Skocz do zawartości
javor1500

Błąd 4F9 niedziałająca dmuchawa climatronic

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam dość pilny problem:

Przestała mi działać dmuchawa świeżego powietrza. Mam błąd 4F9 - niby szczotki ale:

-po podłączeniu napięcia do samej dmuchawy (już za potencjometrem) wiatrak działa

 

Czy toś wie jak sprawdzić działanie potencjometru?

Czy ktoś wie na którym pinie w kostce wentylatora pojawia się napięcie wzbudzające dmuchawę?

W kostce jest + 12 oraz masa (tzn sprawne). Pozostałe przewody mają poączenia z wtyczkami za panelem .

 

Będę wdzięczny za pomoc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potencjometr? Mówisz o rezystorze? To podaj na dmuchawę 8V i zobacz czy ruszy. Gwarantuje że nie, przy pełnym zasilaniu "przebija" i idzie. Miałem identyko.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, chodzi o rezystor. Ale na który pin podać te 8 v? U mnie w kostce jest 6 pinów (5 obsadzonych). Dwa są zajęte przez masę i stałe 12 V a trzy pozostałe idą do panelu..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie, ma ktoś pomysł na rozkręcenie wentylatora dmuchawy świeżego powietrza aby wyczyścić komutator i przesmarować łożyska. Wyjąłem wszystko z auta i nie mam zielonego pojęcia jak zabrać się za demontaż wirnika od stojanu. Wygląda mi wszystko jakby było zaciskane i nie znalazłem opcji dostania się do samego wirnika celem przeczyszczenia.

Z góry dzięki za pomoc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

u mnie tez wyświetla się ten błąd, sprawdziłem szczotki i nie sa najgorsze, przeczyściłem styki, po podlączeniu na krótko działa, jak chce go uruchomić w samochodzie to zastartuje dopiero jak go rusze reka. najwyraźniej ma za ciężko. miał ktoś podobny problem?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
u mnie tez wyświetla się ten błąd, sprawdziłem szczotki i nie sa najgorsze, przeczyściłem styki, po podlączeniu na krótko działa, jak chce go uruchomić w samochodzie to zastartuje dopiero jak go rusze reka. najwyraźniej ma za ciężko. miał ktoś podobny problem?

 

Mialem dokladnie ten sam problem. Szczotki w dobrym stanie a silnik startowal czasem sam, czesciej jednak po poruszeniu nim. Zawiozlem do firmy zajmujacej sie naprawa silnikow elektrycznych, okazalo sie ze uszkodzeniu ulegaja tu panewki i nie naprawiaja takich rzeczy. Zostal zakup dmuchawy, cena dosc wysoka. Ok 500zl za nowy oryginal, chinczyk za 250zl. Ja kupilem od kolegi z forum za 140zl.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, podepnę się pod temat. Mam następujący problem z wentylatorem dmuchawy klimatyzacji (tego za schowkiem) posiadam passata b5 przed liftem 99r 1.9 tdi pytanie brzmi następująco jak sprawdzić grubość szczotek w tym wentylatorku i gdzie one sie mniej więcej znajdują (czy widać je gołym okiem) jestem zielony w tych sprawach. Ale w zimę 2011/2012 klimatyzacja chodziła mi bardzo ładnie natomiast teraz 2012/2013 (zima) klima a dokładnie ten silniczek się zacinał nieraz tak ze nie chciał się wgl uruchomić uruchamiał sie przez jakis czas jak stukałem w tapicerkę nad airbagiem lub bezpośrednio w niego (może i trochę niebezpieczne ryzykiem wybuchu poduszki) ale innego wyjścia nie było bo parowały mi wszystkie szyby. Teraz przez 2-3 dni przestał wgl działać wyjąłem go przeczyściłem tak jak ktoś gdzieś w poradniku opisał i narazie działa lecz błąd climatronika wyskakuje mi ze mam zużyte szczotki i najprawdopodobniej tak jest bo wentylatorek ten chodzi nieco głośniej jak kiedyś i na 2-3 kresce wgl nie czuć ze dmuchawa dmucha dopiero jak włączę na full to czuć ze pracuje. I powracam do pytania gdzie te szczotki w wentylatorze się znajdują mniej więcej i czy widać je gołym okiem? dodam ze jest to angielski passat jeśli to coś zmienia (bez przekładki-kierownica po prawej). Jestem zielony w tej sprawie i jeśli coś źle zrobiłem na forum to przepraszam ale tez jestem tu swiezakiem Dodam jeszcze ze posiadam go ponad 2 lata i nic w nim w związku z klimatyzacja nie robiłem (prócz jej nabicia) a wątpię ze poprzedni właściciel tez coś przy tym robił. Na pewno filtr pyłkowy do wymiany będzie bo czytałem ze średnio wymienia się go co 2 lata. Czekam na odpowiedz niektórym może się wyda moje pytanie banalne i na głupie ale akurat w tej sprawie jestem bezradny. Mam Climatronika bez manuala.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten sam problem co kolega Maroo12. Po stuknięciu, popchnięciu wiatraka wentylator działał. Rozebrałem, przeczyściłem, przesmarowałem i działało jakiś miesiąc po czym problem powtórzył się ponownie. W moim wypadku szczotki były w bdb stanie. Zawiozłem silnik do warsztatu elektrycznego zajmującego się przewijaniem, szlifowaniem komutatorów itp i powiedzieli, że jak już zatrzymuje się i trzeba popychać to panewki będą uszkodzone a tego się w tym wypadku nie wymienia. Mi pozostał zakup całego silnika dmuchawy od kolegi z forum. Nowe są w zaskakująco przerażającej cenie 600-700zł w aso.

Co do sprawdzenia szczotek to sprawa wygląda dość prosto:

Należy wcisnąć trzy gumowe zaczepy na obudowie wentylatora

 

540x405_audi-b-b-wentylator-nawiewu-nagr-9785712.jpg

 

Następnie jak już wentylator odejdzie od plastikowej obudowy to rozłączyć dwa kabelki i silnik jest na wierzchu. Szczotki będziesz miał na przeciw siebie zabezpieczone prowadnicą ze sprężynką, zaciśniętą na końcu. Musisz rozgiąć bolce, uważać na wyskakujące sprężynki i śrubokrętem, nożem podsunąć sobie szczotki celem kontroli zużycia.

 

ffdc9f83f0c88fda32fc779b2c8bbb739e9d_800_600__pl.jpg

 

Post 4F9 wcale nie musi oznaczać zurzycia szczotek. Komputer sygnalizuje problem z uruchomieniem wentylatora i wyświetla taki kod, jednakże może być on związany z dowolną przyczyną zatrzymania się silnika (zatarty, przecięty przewód itp.)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za solidne opisanie zaraz idę sprawdzać :) I jeżeli szczotki będą starte do konca to już kupować cały ten wentylator tak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba całego. Można kupić same szczotki i dolutować się z nimi. Należy tylko zwrócić uwagę na wymiary bo jest tego sporo na allegro. Najlepiej oddać do elektryka zamującego się silnikami to przełoży, dopasuje i przeszlifuje komutator. Generalnie nie ma z tym zadnego problemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie raz chodził raz nie wymiana szczotek i śmiga koszt szczotek 20zł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności