Skocz do zawartości
GRZECHHH

Montaż podgrzewanej kierownicy multifunkcyjnej

Rekomendowane odpowiedzi

O istnieniu podgrzewanej wersji tej kierownicy dowiedziałem się przypadkiem natrafiając na bloga kolegi thomas1919 http://vwmk4.blogspot.com/2011/01/montaz-podgrzewanej-kierownicy.html.

 

Mało kto wie, że Volkswagen wprowadził w opcji wyposażenia Sharana między 2003-09r. taką właśnie kierownice.

Po kontakcie z autorem bloga, zgłębieniu informacji z Etki oraz schematów z Elsy mam już pełny obraz sytuacji.

 

Mogę śmiało napisać, że ze względu na specyfikę instalacji elektrycznej aut z tego okresu montaż jest bardzo prosty. Grzanie kierownicy jest praktycznie niezależne i nie wymaga żadnych cyfrowych sygnałów ani komunikacji z elektroniką samochodu.

Fabrycznie producent przewidział aby kierownica zaczynała działać jeżeli jest włączone podgrzewanie fotela kierowcy (na przycisku 1-5). Wtedy też podawane jest napięcie do sterownika w kierownicy, który zależnie od temperatury koła kierownicy, włączy grzanie (jeżeli temperatura koła będzie poniżej 20oC) lub nie (jeżeli temperatura będzie powyżej 20oC).

Cała trudność w doposażeniu w ten gadżet polega na zdobyciu odpowiednich komponentów systemu. Ponieważ występowała ona tylko w Sharanie z podanego okresu i to bardzo rzadko w maksymalnej opcji wyposażenia. Poza tym sami sprzedawcy części w większości nie odróżniają grzanej kierownicy od zwykłej.

 

Dla tych którzy są zainteresowani dołożeniem grzania są dwa warianty, w zależności czy posiadają już multifunkcje czy nie.

 

Jeżeli mamy już kierownicę multifunkcyjną należy zakupić:

-kierownice multifunkcyjną grzaną,

-taśmę pod kierownice multi z funkcją grzania,

-włącznik podgrzewania foteli z obsługa grzanej kierownicy*

-trochę kabla 1,5mm2 z pinami i wtyczka.

 

Jeżeli nie mamy multifunkcji to należy się zaopatrzyć w:

-poduszkę kierownicy multifunkcyjnej – nie ma znaczenia czy do grzanej czy zwykłej,

-taśmę pod kierownice multi z funkcją grzania,

-włącznik podgrzewania foteli z obsługa grzanej kierownicy*

-trochę kabla 1,5mm2 z pinami i wtyczka,

-sterownik kierownicy multifunkcyjnej – jeżeli chcemy mieć działającą multifunkcję należy zgłębić temat montażu który jest już na forum.

 

KIEROWNICA

Oryginalna ma oznaczenie według Etki:

7M3 419 091 BF – multi, grzana,

7M3 419 091 BT – multi, grzana,

7M3 419 091 AE, AF - zwykla grzana

Ale na próżno szukać jej według tych kodów nawet na ebay.com. Praktycznie mało kto podaje oznaczenia kierownic (jest ono na małej białej naklejce na lewym wsporniku przycisków multifunkcji) jedynie zdjęcie, które w tym przypadku jest kluczowe do określenia czy jest to właśnie ta poszukiwana przez nas wersja.

Aby poprawnie ją rozpoznać musimy mieć w miarę czytelne zdjęcie bez poduszki, ewentualnie od tylniej strony kierownicy.

Należy zwrócić uwagę na czarny element zaznaczony na zdjęciu, jest to właśnie sterownik funkcji grzania, odchodzą od niego kabelki które przebiegają górą na lewą stronę i jest tam jeszcze ukryta biała złączka.

 

grzanap.jpg

 

Mając zdjęcie od tyłu zdradza ją widoczny łepek śruby torx widoczny w małym zagłębieniu, on właśnie trzyma sterownik grzania.

 

grzanat.jpg

 

Kupując kierownicę pod kątem estetycznym warto zwrócić uwagę na stan zużycia skóry oraz wytarcia przycisków.

Dla chcących sobie na nowo obszyć taka kierownicę - nie jestem pewien czy jest to wykonalne bez uszkodzenia warstwy grzejącej.

 

TAŚMA - ZWIJAK

Aby jakoś ten prąd na potrzeby grzania dostarczyć do kierownicy potrzebna jest inna taśma. Ma ona oddzielne 2 piny po których przechodzi masa i +12V. Przestrzegam aby nie próbować ciągnąć zasilania przez zwykłą 5pinową taśmę bo się sfajczy! Grzanie po załączeniu pobiera 6A z 12V, dlatego też zasilanie jest podciągnięte przewodem 1,5mm2.

Taśmę łatwo jest poznać ponieważ ma na stałe wyprowadzone dwa przewody prądowe od strony do kierownicy zakończone wtyczką i ewentualnie drugi przewód zakończony mniejszą wtyczką. Najlepiej kupić taką która ma oba przewody razem z taśmą.

 

tasmat.jpg

 

VW do Sharana przewidział taśmę o oznaczeniu:

1J0 959 654 BH – ESP, multi, grzana,

1J0 959 654 AL – ESP, multi, grzana,

1J0 959 654 BJ – ESP, grzana

Jak nie trudno się domyślić że niełatwo taką zdobyć gdyż występowała tylko w tej opcji wyposażenia. Jednak łatwiej trafić na taśmę od Audi w których podgrzewane kierownice były bardziej popularne:

1J0 959 654 Q – ESP, multi, grzana,

Jedynie różnią się zakończonymi wtyczkami ale to ewentualnie można przerobić.

 

tasmaaudi.jpg

 

WŁĄCZNIK PODGRZEWANIA SIEDZEŃ*

7M3 963 563 A

Włącznik podgrzewania siedzeń w wersji obsługi grzanej kierownicy nie jest tak naprawdę konieczny, a trudno będzie taki kupić. Od zwykłego różni się tym że ma obsadzony 4pin i w sumie zamiast 6pinów ma o jeden więcej.

 

INSTALACJA

 

SCHEMAT.jpg

 

Bez tego dedykowanego włącznika instalacja tak naprawdę się upraszcza ponieważ wystarczy na pin sterujący podać +12V pojawiające się po zapłonie.

 

j721j.jpg

 

Sterownik grzania i tak w zależności od temperatury samego koła albo włączy grzanie albo nie, jak to już opisałem powyżej. Maksymalnie upraszczając po zamontowaniu multifunkcji jako sygnał sterujący możemy wykorzystać zasilanie dla modułu przycisków w kierownicy.

 

sterowaniev.jpg

 

Reszta to tylko dociągnięcie dwóch przewodów: masy i +12V z za bezpiecznika nr 44 (od strony przewodu czerwono/białego) przewodami 1,5mm2 do złącza 2pinowego taśmy od strony kolumny kierownicy.

 

gniazdozas.jpg

 

Nr wtyczki zasilania do taśmy:

893 971 632 - można taką pozyskać ponieważ na pewno jest taka sama jak wtyczka instalacji od czujników zużycia okładzin hamulców.

 

Jeżeli ktoś che sterować grzaniem w inny sposób należy podpiąć się pod ten pin taśmy od strony kolumny kierowniczej.

 

gniazdoster.jpg

 

U siebie prawdopodobnie jeżeli tylko akumulator nie zaprotestuje, grzanie podłącze również do wyjścia sterującego z Webasta, które aktualnie załącza ciepły nawiew do ogrzania kabiny.

 

VAG

Mimo że kierownica nie wymaga zmian w kodowaniu itp. to jednak musimy być przygotowani na adaptację czujnika skrętu G85, ponieważ zmieniamy taśmę kierownicy w której on się znajduje - chyba że nie mamy ESP. Sama procedura jest opisana na forum.

 

Tutaj przepis dla TDI na adaptację G85 i ustawienie kodowania dla ABS'u które po wymianie taśmy się wyzeruje:

 

"Zrób dokładnie po kolei tą procedurę. Jak masz wszystko sprawne i czujnik kąta skrętu ustawiony na żółtą kropkę to zakodujesz na 100%. Kierownica ustawiona na wprost +-5stopni

1. 03 ABS

2. 11 Login - wpisać - 09555

3. 07 Recode – wpisać - 04255 (teraz powinien już bez problemu przyjąć kodowanie)

4. 11 Login – wpisać - 40168 [zerownie czujnika kąta skrętu]

5. 04 Basic Settings (Nastawy podstawowe), kanał 001 [powinno wyświetlić czujnik skrętu OK]

6. 06 wyjście

Po tej procedurze powinny automatycznie skasować się błędy, i kontrolki abs i esp powinny zgasnąć."

 

KOSZTA

Tutaj dużo zależy od tego czy robimy tyko upgrade do grzanej czy zaczynamy od podstaw. W moim przypadku multifunkcję instalowałem już jakiś czas temu. Sugeruje aby u osoby która ma kierownice albo taśmę pytać czy nie ma kompletu gdyż jest duża szansa, że było to demontowane z jednego samochodu.

Najdroższa jest poduszka do multifunkcji ale zdarzają się komplety zwykłej multi z poduszką za 300zł lub i taniej jak ktoś nie wie ile jest warta. Mi grzaną kilka dni temu w idealnym stanie w komplecie z taśmą udało się kupić za 300zł - na aukcji znalazłem taśmę, po zapytaniu okazało się że koleś ma jeszcze kierownice.

Edytowane przez GRZECHHH

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

GRZECHHH, świetna robota. :brawo

Od jakiegoś czasu rozglądam się za ładną multikierą. Teraz będę zwracał uwagę na taką wersję. :)

Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawo Grzegorz !

Od razu widać, że mamy się do czynienia z Fachowcem :)

Myślę, że ten kierownik z alle szybko zmieni właściciela(jeśli już tego nie zrobił) :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swoją dla testu zostawiłem na noc na balkonie - było dosyć zimno, rano zabrałem i podłączyłem do zasilania - momentalnie wyczuwalne było ciepełko pod rękami. Tak że nic tylko zakładać i zima niestraszna :)

Edytowane przez GRZECHHH

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

bardzo fajnie rozwiązanie a efekt bardzo ciekawy szczególnie zimna :lol jak się siądzie do auta po 8 godzinach jak stało na mrozie, tylko można teraz by to przerzucić do działu Warsztat B5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kierownica już od tygodnia założona, obyło się bez komplikacji i montaż poszedł w miarę sprawnie. Teraz czekam na zimę :)

 

ps. Nie wiem czy ktoś zwrócił uwagę że w kierownicach z przeznaczeniem dla TDI są montowane takie metalowe ciężarki przykręcone na trzy wkręty, nazwane jako tłumiki drgań. Na kierownicy powyżej tego właśnie nie ma ale przełożyłem ze swojej zwykłej multifunkcji. Wystarczyło nagwintować otwory M4 i dobrać odpowiedniej długości śrubki (etka coś pisze o użyciu samo gwintujących wkrętów, możliwe bo stop jest dosyć miękki). Czy ten tłumik ma jakiś wpływ i jest niezbędny ciężko mi powiedzieć, wcześniej jakiś rok jeździłem bez tego, potem założyłem ale jakiś drastycznych zmian nie odczułem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

marzyłem o tym ostatniej zimy kierując nawiewy na ręce

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam kupiłbym taką kierownicę , jeśli ma ktoś na sprzedaż proszę o kontakt na priv....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może być ciężko... Raz na jakiś czas przeglądam Allegro ale jeszcze ani jednej sztuki nie wypatrzyłem. Najlepiej wyszukiwać osoby które specjalizują się w częściach do Sharan'a dzwonić i prosić o przesłanie zdjęć kierownic których nie mają na aukcjach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mały schaboszczak. :hyhy

 

Może być ciężko... Raz na jakiś czas przeglądam Allegro ale jeszcze ani jednej sztuki nie wypatrzyłem.

Do dzisiaj nie znalazłem ani 1 szt, a przyznam że po montażu mojej multikiery mam sporego fioła na punkcie tej grzanej. :(

Pozdro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja i kolega który też się napalił również bez owocnie... Wygląda że to mega rarytas :) A przy takich mrozach sama przyjemność, teraz kombinuje jak zrobić ogrzewany drążek od biegów.

Edytowane przez GRZECHHH

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kurcze fajny projekt:) Szukałem takiej, ale za cholercie nie mogę znaleść:/ Gdyby ktoś miał taką na sprzedaż to proszę o kontakt:)

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

 

Ciekawe ile taka kiera kosztuje w serwisie :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja znalazłem za około 200zl na Allegro jakieś 2 czy 3 lata temu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja przeleciałem allegro, olx, i ebay i nic:/

Jak by ktoś znalazł u siebie na szrocie czy coś to dajcie znać, będę wdzięczny:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam czy jest roznica miedzy kierownica z samochodu europejskiego a z angielskiego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam czy jest roznica miedzy kierownica z samochodu europejskiego a z angielskiego?

W angielskim jest po prawej stronie :rotfl:

A jaka niby miałaby być różnica w kierownicach angielskich a europejskich poza ich umiejscowieniem :?: No pomyśl...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jakby zamiast wymieniac cala kierownice,pod skora zamontowac tasme grzewcza.

 

- - - - - aktualizacja - - - - -

Edytowane przez Tomekpassatb6

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej a kiery z Audi A4 nie mają grzania??

Bo kształtem są chyba takie same.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W Audi owszem były grzane kierownice tylko nie wiem czy w tych rocznikach ale na pewno same kierownice się różnią.

ps. Tak co jakiś czas patrze na allegro od około 1.5 roku i niestety jeszcze żadnej z sharana nie wypatrzyłem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tak co jakiś czas patrze na allegro od około 1.5 roku i niestety jeszcze żadnej z sharana nie wypatrzyłem

Nawet w ASO jest ,,brak dostępności,, poza starą ceną brutto: 3116.33zł :blady

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności