Skocz do zawartości
ryger

[Dyskusja] Wymiana oleju Haldex IV gen. Passat B7

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, z uwagi, że szukajka na forum nie znalazła takiego wątku, postanowiłem poruszyć nowy temat.

Otóż panowie, czy ma ktoś jakąś rzetelną i potwierdzoną wiedzę na temat wymiany oleju w Haldex IV gen. w passacie B7? Na temat wcześniejszych generacji jest dość sporo, jednak te informacje też są różne i często sprzeczne....

Z tego co się zorientowałem IV generacja Haldexa nie ma już filtra wymienianego (wg etki i serwisu i innych źródeł) jak to było w poprzednich gen.

Różne źródła podają rozmaite informacje co do częstotliwości wymiany tego oleju i jego samej wymiany. Niektórzy twierdzą że powinno się go wymieniać co 30tys.km. inne źródła podają, że co 60tys. jak przy DSG, natomiast sam serwis podaje (pytałem w dwóch po VINie) zgodnie z książką przeglądów serwisowych co 3 lata! Pewna rzecz jest taka, że im częściej tym na pewno nie zaszkodzi, jednak jaki jest maksymalny interwał?

Dodatkowo pojawiają się też różne informacje co do samej wymiany: są 2 korki (śruby), jeden inspekcyjny u góry, drugi spustowy i wlewowy u dołu. Wiadomo, że spuszczamy dolnym (doczytałem, że wcześniej należy rozgrzać olej do min.26st.C sprawdzając np. VCDSem). Natomiast różne źródła dwojako podają uzupełnienie nowego oleju: jedni, że należy wlać spustowym (jak to zrobić z bańki z uwagi, że nie ma tyle naddatku - pojemność bańki 800ml, wchodzi podobno ok.720) aż się wyleje górnym inspekcyjnym, inne źródła, że można inspekcyjnym - niektóre źródła temu zaprzeczają. Na jednym z forum znalazłem także informację, że należy uzupełnić do przelania korkiem inspekcyjnym, przejechać się trochę aby filtr oleju się zalał i uzupełnić jeszcze uzupełnić. Inna sprawa z wymianą w DSG kiedy tego naddatku jest sporo (zakładając wlanie 6L.)... Poprzednie generacje Haldexa miały olej w takich dużych tubach-strzykawkach (G 052 175 A1 ) jak sylikon sanitarny co bez problemu można "załadować" od dołu korkiem spustowym.

Dodatkowo znalazłem info co potwierdza ETKA, że w Haldex'ie IV gen jest olej G 060 175 A2 o pojemności 800ml a wg nie potwierdzonych informacji jest to samo w bańce 1000ml o nr katalogowym G 055 175 A2??

Będę wdzięczny (i pewnie nie tylko ja) za jakieś konkretne informacje odnośnie opisanych nieścisłości i fajnie jakby ktoś konkretnie opisał samą prawidłową procedurę wymiany oleju w HALDEX'ie IV generacji..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam chwilkę to napiszę co i jak.

W sumie to nie ma co tu dużo pisać bo sama wymiana jest bardzo prosta i nie pochłania dużo czasu. W serwisówce jak i w książce serwisowej stoi aby wymieniać co 3 lata. Oczywiście mówimy tu o Pasku B7 i Haldexie 4 generacji.

Olej do tego sprzęta to G060175A2 i obecnie kosztuje ok 250zł/850ml w serwisie, 850ml to tyle ile znajduje się w bańce i tyle ile potrzeba do wymiany. Kupiłem ostatnio 10 szt z rabatem za 230zl.

W Haldexach starszych gen wymiana jest co 60tyś. Ja jestem właśnie po wymianie w moim pasku, ale stary olej był w sumie jak nowy. Jak wiemy a może nie wszyscy wiedzą, Haldex jest sprzężony razem z tylnym napędem i podczas wymiany można się pomylić. Olej w Haldexie i w tylnym moście jest inny. Haldex znalduje się w przedniej części i wchodzi do niego wał napędowy, zaś dwie tylne półosie wychodzą z tylnego mostu. W serisówce nie znalazłem temp do wymiany oleju a może dlatego iż każdy powinien wiedzieć że takie wymiany nie przeprowadzamy gdy dany element (w tym przypadku Haldex) jest zimny lub ma temp poniżej zera.

Standard to min 30st. W tej generacji nie ma już filtra i wymieniamy tylko olej.
Korki znajdują się w lewej przedniej części sprzęgła.
Korek górny wlewowy a zarazem ustalający poziom oleju odkręcamy imbusem 5mm a dolny spustowy imbusem 6mm.

Cóż tu więcej, zagrzać lekko autko, odkręcamy górny korek, później dolny, czekamy aż spłynie (ten olej jest b rzadki, minutka lub dwie i spłynie całkowicie). Zakręcamy dolny korek, napełniamy przez górny korek aż się będzie przelewało, zakręcamy koreczek, myjemy wszystko ładnie i prawie gotowe. Prawie bo zalecam przy okazji rozruszać tłumik drgań. Cały zabieg to pół godz. Aha, nie myślcie sobie że napełnicie sprzęgło olejem prosto z butelki, trzeba mieć pompę lub bawić się strzykawką.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja wlasnie dlatego pojechalem do aso. Bo wlasnie mimo ze opisane jest znakomicie przez Roberta, ja sie na tym kompletnie nie znam. W aso Daja gwarancje 2 lata na wykonana prace / czyli cos sie stanie z haldexem, wracam do nich. Oczywiacie olej, rozrzad itp naprawy nigdy do aso nie pojade. Nigdy !!!:) Ale zrobie tam to na czym normalny poczciwy mechanik sie po prostu nie zna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Robert, serdecznie dziękuję Ci za opis z którego faktycznie wynika, że jest to banał, trzeba tylko wiedzieć którą śrubkę spośród kilku odkręcić i w którą dziurkę i jakim sposobem wlać :) Bez skojarzeń :). w poniedziałek wymienię i porobię fotki, wrzucimy na forum, może się przyda :)

P.S.

Z tego co piszesz, że nie da się napełnić prosto z butelki, tzn. mam rozumieć/wychodzi na to, że nie ma odpowietrzenia i nie zleci grawitacyjnie sam(wyrównanie ciśnień czy jakoś tak) jak w przypadku napełniania DSG i trzeba go tam "wepchać siłą ;) ?

 

jest w Lodzi, tam robilem ekspertyze i wlasnie mozna podgladac...
Andrzeju, możesz podać dokładnie który to serwis? Miałem ostatnio w serwisie Paska u Bednarka bo miałem problem ze Start/Stopem - po zgaszeniu nie odpalał z komunikatem usterki. Tu akurat zastrzeżeń nie miałem, trafna diagnoza, szybko, sprawnie, tanio i przyjemnie. Natomiast z powodu tej usterki wcześniej w Piotrkowie Tryb.(jak już piszemy gdzie są partacze) chcieli mi wymieniać koło dwumasowe...właśnie tam gdzie wcześniej opisałem napinacz na poxipol...

 

W aso Daja gwarancje 2 lata na wykonana prace / czyli cos sie stanie z haldexem, wracam do nich. Oczywiacie olej, rozrzad itp naprawy nigdy do aso nie pojade. Nigdy !!!:)

Tomasz, nie to żebym się czepiał, ale skoro piszesz, że w ASO dają 2 lata gwarancji na wykonaną pracę, to czemu tylko Haldex robisz w serwisie, przecież zapewne koszt w razie ewentualnej awarii i naprawy/wymiany tylnego napędu w 4motion są porównywalne np. DSG, jak się coś stanie z silnikiem/turbo z powodu niewymienionego oleju w silniku to co? A i tu i tu olej z 2-letnią gwarancją jak piszesz! - na jeden olej jedziesz do serwisu, na drugi nie. A pewne jest, że w żadnym przypadku nie udowodnisz, że Ci nie wymienili (nie sądzę, żebyś chciał robić specjalistyczne testy laboratoryjne zapewne przewyższające koszty naprawy!) - chociażby, że w dieslu po paruset km. wymieniony olej w silniku jest już czarny i jak napisał Robert przy pierwszej wymianie oleju HALDEX, stary wyglądał jak nowy, podobnie z olejem w DSG. Natomiast rozrząd myślę, że najłatwiej jest udowodnić jak coś spierdzielą... Poprawcie mnie jak się mylę

Edytowane przez ryger
dopiska

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak to jest z polskimi fachowcami. Mój wujek stary mechanior był raz pod moim autem, palcem pokazując na przekładnie kątowa zapytał czy to 4x4 sprzęgło. Mówię nie, tu jest haldex i steruje napędem elektronika a wszystko znajduje się z tyłu.

Kolego ryger, nie da rady grawitacyjne. Dsg napełniamy od dołu a tu górnym korkiem. Musisz mieć pompę jak pisałem. Mogę wam polecić fajną pompeczke. Poszukaj na alledrogo pompki do napełniania oleju przekładni napędowych łodzi motorowych, przekładnia popularnie zwana zetka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak myślałem - czyli powietrze musi wyść tą samą drogą i w tym samym momencie co wchodzi olej. Myślę, że można by powoli wstrzykiwać strzykawką mniejszej średnicy niż otwór wpustowy. Powoli żeby zdąźyło wyjść powietrze i nie wypchło oleju. Dobrze rozumuje? Z ciekawości rozejrze się za taką pompeczką.

P.S.

Myślę żeby po spuszczeniu starego oleju go przefiltrować i popróbować na nim, żeby nowego nie porozlewać bo naddatku jest mało.

Edytowane przez ryger

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobrze rozumujesz. Wlewowy masz chyba 8mm. Możesz się też pobawić większą strzykawka, w końcu to tylko 850ml.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I stało się - olej wymieniony. Zgodnie z obietnicą porobiłem zdjęcia i przedstawię procedurę wymiany oleju w Haldex'ie IV Generacji w Passacie B7. Poniższa porada powstała dzięki Robertowi - użytkownikowi naszego forum popiolek4 . To on opisał całą wymianę - jak tylko byłem od czarnej roboty ;) Wbrew pozorom jest to operacja bardzo prosta, najważniejsze to którędy wylać i wlać olej, bo jak napisał Robert, łatwo się pomylić. Ja do końca nie byłem pewien bo w różnych źródłach różnie podawano... Właśnie popiołek4 rozwiał moje wszystkie wątpliwości wziąłem się za wymianę:

 

A więc zaczynamy:

Do całej wymiany będziemy potrzebować:

 

IMG_0449 (Custom).JPG

Olej - o oznaczeniu producenta: G 060 175 A2 w bańce 850ml. Olej o oznaczeniu G 055 175 A2 był stosowany do wcześniejszych gen. Haldexa i według niepotwierdzonych informacji jest to ten sam olej co G 060... tylko w bańce 1L. VW chyba wprowadził mniejszą ilość dla oszczędności....

Wg serwisu i książki olej w Haldex'ie IV generacji powinien być wymieniany co 3 lata.

2 Imbusy - 5mm do śruby inspekcyjnej i 8mm do śruby spustowej

Strzykawkę - do napełnienia Haldex'a nowym olejem - ja użyłem o pojemności 100ml

Wężyk - ok 20 cm wężyka - ja wykorzystałem pneumatyczny 8mm - ciasno wchodzi na strzykawkę i luźno w otwór napełniający olej

Naczynie do spuszczenia starego oleju - ja wykorzystałem litrowy słoik

Pusta bańka po oleju DSG na zdjęciu jest tylko w celu sprawdzenia ile starego oleju zeszło, a klucze grzechotkowe z nasadkami imbus 5 i 8 naszykowałem gdyby imbusami nie szło, ale jednak się nie przydały

 

 

IMG_0447 (Custom).JPG

Więc ten cały Haldex jest zintegrowany z tylnym mostem więc szukamy go rzecz jasna z tyłu auta pomiędzy tylnymi kołami - jest w przedniej części mostu :) Jest tam kilka śrub, ale interesują nas tylko 2 - zaznaczone powyższym zdjęciu. Na opisie zdjęcia przy ślubie inspekcyjnej wdarł się mały błąd - powinien być Imbus 5 a nie torx 5.

 

VCDS Temperatura (Custom).JPG

Odpalamy VCDSa, wchodzimy w 22-4x4 / AWD Następnie w bloki pomiarowe i w grupie 001 mamy temperaturę.

Rozgrzewamy olej w Haldex'ie do min.30stC. Ja musiałem zrobić ok 10km żeby rozgrzał się do 32stC. Na zrzutach ekranu jest 21stC bo robiłem przed rozgrzaniem

 

IMG_0446 (Custom).JPG

Ustawiamy auto na równej powierzchni - najlepiej na kanale. Odkręcamy najpierw śrubę inspekcyjną - imbusem 5, następnie podkładamy wcześniej przygotowane naczynie i odkręcamy śrubę spustową - imbusem 8. Po odkręceniu śruby spustowej zaczynie nam zlatywać stary olej. U mnie w aucie 3-letnim z przebiegiem równo 85tys. olej nie był zbyt czysty

 

IMG_0451 (Custom).JPG

Czekamy trochę jak zleci cały olej. Ja czekałem ok 15 min i przechyliłem trochę auto do przodu (podniosłem tył) żeby zleciało go jak najwięcej a i tak zleciało o dziwo tylko ok 550ml a weszło ok 650ml (ok.50ml poszło w kanał...)

 

 

IMG_0450 (Custom).JPG

Teraz jak już zszedł cały olej zakręcamy dolną śrubę spustową. Napełniamy strzykawkę nowym olejem, następnie wężyk wprowadzamy do otworu inspekcyjnego (nie musi być głęboko) i wstrzykujemy partyjkę oleju. Wężyk musi wchodzić luźno aby przy wprowadzaniu oleju uchodziło powietrze z komory, ponieważ Haldex nie ma odpowietrzenia. Następnie czynność powtarzamy aż zacznie się wylewać olej z otworu inspekcyjnego (ten w który wlewamy olej). Ja przy napełnianiu podlewarowałem auto od strony kierowcy i napełniłem aż do wycieku. Następnie opuściłem z powrotem i nadmiar się wylał - jak wcześniej pisałem ok 50ml poszło w kanał. Gotowe, zakręcamy śrubę inspekcyjną i olej wymieniony. Możemy powycierać szmatką i przy okazji rozruszać tłumik drgań (to kółko na końcu wału napędowego).

GOTOWE

IMG_0448 (Custom).JPG

VCDS Blok pom (Custom).JPG

Edytowane przez ryger

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i jest git !!! Widzę że też poci ci się most z lewej strony. To jest chyba wada fabryczna, sporo sztuk już takich widziałem. Wspomniałeś o olejach. Myślę że się mylisz, to są inne oleje moim zdaniem. Mam też golfa 6 4motion i zmieniałem też niedawno. Olej do paska 250zl/850ml a do golfa 150zl/1l. Coś w tym musi być. W sumie to procedura wymiany jest taka sama we wszystkich haldexach, w starszych wersjach dodatkowo musimy zmienić filtr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No, udało się bez komplikacji, jak wiadomo co i jak to "Pikuś". Most fakt, też na ten temat czytałem podobno normalne to zapocenie, choć obejrzałem wszystko dokładnie i najmniejszego wycieku nie ma. Co do oleju, to nie mój wymysł choć logicznie myśląc biorąc pod uwagę praktyki serwisowe, to całkiem możliwe. Skoro stara bańka miała 1L a do Haldexa wchodzi teoretycznie 720ml (mi weszło ok 650ml) to po co dalej robić 1L jak i tak 850ml starczy? Nowa gen. Haldex'a, to damy "inny nowy" olej o mniejszej pojemności z inna cena, a kto się skapnie, że to to samo. Nie brzmi zarobkowo dla serwisu?, przecież o to chodzi! W innych źródłach jak szukałem info o wymianie, do haldexa IV gen. lali g055..., zamawiając w serwisie olej, z 2 na 3 serwisy twierdził, że są zamiennie. Bynajmniej nie ryzykowałem..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odgrzeje troche temat...

 

81cf54ace7f13ddcbc71052edc971bd8.jpg

 

To jakas przekladnia z przodu przy skrzyni ? Ale tu tez podobno sie olej wymienia tak jak w haldexie i taki sam podobno ???

 

Pierwszy raz dzis to uslyszalem podczas wymiany oleju w silniku mechanik zagadal....

 

Akurat ma Tiguana dsg 4motion

I mowi ze przy wymianie oleju w dsg olej do tej przekladni nie dojdzie bo jest zimering pomiedzy.

I sobie gosciu wymienia na tej samej zasadzie co tu na forum opisane w haldexie....

I ze nawet ten sam olej.

 

Jak to jest ???

 

Dodam, że w Aso powiedzieli ze jest tam olej ale bezobslugowe to jest. Nigdy sie nie wymienia.

Edytowane przez Mlody_tm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tomek zapewne chodzi Ci o dyferencjał i zdania są podzielone tak samo jak niby się nie wymienia oleju w skrzyni manualnej a jednak wymiana na pewno nie zaszkodzi. Moim zdaniem powinno się go wymienić tym bardziej jeśli serwis posiada do tej przekładni olej o przeznaczeniu katalogowym, natomiast co do interwału, to nie mam pojęcia. Olej się wymienia na tej samej zasadzie co w Haldex'ie - czyli spuszcza się otworem na dole a napełnia otworem tym przelewowym/inspekcyjnym. Olej przekładniowy (osiowy) do tylnej przekładni głównej wg ETKI G052 145 S2 i wchodzi 950ml. Lub ten sam w bańce 0.5L G052 145 A1.

tył.jpg

przód.jpg

Edytowane przez ryger
uzupełnienie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za info, a Lukaszu wymieniles u siebie ?? Mi kolega w aso wroclaw kategorycznie nie radzi. Mowi ze to bezobslugowe i ze nigdy nie slyszal zeby ktos tam olej zmienial.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja takie wymiany robię co 200tyś. Chodzi dokładnie o manualną skrzynię, przekładnie kątową i tylny most. Oleje były zawsze czyste ale już zmieniły kolor na ciemniejszy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o olej w DSG to sandardowo a reszta napędu j/w. Ta sama zasada

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie jeszcze nie wymieniałem w przekładni - mam najechane dopiero 85000km. Wymienię jak stuknie 100tys. Dlaczego kolega z ASO kategorycznie nie radzi? Skoro jest olej serwisowy do tego przeznaczony, to po coś jest tak? Jeżeli jest coś bezobsługowe to nie występuje w katalogu serwisowym jak, np. filtr w Haldexie IV gen! Świeży olej jeszcze nigdzie nie zaszkodził - profilaktycznie można wymienić. Tomasz, w którymś Twoim poście czytałem, że masz ponad 200tys. najechane, więc Ty sobie dla własnego spokoju możesz wymienić - ja bynajmniej bym tak zrobił.

Co do DSG serwis zaleca co 60tys. - dla mnie to jest ostateczny max. W poprzednim B6 wymieniałem co ok.45tys. - mechatronika jest bardzo uczulona na jakiekolwiek zabrudzenia. Lepiej zadbać i wydać te 400zł na olej, niż potem się bujać z dziwnymi objawami DSG....chociaż reguły też nie ma. Chyba, że ktoś cały czas trasy robi to można dociągnąć do 60tys. Takie jest moje zdanie.

P.S.

Jeszcze jedno: dlaczego na bańce z olejem do przekładni (jak i na każdym innym) jest termin ważności oleju jak jest bezobsługowy? A to dopiero dziwne!

Edytowane przez ryger

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziwne podejscie Aso.

Czyli zamowic 950 ml,

Ale skad wiem ile tam wlezie tego oleju ? Mechanik da sobie rade ?

 

I okazuje sie ze u mnie bardzo wyrobiony ten chyba sie to zwie tlumik drgan. U kolegi mojego w Alltracku ani drgnie, moze leciutko luz ma przod tyl a u mnie w przod tyl i na boki chodzi luzno.

Nr kat ktos pomoze znalezc ? Etką namierzylem rysunek ale nie wyswietla mi nazwy ani numeru...

 

0d10bae01d8275e2ffd44746572c725b.jpg

Edytowane przez Mlody_tm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tłumik ma właśnie się ruszać przód-tył czyli wzdłużnie, na boki ma nie mieć luzu. Jeśli u kolegi w Alltracku ani drgnie to ma problem albo będzie miał. Co do wymiany wszystko opisane wcześniej, 3 strony możesz przejrzeć panie Tomaszu. Czego chcesz nr? Tego tłumika???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No bo przod tyl to kiedys pisales ze ma sie ruszac... A u mnie kolebie na lewo prawo a to chyba nie fajnie.... A nr kat tego tlumika jakby kto zapodal to obadam jakies allegro itp, w aso 1300 :) ale numeru mi nie podali.

 

Co do wymiany oleju, jest opisane elegancko ale czy do tej przekladni tyle samo wlac co do haldexu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności