latinoo_80 Zgłoś #1 Napisano 1 Maja 2012 (edytowane) Witam wszystkich. Po prawie dwóch miesiącach jazdy bez zakłóceń pojawiła mi się w zeszłym tygodniu słynna spiralka świec żarowych. Pojawiła się raz ale za to w takiej sytuacji, że brak słów. Podczas wyprzedzania TIR-a w jego połowie pojawił się gong, spiralka i brak mocy. Decyzja była tylko jedna i natychmiastowa. Wyjęcie turbo i czyszczenie. Po czyszczeniu EGR-a i przepustnicy miałem prawie dwa miesiące spokoju. Po wyjęciu turbo, jak się okazało było kompletnie zacięte. Zacięło się powiedzmy w 3/4 pozycji i ani chciało drgnąć. Tak więc nadszedł czas na przedstawienie kilku fotek z mojej operacji czyszczenia ów turbiny. Silnik BMP. Nie było łatwo ale nawet na chwilę nie straciłem panowania nad sobą bo robiłem to z zaciekawieniem. Będę uradowany jeśli się komuś przyda taki manual. Zabieramy się do roboty. Oczywiście zdejmujemy najpierw osłony, na silniku i pod silnikiem. Następnie musimy zdemontować rurę z filtra powietrza idącą na turbo. 1 - demontujemy rurkę łączącą odmę z rurą do turbo , 2 - zdejmujemy opaskę i odsuwamy na bok , 3 - z tyłu poniżej rury dolotu powietrza jest śruba mocująca tą rurę do bloku silnika , odkręcamy ją , 4 - tu jest kolejna śruba mocująca rurę do bloku , 5 - w tych miejscach odpinamy wężyki podciśnienia i zostawiamy luzem , nie będą nam przeszkadzać . Zdemontowanie tej rury potrzebne jest po to by powiększyć sobie dostęp do turbiny podczas jej demontowanie pod spodem . Po wykonaniu w/w czynności musimy odpiąć rurę bezpośrednio od turbo . Przechodzimy pod silnik . [ATTACH=CONFIG]82019[/ATTACH] Zanim zdemontujemy całkowicie rurę dolotową powietrza ( 5 ) , musimy sobie zdemontować półośkę bo w przeciwnym razie nawet nie wyjmiemy turbiny już po odkręceniu od bloku silnika . Tak więc demontujemy półoś ( 1 ) . Następnie żeby mieć dodatkowe miejsce bez którego też nie wyjmiemy turbiny odkręcamy część wydechu ( 2 ) i ( 3 ) aż do miejsca w którym założona jest opaska dalej na wydechu i wyciągamy rurę . Zdejmujemy wężyk podciśnienia ( 4 ) , teraz demontujemy jedną lub drugą opaskę i wyciągamy rurę dolotową powietrza ( 5 ) , najlepiej jeśli zdemontujemy tą mniejszą opaskę bo to umożliwi nam później łatwiejszy dostęp do nakrętek kolektora , 6 - tu mamy kolanko rury IC , zdejmujemy obie opaski i wyciągamy całkiem te kolanko , następnie odkręcamy wężyk powrotny smarowania turbiny ( 7 ) i ( 8 ) . Wężyk ten można zdemontować teraz lub w późniejszym etapie . [ATTACH=CONFIG]82020[/ATTACH] Tu widzimy już zdemontowane poszczególne elementy (zaznaczone żółtą obwódką) , rura wydechowa od turbo , wyżej po prawej wyjęta rura dolotowa powietrza , niżej kolanko z turbo do IC oraz wężyk podciśnienia . Jeśli wcześniej tego nie zrobiliśmy to teraz można zdemontować powrót smarowania turbo ( 1 ) , 2 - demontujemy osłonkę termiczną z kolektora , osłania ona częściowo rurę dolotową powietrza , 3 - odkręcamy rurkę smarowania turbiny oraz jej mocowanie do kolektora ( 4 ) . [ATTACH=CONFIG]82021[/ATTACH] Kiedy zdemontujemy ( 2 ) , ( 3 ) , ( 4 ) , ( 5 ) , poprzez odkręcenie śrub ( 1 ) demontujemy rurkę recyrkulacji spalin , wyciągamy ją i zabieramy się za odkręcanie kolektora wraz z turbiną ( 6 ) [ATTACH=CONFIG]82022[/ATTACH] A oto miejsce po zdemontowanej turbinie . Później przed montowaniem turbiny należy oczywiście gładź pod kolektor oczyścić , umyć itp . NIE DRAPAĆ !!! [ATTACH=CONFIG]82023[/ATTACH] A oto wymontowany delikwent gotowy do czyszczenia . Od tej pory należy robić wszystko z wyczuciem żeby nie uszkodzić wirnika . [ATTACH=CONFIG]82024[/ATTACH] Zaczynamy od zdemontowania " gruszki " turbiny . W tym celu zdejmujemy zawleczkę ( 1 ) oraz odkręcamy śruby ( 2 ) . Pod żadnym pozorem nie ruszamy regulacji max ciśnienia doładowania . Jeśli zaczniemy kombinować z tą regulacją może nam to spowodować zablokowanie kierownic turbiny przy max jej otwarciu podczas pracy . Odkręcamy resztę śrub znajdujących się na obwodzie dekla części spalinowej i próbujemy wyjąć bebechy turbiny . UWAGA aby przy otwieraniu nie powypadały nam tulejki i popychacz kierowniczek . [ATTACH=CONFIG]82025[/ATTACH] Po otwarciu ukazuje nam się taki oto widok . 4 - część po stronie spalinowej , czyścimy , myjemy itp . Oczywiście z uwagą żeby nie uszkodzić łopatek turbiny . NIE DRAPIEMY NIC ani nożem , ani wkrętakiem czy innymi metalowymi narzędziami . Wszystko spryskujemy odrdzewiaczem lub benzyną ekstrakcyjną i wycieramy szmatami . Wyżej napisałem aby uważać podczas otwierania bo może co nieco wypaść . Uważamy szczególnie na tulejki ( 2 ) !!!!! Chcąc je wyjąć można to zrobić na dwa sposoby . Tulejki te obracają się na malutkich wałeczkach . Wyciągamy najpierw wałeczki wewnątrz tych tulejek i potem tulejki lub wszystko razem z popychaczem kierowniczek ( 1 ) . Po wyjęciu mechanizmu kierowniczek odkręcamy trzy śruby ( 3 ) i delikatnie wyjmujemy środek . UWAGA !!! Musimy uważać na kolejne tulejki podczas wyjmowania środka . Widać je na ostatnim zdjęciu ( 1 ) !!! [ATTACH=CONFIG]82026[/ATTACH] Po wyjęciu środka ukazują nam się kierowniczki . Czyścimy myjemy itp . Oczywiście tylko przy użyciu szmat i płynnych środków myjących . NIC NIE DRAPIEMY . [ATTACH=CONFIG]82027[/ATTACH] Po wyjęciu środka z kierowniczkami ukazuje nam się kolejna część turbiny . Podkładka ( 2 ) kierownic wraz z tulejkami dystansowymi ( 1 ) !!!! Uważamy na nie podczas wyjmowania kierowniczek . Po obwodzie ( 3 ) przed składaniem turbiny smarujemy pastą przeciw zapiekaniu się ( ja miałem taką do 800 st ) lub smarem miedzianym . Po wyczyszczeniu i umyciu wszystkiego składamy w całość i odpalamy furę . [ATTACH=CONFIG]82028[/ATTACH] UWAGA !!! ZDJĘCIA ROBIŁEM JUŻ PO WYKONANEJ CAŁEJ OPERACJI CZYSZCZENIA CZYLI PODCZAS SKŁADANIA . Edytowane 1 Maja 2012 przez latinoo_80 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
idol23 Zgłoś #2 Napisano 1 Maja 2012 Będę pierwszy. Instrukcja się przyda, a przy tym dowiedziałem się gdzie konkretnie w tym motorku jest turbinka. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michal1980 Zgłoś #3 Napisano 1 Maja 2012 Temat do przyklejenia (albo warsztatu) a Ty domagaj się skrzynki piwa na spocie za wysiłek i profesjonalizm włożony w ten tutorial;-) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michal.Enter Zgłoś #4 Napisano 1 Maja 2012 Hmm, moim zdaniem foty nie przedstawiają silnika BMP (8v) ale jakąś 16 stkę. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
lysy90 Zgłoś #5 Napisano 1 Maja 2012 Fajnie, na pewno się przyda. Wielkie dziękuje masz ;p Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #6 Napisano 1 Maja 2012 (edytowane) a Ty domagaj się skrzynki piwa na spocie za wysiłek i profesjonalizm włożony w ten tutorial Zbytnim smakoszem alkoholu nie jestem więc zapłatą będzie jeśli się to komuś przyda . moim zdaniem foty nie przedstawiają silnika BMP (8v) ale jakąś 16 stkę. To jest BMP 16v . Tak bynajmniej mam w papierach . Pzdr. Temat do przyklejenia (albo warsztatu) Jeśli temat spełnia kryteria to można wcisnąć do warsztatu . A niebawem zamieszczę jeszcze jedną instrukcję . Myślę że też się komuś przyda . Ale to w niedalekiej przyszłości . No i tak na marginesie dodam, że zaoszczędziłem nawet 400 zł . Bo tak mechanicy śpiewali za taką operację wyjęcia turbo , czyszczenia i zamontowania . A i tak gwarancji rzetelności wykonanej roboty bym nie miał . Bo równie dobrze magik może zdjąć TYLKO rurę wylotową bezpośrednio z turbo i nawalić tam WD40 lub innego cudotwórczego preparatu co by spowodowało , że turbo na jakiś czas by odpuściło i zaczęło działać . Ale mi chodziło przecież o to żeby te turbo WYJĄĆ i wyczyścić z nagaru i syfu w jego wnętrzu , a nie zmoczyć czymkolwiek i mieć w d...ie. Edytowane 1 Maja 2012 przez latinoo_80 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dariuszb Zgłoś #7 Napisano 1 Maja 2012 Super opis, ale twój silnik to na pewno nie BMP , miałem paska z silnikiem BMP to są tylko ósemki. Teraz jeżdżę szesnasto zaworowym BKP wygląda identycznie jak Twój łącznie z tą turbina bo też czyściłem ( u mnie to czyszczenie pomogło na dwa miesiące, nie wiem dlaczego) PS. A jak wyglądała sprawa ze smarowaniem, ja po czyszczeniu zalałem turbinę olejem, za pomocą dużej strzykawki i jak to robiłem wokół wirnika zaczął się wydostawać olej , przecież strzykawką nie wytworzyłem dużego ciśnienia a może turbinę mam już do du.. Pozdr Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
idol23 Zgłoś #8 Napisano 2 Maja 2012 (edytowane) Zbytnim smakoszem alkoholu nie jestem więc zapłatą będzie jeśli się to komuś przyda . To jest BMP 16v . Tak bynajmniej mam w papierach . Pzdr. Jeśli temat spełnia kryteria to można wcisnąć do warsztatu . A niebawem zamieszczę jeszcze jedną instrukcję . Myślę że też się komuś przyda . Ale to w niedalekiej przyszłości . No i tak na marginesie dodam, że zaoszczędziłem nawet 400 zł . Bo tak mechanicy śpiewali za taką operację wyjęcia turbo , czyszczenia i zamontowania . A i tak gwarancji rzetelności wykonanej roboty bym nie miał . Bo równie dobrze magik może zdjąć TYLKO rurę wylotową bezpośrednio z turbo i nawalić tam WD40 lub innego cudotwórczego preparatu co by spowodowało , że turbo na jakiś czas by odpuściło i zaczęło działać . Ale mi chodziło przecież o to żeby te turbo WYJĄĆ i wyczyścić z nagaru i syfu w jego wnętrzu , a nie zmoczyć czymkolwiek i mieć w d...ie. To mój BMP,a ten twój to BKP 100% Edytowane 2 Maja 2012 przez idol23 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #9 Napisano 2 Maja 2012 (edytowane) A jak wyglądała sprawa ze smarowaniem, ja po czyszczeniu zalałem turbinę olejem, za pomocą dużej strzykawki i jak to robiłem wokół wirnika zaczął się wydostawać olej , przecież strzykawką nie wytworzyłem dużego ciśnienia a może turbinę mam już do du.. Z tego co wiem i czytałem czasem na temat turbin to turbina jakoś uszczelnia się dopiero właśnie po wytworzeniu ciśnienia na panewkach turbiny. Czyli dopiero po odpaleniu silnika kiedy olej/smarowanie jest pod ciśnieniem turbo uszczelnia się na panewkach. Wyciek pojawia się kiedy jest BRAK tego ciśnienia lub PADŁO prowadzenie wirnika czyli panewki (łożyska ślizgowe). To nie jest BMP tylko BKP No to teraz daliście mi do myślenia. A czy może to być silnik BMA ???Bo jeśli to może być BMA to przepraszam. Tak właśnie mam w papierach. Nie wiem tylko dlaczego mi się ubzdurało, że to BMP. Pzdr. Muszę to zbadać bo w swoim opisie mam BMP. Edytowane 2 Maja 2012 przez latinoo_80 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Michal.Enter Zgłoś #10 Napisano 2 Maja 2012 Wiesz co kolego silnik BMA jest rzadko spotykany na forum. Duża szansa ze masz BKP. Nie ważne z resztą jaki to silnik. wazne ze w każdej v16 turboleum wyciąga sie tak samo, a w 8v bardzo podobnie Miałem rozwalone to wiem Każdemu kto będzie grzebał przy turbo, manual sie przyda Pozdr Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pientol Zgłoś #11 Napisano 2 Maja 2012 No to teraz daliście mi do myślenia. A czy może to być silnik BMA ???Bo jeśli to może być BMA to przepraszam. Tak właśnie mam w papierach. Nie wiem tylko dlaczego mi się ubzdurało, że to BMP. Pzdr. Muszę to zbadać bo w swoim opisie mam BMP. po prostu sprawdź w bagażniku na naklejce albo na silniku też jest naklejka z oznaczeniem :ok instrukcja bardzo dobra Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #12 Napisano 3 Maja 2012 po prostu sprawdź w bagażniku na naklejce albo na silniku też jest naklejka z oznaczeniem No właśnie z tą naklejką to trochę kłopot . W bagażniku odpadła bo koło zapasowe nie było solidnie zamocowane i przemieszczając się wytarło całą naklejkę . A w komorze silnika nie mogę znaleźć . No ale to nie istotne . Przy okazji podpięcia pod kompa i wydruku w serwisie dowiem się jaki to motor . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
idol23 Zgłoś #13 Napisano 4 Maja 2012 No właśnie z tą naklejką to trochę kłopot . W bagażniku odpadła bo koło zapasowe nie było solidnie zamocowane i przemieszczając się wytarło całą naklejkę . A w komorze silnika nie mogę znaleźć . No ale to nie istotne . Przy okazji podpięcia pod kompa i wydruku w serwisie dowiem się jaki to motor . W książce serwisowej na pierwszej stronie też jest naklejka taka sama jak w bagażniku Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
emate Zgłoś #14 Napisano 4 Maja 2012 może wcześniejszy właściciel wymienił silnik na nowszy Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #15 Napisano 4 Maja 2012 może wcześniejszy właściciel wymienił silnik na nowszy Może i tak ale nie sądzę . Zbyt dużo nakrętek itp jest zabezpieczonych lakierem . Zresztą dopóki nic złego się nie dzieje to nie wnikam . I niech tak zostanie . P.S. jeśli to nie kłopot to poproszę moda o przeniesienie wątku do warsztatu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Blop Zgłoś #16 Napisano 4 Maja 2012 P.S. jeśli to nie kłopot to poproszę moda o przeniesienie wątku do warsztatu. zrobione.pozdr. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #17 Napisano 5 Maja 2012 Dzięki za teleportację . Pzdr. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
armitage Zgłoś #18 Napisano 23 Września 2012 A czy mogę skorzystać z tej instrukcji mając silnik BMR z 2006r. Turbinka będzie taka sama? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #19 Napisano 27 Września 2012 Ciężko powiedzieć czy turbo będzie z wyglądu takie samo ale na pewno zasada działania i mocowania jest identyczna . Więc nie powinno być kłopotu . Myślę że warto choćby spróbować . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
cezek Zgłoś #20 Napisano 1 Grudnia 2012 Czy w wersji 170km wszystko wygląda podobnie? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach