Bart-S Zgłoś #1 Napisano 17 Sierpnia 2013 (edytowane) Witajcie! Chciałbym podzielić się (i zarazem poradzić) problemem, który nęka moją jednostkę a mianowicie... Od zakupu auta nie podoba mi się praca na biegu jałowym po rozruchu "zimnego" silnika. Mimo prawidłowo ustawionego kąta wyprzedzenia zapłonu odpalanie jest twarde po czym wyraźnie słychać, że motorownia pracuje nierówno (widać to także na obrotomierzu - obroty falują jeśli dobrze pamiętam o 50-100rpm). Po rozgrzaniu silnika - jeszcze zanim dojedzie do 90 stopni - efekt stabilizuje się (silnik zaczyna pracować równo, pływanie rpm znika). Ale jak dla mnie motor i tak pracuje za głośno - sam nie wiem, może BKP tak ma. Przysłuchiwałem się ostatnio BMP i BLS i te pracują zdecydowanie... "deliktaniej" (choć nie wiem czy fakt posiadania tylko 8 zaworów nie ma z tym czegoś wspólnego). Korekcje wtryskiwaczy i BIPy w normie - zresztą, załapałem się na akcję serwisową a zatem mam komplet nowych PD (autoryzowany serwis przy ich wymianie zapomniał podłączyć jedną ze świec ale co tam ). Koło dwumasowe jako czynnik dodatkowych wibracji, odpada - niedawno wymienione na nowe w komplecie ze sprzęgłem (kompletny zestaw LuK-a). Świece też są nowe. Poza tym, ZERO błędów w EDC. W zasadzie zostaje mi albo kompresja albo wałek rozrządu... Dziś postaram się zrobić logi - będziemy mieć więcej materiału do analizy. Do objawów mogę dodać kopcenie zaraz po porannym rozruchu - nie sprawdziłem koloru (ciężko to ustalić siedząc w aucie ale na pewno nie jest to biały). Ostatnio pojawił się jeszcze jeden symptom - przestaje palić na dotyk, trzeba go trochę przeciągnąć na zapłonie aby zatrybił (nie chodzi o stałe kręcenie - przytrzymuję kluczyk może 1-2sek dłużej). W/w efekt nie jest stały - trafia się losowo (raczej rozgrzany silnik). Odpalanie jest kiepskie niezależnie od tego czy motor jest ciepły czy zimny (tyle że na zimnym mamy jeszcze to cholerne falowanie). Kilka miesięcy temu DIS zawołał więcej oleju - dolałem raz, za jakiś czas znów zawołał. Dolałem jeszcze raz - od tej pory cisza. ...zastanawia mnie jeszcze fakt czy posiadanie starej wersji napędu pompy oleju oraz ewentualnie zużycie wybieraka (imbusika) może mieć z tym coś wspólnego. Cóż, silniki to nie mój rewir działań ale widzę, że trzeba będzie i tym się zająć Liczę na Waszą pomoc (szczególnie codziennych userów BKP ). Albo wyremontuję to cholerstwo albo poszukam BKP '09 i będzie swap - w każdym bądź razie na pewno mu nie odpuszczę Edytowane 17 Sierpnia 2013 przez Bart-S Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #2 Napisano 17 Sierpnia 2013 A jednak coś mi się pomyliło. Kąt wyprzedzenia zapłonu jest przewalony o prawie 3 stopnie (postaram się to szybko wyprostować i zobaczymy jaki będzie efekt). BIPy bardzo ładne, korekcje też niezłe (przynajmniej na zimnym -- temperatura płynu chłodniczego 42 stopnie, rpm już nie falują a przynajmniej nie widać tego na obrotomierzu // w blokach nadal skoki o 10/20rpm). Po rozgrzaniu kąt wyprzedzenia zapłonu troszkę spadł, za to korekcje na 1 i 4 cylindrze skoczyły do góry. Póki nie przekracza zbyt mocno 1 = jest OK. BIPy bez zmian... Obroty nareszcie w swoim zakresie (800rpm) - temperatura płynu chłodniczego 82 stopnie (MVB, czyli na blacie jest 90). Tak sobie myślę, że oprócz regulacja kąta spróbuję chyba zalać STP i zobaczę czy czegoś nie wyczyści. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bastii Zgłoś #3 Napisano 17 Sierpnia 2013 Troszkę go podlewa na 4 cylindrze 3 też . Ja bym szedł w kierunku pompek i spróbował wlać jakiś specyfik do czyszczenia i troszkę pojeździł, wtedy zobaczysz czy coś się zmieniło. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #4 Napisano 17 Sierpnia 2013 Troszkę go podlewa na 4 cylindrze 3 też . Ja bym szedł w kierunku pompek i spróbował wlać jakiś specyfik do czyszczenia i troszkę pojeździł, wtedy zobaczysz czy coś się zmieniło. Tak jak napisałem - będzie próba na sprawdzonym STP. Wyjeżdżę bak i zobaczymy ale w pierwszej kolejności korekta wyprzedzenia zapłonu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #5 Napisano 17 Sierpnia 2013 Jeszcze prośba o podpowiedź... Do tej pory korygowałem zapłon na jednym wałku (silniki 8V), muszę na coś uważać przy 16V - po prostu luzuję po 3 śruby na obu kołach i kręcę jednym z kół w odpowiednią stronę czy jest jakiś dodatkowy myk? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TheStig Zgłoś #6 Napisano 17 Sierpnia 2013 A jaki masz przebieg u siebie? U mnie jest 150 kkm i na razie nic takiego się nie dzieje. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #7 Napisano 17 Sierpnia 2013 A jaki masz przebieg u siebie? U mnie jest 150 kkm i na razie nic takiego się nie dzieje. 201 000km - kupiłem go przy 180 000km i od początku tak mam. Dobra - otwieram maskę i zobaczymy co tam znajdę Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #8 Napisano 17 Sierpnia 2013 (edytowane) Chwilę to trwało ale efekt... [0.0] Poniższe parametry odczytane przy temperaturze płynu chłodniczego 42 stopnie... Potwierdzeniem wykonania korekty w dobrą stronę jest też spadek konsumpcji paliwa na biegu jałowym (było 0.68, jest 0.38-0.48) - pomiar wykonany przy temperaturze płynu chłodniczego 80 stopni: Po rozgrzaniu do 80 stopni korekcje wyglądają podobnie jak przy poprzednim pomiarze - delikatna poprawa na 1 i 3 cylindrze. Podobnie jak wyżej, kąt wyprzedzenia zapłonu także uległ minimalnej zmianie (identyczny stosunek - tak zostawiam i będę testował): ---------- Dodano o 17:41 ---------- Poprzednia wiadomość o 17:18 ---------- Gdyby ktoś chciał się sam pobawić - zostawiam mini manual (oczywiście korekty dokonujecie na własną odpowiedzialność - nie odpowiadam za ewentualne szkody, które teoretycznie możecie wyrządzić swojemu silnikowi). Co potrzebne: - VAG/VCDS (potrzebne bloki pomiarowe widzicie powyżej - generalnie interesuje nas grupa 004 i jej ostatnia kolumna) - płaski klucz 13 - płaski klucz 18 Po ściągnięciu pokrywy rozrządu (1 spinka) luzujemy po 3 śruby mocujące na obu kołach pasowych wałków rozrządu - czerwony kolor (UWAGA!!! Nie wykręcamy śrub a jedynie je luzujemy!!!!) przy pomocy klucza 13. Następnie na kole pasowym bliższemu przedniemy zderzakowi (czyli prawe) zakładamy klucz 18 na główną śrubę koła pasowego (niebieski kolor) - korekty dokonujemy TYLKO na tym kole!. Ruszając kluczem przestawimy element który zaznaczyłem na pomarańczowo - i tutaj OSTROŻNIE!!!. Aby skorygować kąt rzędu 3 stopnie wystarczy przestawić klucz o około 1,5mm dlatego należy robić to spokojnie i z wyczuciem (jeśli nie czujecie się na siłach to lepiej zostawić to mechanikowi). Przy próbie ruszenia kluczem koło będzie sprawiało wrażenie zblokowanego ale jeśli użyjecie za dużo siły to jednym małym ruchem przestawicie kąt nie o jeden a o kilkanaście stopni!!! W takim przypadku jeśli nie będziecie w stanie wrócić do pozycji początkowej - nie uruchomicie silnika! Dlatego proponuję aby przed rozpoczęciem pracy zaznaczyć sobie markerem wzajemne położenie elementu zaznaczonego na pomarańczowo oraz np. paska zębatego (z pewnością pomoże to jeśli sknocicie sprawę). Jeśli Wasze korekcje są na + (tak jak wcześniej u mnie) to przestawiamy koło kręcąc kluczem zgodnie z obrotem wskazówek zegara (analogicznie jeśli w MVB4/4 wartości są ujemne - kręcimy odwrotnie do wskazówek zegara). Po wykonaniu korekty - dokręcamy ponownie śruby 13 na obu kołach pasowych po czym odpalamy auto i sprawdzamy wartości w bloku pomiarowym 4. Jeśli nadal nie jest OK - lub przewaliliście kąt za mocno, gasimy motor i znów dokonujemy korekty (aż do uzyskania zadowalających parametrów - mnie udało się za 3-cim podejściem ). Procedura korekty kąta wyprzedzenia zapłonu dla silników takich jak BMP (8 zaworowe) jest identyczna - jest o tyle prościej, że macie tam tylko jeden wałek więc nie ma mowy o jakiejkolwiek pomyłce Jeszcze raz przestrzegam - nie blokujemy kół pasowych dlatego proszę o rozwagę (odpowiedzialności za wszelkie szkody które sobie wyrządzicie - nie odpowiadam ). Edytowane 17 Sierpnia 2013 przez Bart-S Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
unseen Zgłoś #9 Napisano 17 Sierpnia 2013 Witam , tymi wskazaniami spalania chwilowego z kanału 015 się nie sugeruj bo to nie jest tak jak przy pompkach BOSCHa , i spalanie zależy od czasu w jakim silnik pracuje . Jeśli robisz synchronizację to na obu wałkach nie tylko na jednym wałku ,a najlepiej byłoby ustawić na blokadach. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #10 Napisano 17 Sierpnia 2013 Witam , tymi wskazaniami spalania chwilowego z kanału 015 się nie sugeruj bo to nie jest tak jak przy pompkach BOSCHa , i spalanie zależy od czasu w jakim silnik pracuje . Jeśli robisz synchronizację to na obu wałkach nie tylko na jednym wałku ,a najlepiej byłoby ustawić na blokadach. Co do MVB 15 - tyle, że zawsze po korekcie kąta widzę różnicę w spalaniu i nie jest to chwilowe tylko różnice są stałe. Tak jak napisałem wcześniej - nie robiłem jeszcze sync w 16V więc nie wiem czy w/w metoda jest OK (wspominasz o regulacji obu wałków) ale u mnie zadziałało. Testowałem odpalanie na ciepłym - jest zdecydowanie lepiej, nie telepie już tak budą. Zobaczymy co będzie dziś przy porannym rozruchu gdy skończę nocną zmianę. Jedyne co mi się wydaje, to fakt - że korekta nie ma wpływu na falowanie rpm po rozruchu zimnej jednostki... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
unseen Zgłoś #11 Napisano 17 Sierpnia 2013 To przyjrzyj sie chwile temu kanalowi tak wskazanie caly czas rośnie czyli liczone jest spalone paliwo nie średnia. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #12 Napisano 17 Sierpnia 2013 To przyjrzyj sie chwile temu kanalowi tak wskazanie caly czas rośnie czyli liczone jest spalone paliwo nie średnia. OK - w wolnej chwili potestuję Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #13 Napisano 18 Sierpnia 2013 Poranny rozruch dziś o wiele milej niż dotychczas - silnik płynniej odpala i łagodniej gaśnie. Dymka jakiegoś specjalnego też dziś nie zauważyłem. Wszystko wskazuje na to, że głośniejsza praca która mnie wkurza to po prostu 8V vs. 16V (do tej pory na codzień poruszałem się AVF-em). Co do falowania obrotów - dziś efekt ten miał miejsce po odpaleniu przez jakieś 30 sekund (później się uspokoiło i było ledwie wyczuwalne). Za to czuję, że delikatnie telepie budą więc coś jest na rzeczy... Kompresji z uwagi na umiejscowienie gniazd świec i PD nie sprawdzę więc zostaje grzebanie przy pompkach i wałkach. Walczę dalej Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
armitage Zgłoś #14 Napisano 4 Sierpnia 2014 Bart-S Czy udało Ci się rozwiązać problem z nierówną pracą po rozruchu? Ja mam to samo i zastanawiam się co jest tego powodem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
TheStig Zgłoś #15 Napisano 4 Sierpnia 2014 Z tego co pamiętam to silnik padł i był swap, teraz nie ma tego problemu Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Bart-S Zgłoś #16 Napisano 4 Sierpnia 2014 Yep - wykręcona śruba napinacza paska rozrządu... Wymieniłem silnik - od tego czasu brak problemu z nierównymi obrotami. Niestety jak widać całość bez ustalenia przyczyny Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
qbis0 Zgłoś #17 Napisano 21 Kwietnia 2017 Yep - wykręcona śruba napinacza paska rozrządu... Wymieniłem silnik - od tego czasu brak problemu z nierównymi obrotami. Niestety jak widać całość bez ustalenia przyczyny Ktorym wałkiem krecic w silniku BMR? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach