Skocz do zawartości
latinoo_80

Czyszczenie EGR-a i przepustnicy 2.0 TDI

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Tym razem na tapetę wziąłem zawór EGR i przepustnicę. Miało to związek z pojawiającym się trybem awaryjnym silnika podczas przyśpieszania, słynna spiralka świec żarowych. Nie było to nagminne ale mnie zaintrygowało i postanowiłem od czegoś zacząć. Czyszczenie odbyło się jakiś miesiąc temu i od tamtej pory na razie mam spokój. Jeśli znowu mnie spotka tryb awaryjny to na tapetę wezmę turbinkę no i wymiana czujnika ciśnienia doładowania. Ale póki co...

 

Zaczynamy oczywiście od zabezpieczenia furki przed niespodziewanym upadkiem klucza itp. Stara duża zasłona się nadała w sam raz. Następnie zdejmujemy osłonę silnika, powiększa się nam dostęp do części, które są celem ekspansji ;-)

1.jpg

 

Kolejnym krokiem jest wymontowanie zasobnika podciśnienia (żółta strzałka) aby jeszcze bardziej powiększyć sobie pole manewru w okolicach zaworu EGR i przepustnicy. W tym celu wykręcamy wkręt trzymający zasobnik i wypinamy go z uchwytu, w którym trzyma się jeszcze na zapince. Następnie odkręcamy cały uchwyt od bloku silnika, do którego jest mocowany zasobnik.

 

1 (1).jpg

 

Tak wygląda miejsce po zdemontowanym zasobniku. Teraz odpinamy wiązkę od przepustnicy (żółta strzałka) i wypinamy poniżej wiązki rurę od IC.

1 (2).jpg

 

Teraz wykręcamy wszystkie śruby mocujące (żółte strzałki). Po prawej dwie od rury recyrkulacji spalin i jedna mocująca EGR i po lewej kolejne dwie mocujące EGR.

1 (3).jpg

 

Po wykręceniu śrub mocujących wyciągamy EGR i przepustnicę jednocześnie gdyż są ze sobą dodatkowo skręcone. Rozpoławiamy te dwie części i czyścimy EGR. Nie robiłem fotek EGR-a bo każdy naocznie będzie widział co czyścić. Nie da się nie zauważyć brudu i nagaru wewnątrz EGR-a. Na zdjęciu widzimy przepustnicę. Najpierw ją myjemy i czyścimy najlepiej (według mnie) benzyną ekstrakcyjną. Po umyciu, wytarciu i dobrym wysuszeniu zabieramy się za otwieranie przepustnicy w sposób i miejscach zaznaczonych żółtymi strzałkami. Płaskim wkrętakiem podważamy najpierw w miejscach gdzie są pojedyńcze strzałki potem do całkowitego otwarcia podważamy w miejscu podwójnych strzałek. UWAGA !!! Podczas otwierania musimy przytrzymywać sobie dekielek/pokrywkę przepustnicy gdyż w środku jest spora lecz niezbyt mocna sprężyna i może nam wyskoczyć co grozi wszczęciem poszukiwań ów sprężyny.

1 (4).jpg

 

Po otwarciu ukazuje nam się taki oto obraz. Sprężyna i elektronika. To też możemy wyczyścić i tak też robimy. Czyścimy odpowiednim preparatem do elektroniki. ALE DO CZYSZCZENIA nie do izolowania bo można narobić bigosu.

1 (5).jpg

 

Ta strzałka na tym zdjęciu pokazuje kierunek w którym musimy obrócić sprężynę podczas zamykania całego ustrojstwa. Zamykamy po czyszczeniu oczywiście. Piszę teraz bo na tym zdjęciu najlepiej to widać. Dekielek jest odpowiednio wyprofilowany, nakładamy go na sprężynę i zgodnie ze wskazaniem strzałki obracamy o prawie cały obrót i dociskamy. Jeśli jest w pobliżu imadełko można sobie pomóc i delikatnie skręcić w imadełku następnie malutkim kilku gramowym młoteczkiem zaklepujemy kołnierzyk pokrywki dokładnie dookoła. Składamy wszystko po kolei i odpalamy furę. UWAGA. Sprężyna wewnątrz przepustnicy służy tylko do OTWIERANIA przepustnicy i musi być tak ustawiona aby po zamknięciu np ręką przepustnicy otwierała się samoczynnie. Silniczek wbudowany służy do płynnego PRZYMYKANIA przepustnicy.

1 (6).jpg

 

Obiektem czyszczenia są miejsca zaznaczone żółtymi strzałkami i w żółtym kwadracie. Czyścimy preparatem DO CZYSZCZENIA elektroniki dwie ścieżki i to wszystko. Resztę różnego brudu/pyłu wycieramy. NIC NIE SMARUJEMY ŻADNYMI SMARAMI, PSIKADŁAMI ITP. To tylko zaszkodzi elektronice, a w szczególności tym czyszczonym ścieżkom elektronicznym. Po wyczyszczeniu bebeszków przepustnicy postępujemy według powyższego zdjęcia z opisem.

1 (7).jpg

 

JA KORZYSTAJĄC Z OKAZJI zdemontowałem także kolektor dolotowy w celu umycia i wyczyszczenia. Po odkręceniu kolektora pierwsze co robimy to odkurzaczem wyciągamy to co ewentualnie mogło dostać się do kanałów podczas demontowania kolektora następnie zatykamy papierem wszystkie kanały przepływowe czy to powietrza czy oleju aby uniknąć dostania się śmieci z otoczenia podczas czyszczenia gładzi silnika pod kolektorem.

1 (8).jpg

 

 

Miłej pracy. Przybliżony (mój) czas pracy wraz z robieniem zdjęć to było około 5 godzin. Czyli bez pośpiechu i nerwów.

 

PODPOWIEDŻ - jeśli ktoś zdecyduje się na zdemontowanie kolektora dolotowego to nie ma potrzeby kupowania nowej uszczelki. Wystarczy czerwony silikon odporny na wysokie temperatury lub, tak jak ja to uczyniłem, pasta uszczelniająca. Uszczelkę założyłem ponownie ale posmarowałem ją przed zamontowaniem właśnie taką uszczelniającą pastą do elementów silnika itp.

Edytowane przez latinoo_80
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przenoszę do działu warsztat jako instrukcja ;) dobra robota Łukasz :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jaki kod bledu pojawial sie? Czy auto np slablo chwile przed pojawieniem sie bledu? Czy dzialo sie cokolwiek innego poza przejsciem w tryb awaryjny? dobra robota btw ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Jakby to opisać? Furka podczas przyśpieszania bez redukcji biegu po prostu w pewnej chwili jakby się przydławiła i wchodziła w tryb awaryjny. Czyli jeżeli jechałem np na 4-ce i zacząłem przyśpieszać gwałtownie lecz nie wymuszając redukcji na skrzyni (DSG) to pojawiała się kontrolka świec i gong. Kodu błędu nie znam i może to się wyda trochę śmieszne ale zadziałałem jakoś intuicyjnie. Po prostu w jednej chwili przyszły mi do głowy ewentualne przyczyny takiego zachowania o i wziąłem się do roboty. A zacząłem od najłatwiejszego. A że czytam dość dużo forum nasze to jakąś wiedzę się posiada i akurat teraz komp nie był mi potrzebny. Jak wspomniałem póki co to od miesiąca mam spokój. Myślę że niebawem zajmę się czyszczeniem turbinki. Ale to tak już bardziej w ramach zabicia czasu i zaspokojenia ciekawości.

 

Zapomniałem tylko dopisać, że wyczyściłem też cały IC i umyłem też czujnik ciśnienia doładowania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość bergi111

Witam szanownych forumowiczów! Opis bardzo dobry i jak najbardziej się sprawdza. Jestem posiadaczem tourana 2.0tdi 140km z 2007r. Otóż mój problem polega na tym, że za żadne skarby nie mogłem wyjąć kolektora, odkręciłem wszystkie śruby, postępowałem zgodnie z instrukcją i nic... Zachowywał się jakby był jeszcze przykręcony na środku, boki chodziły (góra/dół). Podważałem śrubokrętami ale bez efektów. Następny problem miałem dziś z odpowietrzeniem, jak to robić w moim aucie? Ja starym sposobem posłużyłem się plakiem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zachowywał się jakby był jeszcze przykręcony na środku,

 

Upewnij się , że odkręciłeś też śrubę , która jest WEWNĄTRZ kolektora . Po zdjęciu EGR-a w środku musisz wytrzeć szmatą i "wymacać" głowę śruby . Na pewno to ona trzyma .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za instrukcje,po przeczytaniu-operacja banalnie prosta i skuteczna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ta uszczelka dolotu kosztuje 8-9 zł. Według mnie mija się z celem zastępowanie jej jakimiś tam pastami czy silikonami :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy ktoś próbował wyjąć EGR i przepustnice w silniku BMR tj 2.0 170KM??

tam inaczej to troche wygląda i mam problem..

po pierwsze jedna śruba jest pod tą rurą po prawej stornie a tej rury nie można odgiąć i ciężko cokolwiek zrobić..

z drugiej strony śruby tak jakby nie było..

kojarzy ktoś jak to tam się rozkłada?

IMAG0084[1].jpg

 

Chciałbym w końcu to wyczyścić..

Będę wdzięczny za pomoc.

IMAG0081[1].jpg

IMAG0082[1].jpg

IMAG0083[1].jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kojarzy ktoś jak to tam się rozkłada?

 

Proponuję zdemontować ten widoczny na trzecim zdjęciu odcinek rury IC. Masz go wyjętego z przepustnicy ale wyjmij go też z dolnej części. Po tym zabiegu będziesz miał więcej miejsca na włożenie ręki i wtedy powinno udać się dojść do śruby od spodu używając klucza odpowiedniej długości. Jak dobrze pamiętam jest tam imbus.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no tak ale co mi to da jak tej "chromowanej" "swiecącej" sztywnej rury nie da rady ruszyc a ona uniemozliwa odkrecenia sruby (zdjecie pierwsze)..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ta "świecąca rura" to powrót spalin do zaworu EGR

odkręć ją i wyciągnij

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale to musze spod silnika? odkrecic dolną pokrywę?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No własnie gdzie tą rurke odkrecic? przy turbo? z tego co gdzies na fotkach widzialem jest ona jeszcze przykrecona w okolicach filtra powietrza do bloku silnika. Ja ostatnio ją troche odgiąłem i udalo mi sie odkrecic tą śrubę ale pokonała mnie ta sruba z tyłu i niestety brak narzedzi i kanału spowodował ze skreciłem wszystko z powrotem, poniewaz żeby ja odkrecic trzeba wlasnie zdemontowac ta rure z dolotu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odkręcałem EGR tydzień temu i tą śrubę da się odkręcić bez ściągania rury powortu spalin. Trudne, ale da się to zrobić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Odkręcałem EGR tydzień temu i tą śrubę da się odkręcić bez ściągania rury powortu spalin. Trudne, ale da się to zrobić.

 

Potwierdzam . Wystarczy odpowiednio dopasować imbusa . Ja krótszą część imbusa przyciąłem na odpowiednią długość i odkręciłem bez zdejmowania rury recyrkulacji spalin .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale tragizujecie... ja robiłem to kilka dni temu... faktycznie rura ciężka do ruszenia, ale siłą ją można odgiąc i po sprawie... potem przy montażu dogiąć, resztę docisną śrubki i po kłopocie... robiłem to w silniku BKD

Edytowane przez Dodi79

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odkrecilem sruby od strony rury powrotu spalin i dwie od EGR, do trzeciej tej najblizej silnika nie mam dostepu, silnik BMA, Z tego co widzialem to ta sruba jest bardzo dluga bo widac caly gwint jak obkrece troche egr'a. JAk ja odkrecic ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja też mam BMA i śrubę odkręciłem po zdemontowaniu rury IC dochodzącej do przepustnicy od dołu . Wyżej już to opisałem .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
śrubę odkręciłem po zdemontowaniu rury IC dochodzącej do przepustnicy od dołu

 

dokładnie tak i ja zrobiłem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności