Skocz do zawartości
GRZECHHH

Darmowy, przyjazny program do edycji wsadów EDC15P

    Rekomendowane odpowiedzi

    Tytuł tego wątku brzmi trochę jak pobożne życzenie ale…

     

    Od jakiegoś czasu po części z ciekawości oraz bardziej z chęci poznania zagadnień związanych z możliwościami jakie niesie modyfikacja map sterowników EDC15P zacząłem szukać na ten temat informacji.

    Niestety jak zapewne wiecie informacji jest dosyć mało często nawet skrupulatnie „strzeżona” chodź z czasem z racji że jest to już dosyć stary sterownik pojawia się więcej.

    Dodatkowym utrudnieniem jest to że na początku samemu jest bardzo ciężko coś z takiego binarnego wsadu odczytać i przydał by się przyjazny program z odpowiednimi nakładkami opisującymi poszczególne sektory/mapy oraz liczącymi sumy kontrolne. Programy takie są ale płatne, wersje dostępne w necie najczęściej okrojone i pozbawione tych przydatnych dodatków.

    Zacząłem zgłębiać WinOLS, jednak na początek wersja bez odpowiednich DAMOS’ów nie jest łatwa i przyjazna. Z tego też powodu temat trochę odpuściłem.

     

    Ostatnio przypadkiem natrafiłem na dosyć ciekawy darmowy projekt o nazwie VAGEDCSuite.

     

    Strona domowa jest pod adresem: http://trionic.mobixs.eu/

    Przydatne materiały do poczytania:

    http://trionic.mobixs.eu/EDC15P/VAG EDC15P.pdf

    http://trionic.mobixs.eu/EDC15P/EDC15PSuite manual.pdf

    Aktualna wersja:

    http://trionic.mobixs.eu/vagedcsuite/1.3.8/VAGEDCSuite.msi

     

    VAGEDCPreview.jpg

     

    Co ten program potrafi? Wygląda ze dosyć sporo:

    - wspiera sterownik EDC15P – czyli pokrywa całą linię VAG 1.9 PD - w B5 AJM/ATJ/AVB/AWX/AVF,

    - wspiera również sterowniki EDC15V/EDC15VM - czyli nowsze 1.9 VP - ALH.....

    - pozwala na edycje map – testowałem i prawidłowo rozpoznaje i nazywa poszczególne mapy z wyżej wymienionych sterowników, w tym rozgranicza zestawy map zależnie od kodowania(np. manual, automat, 4motion)

    - pozwala na edycje zawartości pamięci eeprom – przydatne przy zmianie sterownika Immo, VIN, PIN

    - pozwala na porównanie dwóch plików map i szczegółowo pokazuje różnice,

    - wizualizacja przybliżonych osiągów KM i NM – nawet dosyć realnie,

    - wizualizacja poszczególnych map w 2D i 3D

    - liczy i sprawdza na bieżąco sumy kontrolne – wynikowy plik można już wgrać do sterownika bez dodatkowych kombinacji,

    - przyjazny interfejs użytkownika,

    - jeszcze coś się znajdzie…

     

    Mile widziane opinie osób które zawodowo siedzą w temacie i są w stanie ocenić przydatność tego programu.

     

    Po zgrubnej analizie mojego wsadu do ATJ już wiem ze mam 3 zestawy map, dla automatu różnią się trochę (obciety moment od dołu) od manuala i 4motion. Dodatkowo wiem już że wystarczy zmodyfikować zestaw dla 4motion (kodowanie 00003) i będę mógł się przełączać pomiędzy zestawami tylko zmieniając vagiem.

     

    ps.

    Szukałem ale praktycznie mało kto pisze na temat tego programu, projekt rozwija się od 2012r. i możliwe że jeszcze nie stał się popularny.

     

     

    UWAGA:

    Wykorzystując ten program bez odpowiedniej wiedzy można w łatwy sposób "przekręcić' silnik więc zalecam rozwagę i nie namawiam do eksperymentów.

    Edytowane przez GRZECHHH

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Czemu to jeszcze nie jest "podwieszone" ??

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Czemu to jeszcze nie jest "podwieszone" ??

     

    Jak nie,jak tak :hmm :D

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    czy przy pomocy tego programu da się sczytać mapy silnika vp i modyfikować je w winols'ie

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    raczej nie, przy naszych passatach na VP zczytać/wgrać mapy kablem się nie da

    trzeba lutować :(

     

    ---------- Dodano o 11:35 ---------- Poprzednia wiadomość o 11:34 ----------

     

    jest grono ludzi nawet i na forum którzy wiedzą dokładnie co tym można a czego nie ale w tej materii ciężko uzyskać pomoc :)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    A'propos wizualizacji osiągów KM i Nm - mam takiego moda dla mojego AVF - jak myślicie, na ile jest to realne (do potwierdzenia na hamowni)? A może ktoś dla porównania zamieściłby tutaj wykresy z hamowni i z VAGEDCSuite - zobaczylibyśmy na ile realne są te wyliczenia :)

     

    avf-mod.jpg

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    mpm myślę, że w ograniczniku momentu jak i dymu masz 70mg od 2 do 4tyś obr. Tylko co z tego gdy pompki są skalibrowane do 60mg (w niektórych PD np. ATJ/AJM do 65mg, a np. Siemens w 2.0TDI kalibruje do 70mg) a żeby mieć odpowiednie czasy dla 70mg trzeba wykonać ekstrapolację, czego na 99.99999% nie masz zrobionego, więc realnie nie wiadomo jaka ilość paliwa jest u Ciebie wtryskiwana.

     

    Do takiej mocy powinieneś mieć około 34stopni z BA jeżeli są zdrowe i dmuchać 1.6-1.65b przy 4tyś przynajmniej z BRD, zobacz w Injector duration 01 (bo ta powinna wtedy działać (nie mam pliku, nie wiem jaki jest selektor która mapa będzie aktywna na 100% w tym przedziale obrotów i przy tej dawce) , zakładam że wyprzedzenie kąta masz seryjne bo większość w to się nie bawi) jaką długość wtrysku masz zadaną przy 4tyś obr przy 60mg to powiem Ci +- jaką masz realną moc.

     

    Co do programu VAGEDCSuite to jest to dosyć fajny projekt, jest dosyć rozbudowany i przede wszystkim darmowy !

    Dla ludzi zaczynających przygodę ze wzmacnianiem swoich TDI jest strzałem w dziesiątkę, wszystko do robienia programów pod seryjne auto podane jak na tacy :) Najlepsze jest to, ze takie smaczki jak Launch Control czy aktywacja ogranicznika dymu po MAP jest robiona za pomocą jednego kliknięcia ! Oczywiście trzeba wiedzieć jak napisać Launcha by działał jak należy i np. dodać ograniczniki momentu na 1 i 2ce, to samo tyczy się ogranicznika dymu po booście ale nie musimy już mieć konkretnej wiedzy gdzie szukać określonych sekwencji w trybie tekstowym by aktywować wyżej wymienione rzeczy;)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    ...zobacz w Injector duration 01 [...] jaką długość wtrysku masz zadaną przy 4tyś obr przy 60mg to powiem Ci +- jaką masz realną moc.

     

    Daron Odpowiadając na pytanie - 29,2 st., a wszystkie zmiany w porównaniu do fabrycznego wsadu zamieszczam poniżej. Na ile zatem szacujesz realną moc?

     

    avf-mod-diff.jpg

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    mpm podałeś myślnik czy minus ?? bo Daron pytał o czas wtrysku który nie może być minusowy !

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Odpowiadając na pytanie - 29,2 st.

     

    Przy tym czasie na BA powinieneś mieć ~165hp.

     

    Jeżeli chodzi o minus czy plus to jest to plus. Czas jest to długość wtrysku czyli przez ile stopni obrotu wału korbowego jest otwarty wtryskiwacz.

     

    Natomiast SOI (Start of Injection) lub jak kto woli BOI (Begin of Injection) czyli początek wtrysku jest na minus, bo zaczyna się gdy tłok jest przed GMP (Górny martwy punkt).

    Wyróżniamy także EOI (End of Injection) które jest na plusie gdyż jest on po GMP.

     

    Przy robieniu większych mocy w 1.9TDI trzeba dobrze dobrać SOI i EOI, a dlaczego ? Dlatego, że gdy mamy za wczesny wtrysk (SOI) możemy zbyt szybko wytrzeć panewki lub w gorszym wypadku wygiąć korbę lub może pęknąć podpora wału bądź sam wał, gdyż na te elementy działa ogromna siła wsteczna (wał chce się obrócić w przeciwnym kierunku) a w cylindrze panuje ogromne ciśnienie.

    Natomiast jeżeli źle dobierzemy EOI to EGT rośnie w oczach i mamy wydmuchaną uszczelkę, bądź pogięte VNT i inne zjawiska typu "bananowa" lub nawet pęknięta głowica.

     

    Dzięki odpowiednim wartościom SOI i EOI możemy uzyskiwać konkretne efekty przy tych samych dawkach tzn. większa moc, więcej momentu, mniejsze lub większe EGT oraz mniejsze bądź większe dymienie.

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Gdzieś czytałem książkę w której prowadzili badania i pisali że SOI do -30 jest to punkt graniczny gdyż powiedzmy przy -32 działa za dużo siły która chce jednak cofnąć korbę co może się skończyć tym co piszę Daron. Jeśli chodzi o duże moce a małe pompki to są 2 argumenty żeby dać większe mała pompka musi być długo otwarta co za tym idzie ciśnienie spada podczas końca wtrysku pompka leje,2 argument to

    EOI też nie może być za długo bo rośnie EGT i turbo ciężej opanować gdyż zbliżamy się powoli do otwarcia zaworów wydechowych i mieszanka jest dopalana w wydechu. Mam nadzieje że pomogłem jeśli się mylę proszę o wyprostowanie ;)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Z przyjnoscia sie to czyta, poprosze owiecej ... ;)

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    A czy ktoś z zainteresowanych wiedzą wie jaki AFR posiada dieselek ? bo na tej podstawię wylicza się smoke limiter czy ma lekko chmurzyc,batory, czy dpf :D?

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    @turekdzik - to był myślnik - ujemne wartości są przy niższym mg/st (patrz tabela poniżej)

     

    Przy tym czasie na BA powinieneś mieć ~165hp.

     

    No to mnie uspokoiłeś :) Rozumiem, że ten mod nie rozerwie mi silnika gdy go wgram ;)

     

    avf-mod-id01.JPG

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    Rozumiem, że ten mod nie rozerwie mi silnika gdy go wgram

     

    Mod z fotki ? Widzę, że jest ekstrapolacja na 70mg :) Przy 32stopniach z BA powinno być już ponad 180hp, ale na seryjnej dmuchawie może już dymić. Uważaj też na overboosty bo przy tej ilości paliwa VA będzie już trzeba z góry kontrolować.

     

    Natomiast 165hp to baaardzo bezpieczny i bezdymny soft, nie ma się kompletnie czego obawiać. Natomiast jeżeli chce się więcej to tak jak wyżej pisałem trzeba kontrolować dymienie i turbo.

     

    bo na tej podstawię wylicza się smoke limiter czy ma lekko chmurzyc,batory, czy dpf ?

     

    Żeby tylko przepływomierze pokazywały w miarę realne wartości ...

     

    SOI do -30 jest to punkt graniczny

     

    Prawda. W miarę bezpieczny max to 30stopni, lecz ja nie radzę przekraczać 28 :)

     

    Jeśli chodzi o duże moce a małe pompki to są 2 argumenty żeby dać większe mała pompka musi być długo otwarta co za tym idzie ciśnienie spada podczas końca wtrysku pompka leje,2 argument to

    EOI też nie może być za długo bo rośnie EGT i turbo ciężej opanować gdyż zbliżamy się powoli do otwarcia zaworów wydechowych i mieszanka jest dopalana w wydechu.

     

    Potwierdzam.

     

    Jeszcze ode mnie dodam, że nie da się określić idealnego SOI dla diesla, a dlaczego ? Dlatego, że mamy niekontrolowany zapłon i realny zapłon mieszanki jest późniejszy o około 5stopni w porównaniu do SOI. Dodatkowo takie czynniki jak temperatura powietrza w dolocie, ciśnienie doładowania, ciśnienie atmosferyczne mają znaczący wpływ na moment zapłonu mieszanki ;)

     

    Nie zalecam zabawy z SOI osobom zaczynającym zabawę w zwiększanie mocy. Ale ku przestrodze gdyby ktoś będzie testował za wszelką cenę ostrzegam - pierwszym objawem zbyt wczesnego wtrysku będzie odczuwalny spadek mocy mimo takich samych czasów. Potem .. zaczyna się destrukcja.

    Edytowane przez Daron

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Liczę że jeśli ktoś się zabiera za tuning to diagnostykę ma opanowaną w jednym palcu. Jeśli nie potrafi zinterpretowac logów to nie rozumie na jakiej zasadzie modyfikowac soft (moje zdanie).Jeśli ktoś chcę modyfikowac ASZ,AVF a nie koniecznie wie jakie są bezpieczne wartości to pobrac sobię panowie sofcik z IBIZY CUPRY TDI 160km porównywac, przeglądac (niż robic na pałe!!) myślę że to dobry wzór na początek. Jedyna rzecz to doładowanie za duże dla wyżej wymienionych silników no ale czytac porównywac wyciągac wnioski !!

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    sofcik z IBIZY CUPRY TDI 160km

    Jak masz gdzieś ori soft z BTB chętnie zobaczę ;-)

     

    Daron wielki plus dla Ciebie!!

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Mało kto chce się taką wiedzą dzielić :(

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    arsen ja zawszę pobieram z chiptuners.org. Rosa to nie jest tak że ktoś się nie chcę dzielic ja to znalazłem w internecie do którego masz taki sam dostęp jak ja i inni. Na niektóre sprawy spędziłem i 100 godzin żeby znaleś jedno głupie info i nie żaliłem się że nikt nie chcę napisac bo w wielu przypadkach jest na forach napisane wszystko tylko trzeba siąśc i poczytac. Zadasz konkretnę pytanie to postaram się podpowiedziec ale nie ma co liczyc że ktoś poprowadzi za rączkę od początku do konca. Bo albo wiesz jak działa silnika i wiesz co chcesz zmienic albo szukasz info tu 10% tam 20 i będzie ok tak nie ma :/. Nie jest to żaden atak a podpowiedz że jest to wszystko na forach ale nie w polsce !!

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach
    ja zawszę pobieram z chiptuners.org

    znam, korzystam,a le zauważyłem juz iż można trafić na "ori -nie ori" ;-) wlepione jako oryginalny soft a już pomieszane w nim :)

     

    SOFT Z IBIZY BUK

     

    http://www27.zippyshare.com/v/88321841/file.html

     

    razem z "wyrzuconymi" najważniejszymi mapami do excela :)

    pozdrawiam :)

    Edytowane przez arsen

    Udostępnij tego posta


    Odnośnik do posta
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się




    ×