Skocz do zawartości
DarekTDI

[Instrukcja] Demontaż turbosprężarki 1.9TDI 105 KM BKC

Rekomendowane odpowiedzi

W związku z nieznośnie hałaśliwą turbosprężarką byłem zmuszony zdemontować swoją turbinę. N a forum jest jedynie instrukcja dotycząca silnika 2.0 TDI więc pozwolę sobie zaprezentować instrukcję demontażu turbosprężarki silnika 1.9 TDI BKC.

 

 

 

Odkręcamy śruby, odpinamu zaciski w zaznaczonych miejscach

 

20140102_180547.jpg

 

Odkręcamy śrubę torx pod wlotem do kolektora dolotowego, odsuwamy rurę tak żeby mieć jak najwięcej miejsca do odkręcenia nakrętek kolektora wydechowego

20140102_181748a.jpg

 

Dobieramy się do nakrętek kolektora wydechowego tzn do dostępnych i widocznych nakrętek

20140103_091740a.jpg

 

Teraz musimy wejść pod pojazd, ale zanim to zrobimy przygotujmy sobie wszystko pod demontaż półosi napędowej bez którego nie wyjmiemy turbosprężarki, więc:

 

Koła na wprost. Standardowo na przed podniesieniem pojazdu luzujemy śrubę piasty trzymającą przegub zewnętrzny

[ATTACH=CONFIG]112387[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112388[/ATTACH]

 

 

Luzujemy śruby kół i podnosimy tą stronę pojazdu z której będziemy demontowali półoś (jeśli mamy zamiar demontować obie półosie a na dodatek mamy pomocnika możemy podnieść obie strony pojazdu). Ja podniosłem jedną stronę pojazdu gdyż robiłem operację sam i nie miałby mi kto wcisnąć hamulca w momencie odkręcania śrub od przegubu wewnętrznego (dlatego też wrzuciłem pierwszy bieg).

 

 

Jak mamy już auto w górze odkręcamy koło, zdejmujemy osłonę dolną silnika i odpinamy wtyczkę od czujnika poziomu oleju (jeśli demontujemy prawą półoś)

[ATTACH=CONFIG]112389[/ATTACH]

 

Za pomocą klucza wewnętrznego SPLINE 8 odkręcamy śruby przegubu wewnętrznego

[ATTACH=CONFIG]112390[/ATTACH]

 

 

Odkręcamy sworzeń wahacz-piasta od wahacza (3 nakrętki)

[ATTACH=CONFIG]112391[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112392[/ATTACH]

i ciągniemy piastę w dół z wyczuciem oraz wykręcamy do połowy śrubę w piaście trzymającą przegub zewnętrzny i lekko pobijamy młoteczkiem lub kluczem w lep śruby celem zruszenia przegubu zewnętrznego w piaście. Jak zauważymy że przegub zewnętrzny się lekko cofnął w piaście, wykręcamy śrubę piasty trzymającą przegub zewnętrzny, skręcamy kierownicą w prawo (lub lewo przy demontażu półosi lewej) i półoś wypada od strony przegubu wewnętrznego i opiera się na zawieszeniu, niema obaw że spadnie na ziemię, jeszcze trochę się potrudzimy żeby go wyjąć. Leżąc pod samochodem odpychamy zwrotnicę na zewnątrz i wysuwamy przegub zewnętrzny z piasty.

 

 

Teraz musimy tylko go jeszcze wyjąć spomiędzy zawieszenia itd. Ja wyjąłem go szczeliną pomiędzy odchyloną na zewnątrz i w tył zwrotnicą a zderzakiem przednim.

 

Zyskaliśmy sporo miejsca, odpinamy zacisk i zsuwamy rurę z turbosprężarki

20140102_190223a.jpg

 

 

Musimy odłączyć w tym momencie układ wydechowy tzn katalizator

20140103_184611.jpg

 

 

Odkręcamy rurkę EGR od kolektora wydechowego i chłodniczki na kolektorze dolotowym, co odsłoni nam niedostępne szpilki kolektora wydechowego, które za pomocą przedłużonej nasadki 12 odkrecimy

20140103_184910b.jpg

 

 

Wychodzimy spod saochodu i od góry odkręcamy przewód olejowy

20140103_184910c.jpg

 

Po zastosowaniu przedłużki od góry odkręcimy jeszcze jedną górną nakrętkę szpilki kolektora wydechowego

 

Odkrecamy kluczem płaskim przewód powrotny oleju od bloku silnika

 

Odkręcamy poluzowane wcześniej śruby, obok wyżej wspomnianego przewodu śruby i zsuwamy turbinę ze szpilek (pod koniec zabrakło zdjęć ale niestety można dodać tylko 10 zdjęć na jeden post)

 

W moim przypadku okazało się że łopatka w części wydechowej była pęknięta i hałasowała jak karetka na sygnale

20130924_105711a.jpg

20140103_181030a.jpg

20140103_184602a.jpg

Edytowane przez DarekTDI

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie wyciagam polosi, ale wyciagam przednia szesc wydechu, ktory i tak juz jest odkrecony od turbiny. Auto obnizone nizej, tak aby glowa byla schowana w tunelu. Pieknie sie robi, duzo miejsca. Mysle ze z wyciaganiem polosi sporo wiecej roboty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ja tam nie wyciagam polosi, ale wyciagam przednia szesc wydechu, ktory i tak juz jest odkrecony od turbiny. Auto obnizone nizej, tak aby glowa byla schowana w tunelu. Pieknie sie robi, duzo miejsca. Mysle ze z wyciaganiem polosi sporo wiecej roboty.

 

ja wydech tylko odpiąłęm opaską od turbiny i i odchyliłem w tył, a po drugie mówisz o 1.9TDI, czy o 2.0TDI? kolektor dolotowy w 2.0TDI masz po drugiej stronie niż w 1.9TDI. Szpilek górnych kolektora wydechowego który niemalże styka się z kolektorem dolotowym nie odkręcisz bez wyjmowania półosi, chyba że masz ręce z gumy bo pomiędzy kolektorem dolotowym a wydechowym masz szczelinę jedynie na klucz i jakąś swobodę ruchu ręką musisz mieć. Drugą trudność sprawi Ci odkręcenie rurki EGR od chłodniczki i kolektora wydechowego, tam jest minimum miejsca na ruch klucza. Tę swobodę zapewnia wyjęcie półosi. Wg mnie nie wyjdzie inaczej nam cała operacja.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Caly czas pisalem o 1.9 i robie to srednio raz w miesiacu a czasem i czesciej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Caly czas pisalem o 1.9 i robie to srednio raz w miesiacu a czasem i czesciej

 

Raz na miesiąc to już wprawę masz, ja robiłem pierwszy raz. Jak możesz to zrób parę zdjęć jak Ty to robisz, bo może masz lepszy sposób to nam się przyda

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przeniesione do działu warsztat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawo, tuturial pierwsza klasa i przyda się też do 2.0TDI BKP, prawie identyczna robota.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Popieram wyciąganie katalizatora z kawałkiem rury raptem 3 śrubki plus obejma łącząca,ale jak na pierwszy raz to git.Też miałem uszczerbioną łopatkę na wydechu tyle że łopatkę uszkodził odłamek z jeszcze wcześniej uszkodzonej turbiny.Tak dokładnie wymyłem i wydmuchałem rury i cooler a i tak coś przeleciało przez zawory i ustrzeliło śmigiełko...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności