski ze słupków i znaków drogowych, znajdujących się dalej niż sięga podstawowa wiązka świateł mijania.

 

Natomiast co do automatyki DLA - można to na stałe przeprogramować VCDS-em tak, że załączony układu DLA nie będzie automatycznie kasowany po każdym wyłączeniu zapłonu. Jednak nie wiem, czy jest to najlepsze rozwiązanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rowniez slabe jest to ze automatyke trzeba ciagle wlaczac recznie - za kazdym wlaczeniem auta. Nie da sie tego nigdzie na stale ustawic.

 

 

No własnie, wczoraj właśnie po 2 miesiącach posiadania Passata jechałem pierwszy raz w nocy. I byłem mocno zdziwiony bo 'długie' mi nie świeciły. Dopiero po pociągnięciu wajchy jest możliwość przełączania pomiędzy długimi w automatyce a tradycyjnymi długimi. Tak to działa ?? Włączenie białej kontrolki z literką A to właśnie te światła automatyczne z przesłoną ?? Za każdym razem należy je włączać ??

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

Rowniez slabe jest to ze automatyke trzeba ciagle wlaczac recznie - za kazdym wlaczeniem auta. Nie da sie tego nigdzie na stale ustawic.

 

 

No własnie, wczoraj właśnie po 2 miesiącach posiadania Passata jechałem pierwszy raz w nocy. I byłem mocno zdziwiony bo 'długie' mi nie świeciły. Dopiero po pociągnięciu wajchy jest możliwość przełączania pomiędzy długimi w automatyce a tradycyjnymi długimi. Tak to działa ?? Włączenie białej kontrolki z literką A to właśnie te światła automatyczne z przesłoną ?? Za każdym razem należy je włączać ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zgadza się. Światła fabrycznie są ustawione zdecydowanie za nisko. Dlatego wziąłem się za to, bo na światłach mijania (bez zał. DLA) nie dało rady jeździć po wsiach. Granica światło/cień jest zbyt blisko auta, przez co jest ostra i praktycznie bez światła rozproszonego, umożliwiającego trochę wcześniejsze wyłapanie jakiejś przeszkody, nieoświetlonego rowerzysty, itp. Sprawia to, że z kawałka jasno oświetlonej drogi przed autem wjeżdża się nagle w totalnie czarną dziurę. Ja to ustawiłem po swojemu, z dalszą i bardziej miękką granicą światło/cienia, ale nadal zachowując kąt opadania 1%. Zmniejszyłem też trochę wysokość samego podcięcia oświetlające prawe pobocze, bo po podniesieniu całych lamp, ten fragment świecił wówczas już trochę za wysoko i przy dodatkowo jeszcze podnoszących się światłach autostradowych, prawa strona oświetlająca pobocze mogła już świecić po lusterkach wyprzedzanych pojazdów jadących prawym pasem. Teraz nareszcie dużo więcej widać przed autem na światłach mijania, nie ma efektu nagłego wjazdu w czarną dziurę i pojawiło się też więcej światła rozproszonego, co sprawia, że znacznie lepiej i wcześniej widać odblaski ze słupków i znaków drogowych, znajdujących się dalej niż sięga podstawowa wiązka świateł mijania.

 

Natomiast co do automatyki DLA - można to na stałe przeprogramować VCDS-em tak, że załączony układu DLA nie będzie automatycznie kasowany po każdym wyłączeniu zapłonu. Jednak nie wiem, czy jest to najlepsze rozwiązanie.

 

Ja na ubiegłotygodniowej wizycie w ASO poprosiłem o podniesienie świateł - ale "nie da się" (lub "nie można").

Czy ty robiłeś to na jakimś profesjonalnym sprzęcie pomiarowym, czy tak, o, przy ścianie?

Co do DLA czy dysponujesz ścieżką w VCDS gdzie można to zmienić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie przesadzajmy na każdym kroku z tym "profesjonalnym" sprzętem. Nie zmieniałem VCDS-em żadnych fabrycznych ustawień, ani żadnych kalibracji. Tylko mechaniczna regulacja góra-dół, bez ruszania czegokolwiek w płaszczyźnie poziomej, bo to nie jest konieczne i mogłoby tylko rozkalibrować wycinanie światła przez DLA. Robiłem normalną korektę ustawienia świateł mijania z kątem podanym na lampie (1%). Próby były na ściennej planszy z 5 i 10 metrów + sprawdzenie wysokości testerem optycznym jakie są na stacjach diagnostycznych. Dodatkowo, niezależnie od wysokości całej lampy, u mnie była też konieczna lekka korekta wysokości samych soczewek zewnętrznych odpowiedzialnych za nakładanie światła z podcięciem oświetlającym pobocze po prawej stronie. Tak aby z 10m poziome linie światło/cień z obu soczewek nałożyły się na siebie tworząc wspólną poziomą linię. Ta ostatnia regulacja nie jest łatwo dostępna bez demontażu lampy z auta. Jednak jest wykonalna również "na aucie", tylko trzeba mieć odpowiedniej długości kątowy klucz M6 (lub odpowiednią przedłużkę do grzechotki). Do tej śruby regulacyjnej można się dostać przez otwór, w którym jest zamontowany siłownik do poziomowania lampy (z tyłu lampy za okrągłym gumowym deklem).

Taki sposób prezentuje VW w swoim materiale szkoleniowym dotyczącym ponownej regulacji wysokości soczewek w przypadku wymiany w lampie uszkodzonego modułu LED. Cały proces regulacji jest na filmie od ok. 8:50 minuty. Wszystko mechanicznie, bez żadnych kosmicznych technologii. Musi być tylko zrobione bardzo precyzyjnie, bo inaczej to wszystko się rozjedzie z dalszej odległości na drodze. Filmik -

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie, w swoim passacie mam oświetlenie led top. Włączam kierunkowskaz, mrugają pomarańczowe ledy, pasek ledowy zakrzywiony oraz ten w kształcie litery "u" również się świeci. Jechałem przed passatem alltrackiem (ten habanero jest super) też miał led top ale w momencie kiedy zmieniał pasy i używał kierunkowskazów część jego ledów przestawała świecić i pojawiała się w momencie kiedy wyłączał kierunkowskaz. U mnie tak to nie działa, a światła takie same. W ustawieniach znalazłem coś takiego jak komfortowy kierunkowskaz ale to nic nie zmieniło. Może jakiś właściciel alltracka się wypowie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wprawdzie nie mam alltracka, ale w zwykłym passacie z top ledem też nie gasną całkowicie światła dzienne (ten długi pasek) a jedynie lekko przygasają.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności