Jump to content
Kurzyn

Strojenie CB

Recommended Posts

Kazdy uzytkownik CB radia powinien wiedziec ze nalezy zestroic antenke z radiem i oczywisciem samochodem. Za zgoda autora tekstu publikuje go nizej.

 

"Strojenie anteny fabrycznej jest możliwe w warunkach amatorskich pod warunkiem że mamy oryginalną nieprzerabianą cewkę w dobrym stanie , lub do takiego stanu ją doprowadzimy :D .

 

Jeżeli do strojenia użyjemy popularnego przyrządu do określania różnicy impedancji od nominalnej ,czyli SWR'a (Standing Wave Ratio) to potrzebujemy dachu samochodu lub odpowiedniego kawałka blachy o wymiarach minimim 1 metr kwadratowy , mocowania anteny umieszczonego dokładnie w środku tego objektu , radia CB o mocy 4 Waty, sprawnego SWR'a , kabla pomiarowego o długości 3,62 metra lub wielokrotności tej długości , krótkiego kabla pomiędzy radiem a SWR'em.

 

USTAWIENIE PRZYRZĄDU:

 

Radio CB podłączyć do napięcia około 13,5V (12-15V) , do radia podłączyć kabel możliwie krótki (20cm) i do jego końca SWR, do wyjścia antenowego SWR'a podłączyć kabel pomiarowy 3,62 metra lub wielokrotność tej długości , kabel pomiarowy podłączyć do głowicy anteny.

 

Najlepiej użyć prostego przyrządu aby zmniejszyć ryzyko złego posługiwania się nim i nieprawidłowych odczytów.

 

Prosty przyrząd ma dwa przełączniki (Power i SWR) oraz (FWD i REF)

 

Ustawiamy pierwszy przełącznik w pozycję SWR a drugi w pozycję FWD,

naciskamy PTT (Push To Talk) czyli przycisk mikrofonowy , ustawiamy pokręłem SWR'a wskazówkę tak aby była na końcu skali w miejscu oznaczonym SET (kalibracja) ,

przełączamy przełącznik z pozycji FWD na pozycję REF , i odczytujemy wartość niedopasowania , po odczycie puszczmy przycisk PTT

 

UWAGA czas pomiaru z naciśniętym przyciskiem PTT nie powinien trwać dłużej niż 20 sekund ,po czym należy dać 30 sekundową przerwę na schłodzenie tranzystora mocy (to najgorszy przypadek ,niektóre radia wytrzymują dłużej a inne nie , ale lepiej nie ryzykować ..., po drugie ilość ciepła które rogrzewa tranzystor mocy zależy od wielkości SWR'a , przy dużym niedopasowaniu > 3.0 tranzystor bardzo mocno się nagrzewa i należy szybko i sprawnie sprawdzać odczyt .

 

Każda antena ma pewien zakres minimum SWR, długie anteny mają szerszy ten zakres a krótkie znacznie węższy..., ANTENA IDEALNA POWINNA MIEĆ NAJNIŻSZY SWR NA ŚRODKU PASMA CZYLI NA KANALE 20-dziestym , w miarę oddalania się od środka pasma SWR będzie rosnąć - uzyskująć największe , czyli najgorsze wyniki na kanałach 1 i 40.

 

JAK STROIĆ PRZYPADKOWĄ ANTENĘ:

 

Mamy jakąś cewkę i promiennik , montujemy to razem , podłączamy tak samo jak w zestawie pomiarowym.

 

KAŻDY POMIAR NALEŻY SKALIBROWAĆ ! , przy zmianie kanału BEZWZGLĘDNIE (wsazówka na SET w mierniku SWR)

 

Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,9 (przykład..., po prostu ma być niższy niż na 40 kanale)

Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1(przykład...,po prostu ma być wyższy niż na 1 kanale)

 

co to oznacza?

 

Oznacza to że promiennik jest za długi , przycinamy po centymetrze i z powrotem mierzymy w takich samych niezmiennych warunkach , NIE WOLNO ZMIENIAĆ POCHYŁU KĄTA ANTENY !.

 

Po kilku lub bardzo wielu przycięciach i pomiarach uzyskujemy SWR który jest najniższy na 20 kanale i rośnie na krańcach , należy wiedzieć że czym bliżej będziemy właściwego pomiaru tym zmiany będą bardziej odczuwalne na mierniku SWR przy takich samych przycięciach promiennika , UWAGA nie uciąć za dużo - wymaga cierpliwości .

 

A co gdy na kanale 1 jest SWR = 2.0 a na 40 SWR = 1.8 ?. (to przykład ,chodzi o to że SWR jest wyższy na kanale 1 a niższy na 40 kanale)

 

To niedobrze ...promiennik anteny jest za krótki ! ,trzeba kupić bardzo długi i powoli go skracać tak jak opisałem wcześniej.

 

Dlaczego nie piszę ile antena powinna mieć SWR'a ?.

 

Dlatego że każda antena ma inny SWR minimalny , długie anteny mają przeważnie niższy SWR minimalny a któtsze wyższy.

 

Jest już dobrze gdy SWR jest mniejszy od 2.0

Gdy jest 1.5 to już jest doskonale

A gdy mniej to nasza instalacja jest prawie idealna !.

 

SWR NALEŻY MIERZYĆ TYLKO NA KANALE 20 ,to tu jego wartość powinna być najniższa ( ogromny ideał )

 

Nie należy się przejmować gdy SWR na kanale 20 jest = 1,3 a na kanale 1 lub 40 = 2,5 ..... to normalne zjawisko.

 

Powyższe wyniki są oczywiste dla anten zamocowanych prawidłowo czyli tak jak pisałem wcześniej a do tego w odległości 5,5 metra od anteny nie powinny znajdować się żadne metalowe elementy na długości całej anteny i powyżej !.

Jeśli nie jesteśmy w stanie spełnić tych warunków to SWR zmierzony NAWET BARDZO SPRWNEJ I NOWEJ ANTENY będzie wysoki i NIE NALEŻY JEJ STROIĆ W TAKICH WARUNKACH - spowoduje to jej rozstrojenie pomimo polepszenia się (zmniejszenia) wyniku SWR !.

 

Anteny mocowane nieprawidłowo (lusterka samochodowe, owiewki,narożniki dachu ,za lub z boku kabiny ,pod przykrywami itp.) będą zawsze miały wysoki lub bardzo wysoki SWR !.

Nie należy ich skracać (stroić) pomimo polepszania się SWR.

 

Co do tranzystorów mocy w radiach CB to psują się one też przypadkowo i nie należy za to winić od razu złej anteny , to zwykłe zużycie , czasem wada elementu lub przegrzanie (Ci co gadają za dużo) .

 

UWAGA: miniaturowe anteny typu Midland 18-244, super mini ,Florida,New York itp.(szczególnie magnesówki) pracują z wysokim niedopasowaniem(SWR) ,mimo tego nie należy ich regulować za pomocą skracania czy wydłużania promiennika - doprowadzi to do pogorszenia ich działania ! , można zmieniać długość kabla lub zastosować 'maczer' , długość kabla i maczer zmieniają tylko SWR nie mając wpływu na częstotliwość rezonansową anteny ale oba rozwiązania nie wpływają na jakość działania anteny gdy kabel jest krótki (mniejszy lub równy 2,7 metra) "

Autor Defender z forum http://www.cb-radio.pl

 

Mam nadzieje ze to ulatwi sprawe, z tego wzgledu ze reflektometr kosztuje 40-50zl a jednorazowe strojenie okolo 20-30. Magnesowa antenke musimy sprawdzac najlepiej co kwartal, po to zeby cieszyc sie dobrym odbiorem i aby dbac o tranzystory w swoich radyjkach.

Pzdr

 

//przyklejam - kuczlaw

Share this post


Link to post
Share on other sites

kupiłem reflektometr :)

 

myślełem że to bedzie wielkości mikrofalówki :D a nie trzech paczek zapałek :znudzony:

 

jutro zobaczymy jak to działa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Midland 18-244M (mam taką) stroi się do 1,3 spokojnie :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akurat tego modelu midlanda się nie stroi jak i kilku modeli małych anten. Z tego względu że fabrycznie działa ona z dużym niedopasowaniem swr bo taka jest jej zasada działania. Wbrew wszelkiej logice i zasadzie działania normalnych anten w tych miniaturkach zestrojenie swr do niskiego poziomu powoduje pogorszenie skuteczności działania czyli osłabienie zasięgu nadawania. Sam się dziwiłem ale tak jest więc trzeba więcej czytać o tym w necie. I jeszcze cytat który mnie rozwalił doszczętnie a znaleziony w sieci "Jak ktoś się uprze to i kawałek rynny można zestroić do prawidłowego swr...." :D Dziwne to trochę bo swr na poziomie 3 to już znak dla końcówki mocy na podsmażanko a tu takie midlandy fabrycznie tyle mają.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dziwne to trochę bo swr na poziomie 3 to już znak dla końcówki mocy na podsmażanko a tu takie midlandy fabrycznie tyle mają.

Potwierdza się stara prawda, że wraz z ceną w parze idzie jakość...

kabla pomiarowego o długości 3,62 metra lub wielokrotności tej długości

Ten mit został już dawno obalony na kiku forach, tj. elektroda, forum vectry. Był przypadek, iż człowiek musiał przelutować kabel od anteny na dłuższy i stało się tak, że SWR mu spadł, z 1,3 do 1,1. Proszę poszukać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest pszemek
Ten mit został już dawno obalony na kiku forach, tj. elektroda, forum vectry.

 

Ja też go obaliłem osobiście i to kilka lat temu ;P Musiałem przedłużyć przewód do anteny bazowej i wcale nie patrzyłem na wielokrotności 3,62m.A SWR spadł do 1,1 i 1,3 na początku bandy A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odświeżajac temat, wymieniałem dziś podstawę "magnesówki" bo coś tam bylo z nią "nie halo". O tym co tu czytałem, to się trochę dziwię, odnośnie strojenia anteny do radia. Przy radiu mi gośc nic nie robił, natomiast sprawdził na nowo antenę (samą antenę podłączał do miernika SWR - wyszło 1.6. Jak wiec się to ma do strojenia anteny na poszczególnych kanałach :?: No i czy taki sposób w jaki mi sprawdzono antenę - jest wiarygodny :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest ziomek

hejka:)

ja mam pytanie co do strojenia...jesli mam zestrojona antenke z radiem to moge ja chowac do samochodu np na parkingach i pozniej przymocowac ponownie i bedzie to samo?chodzi mi dokladniej ze strojenie magnesowki w moim przypadku ML odbywa sie przez "ruszanie" tym drucikiem...ale magnes sam w sobie robi roznice gdzie jest przymocowany?

np jak mam teraz wszystko ok i wezme radio do 2 samochodu i przykleje antene na dach bedzie tez zestrojona?

ciezko mi to wytlumaczyc ale moze ktos zrozumie o co chodzi:D

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
hejka:)

ja mam pytanie co do strojenia...jesli mam zestrojona antenke z radiem to moge ja chowac do samochodu np na parkingach i pozniej przymocowac ponownie i bedzie to samo?

 

Tak, bo antenę stroi sie do masy samochodu a nie do radia.

 

np jak mam teraz wszystko ok i wezme radio do 2 samochodu i przykleje antene na dach bedzie tez zestrojona?

 

Nie, z powodów jak wyżej.

Antenę stroi się do konkretnego auta.

W Twoim przypadku należy zainwestować w dwie anteny i każdą dostroić do konkretnego samochodu. Radyjko możesz przenosić.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jabol

Witam. Kupiłem dzis SWR-a. Na początku miałem 1.7 na 20 kanale. Wyczytałem na forum, że im mniejszy SWR tym lepsze osiągi anteny. Opusciłem bata do końca i wyszło mi 1.2 na 20 kanale i 1.5 na 40. Nie mam jak sprawdzic radia bo przez cały dzień mam propagacje w eterze (Włochów mi ściąga). Chciałem sie tylko upenić czy tak niskie wartości SWR-a przełożą się na poprawe odbioru:confused:. Mój zestawik to Uniden 520XL + Sirio ML 145

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chciałem sie tylko upenić czy tak niskie wartości SWR-a przełożą się na poprawe odbioru

SWR nie ma żadnego wpływu na odbiór, WYŁĄCZNIE NA NADAWANIE :!:

 

Jeżeli chodzi o strojenie to nie chodzi o uzyskanie jak najmniejszego wskaźnika SWR tylko o uzyskanie identycznego lub podobnego na krańcach zakresu (CH 1 i CH 40) a najniższego w środku pasma czyli na CH 19.

 

PozdraVWiam

 

P.S. Zobacz czy antena Ci nie "strzela" bo w ML był taki problem że jak wsunęło się promiennik do samego spodu to zachaczał on o sprężynę i było słychać charakterystyczne "pykanie". Aby to sprawdzić musisz rozbujać antenę i posłuchać czy nic się nie zaczepia;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest lechus
SWR nie ma żadnego wpływu na odbiór, WYŁĄCZNIE NA NADAWANIE :!:

 

No nie wiem... W teorii antena jest obwodem rezonansowym - im lepiej zestrojona tym wyższe napięcie w.cz o właściwej częstotliwości dostaje odbiornik, więc wpływ na odbiór ma.

 

W praktyce - antena nadal jest obwodem rezonansowym - ale współczynnik fali stojącej (popularny SWR) 1:1,5 na przykład znacząco nie pogorszy odbioru, natomiast wartość 1:3 - już tak.

 

Sprawdzałem to w niedzielę bo akurat zmieniałem antenę w swoim pasku, i na hustlerze z swr 1:3 miałem znacznie gorszy odsłuch niż na Lemm 1500 z swr 1:1,5 . Fizycznie - da się zmierzyć to co dostaje odbiornik z anteny, można by się kiedyś pokusić o takie badania.

 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
No nie wiem... W teorii antena jest obwodem rezonansowym - im lepiej zestrojona tym wyższe napięcie w.cz o właściwej częstotliwości dostaje odbiornik, więc wpływ na odbiór ma.

 

W teorii tak ale różnicę odczujesz tylko przy odbiorze bardzo słabych stacji na poziomie szumów, w mobilu korzystając najczęściej z CH 19 na którym są bardzo duże szumy i tak "skracasz" zasięg za pomocą Squelch'a i RF-Gain'a, więc różnicy tak naprawdę nie będzie.

 

i na hustlerze z swr 1:3 miałem znacznie gorszy odsłuch niż na Lemm 1500 z swr 1:1,5 .

 

Powiem tak: nie porównuj g :cenzura: a do kisielu :!: (mam nadzieję że nie dostanę za to ostrzeżenia)

Po pierwsze: różnica w długości 2:3 na korzyść Lemma

Po drugie: Hustler ma mały magnes i żeby jakoś działał ma dopasowanie indukcyjno - pojemnościowe (podobne w działaniu do transformatorowego) co poprawia nieco nadawanie ale pogarsza odbiór

Po trzecie: tego Lemma nie masz przypadkiem na stałe :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest lechus

Lemma mam na magnes, nie miałem czasu zająć się odwiertami jeszcze:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat:Napisał ziomek

np jak mam teraz wszystko ok i wezme radio do 2 samochodu i przykleje antene na dach bedzie tez zestrojona?

 

Nie, z powodów jak wyżej.

Antenę stroi się do konkretnego auta.

W Twoim przypadku należy zainwestować w dwie anteny i każdą dostroić do konkretnego samochodu. Radyjko możesz przenosić.

 

I tu się nie do końca zgodzę. Jeśli kolega przenosi jeden zestaw (Radio CB + antena mag.) do samochodu tej samej marki i modelu (chodzi tu o tę samą bryłę samochodu, etc.) i stawia antene w tym samym punkcie - dostrojenie będzie identyczne!

 

Opis strojenia anteny zawarty w tym temacie jest nawet niezły, ale nowi użytkownicy CB Radia może woleliby nieco bardziej "łopatologicznego" wyjaśnienia po kiego wała skracamy lub wydłużamy (czasami trzeba wymienić na nowy dłuższy) ten promiennik przy strojeniu?

Na forum VW Golfa popełniłem swoj autorski opis, który tu wklejam:

 

1. Jeśli na kanałach 1 i 40 masz identyczny SWR, a na 20 kanale SWR ma wartość mniejszą niż na 1 i 40, nic nie ruszaj (nie tnij promiennika).

2. Jeśli na 1 kanale SWR jest mniejszy niż na 20 i na 40 - oznacza to, że antena (promiennik) jest zbyt długi i trzeba go skrócić.

3. Jeśli na 40 kanale SWR jest mniejszy niż na 20 i na 1 - oznacza to, że antena (promiennik) jest za krótki i trzeba go wydłużyć.

 

Zawsze SWR układa się w parabole. Istotne jest to, żeby minimum tej paraboli przypadalo na środek pasma CB. Wykonałem rysunek poglądowy:

 

196593.jpg

 

Zielona parabola przedstawia idealną rozkład SWR'a (pkt 1. z opisu powyżej), fioletowa parabola przedstawia przesunięcie min. SWR w kierunku niższych kanałów, a więc antenę ze zbyt długim promiennikiem (pkt 2. z opisu powyżej) i wreszcie niebieska parabola przedstawiająca przesunięcie min. SWR w kierunku wyższych kanałów, a więc antenę ze zbyt krótkim promiennikiem (pkt. 3. z opisu powyżej).

Anteny (jak to już tu w tym wątku kiedyś pisałem) produkcyjnie są wykonane z nieco dłuższym promiennikiem, tak aby można było ją dostroić na konkretnym aucie poprzez przycięcie promiennika.

 

Noooo i jeszcze wsadzę kij w mrowisko... Mówi się, że środek pasma CB to kanał 19. Ja stroję anteny na kanale 20 (żeby nie przeszkadzać użytkownikom kanału 19). Ale to tak na marginesie. Widzę, że bywają tu "starzy wyjadacze"' których trudno zagiąć z tematu CB. Powiedzcie panowie, ka którym kanale (chodzi mi o środek pasma CB) powinno się ustawić min. paraboli o której pisałem powyżej? Ja twierdzę, że powinien to być kanał 18 !!! Dlaczego? :D

 

Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites
dostrojenie będzie identyczne!

 

Pod warunkiem, że będą miały tez tą sama ilość szpachli, w dokładnie tych samych miejscach :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pod warunkiem, że będą miały tez tą sama ilość szpachli, w dokładnie tych samych miejscach :)

 

Noooo tak, ale już w grubość szpachli i lakieru się nie zagłębiałem, tak samo jak w długość sprężyn w zawieszeniu obu aut (wysokość brył obu aut też miałaby znaczenie i to większe niż grubość szpachli) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Powiedzcie panowie, ka którym kanale (chodzi mi o środek pasma CB) powinno się ustawić min. paraboli o której pisałem powyżej? Ja twierdzę, że powinien to być kanał 18 !!! Dlaczego?

 

(26,960 + 27,400) / 2 = 27,180 MHz czyli #19 podstawowej "40" więc nie wiem skąd wyszło Ci to #18 czyli 27,170 MHz

 

w grubość szpachli i lakieru się nie zagłębiałem, tak samo jak w długość sprężyn w zawieszeniu obu aut

 

Powinieneś jeszcze dodać sposób ułożenia kabla, zainstalowane wyposażenie dodatkowe, ilość bagażu itp. :-D Tak naprawdę przy tej częśtotliwości te wszystkie rzeczy nie mają większego znaczenia, wahania VSWR będą na poziomie drugiej cyfry po przecinku co zwykłą SWR-miarką nie jesteśmy w stanie stwierdzić, więc po co zawracać sobie tym głowę :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites
(26,960 + 27,400) / 2 = 27,180 MHz czyli #19 podstawowej "40" więc nie wiem skąd wyszło Ci to #18 czyli 27,170 MHz

 

Zaraz Ci Alex wytłumaczy, rozmawialiśmy nie dawno o tym jak wyszedłem na fajeczkę ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy