Skocz do zawartości
WW

Jak się powinno eksploatować skrzynie DSG?

Rekomendowane odpowiedzi

Jak się powinno eksploatować skrzynie DSG?

 

Ostatnio jechał ze mną kolega i opitolił mnie za złe używanie skrzyni DSG.

 

Błędy jakie mi zarzucił:

1. Zapalam samochód po przestawieniu dźwigni w pozycje "N".

2. Stojąc w korku, ustawiam dźwignie w pozycji "N".

3. Dotaczając się do korka, lub mając długi zjazd ze wzniesienia, przestawiam dźwignie z pozycji "D" na "N" na niej jadę "na luzie".

 

Ma racje?

Źle robię?

Jak robić to prawidłowo?

 

Aby uzmysłowić, jaki ze mnie kierowca, jeszcze nigdy nie przestawiłem dźwigni w pozycje "S". :zip

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na DSG jeżdżę sporadycznie, ale na zwykłym automacie sporo. Zasady użytkowania DSG i jednosprzeglowej skrzyni są podobne:

1. Odpalasz w pozycji P, w N tez mozna i w niczym to nie przeszkadza, ale jak masz na P masz pewność ze Ci samochód nie zjedzie np z wniesienia (niektóre samochody mozna odpalić tylko na P np. Renault, stare Mercedesy nie wiem jak nowe).

2. Stojąc pod światłami trzymasz cały czas D i wciśnięty hamulec. Po to masz automat żeby nie machać drążkiem zmiany biegów. P wrzucam tylko przy dłuższych zatrzymaniach, np. Przejazd kolejowy, korek na autostradzie gdzie stoję troszkę dłużej. N praktycznie nie używam.

3. Na kursie prawa jazdy kat B i C uczyli mnie ze na luzie sie nie jeździ. Samochód na luzie spała paliwo, tocząc sie na D lub biegu w manualu koła napędzają wał i jedziesz za darmo. Wiadomo jest efekt hamowania silnikiem, ale samochód i kierowca jest gotowy do zwiększenia prędkości bez machania drązkiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Po to masz auto-hold żeby ci auto nie jechało stojąc na skrzyżowaniu.

Nawet nie wiedziałem, że da się wachlować skrzynią na nieodpalonym aucie :hmm

2. Podobny temat już był, więc poszukaj i poczytaj jak to się powinno użytkować.

 

Widzę, że nie jesteś nawet pełnoletni, więc masz prawo nie wiedzieć jak to wszystko działa...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tryb N jest wyłącznie do holowania auta :).

W trybie N nie ma smarowania skrzyni, więc bardzo łatwo o jej uszkodzenie, a co najmniej przegrzanie.

Odpala się z wajchą w pozycji P, nie ma potrzeby przełączać na N. Podczas jazdy:

Jeśli masz autohold to zapinasz pasy i włączasz auto hold, po zatrzymaniu nie musisz trzymać nogi na hamulcu Wajcha cały czas ma być w pozycji D.

Jeśli nie masz AH to po zatrzymaniu trzymasz nogę na hamulcu. Wajcha cały czas ma być w pozycji D

Najlepiej w ogóle zapomnij że masz taką pozycję jak N.

Regularnie co 60kkm wymieniasz olej w skrzyni.

 

Tryb P to jest blokada mechaniczna, jej używanie podczas stania w korkach jest o tyle niebezpieczne, że jeśli akurat będziesz stał pod górkę albo z górki to po przełączeniu w tryb P i puszczeniu hamulca może być kłopot z wrzuceniem biegu.

Edytowane przez mkpol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tryb N jest wyłącznie do holowania auta .

A czy automat w ogóle powinno się holować? Nie wiem jak w osobówkach, ale w ciężarówkach jest to bardzo niezalecane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Marek, ale chyba nie ma opcji dsg bez ah :hmm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek, ale chyba nie ma opcji dsg bez ah

AH chyba wymaga elektrycznego ręcznego. Jeśli ktoś ma ręczny na lince to nie ma AH mimo posiadania DSG. Raz po raz zdarza mi się jeźdźić Touranem z DSG bez AH

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem na myśli passata b6 ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

2012-VW-Passat-Interior-1.jpg

w passacie jest DSG, jest zwykły ręczny = brak AH?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To amerykaniec, a tam wszystko mają inaczej...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Europejski Passat zawsze ma elektryczny ręczny, natomiast AH było zdaje się jako opcja. Co do jazdy DSG to ja osobiście nie dość, że bym opitolił to jeszcze lał po głowie i patrzył czy równo puchnie :P Ze wzniesienia jedziesz na D i możesz co najwyżej puścić gaz - jest wtedy hamowanie silnikiem. Na N zdaje się nie ma smarowania lub jest mardzo małe ciśnienie. Odpalasz na P, na światłach stoich na D. DSG holuje się na N jak się nie przesadza z dystansem ani prędkością to nic jej nie będzie (vide Instrukcja).

Edytowane przez Nuttie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Marek, ale chyba nie ma opcji dsg bez ah
Wierz mi, że są takie wynalazki.
AH chyba wymaga elektrycznego ręcznego.
To nie do końca jest jasne ponieważ generalnie AH jest powiązane z kontrolą trakcji. Natomiast zauważyłem że po ok 2 minutach nieruszania się następuje coś takiego jakby AH puszczał i natychmiast znowu łapał. Wygląda to tak jakby przechodził z trzymania przy użyciu pompy abs na trzymanie przy użyciu hamulca elektrycznego.
w passacie jest DSG, jest zwykły ręczny = brak AH?
niekoniecznie, ale to by trzeba sprawdzić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja raz tak miałem, że długo stałem na AH i sam przełączył się na hamulec ręczny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystką za cenne uwagi.

Mam AH.

Z instrukcji nie wynika, że "N" jest związany z brakiem smarowania a więc zakazany.

Może być jednak przyczyna słabej znajomości niemieckiego, a polskiej instrukcji nie mam.

Ma jedna wątpliwość, jeśli "N" jest do holowania, to czym to się rożni od długiego zjazdu z pochyłości?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tym, że na D z puszczonym gazem auto hamule silnikiem, a to oznacza, że nie zużywa w ogole paliwa, natomiast wrzucając N wbite są obroty jałowe i silnik ma zapotrzebowanie na paliwo. Nie mówiąc już o tym, że rzadziej musisz hamować oraz o tym, że przez przypadek możesz wrzucić na R oraz że w razie gdy coś Ci wyskoczy na drogę nie masz szans na reakcję autem (poza machaniem kierownicą). Dla mnie to są takie oczywiste oczywistości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
że przez przypadek możesz wrzucić na R
Nie ma takiej opcji :)
Ma jedna wątpliwość, jeśli "N" jest do holowania, to czym to się rożni od długiego zjazdu z pochyłości?
Tym że tryby w skrzyni się kręcą cały czas, ale przy N jest minimalne smarowanie i chłodzenie. Zapomnij że masz N w aucie. Bo inaczej poczujesz na kieszeni co to znaczy mieć DSG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Nie ma takiej opcji :)

Tym że tryby w skrzyni się kręcą cały czas, ale przy N jest minimalne smarowanie i chłodzenie. Zapomnij że masz N w aucie. Bo inaczej poczujesz na kieszeni co to znaczy mieć DSG

 

Tak samo jak w czasie holowania, o którym koledzy pisali, że dopuszczalne.

Zatem zapytam inaczej.

Czym dla skrzyni ustawionej na "N" rożni się holowanie(dozwolone), od dojeżdżania (niedozwolonego)?

Przypomnę, że pojazdu ze wspomaganiem hamulców i kierownicy, jak w naszych, nie wolno holować na kołach w przypadku niepracującego silnika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A kto to wymyslił ze na N nie ma smarowania?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A kto to wymyslił ze na N nie ma smarowania?

ci tutaj

W trybie neutral ciśnienie oleju jest bardzo niskie

 

 

A tu opis skrzyni dsg, może się komuś przyda http://77.247.224.52/dsg/Presel%2002E%20DSG.pdf

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

Tak samo jak w czasie holowania, o którym koledzy pisali, że dopuszczalne.

Zatem zapytam inaczej.

Czym dla skrzyni ustawionej na "N" rożni się holowanie(dozwolone), od dojeżdżania (niedozwolonego)?

Przypomnę, że pojazdu ze wspomaganiem hamulców i kierownicy, jak w naszych, nie wolno holować na kołach w przypadku niepracującego silnika.

Holowanie robisz raz i też nie wolno holować w nieskończoność. W praktyce i tak trasa holowania to tyle co z asfaltu na lawetę. Podczas codziennego użytkowania korzystasz ze skrzyni cały czas i jeżdżąc na neutralu robią ci się najpierw dziesiątki potem setki kilometrów. Jeżdżąc tak prędzej czy później skrzynia odmówi ci posłuszeństwa. Ile jeszcze razy trzeba ci to napisać żebyś przestał drążyć a zaczął stosować?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za cenne uwagi. Naprawdę to doceniam.

Drążę dlatego, że chce sam zrozumieć - dlaczego!

Wszyscy, jako koronny argument podają słabsze smarowanie. Jedak w pozycji "N" większość skrzyni nie pracuje i może stąd mniejsze zapotrzebowanie na smarowanie i odprowadzenie ciepła? Czy to nie logiczny wniosek?

Co by nie powiedzieć o Niemcach, ich konstrukcje są przemyślane a oni mają smykałkę do techniki. Skoro pozycja "N" jest tak zabójcza dla DSG, to dlaczego zajmuje centralne miejsce? Logiczne było by jej usytuowanie gdzieś z boku i włączanie tak jak np. "R"- dopiero po zwolnieniu jakiejś blokady, aby nawet przez przypadek jej nie używać. Tymczasem przejście z "D" na "N" to jeden skok a z "D" na "P" to trzy przełączenia. To mnie nurtuje.

Dzięki za link do instrukcji, przeczytałem bardzo dokładnie, ale niestety odpowiedzi na swoje wątpliwości eksploatacyjne nie znalazłem.

Wierze tym, którzy tu piszą i się na tym znają, ale wątpliwości mam nadal.

Masz może podobną broszurkę eksploatacyjna?

To by rozwiało wszelkie wątpliwości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności