Skocz do zawartości
maystero

[Instrukcja] Naprawa błędu "Uszkodzony element grzejny ogrzewania dodatkowego - Z35"

Rekomendowane odpowiedzi

Jako, że stanąłem przed problemem opisanym w tym wątku:

Postanowiłem coś na to poradzić. Z pomocą wuja google znalazłem trochę informacji (zdjęcia, opisy itp)

Źródła:

vwgolfv.pl - Problem z błędem grzałki (7D Auxiliary Heater)

Zebrane informacje poskładałem do kupy i dodałem coś od siebie. Część opisu wykorzystałem z w/w wątku.

----------------------------------------------------

1. Wstępne informacje

W większości TDI fabrycznie zamontowana jest nagrzewnica elektryczna powietrza o mocy ok. 1000W (80A/12V). Grzałki występują w dwóch wersjach:

• jedna sterowana po CAN: 1K0 963 235 E

• druga sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki: 1K0 963 235 F

Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów. Natomiast w wersji CAN często pojawia się uszkodzenie:

Uszkodzony element grzejny ogrzewania dodatkowego - Z35.

Sunday,02,December,2012,18:58:32:10074
VCDS Version: Beta 11.2.0

               Address 7D: Aux. Heat       Labels: 1K0-963-235.lbl
Control Module Part Number: 1K0 963 235 E    HW: 1K0 963 235 E
 Component and/or Version: PTC-Element         0404
          Software Coding: 
           Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
                     VCID: 2D550D87CFD1
1 Fault Found:

00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35) 
       014 - Defective
W skutek tego dogrzewanie nie działa. Można oczywiście wymienić nagrzewnicę na używaną (100-200PLN ) ale nie ma pewności, że nie wystąpi ta sama usterka. Nowa raczej nie wchodzi w grę, bo cena jest zaporowa (1600 PLN).

Opis błędu sugeruje bezpośrednie uszkodzenie samego elementu grzejnego (grzałki ), ale nie jest to prawda. Problem leży w elektronice sterującej nagrzewnicą.

Jak sprawdzić co jest przyczyną?

Do tego celu potrzebny będzie VCDS i chwile wolnego czasu. Auto musi być wyziębione.

--- Krok 1

Podpinamy się komputerem i uruchamiamy VCDS. Przechodzimy do 7D-Aux. Heat i sprawdzamy błędy.

Jeśli w logu pojawia się błąd jak wyżej i przy próbie kasowania błędu otrzymujemy komunikat jak niżej to oznacza że układ elektroniczny grzałki jest OK i możemy sprawdzać dalej.

aux_heat_1.jpg

--- Krok 2

Odpalamy auto. Klima ustawiona na AUTO.

Wybieramy Output Tests i klikamy Next. Jeśli pojawia się coś takiego i czuć że auto zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem…. To REWELKA!!

aux_heat_3.jpg

2. Przyczyna:

Grzałka zbudowana jest z trzech sekcji. Każda sekcja sterowana jest oddzielnie przez tranzystor mocy.

Z pomiarów można przypuszczać że, jedna sekcja nie grzeje. Skoro grzałka pobiera: 51A z max 80A i wydaje z siebie 672W z max 1000W to widać, że grzeje tylko 2/3 (ok. 70%).

Problemem w tych elementach jest zastosowanie tzw. lutowia bezołowiowego. Jest on stosowany ze względów ekologicznych lecz wykazuje on znacznie mniejszą odporność mechaniczną niż klasyczny Sn60Pb40. To wraz z dużymi zmianami temperatur powoduje pękanie lutowania w elementach obciążonych termicznie.

Jednym z najbardziej narażonych elementów jest rezystor - który odkleja się od PCB.

Naprawa grzałki - informacje wstępne:

Poniższy opis naprawy dotyczy sytuacji, gdzie grzałka jest widoczna w VCDS i zgłasza błąd elementu grzejnego (Z35).

Do naprawy niezbędne jest wyjęcie nagrzewnicy z samochodu, oraz:

  • lutownica (najlepiej z cienkim grotem i regulacją temperatury),
  • topnik,
  • cyna.

Po wyjęciu grzałki i zdjęciu górnej plastikowej obudowy widzimy coś takiego:

1.jpg

Teoretycznie płytkę z elektroniką można zdemontować, ale jest to bardzo trudne i ryzykowne a do naprawy całkowicie niepotrzebne, więc pozostawiamy tak jak na zdjęciu.

Usterka powstaje z przyczyn "ekologicznych", czyli zastosowania bezołowiowego lutowia ( "PB FREE" ).

Grzałka jak wspomniałem wcześniej składa się z trzech sekcji grzejnych, każda sterowana oddzielnym układem elektronicznym, wspólny zasilacz, mikroprocesor i bufor szyny CAN (wszystko na wspólnej płytce).

Jako radiator dla elementów elektronicznych służy aluminiowa obudowa grzałki. Jednak jak widać na focie powyżej płytka (a więc i radiator ) jest różnej szerokości w różnych miejscach a uszkodzenie powstaje właśnie w tej najwęższej części po lewej stronie ( podejrzewam, że tam radiator osiąga najwyższą temperaturę ).

Konkretnym winowajcą jest rezystor, zaznaczony na poniższej fotce czerwoną strzałką (na zielono rezystory dla pozostałych sekcji, na żółto rezystory sekcji zasilania).

2.jpg

Pod wpływem wysokiej temperatury miejsca jego lutowania ulegają "korozji" (robi się tzw. "zimy lut") i tworzą się mikropęknięcia (czerwone kreski na fotce poniżej), które powodują przerwę w obwodzie sterowania sekcji grzałki.

Rezystor najczęściej trzyma się wówczas tylko na kropli kleju, która znajduje się po nim. Wystarczy podważyć go paznokciem i zwyczajnie odpada.

3.jpg

Naprawa polega na ponownym przylutowaniu (lub jeśli nie ruszaliśmy rezystora na ponownym przelutowaniu) wyprowadzeń (najlepiej porządną ołowiową cyną + dodatkowo jakiś topnik).

Czasem wyprowadzenia rezystora są tak utlenione, że trzeba je delikatnie oskrobać przed lutowaniem.

Jako mniej inwazyjną metodę można również nałożyć świeżą cynę i wtedy oczyścić pola lutownicze przy pomocy taśmy rozlutowującej (należy zachować ostrożność ze względu na bliską obecność innych elementów SMD jak kondensator czy tranzystory sterujące).

Dla pewności robimy to samo z rezystorami pozostałych dwóch sekcji grzejnych (zielone strzałki na drugiej fotce) i rezystorach zasilacza (żółte strzałki).

Niemniej we wszystkich trzech naprawianych nagrzewnicach problem był tylko z tym jednym w najwęższej części elektroniki.

Po przelutowaniu zakładamy plastikową obudowę, montujemy w aucie, kasujemy błąd VCDS-em i cieszymy się ciepełkiem chwile po odpaleniu silnika (oczywiście przy spełnieniu innych warunków niezbędnych do jej działania czyli temp./rpm/ itp ).

Autor opisu chwalił się, że w ten sposób naprawił 3 grzałki i w każdej był ten sam problem.

3. Przygotowanie auta do demontażu nagrzewnicy PTC:

  • - włączamy klimatyzację - ustawiamy temp i nadmuch na MAX-a aby dźwignia uniosła się do góry i nie blokowała dostępu:

wspornik.jpg.6a7ac845a5cc98b0d8001176d5c907c9.jpg

  • Otwieramy maskę i kategorycznie odłączamy akumulator (na zaciskach grzałki występuje stałe +12V, grubość kabli dobrana jest na prądy dochodzący do 80A, zwarcie kabli zasilających grzałkę na pewno poparzy osobę naprawiającą oraz narobi szkód).

4. Demontaż nagrzewnicy PTC

a.) Odkręcamy 3 śrubki i zdejmujemy osłonę pod pedałami

oslona_pedalow.jpg.d6862da6eee4a8e1330670eab978285d.jpg

b.) Odpinamy złącze diagnostyczne

c.) Wyciągamy schowek kierowcy

schowek.jpg.ba71a3492d3e5b5789e8e69d3ea13046.jpg

d.) Odkręcamy kanał wentylacyjny

schowek_srubka.jpg.08dfd3023a2a36549685cfb25405ed40.jpg

IMG_4402.jpg.be30e11c4275e0dc607b90baa98312a7.jpg

e.) Demontujemy boczną osłonę na tunelu środkowym

oslona_boczna.jpg.55024b36fa198a61f19c06a35e363239.jpg

f.) Odkręcamy 3 śruby od metalowego wspornika

IMG_4410.jpg.bcf4033c481f69c79ccd428c478f0933.jpg

g.) Schylamy się i naszym oczom ukazuje się nagrzewnica.
Odkręcamy osłonę nagrzewnicy (3 śrubki).

IMG_4406.jpg.8f1f5a202bb3990a50727016af1b930c.jpg

h.) Od nagrzewnicy odkręcamy kable zasilające, odpinamy kostkę ze sterowaniem. Za kablami zasilającymi jest jeszcze jedna śrubka która trzyma nagrzewnicę -> ją też odkręcamy.

i.) Wyciągamy nagrzewnicę. Prawą ręką odciągamy plastiki (trzeba torche siły użyć). Lewą ręką manewrujemy i wyciągamy nagrzewnicę. Może się zdarzyć że górna część nagrzewnicy lekko zahaczy o ramię dźwigni -> trzeba trochę cierpliwości w manewrowaniu i całość wychodzi dość gładko.

4. Naprawa

Osłona nagrzewnicy przyklejona jest na klej oraz trzyma się na dwóch skrajny zatrzaskach. Otwieramy i naszym oczom ukazuje się "żywy organizm".

59bfc9f76b33c_grzalka.jpg.2bb94638c9edb0e2999306a6c89d1a83.jpg

Bierzemy FLUX, żelujemy rezystory.

Free-shipping-5pcs-lot-Advanced-font-b-Solder-b-font-Soldering-Paste-10cc-font-b-Flux.jpg.76782dabac0d77d6dfb9760b9969155c.jpg

Grot lutownicy na 400C i lutujemy. W moim przypadku rezystor po dotknięciu grotem urwał się całkowicie (pieprzony winowajca).

rezystor.jpg.b5b2d09dd849467c35822fe588e5fd6b.jpg

Zamontowałem go powrotem. Oraz przelutowałem wszystkie 4 rezystory. Polecam do tego cynę z ołowiem - lepiej się lutuję i jest bardziej odporna na tzw. zimne luty. Zakładamy obudowę nagrzewnicy (można użyć kleju) i montujemy do auta.

Po zamontowaniu nagrzewnicy łączymy się VCDS-em z modułem 7D-Aux. Heat -> Kasujemy błąd.

Odpalamy auto i możemy przetestować wyniki naszych prac. Wybieramy Output Test i naciskamy START.

after_repair_Z35.jpg.5f2f59fa891fa2ec7591d8ef7d66b4cb.jpg

W opisie wykorzystałem kilka zdjęć kolegi caro444. Lepsze ujęcia

5. Dodatek - warunki zadziałania:

Aby system ogrzewania elektrycznego w samochodzie zadziałał w normalnych warunkach muszą zostać spełnione pewne warunki:

  • Temperatura zewnętrzna poniżej 5 st C.
  • Temperatura płynu chłodniczego poniżej 80 st C
  • Napięcie akumulatora powyżej 11,0 V
  • Obciążenie alternatora nie większe niż 50%
  • Prędkość obrotowa silnika powyżej 450 obr/min.

*****************************************************************

APEL

Koledzy!

jeśli ktoś decyduję się na naprawę tej grzałki sprzętem z epoki PRL - czyli lutownicą transformatorową - to proszę litości!

Oddajcie to komuś kto dysponuje wiedzą i umiejętnościami. W grzałce spoiny są bezołowiowe i bez odpowiedniej chemii bardzo trudno się to lutuje. Zalecam do tego używanie specjalnych topników oraz cyny z dodatkiem ołowiu.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kamil ty mozesz mieć drugą wersję tej grzałki (druga jest sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki: 1K0 963 235 F Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Spooner

Witam wszystkich jestem nowy na forum

 

Chcialbym sie podpiąć pod temat.

 

Posiadam Audi A3 2.0 tdi 140 km

Pojawił mi się parę dni temu ten sam błąd. Zrobiłem tak ja jest napisane wyżej tylko wynik wygląda inaczej.

 

Mianowicie grzałka pobiera na początku około 51A oraz moc w granicach 670W po chwili spada do około 21A oraz 270W

Nie poczułem ciepła z nawiewu.

 

Czyli u mnie 1 grzałka na 3 działa ?

 

Jest sens wykonywania dalszej operacji czy mam kompletnie uszkodzony nagrzewacz ?

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z obietnicą aby zdemontować nagrzewnicę należy najpierw odkręcić plastyk nad pedałami tam gdzie jest gniazdo obd, potem boczną osłonę na tunelu środkowym, zdemontować schowek kierowcy. Następnie odkręcić śrubkę od nadmuchu na nogi

IMG_4402.jpg

Wyciągamy nadmuch schylamy się nisko :) wtedy ukazuje się nieszczęsna nagrzewnica

IMG_4406.jpg

odkręcamy śrubki zaznaczone aby ściągnąć osłonę nagrzewnicy.

IMG_4407.jpg

aby zdemontować nagrzewnicę włączyć zapłon, ustawić temperaturę na max aby dźwignia uniosła się do góry i nie blokowała. Odłączyć akumulator i odkręcić śruby zaznaczone (masa, plus). Z tego co pamiętam jest jeszcze chyba jedna śrubka na samej nagrzewnicy (dokładnie nie pamiętam) odłączamy wtyczkę która idzie do elektroniki.

Ja osobiście nie demontowałem tunelu środkowego, odkręciłem śruby od wspornika i nagiąłem plastyki i nagrzewnica wyszła, nic nie połamałemIMG_4410.jpg

Na koniec zdjęcia rozłożonej nagrzewnicy

IMG_4412.jpg

IMG_4413.jpg

IMG_4411.jpg

 

Płytka z elektroniką jest przykręcana do reszty na 4 wkręty, dodatkowo jest przyklejona na jakąś pastę. Ciężko było ją oddzielić ale się udało. Zważając na ograniczony dostęp, może to być kłopotliwe co nie znaczy że jest niewykonalne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Polecam!!! stosować się do opisu naprawy Mayestro i po problemie

Wartości przed naprawą:

D7 układ ogrzewania wartości przed naprawą.jpg

Wartości po naprawie:
D7 układ ogrzewania wartości po naprawie.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kamil ty mozesz mieć drugą wersję tej grzałki (druga jest sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki: 1K0 963 235 F Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów.

U mnie w modelu 2010 grzałka jest bez elektroniki, dochodzi do niej gruba masa i 3 cieńsze zasilania. Niestety już tak łatwo nie da się jej wydobyć. Nie można odkręcić tej blachy montowanej na 3 śruby. Czyli sterowanie nią odbywa się poprzez inny moduł, który komunikuje się między innymi z can gateway-em. Nie mogą to być same przekaźniki, bo one nie posiadają interfejsu komunikacji can. Nie grzeje mi ta grzałka, gateway zgłasza błąd braku komunikacji z modułem 7D dogrzewacza elektrycznego. Ma ktoś pojęcie jak taka grzałka - poprzez jaki moduł jest sterowana?

 

Już coś wiem: w nowszej opcji są dwa bezpieczniki ( po jednym dla każdego stopnia grzania ): poz. 4 80A i poz. 6 40A z przodu skrzynki bezp.

Edytowane przez marcin_7

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W nowszych wersjach grzałka sterowana jest tak jak napisał Wojtek przez sterownik silnika, który podaje napięcie na jeden z dwóch przekaźników, jeden małej mocy a drugi dużej mocy, nie ma żadnego innego dodatkowego modułu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Up@ Geralt

Wczoraj znalazłem czas by zrobić to, z schowkiem poszło całkiem łatwo ale potem niestety już nie było kolorowo. Europejczycy mają dużo łatwiej my angole musimy rozebrać pół przedniej deski rozdzielczej,bo zakrywa to ten aluminiowy profil który widać na zdjęciu :-( dałem sobie spokuj.

qemepe5u.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zabrałem się za demontaż tej nagrzewnicy. Jak to rozkręciłem i zobaczyłem dostęp to myślałem, że rezygnuję, gdyż nie wyciągnę tego, ale jednak się udało. Plastiki są dosyć elastyczne, więc tak jak maystero pisze można je naginać.

Warto właśnie przelutować wszystkie rezystory, gdyż u mnie zimny lut wystąpił na innym rezystorze niż u kolegi. Tylko należy uważać żeby nie odlutować innych elementów poprzez grzanie lutownicą, gdyż u mnie tak się właśnie stało. A są to elementy SMD, więc trudno się to lutuje ponownie...

forum.jpg

Rezystor, na którym wystąpił zimny lut i strzałką zaznaczyłem element, który również uległ zimnemu lutowi lub przegrzaniu z mojej strony.

Myślałem, że będę miał już po tej nagrzewnicy, gdyż odlutowała się taka mała pierdułka, ni to rezystor, ni to co, gdyż brak jakichkolwiek oznaczeń... Dolutowałem inny element o podobnym wyglądzie ze starego układu scalonego, rezystory przelutowałem i ku mojemu zdziwieniu nagrzewnica działa :padaka

Jedyny mankament mojej pracy to jest to, że ułamałem ten długi plastik z tunelu środkowego, który wchodzi w tą osłonę pod kierownicę... Bardzo nad tym ubolewam :/:

Edytowane przez zima18

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem u siebie i jest tak że na początku grzeje do około 1000 W później stopniowo spada. Czy warto brać się za to?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Sprawdzałem u siebie i jest tak że na początku grzeje do około 1000 W później stopniowo spada. Czy warto brać się za to?

 

Wszystko jest OK chyba że Ci nie grzeje.

Dzisiaj zabrałem się za demontaż i ....... prawie się poddałem gdyby nie mój synek :) inni dali radę to Ty też dasz :) no i dałem :) wyciągnąłem to gó....o, po zdjęciu osłony elektroniki :cisza masakra myślałem że te oporniki są większe :umm ale zabrałem się do lutowania coś tam polutowałem coś tam przygrzałem po czym zamontowałem z powrotem i pełen sukces :hurra

 

przed naprawą nic nie grzało

Bez tytułu.jpg

no i po pseudo lutowaniu :)

Naprawa.jpg

Edytowane przez Andrewk28

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest ten sam problem z nagrzewnica. Zanim się za to zabiore chciałbym wiedzieć czy po jej wymontowaniu można dalej jeżdzić autem (chodzi o elektrykę). Podpowie ktoś?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tak mozna tylko baaaaaaardzo dokladnie zaizoluj kable te grube napięciowe. Bo może Ci się auto shajczyć:D albo poszukaj od tego bezpiecznika i go wyjmij.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A raczej odkręć :hyhy bezpiecznik SA7 jak, dobrze pamiętam to jest 120A.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jestem nowy na forum i dzisiaj właśnie lutowałem te nieszczęsne rezystory no i coś poszło nie tak bo po zamontowaniu nie mogłem sie połączyć z grzałką więc znów wyciągnąłem ją na stół. Okazało się że sfajczył się jeden z rezystorów. Pytanie brzmi czy da się dokupić nowy rezystor i naprawić tą grzałkę. ???

A może ktoś ma na sprzedasz elektryczną grzałkę o numerze 1KO963235E do passata b6 w rozsądnej cenie???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rezystor prawdopodobnie spalił się bo jest uszkodzony jakiś inny element przed akcją lutowania mogłeś się połączyć z grzalką

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5. Demontujemy boczną osłonę na tunelu środkowym

 

Jak ją zdemontować? Trzyma się dosyć mocno, boję się że ciągnąc coś wyłamię.. Może trzeba wyciągać cały tunel środkowy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Musisz ciągnąć w dół zaczapy nie są na zatrzask tylko wsuwane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Greszo napisał:
Witam. Jestem nowy na forum i dzisiaj właśnie lutowałem te nieszczęsne rezystory no i coś poszło nie tak bo po zamontowaniu nie mogłem sie połączyć z grzałką więc znów wyciągnąłem ją na stół. Okazało się że sfajczył się jeden z rezystorów. Pytanie brzmi czy da się dokupić nowy rezystor i naprawić tą grzałkę. ???

A może ktoś ma na sprzedasz elektryczną grzałkę o numerze 1KO963235E do passata b6 w rozsądnej cenie???

Jak to się sfajczył??

Tam są 3 rezystory o tej samej wartości jeśli dobrze pamiętam to 620 ohm. Zrób kolego zdjęcie tego co się popsuło.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki maystero! Dzięki Twoim poradom udało mi się naprawić dogrzewacz. Wcześniej pytałem w kilku miejscach o możliwość naprawy i wszędzie to samo, że muszę zostawić auto na kilka dni bo pół wnętrza jest do wyjęcia. Jeżeli ma ktoś odrobinę zdolności manualnych i ok 1,5 godz czasu na wyjęcie to da radę. Zapłaciłem tylko za przelutowanie rezystorów 20 zł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności