eldo Zgłoś #1 Napisano 18 Grudnia 2013 (edytowane) Witam… Po umieszczeniu na forum instrukcji wymiany świec żarowych przyszedł czas na kolejny manual. Tym razem opiszę jak szybko i sprawnie samodzielnie wymienić rozrusznik bez użycia kanału (tylko i wyłącznie operujemy pod maską). Z racji że wymiana świec nie rozwiązała do końca problemu rozruchu w moim przypadku postanowiłem przyjrzeć się bliżej rozrusznikowi. Może opisze (odświeżę) w skrócie problem. Pro kilku dniach postoju w chłodnym klimacie jaki panuje obecnie rozruch wyglądał następująco: Po 2,3 sek od chwili rozruchu pojawiała się migajaca kontrolka świec żarowych co później było przyczyną błędu czujnika położenia wału G28 (zwarcie do +). Podczas następnej próby silnik odpalał ale dało się odczuć nierówną prace przez 1-2sek oraz dosyć spory pobór prądu (przygasały kontrolki). Kolejny rozruch przebiegał bez większych problemów (poza nierówną pracą silnika przez 1-2sek). Podejrzenie padło na czujnik ale coś mnie olśniło i postanowiłem zainwestować w rozrusznik z tąd ten post. Pacjent: VW Passat B6 Variant Silnik: 2,0TDI / 170ps BMR Rocznik: 2008 Skrzynia: DSG Napęd: FWD Części: Rozrusznik BOSCH (w moim przypadku praktycznie nówka, przebieg 1100km) Oznaczenie: VW AG 02E 911 023H Parametry: 12V (10 zębów) mocowanie 2 śruby Wymiana: - Otwieramy maskę i skupiamy się od tej pory na prawym dolnym rogu - Odkręcamy pokrywę filtra powietrza, odchylamy ją do tyłu w stronę szyby i przywiązujemy kawałkiem sznurka, druta itp. Do czegokolwiek tak żeby nam nie przeszkadzała w dalszej pracy - Odkręcamy obudowę filtra w miejscach oznaczonych strzałkami - Odchylamy wąż od chłodnicy i po tej czynności ukazuje się nam rozrusznik i reszta bebechów - Odkręcamy przewód rozruchowy ( + ) od klemy akumulatora i zabezpieczamy jego końcówkę tak żeby przypadkowo nie otarła się o PLUS akumulatora oraz MASĘ (karoseria). - Następnie odkręcamy końcówkę przewodu zasilającego skrzynkę bezpieczników kluczem nasadowym 10 (przewód czerwony) - Pozostała nam ostatnia końcówka przewodu rozruchowego przy rozruszniku. Ściągamy gumową osłonę oraz odpinamy wtyczkę. Ostatnią czynnością na tym etapie jest odkręcenie nakrędki kluczem nasadowym 13 śruby mocującej przewód rozruchowy. - Wyciągamy wiązkę na zewnątrz - Jak już jesteśmy przy wiązce rozruchowej warto przyjrzeć się dokładniej końcówce przewodu montowaną do rozrusznika i przeczyścić cienkim papierem ściernym. To samo możemy zrobić od strony mocowania do klemy akumulatora. - W taki oto sposób dobrnęliśmy do punktu kulminacyjnego, demontażu rozrusznika. Tak więc na tym etapie interesują nas 2 śruby mocujące rozrusznik do bloku silnika. Górna : Dolna: - Nie wiem jak w innych przypadkach u mnie górna to torx a dolna to śruba zespolona z nakrędką którą bardzo łatwo odkręcić kluczem nasadowym z przystawką łamaną. Po uporaniu się z nimi bez większych problemów wyciągamy rozrusznik. - Montaż wykonujemy dokładnie w odwrotnej kolejności oczywiście ze sprawnym rozrusznikiem w roli głównej Oczywiście w/w operacja zakończona pełnym sukcesem. Silnik odpala jak NOWY ! osobiście jestem w szoku że rozrusznik był powodem takich motywów podczas rozruchu. Pozostało życzyć powodzenia przy wymianie i mam nadzieje że komuś ułatwiłem życie tym manualem Edytowane 18 Grudnia 2013 przez eldo 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jaro30 Zgłoś #2 Napisano 19 Grudnia 2013 Witam. Fajny manual, ja też ostatnio wymieniałem rozrusznik z tego powodu ale kupiłem Bosch VW AG 02E 911 023L z 2010 roku jest to model rozrusznika który zastąpił według Etki w październiku 2008 roku ten z literom H i ma już 11 zębów. Po wymianie kręci jak szalony. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
eldo Zgłoś #3 Napisano 19 Grudnia 2013 Tak, podobno te z 11 zebami pasuja. Jednak ten co mialem wytrzymal 240tys i mysle ze nie ma co uleprzac :-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
AndrzejZ Zgłoś #4 Napisano 19 Grudnia 2013 Szacunek za instrukcję wymiany, ale powiem szczerze nie podjąłbym się tego. Chociażby dlatego, że wymiana rozrusznika kosztowała mnie dokładnie 123zł brutto. Gorzej z nowym rozrusznikiem, bo ten kosztował mnie 1250zł. Można z ciekawości spytać ile kosztował taki używany rozrusznik ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jaro30 Zgłoś #5 Napisano 19 Grudnia 2013 Ja zapłaciłem za swój 200 zł rozrusznik tak jak mówiłem z 2010 roku, wyglądowo jak nówka. Przed założeniem rozebrałem go, troszkę poczyściłem w środku, ale naprawdę nawet w środku wyglądał jak nowy. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
eldo Zgłoś #6 Napisano 19 Grudnia 2013 Moj kosztowal 270pln przebieg samochodu 1100km, tak dokladnie tyle :-) Stan techniczny i wizualny jak nowy (co widac na foto). Wymiana to ok 30min roboty Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jaro30 Zgłoś #7 Napisano 4 Lutego 2014 Ja ze swojej strony chciałbym dodać aby zwrócić uwagę na kabel masowy łączący nadwozie z silnikiem widoczny na ostatnim zdjęciu kolegi eldo, ja niestety nie zwróciłem na to uwagi przy wymianie rozrusznika ( był on cały skorodowany. pokryty patyną ) i przez to w dalszym ciągu miałem kłopoty z rozrusznikiem. Po odkręceniu, oczyszczeniu i posmarowaniu wszystkiego wazeliną techniczną problemy już nie powróciły, przynajmniej narazie Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
SHARK Zgłoś #8 Napisano 19 Listopada 2014 Ja też właśnie wymieniłem rozrusznik w swoim 2.0 TDI 170KM BMR na 02E 911 023 LX i w szoku jestem jak teraz ten samochód odpala. Też nie sądziłem, że może być aż taka różnica. Koszt niewielki bo kupiłem rozrusznik używany za 140 zł z przesyłką, godzinka przyjemnej roboty i dzisiaj przy 2 stopniach nie trzeba już było kręcić przez kilka sekund tylko odpalił od strzału. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kristofero1 Zgłoś #9 Napisano 29 Stycznia 2015 Dzięki za fajny manual , ja też miałem kłopoty z odpalaniem .Wymieniłem rozrusznik na regenerowany z gwarancją i jak ręką odjął . Normalnie nówka sztuka :-) Tylko że ja zdjąłem dolną osłonę , jest tam cała szpilka na zewnątrz i prosty dostęp. Dzięki i pozdro Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
miron Zgłoś #10 Napisano 9 Lutego 2017 witam nie znalazłem nic konkretnego więc podepnę się po temat ,passat 1.9 tdi chcę wyciągnąć rozrusznik pomoże ktoś jak do tego się zabrać , czy lepiej z dołu czy może z góry ile śrób i takie tam szczegóły by wiedzieć co może mnie spotkać , pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mgboczna Zgłoś #11 Napisano 9 Lutego 2017 (edytowane) Zerknij tutaj (mój post #46 dotyczy Passata 2.0 B6 BMR): http://forum.vw-passat.pl/threads/71180-Przej%C5%9Bciowe-problemy-z-odpalaniem-cofanie-paliwa/page21?highlight=cofanie+paliwa Edytowane 9 Lutego 2017 przez mgboczna Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Daku Zgłoś #12 Napisano 10 Lutego 2017 Co do samego rozrusznika, miałem problem ze startem w BKP ( filmik poniżej ), w porównaniu do BMP jakby nie miał mocy startowej, szukałem 11 zębów ale najpierw postanowiłem sprawdzić stan szczotek w rozruszniku co okazało się strzałem w 10 ponieważ jechałem prawie na samych okładzinach po wymianie BKP startuje tak samo jak BMP BKP BMP Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
rideman Zgłoś #13 Napisano 15 Lutego 2017 Hej Dopiero teraz zauważyłem temat a dopiero co wróciłem z garażu z rozrusznikiem w ręce Mój pacjent to BKP. Niestety nie miałem łamanego klucza i dolną śrubę odkręciłem od dołu. Musiałem pomóc sobie wyciągnięciem rury od IC i w środku dosyć dużo oleju Także kolejny temat do walki Fajny manual! Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
maniak321 Zgłoś #14 Napisano 24 Lipca 2018 A ja mam pytanie Wg. etki 02M911023PX ten jest chyba ostatnią wersją tylko tak patrze jest napisane 10,11,12 zębów o co z tym chodzi pokazuje, że jest on pasujący do Passata b6 BMR może ktoś dać mi jakąś sensowną odp. na te zęby. Chcę wymienić bo też mam dziwne objawy z tym paleniem. Pozdrawiam, btw. duże piwko za tutek Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mariuszz Zgłoś #15 Napisano 24 Września 2018 Wskazany rozrusznik powinien pasować do Twojego silnika. Ja w ten weekend zamontowałem 12 zębny 02Z911023P w zamian za 10 zębnego BOSCH'a do silnika 1.9TDI. Jak rozrusznik ma więcej zębów, to szybciej kręci kołem zamachowym. Uważaj tylko na rozruszniki z 13 zębami, bo są do aut ze start -stop i rozmiar "dzwona" jest inny. Nie wiem jak do skrzyń automatycznych, ale przy 5-cio biegowym manualu średnica to 76mm. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
comingsoon Zgłoś #16 Napisano 23 Listopada 2020 (edytowane) Panowie pacjent passat b6 1.9 bxe skrzynia 5 bieg. Powoli musze rozejrzec sie za rozrusznikiem czy taki 12 zab podejdzie do tego modelu: 02Z911024 K, D ? Edytowane 23 Listopada 2020 przez comingsoon Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
galuss Zgłoś #17 Napisano 17 Stycznia 2021 Panowie, problemy z błędami , 2.0 TDI CR 110KM , cały czas wyskakuje błąd P3052 obwód sterowania rozrusznika zacisk potwierdzenia 50 zwarcie do B + , co jest nie tak ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
nTomek Zgłoś #18 Napisano 18 Stycznia 2021 12 godzin temu, galuss napisał: błąd P3052 obwód sterowania rozrusznika Kręci czy nie kręci? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
galuss Zgłoś #19 Napisano 18 Stycznia 2021 kręci bez problemu, nie działa start/stop i ciągle miga ,,sprężynka" na desce, brak innych błędów, kabel zasilający i masowy od rozrusznika - styki wyczyszczone. Nie wiem gdzie przyczyny szukać, czy pada elektromagnes od rozrusznika i tam jest jakaś zwora ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
galuss Zgłoś #20 Napisano 18 Stycznia 2021 2 godziny temu, nTomek napisał: Kręci czy nie kręci? tak, kręci bez problemu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach