Skocz do zawartości
DoubleJabolG

Wymiana rozrządu 3BG 1.9 TDI PD manual

Rekomendowane odpowiedzi

Po naszych drogach jeździ wiele PD-ków. Sam mam takiego, gdy chciałem wymieniać rozrząd, myślałem aby oddać AVF-a w dobre ręce, ale zrażony nieuczciwością niektórych mechaników podjąłem się wymiany sam. Pomocy szukałem na naszym forum, ale znalazłem ją częsciowo, lub w różnych miejscach. Nie mamy instrukcji od otwarcia maski po zdjęcie paska, więc postanowiłem taka stworzyć. Jeśli gdzieś jednak takowa jest lub uważacie ją za zbędną to na śmietnik ze mną...

 

1.Ja wymianę rozrządu zaczynam od sprawdzenia kąta synchronizacji wałka rozrządu.

4 grupa, blok 4

Sprawdzam wartość i zapamiętuję/zapisuje

2. Zaczynamy od ściągnięcia grila chłodnicy

64ea49b36afd7277med.jpg

trzeba odkręcić 2 śruby torx po bokach następnie wyciągnąć zatrzaski od spodu, wtedy zostanie nam tylko języczek od otwierania klapy, wystarczy plastikowy uchwyt rozszerzyć płaskim śrubokrętem i gril jest nasz,

3.teraz zderzak

069ecffdb62d21e6med.jpg

086ad36a3116887cmed.jpg

Odkręcamy 4 śruby torx z przodu oraz 3 po lewej i prawej stronie we wnęce nadkola, w nadkolach zostało nam jeszcze po 1 śrubie(u mnie na krzyżak) przykręconych poziomo u samej góry, teraz już tylko 3 spinki od spodu, i ściągamy zderzak, jeśli mamy halo, lub spryski xenonów odpinamy kostki/węże, zderzak odkładamy w bezpieczne miejsce

4.Plastikowy stelaż, belka, osłony plastikowe

36328ac347fdbd4cmed.jpg

odkręcamy śruby torx zaznaczone na czerwono i ściągamy stelaż, następnie belkę stalową, 3 śruby po obu stronach torx oraz po jednej M6(okolice śrub zaznaczone czarnymi kółkami) po ściągnięciu obu możemy od razu ściągnąć plastikowe osłony przykręcone wkrętami(zaznaczone na zielono)

5.Chłodnica klimy, wspomagania

8b8ee12758eb791emed.jpg

odkręcamy po 2 śruby po obu stronach chłodnicy odczepiamy kostkę(zaznaczona na zielono) wysuwamy z uchwytów i kładziemy bezpiecznie obok auta nie odkręcając przewodów od klimy. nie zpominamy o chłodnicy wspomagania jest na 2 śrubach

6.Chłodnica razem z lampami

f9a91b7391947b7dmed.jpg

ściągamy króciec wodny od spodu, odciągając zawleczkę, spuszczamy tędy płyn(jest w chłodnicy również kranik ale tak jest szybciej :D)

05e22c6f5c64e278med.jpg

odłączamy króciec wodny u góry (w okolicach żółtej strzałki), następnie wypinamy kostki lamp przednich oraz rozłączamy przewody pod plastikową osłoną

33be2be80ebf6dcamed.jpg

Po bokach zostało nam po jesdenj śrubie torx oraz jedna która jest przykręcony zbiorniczek wyrównawczy

3940de346a43ac86med.jpg

odpinamy pozostałe kostki od spodu

8debeb4a5da9a5e5med.jpg

odkręcamy zamek, jest on na 2 śrubach i jeśli mamy założoną osłonę silnika jedną nakrętkę od spodu M6, jeszcze kostka i odkładamy zamek w okolice podszybia

7.No i mamy takie coś

a809c068a6ca875emed.jpg

odkręcamy wentylator, popuszczamy napinacz klimy lub go wykręcamy jeśli planujemy go wymienić i ściągamy pasek klimy, możemy również odkręcić belkę z gumą silnika, ja to zrobiłem ale chyba nie jest to konieczne

8.Pasek wielorowkowy oraz osłona rozrządu

57fa3ec09174dc96med.jpg

odciągamy napinacz kluczem 19 i ściągamy pasek, następnie ściągamy napinacz paska i gumową zaślepkę koła pasowego, tam pojawią nam się 4 śruby na imbus, po ściągnięciu koła pasowego zostanie nam obudowa rozrządu

9. Rozrząd mamy na wierchu

38a85c4d94e71788med.jpg

możemy zabrać się za ustawienie na znaki, kręcąc kluczem koło korbowe zgodnie z ruchami wskazówek zegara

10.Blokada rorządu, ustawienie na znaki

60e4899994c43b33med.jpg

Ja używam zestawu z znanego portalu za 50 zł(5 pd w najbliższej rodzinie więc na pewno się zwrócił) ale wiem że wiele ludzi robi to na tzw. lakier do paznokci... tutaj mamy znak na wale korbowym...

0fddf2d677214189med.jpg

a tutaj na wałku rozrządu, jak widać jakiś pan znak zrobił już sobie wczśniej

11.Ściągamy pasek

a769818fd9088c7bmed.jpg

popuszczamy śruby od koła wałka rozrządu(będzie nam lżej ściągnąć stary i założyć nowy pasek rozrządu) następnie odkręcamy napinacz (w ekstremalnych sytuacjach trzeba będzie go cofnąć ręcznie, u mnie tak było) oraz rolkę prowadzącą i delikatnie ściągamy pasek

12.Wymiana pompy wody

6f9a0de128633975med.jpg

jeśli wymieniamy również pompę(co warto zrobić) odkręcamy 3 śruby i wkładamy nową na nowym oringu, nową pompę wkładamy również z wyczuciem, nie dociągamy śrubami bo możemy od razu ściąć oring co może skutkować nie szczelnością.

13.Nowy pasek rozrządu

25d7b2bdd177e624med.jpg

zakładamy nowy pasek razem z rolką prowadzącą i napinaczem, trzeba pamiętać, że napinacz ma uchwyt który musi wejść w specjalny otwór dzięki któremu napinacz jest na swoim miejscu. po wyciągnięciu zawleczki napinamy napinacz tak aby strzałka zaznaczona na czerwono znalazła się w miejscu oznaczonym na żółto, dokręcamy napinacz, rolkę prowadzącą oraz koło pasowe wałka rozrządu.

14. Wyciągamy blokady jeśli takich używaliśmy, robimy kontrolny obrót silnikiem krecąc wałem korbowym i sprawdzamy czy wszystkie znaki nam się zgadzają, sprawdzamy jeszcze raz naciąg i możemy zacząć składać w odwrotnej kolejności.

15. Sprawdzamy kąt synchronizacji, korygujemy w razie potrzeby, czy to do ustawienia sprzed wymiany lub do 0

16. Cieszymy się nowym rozrządem, zaoszczędzonymi pieniędzmi, i pewnością że wszystko jest zrobione jak należy.

 

Przy skręcaniu zwracamy uwagę że niektóre otwory mają większą średnicę i musimy to dobrze poskładać żeby nam się zderzak, maska i lampy ładnie zgrywały.

 

Jeśli gdzieś się pomyliłem albo o czymś zapomniałem proszę mnie poprawić.

 

zdjęcia własne, z wymiany rozrządu w 2 autach

 

Czas? Ze szwagrem od podawania kluczy 5h (na lajcie, jeszcze zdążyłem wypolerować lampy, szwagier je matował)

 

Miłej pracy! :P

 

małe postscriptum

 

Tak wyglądał pasek rozrządu z pieczątką ASO w Wejcherowie w książce serwisowej (rok i 20000km temu) na pasek ten była również FV!!!

8261f77c97174588med.jpg

c95e8f1aa1d5dbacmed.jpg

5de711171bbac8cfmed.jpg

 

A więc radze uważać, a najlepiej trzymać się zasady, że najlepiej to nie ufać nawet swojej matce...

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super manual .....

Ja oddałem swojego w fachowca ręce , zrobił to wszystko bez ściągania przodu. :)

 

Ale jak się robi samemu wiadomo , na spokojnie wszystko po kolei to lepiej ściągać przód , dokładniej się zrobi. Po 10-20 aucie można zacząć się bawić bez ściągania przodu :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super dzięki za poradnik , akurat sprowadziłem b5fl i będę wymieniał rozrząd. Czy mogę prosić o poradę jaki wybrać ?

Do wybory są takie zestawy :

Zestaw Ina + Pompa Dolz za 380zł

Zestaw Ruville + Pompa Ruville 430zł

Wszystko SKF za 480zł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skąd kolego masz takie ceny, bo ja też szukam rozrządu? Zastanawiam się nad oryginałem, kosztuje ok 550-590 zł w necie. A manual super, szkoda że tylko brak miejsca na robotę bo już bym się zabierał ;-)

Edytowane przez dariuszek03

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja zazwyczaj zakladam:

napinacze INA

pasek CONTITECHA

pompa SKF

Raczej sie tego trzymam ale zdarzalo mi sie zakladac kpl rozrzady od INA i od SKF i napewno mogę je polecic to sa bardzo dobre firmy i jakosc tych czesci napewno jest odpowiednia ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Super manual :)

czy mógłby ktoś dodać jeszcze dokładnie jak ustawiać napinacz hydrauliczny w PD -ku ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam,

Super manual :)

czy mógłby ktoś dodać jeszcze dokładnie jak ustawiać napinacz hydrauliczny w PD -ku ?

 

Ciekawy film pokazujący jak wymienić Rozrząd w 1,9

 

 

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=wymiana%20rozrz%C4%85du%20skf%20vw&source=video&cd=1&ved=0CBsQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D8bZj2yZyYzg&ei=4FNoVMCjKcuqPPi3gNAC&usg=AFQjCNF6BoZuvjIbgFDxu5mrQWRvNeVYTw&bvm=bv.79142246,d.ZWU

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wcześniej nie trafiłem na ten filmik, ale naprawdę super pokazane :) Odnośnie napinacza hydraulicznego, mam podstawowe info jak to się robi, ale może ktoś udostępni zdjęcia z ustawiania rozrządu na takim napinaczu, dorzucę może do 1 posta?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to nie temat jaki rozrządu kupić, ale osobiście polecam INA+pompa SKF:), sam na takim latam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z Skfem trzeba nieco teraz uważać bo pompy lubią pocieknąć. Może to już nie być ten sam SKF co dawniej. Dlatego lepszym rozwiązaniem teraz chyba jest HEPU.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Może to już nie być ten sam SKF co dawniej

Ostatnio słyszałem że za wschodnią granicą przechwycili transport podrobionych łożysk SKF (pewnie i inne elementy oferowane przez SKF)

Osobiście mam duża styczność z wyrobami SKFu i szczerze... 4 liter nie urywa. Lepiej wypadają łożyska polskiej produkcji FŁT Kraśnik.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Po naszych drogach jeździ wiele PD-ków. Sam mam takiego, gdy chciałem wymieniać rozrząd, myślałem aby oddać AVF-a w dobre ręce, ale zrażony nieuczciwością niektórych mechaników podjąłem się wymiany sam. Pomocy szukałem na naszym forum, ale znalazłem ją częsciowo, lub w różnych miejscach. Nie mamy instrukcji od otwarcia maski po zdjęcie paska, więc postanowiłem taka stworzyć. Jeśli gdzieś jednak takowa jest lub uważacie ją za zbędną to na śmietnik ze mną...

 

1.Ja wymianę rozrządu zaczynam od sprawdzenia kąta synchronizacji wałka rozrządu.

4 grupa, blok 4

Sprawdzam wartość i zapamiętuję/zapisuje

2. Zaczynamy od ściągnięcia grila chłodnicy

64ea49b36afd7277med.jpg

trzeba odkręcić 2 śruby torx po bokach następnie wyciągnąć zatrzaski od spodu, wtedy zostanie nam tylko języczek od otwierania klapy, wystarczy plastikowy uchwyt rozszerzyć płaskim śrubokrętem i gril jest nasz,

3.teraz zderzak

069ecffdb62d21e6med.jpg

086ad36a3116887cmed.jpg

Odkręcamy 4 śruby torx z przodu oraz 3 po lewej i prawej stronie we wnęce nadkola, w nadkolach zostało nam jeszcze po 1 śrubie(u mnie na krzyżak) przykręconych poziomo u samej góry, teraz już tylko 3 spinki od spodu, i ściągamy zderzak, jeśli mamy halo, lub spryski xenonów odpinamy kostki/węże, zderzak odkładamy w bezpieczne miejsce

4.Plastikowy stelaż, belka, osłony plastikowe

36328ac347fdbd4cmed.jpg

odkręcamy śruby torx zaznaczone na czerwono i ściągamy stelaż, następnie belkę stalową, 3 śruby po obu stronach torx oraz po jednej M6(okolice śrub zaznaczone czarnymi kółkami) po ściągnięciu obu możemy od razu ściągnąć plastikowe osłony przykręcone wkrętami(zaznaczone na zielono)

5.Chłodnica klimy, wspomagania

8b8ee12758eb791emed.jpg

odkręcamy po 2 śruby po obu stronach chłodnicy odczepiamy kostkę(zaznaczona na zielono) wysuwamy z uchwytów i kładziemy bezpiecznie obok auta nie odkręcając przewodów od klimy. nie zpominamy o chłodnicy wspomagania jest na 2 śrubach

6.Chłodnica razem z lampami

f9a91b7391947b7dmed.jpg

ściągamy króciec wodny od spodu, odciągając zawleczkę, spuszczamy tędy płyn(jest w chłodnicy również kranik ale tak jest szybciej :D)

05e22c6f5c64e278med.jpg

odłączamy króciec wodny u góry (w okolicach żółtej strzałki), następnie wypinamy kostki lamp przednich oraz rozłączamy przewody pod plastikową osłoną

33be2be80ebf6dcamed.jpg

Po bokach zostało nam po jesdenj śrubie torx oraz jedna która jest przykręcony zbiorniczek wyrównawczy

3940de346a43ac86med.jpg

odpinamy pozostałe kostki od spodu

8debeb4a5da9a5e5med.jpg

odkręcamy zamek, jest on na 2 śrubach i jeśli mamy założoną osłonę silnika jedną nakrętkę od spodu M6, jeszcze kostka i odkładamy zamek w okolice podszybia

7.No i mamy takie coś

a809c068a6ca875emed.jpg

odkręcamy wentylator, popuszczamy napinacz klimy lub go wykręcamy jeśli planujemy go wymienić i ściągamy pasek klimy, możemy również odkręcić belkę z gumą silnika, ja to zrobiłem ale chyba nie jest to konieczne

8.Pasek wielorowkowy oraz osłona rozrządu

57fa3ec09174dc96med.jpg

odciągamy napinacz kluczem 19 i ściągamy pasek, następnie ściągamy napinacz paska i gumową zaślepkę koła pasowego, tam pojawią nam się 4 śruby na imbus, po ściągnięciu koła pasowego zostanie nam obudowa rozrządu

9. Rozrząd mamy na wierchu

38a85c4d94e71788med.jpg

możemy zabrać się za ustawienie na znaki, kręcąc kluczem koło korbowe zgodnie z ruchami wskazówek zegara

10.Blokada rorządu, ustawienie na znaki

60e4899994c43b33med.jpg

Ja używam zestawu z znanego portalu za 50 zł(5 pd w najbliższej rodzinie więc na pewno się zwrócił) ale wiem że wiele ludzi robi to na tzw. lakier do paznokci... tutaj mamy znak na wale korbowym...

0fddf2d677214189med.jpg

a tutaj na wałku rozrządu, jak widać jakiś pan znak zrobił już sobie wczśniej

11.Ściągamy pasek

a769818fd9088c7bmed.jpg

popuszczamy śruby od koła wałka rozrządu(będzie nam lżej ściągnąć stary i założyć nowy pasek rozrządu) następnie odkręcamy napinacz (w ekstremalnych sytuacjach trzeba będzie go cofnąć ręcznie, u mnie tak było) oraz rolkę prowadzącą i delikatnie ściągamy pasek

12.Wymiana pompy wody

6f9a0de128633975med.jpg

jeśli wymieniamy również pompę(co warto zrobić) odkręcamy 3 śruby i wkładamy nową na nowym oringu, nową pompę wkładamy również z wyczuciem, nie dociągamy śrubami bo możemy od razu ściąć oring co może skutkować nie szczelnością.

13.Nowy pasek rozrządu

25d7b2bdd177e624med.jpg

zakładamy nowy pasek razem z rolką prowadzącą i napinaczem, trzeba pamiętać, że napinacz ma uchwyt który musi wejść w specjalny otwór dzięki któremu napinacz jest na swoim miejscu. po wyciągnięciu zawleczki napinamy napinacz tak aby strzałka zaznaczona na czerwono znalazła się w miejscu oznaczonym na żółto, dokręcamy napinacz, rolkę prowadzącą oraz koło pasowe wałka rozrządu.

14. Wyciągamy blokady jeśli takich używaliśmy, robimy kontrolny obrót silnikiem krecąc wałem korbowym i sprawdzamy czy wszystkie znaki nam się zgadzają, sprawdzamy jeszcze raz naciąg i możemy zacząć składać w odwrotnej kolejności.

15. Sprawdzamy kąt synchronizacji, korygujemy w razie potrzeby, czy to do ustawienia sprzed wymiany lub do 0

16. Cieszymy się nowym rozrządem, zaoszczędzonymi pieniędzmi, i pewnością że wszystko jest zrobione jak należy.

 

Przy skręcaniu zwracamy uwagę że niektóre otwory mają większą średnicę i musimy to dobrze poskładać żeby nam się zderzak, maska i lampy ładnie zgrywały.

 

Jeśli gdzieś się pomyliłem albo o czymś zapomniałem proszę mnie poprawić.

 

zdjęcia własne, z wymiany rozrządu w 2 autach

 

Czas? Ze szwagrem od podawania kluczy 5h (na lajcie, jeszcze zdążyłem wypolerować lampy, szwagier je matował)

 

Miłej pracy! :P

 

małe postscriptum

 

Tak wyglądał pasek rozrządu z pieczątką ASO w Wejcherowie w książce serwisowej (rok i 20000km temu) na pasek ten była również FV!!!

8261f77c97174588med.jpg

c95e8f1aa1d5dbacmed.jpg

5de711171bbac8cfmed.jpg

 

A więc radze uważać, a najlepiej trzymać się zasady, że najlepiej to nie ufać nawet swojej matce...

 

Zapraszam do mnie jak będziesz miał podobny problem

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

Kąt synchronizacji ustawiaj zawsze pomiedzy -0.5...-1.0

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O kącie synchronizacji było już wiele napisane na forum, http://forum.vw-passat.pl/threads/36345-kąt-synchronizacji-PD i nie jest do końca tak jak mówisz. Mój na ujemnym miał przynajmniej o 1l większe spalanie do tego brak dynamiki przy przyśpieszaniu, a więc nie zawsze...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Z Skfem trzeba nieco teraz uważać bo pompy lubią pocieknąć. Może to już nie być ten sam SKF co dawniej. Dlatego lepszym rozwiązaniem teraz chyba jest HEPU.

 

A coraz częściej zdarza się, że lubi z SKF'a spaść plastikowe koło do "mieszania" płynu. Na dziś dzień optymalne rozwiązanie to jak pisze elemenateur pompa Hepu. Koło żeliwne, solidna konstrukcja żadnych reklamacji. Nic tylko zakładać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Po 6 latach i około 30tys km muszę wymienić rozrząd. Proszę napiszcie co myślicie o tym by wymienić sam pasek a resztę zostawić starą (INA+HEPU (wersja z tłumikiem drgań).

Na dobrą sprawę to po kolejnych 6 latach to ten rozrząd będzie miał dopiero 60 - 70tys.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Po 6 latach i około 30tys km muszę wymienić rozrząd. Proszę napiszcie co myślicie o tym by wymienić sam pasek a resztę zostawić starą (INA+HEPU (wersja z tłumikiem drgań).

Na dobrą sprawę to po kolejnych 6 latach to ten rozrząd będzie miał dopiero 60 - 70tys.

Jak pompa, rolki i napinacze nie wykazują żadnych oznak zużycia to śmiało możesz zmienić sam pasek. :ok

Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pasek szyty na miarę... :D :D :D

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

Jak pompa, rolki i napinacze nie wykazują żadnych oznak zużycia to śmiało możesz zmienić sam pasek. :ok

Pozdro.

Litości, z powodu 30-40 zł proponujesz koledze problemy? Pasek zmieniaj, to są groszowe sprawy. Osprzęt przy tym przegiebu nie powinien wykazywać oznak zużycia, jeśli takie zauważasz, np. na rolce napinającej, natychmiastowo wymieniać całość rozrządu (rolki - napinająca i odwracająca, pasek i pompa).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Litości, z powodu 30-40 zł proponujesz koledze problemy? Pasek zmieniaj, to są groszowe sprawy.

Kolego, czytamy ze zrozumieniem a nie bezmyślnie nabijamy posty. :wmorde

 

możesz zmienić sam pasek

Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Około północy chyba można mieć lekko rozjechaną świadomość? :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności