Skocz do zawartości
airajti

Automatycznie zamykający się obieg powietrza

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

 

Mam pytanko: w jaki sposób użytkownik jest informowany o automatycznym zamknięciu obiegu powietrza?

Ostatnio odkryłem z ojcem, że jego auto ma czujni jakości powietrza, ale VCDS pokazywał jego uszkodzenie. Wymieniliśmy- błędu nie ma.

 

I teraz tak- w mojej AR159 jak czujnik jakości powietrza wykryje smrodek to zamyka automatycznie obieg i zapala się lampka.

 

Jak jest w Passacie B6? Tam na przycisku od zamykania obiegu są dwie diody: jedna tylko ze strzalka (po lewej) i ze strzałką z literą A (po prawej). Wiem, żeby aktywować automatykę należy zapalić lampkę po prawej stronie (tam gdzie jest A). Czy jeśli czujnik jakości powietrza wykryje smrodek to powinna się zapalić druga lampka... i to by było oznaką zamknięcia obiegu? Jak to jest?

 

A pytam, bo nie jestem pewien czy wszystko działa jak należy.

 

Panel jest taki jak na zdjęciu poniżej.

 

panel.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie pokazuje kiedy zadziała...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki :)

 

To teraz jeszcze bonusowe pytanie: czy jeśli automatyka przestanie całkowicie działać (ze względu na warunki z instrukcji), to czy lampka gaśnie (ta prawa z "A")??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tryb pracy włączasz sam i tylko sam go wyłączasz.

Jak miałem B6 to miałem tryb auto włączony przez 5 lat i smrodku nie poczułem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Są warunki, kiedy automatyka nie zamyka obiegu. Skąd mam wiedzieć, że automatyka nie działa?

Chcę wiedzieć, bo czasem nie wiadomo czy automatyka zadziała... czy trzeba samemu się "ratować" przed smrodem... a przecież nie będę się za każdym razem zastanawiał ile jest stopni, czy wycieraczki są włączone itd...

 

Nie jest tak, że ta ikonka powinna zgasnąć kiedy automatyka nie może zadziałać?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bo to jest czujnik działający tak naprawdę na zasadzie różnicy ciśnień. Powietrze wymieszane ze spalinami ma mniejszą gęstość a co za tym idzie wywiera mniejsze parcie na membranę czujnika co jest sygnałem do zamknięcia obiegu. Ot cała filozofia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No OK ale przeciez samemu mozna dac obieg wewnetrzny

Edytowane przez hultai

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że można dać samemu obieg wewnętrzny. Ale skąd będziesz wiedział, że automatyka nie działa i trzeba to właśnie samemu zrobić?

Ktoś to wie?

 

Póki co mogę wywnioskować, że niedziałająca automatyka zamykania obiegu nie daje żadnego znaku i twardo pokazuje zapaloną lampkę z literką "A"... co poniekąd jest oszustwem... no ale właściciele VW chyba już się przyzwyczaili, że są oszukiwani przez ukochaną markę :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Bo to jest czujnik działający tak naprawdę na zasadzie różnicy ciśnień. Powietrze wymieszane ze spalinami ma mniejszą gęstość a co za tym idzie wywiera mniejsze parcie na membranę czujnika co jest sygnałem do zamknięcia obiegu. Ot cała filozofia

 

Niemożliwe. Czujnik działa na podobnej zasadzie ogniwa elektrochemicznego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Andrzej nie będę się kłócił.

Info zassane z forum A4, może to trochę rozjaśni

Czujnik jakości powietrza rozpoznaje szkodliwe substancje w otaczającym powietrzu (przeważnie spaliny silnika benzynowego lub wysokoprężnego) i nakazuje jednostce obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic , aby przełączyła układ klimatyzacji w „tryb zamkniętego obiegu powietrza“.

Jednostka obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic po sygnale z czujnika jakości powietrza rozpoznaje rodzaj i stężenie zanieczyszczenia powietrza. W zależności od temperatury zewnętrznej i stężenia zanieczyszczeń jednostka obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic decyduje:

 

– Przy temperaturze zewnętrznej powyżej + 2 °C następuje przełączenie w tryb obiegu zamkniętego już przy nieznacznym wzroście koncentracji szkodliwych substancji

– Przy temperaturze zewnętrznej pomiędzy ok. + 2 °C i ok. - 8 °C przełączenie w tryb obiegu zamkniętego następuje dopiero przy znacznym wzroście koncentracji szkodliwych substancji w powietrzu, przy tym jednocześnie zostaje włączona sprężarka.

– Przy temperaturze mniejszej niż ok. -8 °C przełączenie następuje również dopiero przy silniejszym wzroście koncentracji szkodliwych substancji i tylko na ok. 15 s (sprężarka nie włącza się).

– Kiedy koncentracja spadnie, układ klimatyzacji zostanie ponownie przełączony w „tryb świeżego powietrza“.

 

Funkcja „Automatycznego zamkniętego obiegu powietrza“ może zostać wyłączona w każdym momencie. Jeśli funkcja jest aktywna, przy poleceniu włączenia „automatycznego zamkniętego obiegu powietrza“ sprężarka jest włączana również przy temperaturach zewnętrznych poniższej + 2 °C. Przy temperaturze poniżej ok. -8 °C praca sprężarki nawet w tym przypadku nie jest już możliwa.

W samochodach z „automatycznym zamkniętym obiegiem powietrza“ sprężarka może być włączona do temperatury ok. - 8 °C także przy ręcznie włączonym zamkniętym obiegu powietrza (przycisk „zamkniętego obiegu powietrza“).

Aby w obszarach z równomiernie wysokim zanieczyszczeniem powietrza układ klimatyzacji nie pracował stale w trybie obiegu zamkniętego, czujnik jakości powietrza sam się przystosowuje (dopasowuje czułość do zanieczyszczenia środowiska).

Jeżeli zanieczyszczenie szkodliwymi substancjami powietrza na zewnątrz pozostaje przez dłuższy czas na względnie wysokim poziomie, czujnik jakości powietrza rozpoczyna poprzez program nauki proces przystosowywania do zmienionych warunków środowiska, tak aby polecenie obiegu zamkniętego w przypadku równomiernie zanieczyszczonego powietrza trwało z reguły krócej niż 12 minut. Jeśli występuje kolejno kilka szczytów zanieczyszczenia powietrza, układ klimatyzacji może pracować także przez dłuższy czas w trybie zamkniętego obiegu powietrza.

Przestawienie klap układu klimatyzacji zajmuje trochę czasu. Aby przy nagłym wzroście ilości szkodliwych substancji (np. podczas przejazdu przez obłok spalin silnika wysokoprężnego) do wnętrza samochodu nie przedostały się szkodliwe substancje w stanie lotnym, zassane przed zamknięciem klap świeżego powietrza razem ze świeżym powietrzem, zamontowany jest filtr przeciwpyłkowy z warstwą aktywnego węgla. Filtr, który jest nasycony szkodliwymi substancjami nie może już wykonać tego zadania i musi zostać wymieniony na nowy.

Aby uniknąć częstego przełączania „klap zamkniętego obieg powietrza / świeżego powietrza“, przy małym wzroście stężenia substancji szkodliwych w powietrzu przełączenie nie następuje od razu (czujnik jakości powietrza nie wysyła polecenia do jednostki obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic ). W takim przypadku wystarcza działanie filtra przeciwpyłkowego z wkładem z aktywnego węgla .

W celu uniknięcia zbyt częstego przełączania „klap obiegu zamkniętego / świeżego powietrza“ wysłane przez czujnik jakości powietrza włączenia „automatycznego trybu obiegu zamkniętego“ utrzymuje się co najmniej 25 sek. (minimalny czas utrzymywania), nawet gdy koncentracja szkodliwych substancji obniży się na tyle, że już nie byłby konieczny tryb obiegu zamkniętego.

Jeżeli sprężarka jest wyłączona (np. w trybie pracy „Econ“), maksymalny czas trwania „automatycznego trybu obiegu zamkniętego“ jest ograniczony przez jednostkę obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic do ok. 15 sek., aby nie doszło do zaparowania szyb.

Aby zaparowane szyby zostały możliwie szybko oczyszczone, jednostka obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic w trybie pracy „Rozmrażanie“ nie dopuszcza trybu obiegu zamkniętego.

Czujnik jakości powietrza potrzebuje ok. 30 sek., aby być gotowym do pracy (czas nagrzewania). W tym czasie nie następuje żadne polecenie włączenia „automatycznego obiegu zamkniętego“ z czujnika jakości powietrza -G238- do jednostki obsługi i wskazań sterownika układu Climatronic .

Czujnik jakości powietrza jest bardzo czułym podzespołem elektronicznym , który w wyniku bezpośredniego kontaktu z rozpuszczalnikami, paliwami i określonymi związkami chemicznymi może ulec zniszczeniu. Dlatego nie montować czujników jakości powietrza , które miały kontakt z tymi substancjami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic z tego tekstu nie wynika, oprócz tego co się dzieje po wykryciu smrodku.

 

Ja tam nie wiem jak to działa, ale różnica ciśnień to trochę naciągany temat. Podczas jazdy samochód opływany jest powietrzem, a tam gdzie jest opływ zmienia się ciśnienie. Wynika z tego, że jeżeli opływ by się zmienił (np boczny wiatr) to wystąpi różnica ciśnień... i co, z powodu wiatru zamknie się obieg?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Posiadam Passata jak w opisie wersja trendline i często po wrzuceniu wstecznego biegu słyszę przestawiającą się klapkę. Czy to też świadczy o włączeniu obiegu zamkniętego? Posiadam klimę manualną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, przy cofaniu autem włącza się obieg zamknięty. Nawet jak już wbijesz bieg bez ruszania. Ja tak właśnie u siebie mam. Mam też ten przycisk od automatycznego czujnika obiegu zamkniętego ale nigdy nie korzystałem. Widziałem go obok kratki pod podszybiem na którą montowałem siatkę którą zakładamy latem na okna aby rano nie zadrapać się na amen :P . Swoją drogą to chory pomysł pozbywania się filtra pyłkowego z podszybia. Wentylator wciąga teraz co popadnie i dopiero wrzuca to na filtr. Mam nadzieję że teraz z siatką będzie już trochę lepiej ( mniej liści itp). W B5 wciągał już czyste i nie był taki zasyfiony przez co starczał pewnie na dłużej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z wątku zrozumiałem,że VCDSem można sprawdzić ew.usterki czujnika,czy tak? 

A czy wobec tego można go potraktować jakimś dymem smrodem,żeby go przetestować?Jakim dymem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

VCDS pokaże Tobie błąd tego czujnika, jeśli jest uszkodzony-u mnie wywalił błąd, to go wymieniłem :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności