Jump to content
infoset

[Instrukcja] Wymiana silniczka klimatyzacji V159 via demontaż schowka, moduł komfortu

    Recommended Posts

    Samochód: B6 2.0 TDI-PD 140KM (BKP)
    Rok prod: 2005

    Wymiana silnika nastawczego klapy regulacji temperatury V159 (prawa strona)

    A dokładniej: zamiana owego silnika z silnikiem nastawczym obiegu zamkniętego V71.

    UWAGA: instrukcja ma charakter poglądowy i nie biorę odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe w wyniku jej zastosowania

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     

     

    Na początek trochę teorii:

     

    000rn.jpg

     

    Silniki nastawcze są elementami wykonawczymi i ustawiają klapę tak jak nakaże im sterownik aby

    osiągnąć zadaną temperaturę.

     

    Problemem jest sposób w jaki tą informację od sterownika przyjmują - czyli poprzez potencjometr.

    Ulega on "wyrobieniu" w pewnym zakresie nastaw (u mnie było to: 19-23 stopni Celcjusza).

     

    Efektem jest fakt, że silniczek nie potrafi ustawić prawidłowej pozycji tylko oscyluje wokół

    zadanej wartości powodując w praktyce hałaśliwy stukot.

     

    Stukotanie zazwyczaj jest powodowane przez dwa silniki naraz (V159 i V158 - prawy i lewy).

     

     

     

    Jak zlikwidować problem?

     

    Są 3 możliwości:

    - wymiana silniczków w ASO : ok 700zł x 2,

    - regeneracja potencjometrów w silniczkach (opis jest gdzieś na forum B5),

    - zamiana silniczków V159 i z V71 oraz V158 z V113.

     

    Założenie jest następujące: silniczek V71/V113 pracuje tylko w skrajnych pozycjach, więc nie ma "wyrobionego"

    potencjometru w środkowym zakresie - będzie więc poprawnie pracował w roli V159/V158.

     

    Z kolei wyrobiony V159/V159 będzie bez problemu obsługiwał obieg zamknięty.

     

    Ta instrukcja pozwala zlikwidować tylko połowę problemu - jedno z dwóch źródeł hałasu!

     

     

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Strzałka niebieska - V159, strzałka czerwona - V71.

     

    22585862.jpg

     

    0. Narzędzia

     

    - TORX T20 (najlepiej wkrętarka)

    - TORX T15

    - Nasadowy 11

    - Nasadowy 5,5

    - Klucz płaski 5,5

    - Śrubokręt płaski dowolny (niezbyt gruby)

     

    10190972.jpg

     

    Chciałbym podkreślić, że w mojej ocenie klucz płaski 5,5 jest absolutnie niezbędny ! Najlepiej jak najmniejszy

    Będzie potrzebny do odkręcenia jednej bardzo trudno dostepnęj śruby.

     

     

    1. Demontaż schowka

     

    Chwytamy TORX20 i do dzieła:

     

    29645482.jpg

     

    77406454.jpg

     

    11964459.jpg

     

     

    Te dwie są wredne:

     

    39815038.jpg

     

    Teraz delikatna operacja z płaskim śrubokrętem:

     

    70198058.jpg

     

    Po wykręceniu śrub schowek powinien już być bardzo luźny. Pomagamy mu szarpiąc z wyczuciem :)

    Zobaczymy to co na obrazku poniżej:

    38863673.jpg

     

    Jedyną róznicą będzie fakt, że na końcówce zaznaczonej kolorem zielonym będzie nałozona gumowa

    rura nawiewu. Zdejmujemy ją i zabieramy się za wyrwanie zatrzasków (kolor czerwony). Nie zniszczą się.

    Ostatecznie odpinamy wtyczki (kolor niebieski) i wynosimy schowek z miejsca pracy (brudny, conie? :) )

     

     

    Przenosimy wzrok ku górze:

     

    59821702.jpg

     

    Musimy trochę oczyścic teren. Plan działania jest nastepujący:

    - demontaż modułu komfortu (pomarańcz),

    - demontaż rury chłodzenia schowka (zielony),

    - demontaż dolotu powietrza na nogi (czerwony),

    - demontaż silniczka V71 (niebieski).

     

    Na szybko usuwamy jeszcze piankę (trzyma się na klipsach w kółkach zaznaczonych na czerwono):

     

    90122601.jpg

     

    2. Demontaż modułu komfortu

     

    Chwytamy nasadową 11-tkę i to w sumie wszystko:

     

    68545595.jpg

     

    Proponuje nie odłączać wtyków, tylko schować moduł do dziury po lewej stronie.

    Będziemy sprawdzać działanie silniczków, więc mogą się potworzyć jakieś problemy z elektroniką.

     

     

    3. Demontaż rury chłodzenia schowka

     

    Wyciągnąć z gwintu i wyjąć:

    35714164.jpg

     

     

    4. Demontaż dolotu powietrza na nogi

    Odkręcamy TORX'em 20 i wyjmujemy:

     

    58054882.jpg

     

    5. Demontaż silniczka V71

     

    W miejscach oznaczonych strzałkami znajdują się zatrzaski obudowy. Poza nią silniczka nic nie powinno

    trzymać. Wyjmujemy go i wypinamy kostkę:

     

    50441426.jpg

     

    67959850.jpg

     

    Tak na marginesie - za silniczkiem V71 znajduje się V113. Jeżeli ktoś chce zrobić lewą i prawą

    stronę na raz.

     

     

    6. Demontaż silniczka V159

     

    Teraz czas na sprawcę:

     

    49999585.jpg

     

    49900853.jpg

    Przed wypięciem kostki można włączyć kilmatyzację i zobaczyć co stuka :)

    Uwaga: będzie się to wiązało z wyrzuceniem błedu poduszki powietrznej (wypieliśmy kostkę od wyłącznika w schowku).

     

    Teraz najtrudniejsza część - wykręcenie trzech śrubek trzymających ten silnik.

    Dla ułatwienia warto zdjąć boczek konsoli środkowej:

     

    63778609.jpg

     

     

    Po odkręceniu jednego TORX'a trzeba "ześlizgnąć" ten boczek wyczuwając, gdzie jest opór.

    Jest on dosyć giętki więc nic nie powinno pęknąć:

     

    78185467.jpg

     

     

    Wreszcie możemy zabrać się za odkręcenie trzech śrub:

     

    55497181.jpg

     

     

    Śrubę oznaczoną na czerwono odkręcamy TORX'em 15:

     

    44862191.jpg

     

     

    Pomarańczową odkręcamy nasadowym 5,5 a niebieską kluczem płaskim 5,5. Niebieska jest najtrudniejsza i

    sporo się przy niej nabluzgacie.

    W celu ewentualnych improwizacji narzędziowych umieszczam zdjęcie śrubki:

     

    77997055.jpg

     

    7. Transformacja V159 <-&gt; V71

     

    Podważamy w miejscu czerwonej strzałki śrubokrętem płaskim i zdejmujemy te białe plastiki po czym

    zamieniamy je miejscami:

     

    91106882.jpg

     

     

    Montujemy silniczki i sprawdzamy czy wszystko działa jak należy.

    Uwaga: będzie się to wiązało z wyrzuceniem błedu poduszki powietrznej (wypieliśmy kostkę od wyłącznika w schowku).

     

    Jeżeli nie ma problemów to składamy wszystko do kupy analogicznie według instrukcji.

     

    Teraz pozostaje zrobić taką operację dla lewej strony aby uzyskać kompletną ciszę.

    Obecnie nie mam czasu się w to bawić ale mam nadzieję, że ktoś z Was

    wykona tą operację i również wrzuci instrukcję!

     

    Pozdrawiam

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: Nie passat
    Rok prod: 2016

    Robi wrażenie!

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B7 Alltrack 2.0 TDI 140KM 4x4
    Rok prod: 2012

    Dobry opis. Ale chce cos dodac co ulatwi wymontowanie dolnego silnika. Na czwartym zdjeciu od konca zaznaczone jest miejsce niebieska strzalka. Za tym stalowym mocowaniem jest trzecia sruba silniczka, wystarczy w tym miejscu przewiercic malym wiertelkiem a pozniej poprawic wiertlem 12mm i pieknie wchodzi nasadka. Ja tak robilem u siebie...

    Edited by popiolek4

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 1.9 TDI-PD 105KM(BXE)
    Rok prod: 2006

    Świetna instrukcja. W najblizszym czasie zabieram sie za wymiane! :dobrze

     

    Skąd takie ładne obrazki/schematy na początku postu? Jakaś książka napraw?

     

     

    A tutaj link do posta "Jak wyczyscic potencjometr"

    http://forum.vw-passat.pl/showthread.php/74130-Klimatronik-naprawa-silnika-klapy-regulacji-temperatury-błąd-4F7-siłownik-V68?p=804069&viewfull=1#post804069

    Edited by bluszczy

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TDI-PD 140KM (BKP)
    Rok prod: 2005

    Zestaw do samodzielnego kształcenia numer 208

    Gdzies jest link na forum :)

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TDI-PD 140KM (BKP)
    Rok prod: 2005

    Wszystko da się zrobić w godzinę.

     

    Ale włączając problemy z niebieską śrubką (poszukiwania płaskiego 5,5)

    zajęło mi to pół dnia (wszystkich swietych) :D

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TFSI 200KM
    Rok prod: 2006

    Faktycznie wielkie uznanie za łopatologie ... długo trzeba było czekać że by ktoś tak porządnie to opisał... SUPER i dziękuje w swoim imieniu bo bardzo pomocna instrukcja.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TFSI 200KM
    Rok prod: 2006

    Super instrukcja. :dobrze Przyda się za jakiś czas, żeby się z tym pobawić. Może nawet uda mi się wyrobić w trakcie poobiedniej drzemki Małego. :-D

     

    Napisałeś o analogicznej wymianie dla lewej strony. Tylko, że silniczek od obiegu zamkniętego jest chyba jeden? Z czym w takim razie zamienić ten szwankujący?

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B8 2.0 TDI 150KM DSG6
    Rok prod: 2014

    W roczniku 2006 na 100% są dwa silniczki od obiegu zamkniętego.

    Wraz ze zmianą panelu Climatronica na taki jak w CC zmieniono mechanizm obiegu wewnętrznego na taki, który jest obsługiwany jednym silniczkiem.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 1.9 TDI-PD 105KM(BXE)
    Rok prod: 2006
    Napisałeś o analogicznej wymianie dla lewej strony. Tylko, że silniczek od obiegu zamkniętego jest chyba jeden? Z czym w takim razie zamienić ten szwankujący?

     

    Część oznaczona numerkiem 2 i 3 na drugim obrazku (schemat) - V71 i V113 opisane przez infoseta.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TFSI 200KM
    Rok prod: 2006

    Dzięki Fedwo. :) Rozumiem również, że ta podmiana wyeliminuje tylko stuki od climatronica, ale bulgotania już nie?

     

    bluszczy - myślałem, że nr 2 to inny silniczek, bo strzałka jest na numer 3. ;) Ale dzięki. :) Wychodzi na to, że oba te silniczki są obok siebie?

    Edited by Cronos

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TDI-PD 140KM (BKP)
    Rok prod: 2005
    Tak na marginesie - za silniczkiem V71 znajduje się V113.

     

    Tuż za nim :)

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B7 2.0 TDI 140KM (CFFB) DSG
    Rok prod: 2011

    opis ok . do warsztatu

    jaki koszt silniczków ?

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TDI-PD 140KM (BKP)
    Rok prod: 2005

    W ASO: 380zł jeden.

    Oczywiście można też zastosować opisaną w instrukcji podmianę albo samemu zregenerować potencjometr.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 FSI 150KM
    Rok prod: 2006

    V71 - silnik nastawczy klapy dławienia powietrza, V113 - silnik nastawczy możliwości zamkniętego obiegu powietrza.

     

    Może ktoś wyjaśnić różnice?

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 TDI-PD 140KM (BKP)
    Rok prod: 2005

    Nie jestem w stanie wyjaśnić różnicy ale w niektórych klimatyzacjach te dwa silniczki są zastępowane jednym.

     

    Ponadto widzialem różne zrzuty ETKA, gdzie opisy V71 i V113 są używane zamiennie.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B6 2.0 FSI 150KM
    Rok prod: 2006

    Te opisy mam właśnie ETKI, i wygląda na to, że oba silniczki występują u mnie równocześnie.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites
    Samochód: B8 2.0 TDI 150KM
    Rok prod: 2015

    Witam

    Sprawa z silnikami V71 i V113 wyglada nastepujaco. Jeden zamyka klapka dolot powietrza z zewnatrz a drugi otwiera klapka wlot do dmuchawy z wewnatrz. W nowszej wersji jest to robione za pomoca jednej klapki a w starszej za pomoca dwoch dlatego sa dwa silniczki.

    Share this post


    Link to post
    Share on other sites

    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

    ×

    Important Information

    Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy