latinoo_80 Zgłoś #1 Napisano 15 Kwietnia 2012 (edytowane) Witam wszystkich. Tym razem na tapetę wziąłem zawór EGR i przepustnicę. Miało to związek z pojawiającym się trybem awaryjnym silnika podczas przyśpieszania, słynna spiralka świec żarowych. Nie było to nagminne ale mnie zaintrygowało i postanowiłem od czegoś zacząć. Czyszczenie odbyło się jakiś miesiąc temu i od tamtej pory na razie mam spokój. Jeśli znowu mnie spotka tryb awaryjny to na tapetę wezmę turbinkę no i wymiana czujnika ciśnienia doładowania. Ale póki co... Zaczynamy oczywiście od zabezpieczenia furki przed niespodziewanym upadkiem klucza itp. Stara duża zasłona się nadała w sam raz. Następnie zdejmujemy osłonę silnika, powiększa się nam dostęp do części, które są celem ekspansji Kolejnym krokiem jest wymontowanie zasobnika podciśnienia (żółta strzałka) aby jeszcze bardziej powiększyć sobie pole manewru w okolicach zaworu EGR i przepustnicy. W tym celu wykręcamy wkręt trzymający zasobnik i wypinamy go z uchwytu, w którym trzyma się jeszcze na zapince. Następnie odkręcamy cały uchwyt od bloku silnika, do którego jest mocowany zasobnik. Tak wygląda miejsce po zdemontowanym zasobniku. Teraz odpinamy wiązkę od przepustnicy (żółta strzałka) i wypinamy poniżej wiązki rurę od IC. Teraz wykręcamy wszystkie śruby mocujące (żółte strzałki). Po prawej dwie od rury recyrkulacji spalin i jedna mocująca EGR i po lewej kolejne dwie mocujące EGR. Po wykręceniu śrub mocujących wyciągamy EGR i przepustnicę jednocześnie gdyż są ze sobą dodatkowo skręcone. Rozpoławiamy te dwie części i czyścimy EGR. Nie robiłem fotek EGR-a bo każdy naocznie będzie widział co czyścić. Nie da się nie zauważyć brudu i nagaru wewnątrz EGR-a. Na zdjęciu widzimy przepustnicę. Najpierw ją myjemy i czyścimy najlepiej (według mnie) benzyną ekstrakcyjną. Po umyciu, wytarciu i dobrym wysuszeniu zabieramy się za otwieranie przepustnicy w sposób i miejscach zaznaczonych żółtymi strzałkami. Płaskim wkrętakiem podważamy najpierw w miejscach gdzie są pojedyńcze strzałki potem do całkowitego otwarcia podważamy w miejscu podwójnych strzałek. UWAGA !!! Podczas otwierania musimy przytrzymywać sobie dekielek/pokrywkę przepustnicy gdyż w środku jest spora lecz niezbyt mocna sprężyna i może nam wyskoczyć co grozi wszczęciem poszukiwań ów sprężyny. Po otwarciu ukazuje nam się taki oto obraz. Sprężyna i elektronika. To też możemy wyczyścić i tak też robimy. Czyścimy odpowiednim preparatem do elektroniki. ALE DO CZYSZCZENIA nie do izolowania bo można narobić bigosu. Ta strzałka na tym zdjęciu pokazuje kierunek w którym musimy obrócić sprężynę podczas zamykania całego ustrojstwa. Zamykamy po czyszczeniu oczywiście. Piszę teraz bo na tym zdjęciu najlepiej to widać. Dekielek jest odpowiednio wyprofilowany, nakładamy go na sprężynę i zgodnie ze wskazaniem strzałki obracamy o prawie cały obrót i dociskamy. Jeśli jest w pobliżu imadełko można sobie pomóc i delikatnie skręcić w imadełku następnie malutkim kilku gramowym młoteczkiem zaklepujemy kołnierzyk pokrywki dokładnie dookoła. Składamy wszystko po kolei i odpalamy furę. UWAGA. Sprężyna wewnątrz przepustnicy służy tylko do OTWIERANIA przepustnicy i musi być tak ustawiona aby po zamknięciu np ręką przepustnicy otwierała się samoczynnie. Silniczek wbudowany służy do płynnego PRZYMYKANIA przepustnicy. Obiektem czyszczenia są miejsca zaznaczone żółtymi strzałkami i w żółtym kwadracie. Czyścimy preparatem DO CZYSZCZENIA elektroniki dwie ścieżki i to wszystko. Resztę różnego brudu/pyłu wycieramy. NIC NIE SMARUJEMY ŻADNYMI SMARAMI, PSIKADŁAMI ITP. To tylko zaszkodzi elektronice, a w szczególności tym czyszczonym ścieżkom elektronicznym. Po wyczyszczeniu bebeszków przepustnicy postępujemy według powyższego zdjęcia z opisem. JA KORZYSTAJĄC Z OKAZJI zdemontowałem także kolektor dolotowy w celu umycia i wyczyszczenia. Po odkręceniu kolektora pierwsze co robimy to odkurzaczem wyciągamy to co ewentualnie mogło dostać się do kanałów podczas demontowania kolektora następnie zatykamy papierem wszystkie kanały przepływowe czy to powietrza czy oleju aby uniknąć dostania się śmieci z otoczenia podczas czyszczenia gładzi silnika pod kolektorem. Miłej pracy. Przybliżony (mój) czas pracy wraz z robieniem zdjęć to było około 5 godzin. Czyli bez pośpiechu i nerwów. PODPOWIEDŻ - jeśli ktoś zdecyduje się na zdemontowanie kolektora dolotowego to nie ma potrzeby kupowania nowej uszczelki. Wystarczy czerwony silikon odporny na wysokie temperatury lub, tak jak ja to uczyniłem, pasta uszczelniająca. Uszczelkę założyłem ponownie ale posmarowałem ją przed zamontowaniem właśnie taką uszczelniającą pastą do elementów silnika itp. Edytowane 15 Kwietnia 2012 przez latinoo_80 1 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Blop Zgłoś #2 Napisano 15 Kwietnia 2012 Przenoszę do działu warsztat jako instrukcja dobra robota Łukasz Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
tmstp Zgłoś #3 Napisano 15 Kwietnia 2012 jaki kod bledu pojawial sie? Czy auto np slablo chwile przed pojawieniem sie bledu? Czy dzialo sie cokolwiek innego poza przejsciem w tryb awaryjny? dobra robota btw Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #4 Napisano 16 Kwietnia 2012 Dzięki. Jakby to opisać? Furka podczas przyśpieszania bez redukcji biegu po prostu w pewnej chwili jakby się przydławiła i wchodziła w tryb awaryjny. Czyli jeżeli jechałem np na 4-ce i zacząłem przyśpieszać gwałtownie lecz nie wymuszając redukcji na skrzyni (DSG) to pojawiała się kontrolka świec i gong. Kodu błędu nie znam i może to się wyda trochę śmieszne ale zadziałałem jakoś intuicyjnie. Po prostu w jednej chwili przyszły mi do głowy ewentualne przyczyny takiego zachowania o i wziąłem się do roboty. A zacząłem od najłatwiejszego. A że czytam dość dużo forum nasze to jakąś wiedzę się posiada i akurat teraz komp nie był mi potrzebny. Jak wspomniałem póki co to od miesiąca mam spokój. Myślę że niebawem zajmę się czyszczeniem turbinki. Ale to tak już bardziej w ramach zabicia czasu i zaspokojenia ciekawości. Zapomniałem tylko dopisać, że wyczyściłem też cały IC i umyłem też czujnik ciśnienia doładowania. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość bergi111 Zgłoś #5 Napisano 20 Czerwca 2012 Witam szanownych forumowiczów! Opis bardzo dobry i jak najbardziej się sprawdza. Jestem posiadaczem tourana 2.0tdi 140km z 2007r. Otóż mój problem polega na tym, że za żadne skarby nie mogłem wyjąć kolektora, odkręciłem wszystkie śruby, postępowałem zgodnie z instrukcją i nic... Zachowywał się jakby był jeszcze przykręcony na środku, boki chodziły (góra/dół). Podważałem śrubokrętami ale bez efektów. Następny problem miałem dziś z odpowietrzeniem, jak to robić w moim aucie? Ja starym sposobem posłużyłem się plakiem... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #6 Napisano 26 Czerwca 2012 Zachowywał się jakby był jeszcze przykręcony na środku, Upewnij się , że odkręciłeś też śrubę , która jest WEWNĄTRZ kolektora . Po zdjęciu EGR-a w środku musisz wytrzeć szmatą i "wymacać" głowę śruby . Na pewno to ona trzyma . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
azrael Zgłoś #7 Napisano 18 Sierpnia 2012 Dzięki za instrukcje,po przeczytaniu-operacja banalnie prosta i skuteczna. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
franuś007 Zgłoś #8 Napisano 9 Lutego 2013 Ta uszczelka dolotu kosztuje 8-9 zł. Według mnie mija się z celem zastępowanie jej jakimiś tam pastami czy silikonami Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamilek1307 Zgłoś #9 Napisano 31 Maja 2013 czy ktoś próbował wyjąć EGR i przepustnice w silniku BMR tj 2.0 170KM?? tam inaczej to troche wygląda i mam problem.. po pierwsze jedna śruba jest pod tą rurą po prawej stornie a tej rury nie można odgiąć i ciężko cokolwiek zrobić.. z drugiej strony śruby tak jakby nie było.. kojarzy ktoś jak to tam się rozkłada? Chciałbym w końcu to wyczyścić.. Będę wdzięczny za pomoc. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #10 Napisano 2 Czerwca 2013 kojarzy ktoś jak to tam się rozkłada? Proponuję zdemontować ten widoczny na trzecim zdjęciu odcinek rury IC. Masz go wyjętego z przepustnicy ale wyjmij go też z dolnej części. Po tym zabiegu będziesz miał więcej miejsca na włożenie ręki i wtedy powinno udać się dojść do śruby od spodu używając klucza odpowiedniej długości. Jak dobrze pamiętam jest tam imbus. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamilek1307 Zgłoś #11 Napisano 2 Czerwca 2013 no tak ale co mi to da jak tej "chromowanej" "swiecącej" sztywnej rury nie da rady ruszyc a ona uniemozliwa odkrecenia sruby (zdjecie pierwsze).. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Angelus Zgłoś #12 Napisano 3 Czerwca 2013 ta "świecąca rura" to powrót spalin do zaworu EGR odkręć ją i wyciągnij Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Kamilek1307 Zgłoś #13 Napisano 3 Czerwca 2013 ale to musze spod silnika? odkrecic dolną pokrywę? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
mateo21 Zgłoś #14 Napisano 3 Czerwca 2013 No własnie gdzie tą rurke odkrecic? przy turbo? z tego co gdzies na fotkach widzialem jest ona jeszcze przykrecona w okolicach filtra powietrza do bloku silnika. Ja ostatnio ją troche odgiąłem i udalo mi sie odkrecic tą śrubę ale pokonała mnie ta sruba z tyłu i niestety brak narzedzi i kanału spowodował ze skreciłem wszystko z powrotem, poniewaz żeby ja odkrecic trzeba wlasnie zdemontowac ta rure z dolotu. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
topekb Zgłoś #15 Napisano 3 Czerwca 2013 Odkręcałem EGR tydzień temu i tą śrubę da się odkręcić bez ściągania rury powortu spalin. Trudne, ale da się to zrobić. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #16 Napisano 5 Czerwca 2013 Odkręcałem EGR tydzień temu i tą śrubę da się odkręcić bez ściągania rury powortu spalin. Trudne, ale da się to zrobić. Potwierdzam . Wystarczy odpowiednio dopasować imbusa . Ja krótszą część imbusa przyciąłem na odpowiednią długość i odkręciłem bez zdejmowania rury recyrkulacji spalin . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dodi79 Zgłoś #17 Napisano 5 Czerwca 2013 (edytowane) ale tragizujecie... ja robiłem to kilka dni temu... faktycznie rura ciężka do ruszenia, ale siłą ją można odgiąc i po sprawie... potem przy montażu dogiąć, resztę docisną śrubki i po kłopocie... robiłem to w silniku BKD Edytowane 5 Czerwca 2013 przez Dodi79 Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
koziolek7 Zgłoś #18 Napisano 11 Czerwca 2013 Odkrecilem sruby od strony rury powrotu spalin i dwie od EGR, do trzeciej tej najblizej silnika nie mam dostepu, silnik BMA, Z tego co widzialem to ta sruba jest bardzo dluga bo widac caly gwint jak obkrece troche egr'a. JAk ja odkrecic ? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
latinoo_80 Zgłoś #19 Napisano 11 Czerwca 2013 Ja też mam BMA i śrubę odkręciłem po zdemontowaniu rury IC dochodzącej do przepustnicy od dołu . Wyżej już to opisałem . Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Dodi79 Zgłoś #20 Napisano 18 Czerwca 2013 śrubę odkręciłem po zdemontowaniu rury IC dochodzącej do przepustnicy od dołu dokładnie tak i ja zrobiłem... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach