Jump to content
infoset

[Instrukcja] Wymiana silniczka klimatyzacji V159 via demontaż schowka, moduł komfortu

Recommended Posts

Wymiana silnika nastawczego klapy regulacji temperatury V159 (prawa strona)

A dokładniej: zamiana owego silnika z silnikiem nastawczym obiegu zamkniętego V71.

UWAGA: instrukcja ma charakter poglądowy i nie biorę odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe w wyniku jej zastosowania

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na początek trochę teorii:

obraz.png.46b6295b4d7aeecf6c070237f727afa3.png

000rn.jpg

Silniki nastawcze są elementami wykonawczymi i ustawiają klapę tak jak nakaże im sterownik aby osiągnąć zadaną temperaturę.

Problemem jest sposób w jaki tą informację od sterownika przyjmują - czyli poprzez potencjometr.

Ulega on "wyrobieniu" w pewnym zakresie nastaw (u mnie było to: 19-23 stopni Celsjusza).

 

Efektem jest fakt, że silniczek nie potrafi ustawić prawidłowej pozycji tylko oscyluje wokół zadanej wartości powodując w praktyce hałaśliwy stukot.

Stukotanie zazwyczaj jest powodowane przez dwa silniki naraz (V159 i V158 - prawy i lewy).

 

Jak zlikwidować problem?

Są 3 możliwości:

  • wymiana silniczków w ASO : ok 700zł x 2,
  • regeneracja potencjometrów w silniczkach (opis jest gdzieś na forum B5),
  • zamiana silniczków V159 i z V71 oraz V158 z V113.

Założenie jest następujące: silniczek V71/V113 pracuje tylko w skrajnych pozycjach, więc nie ma "wyrobionego" potencjometru w środkowym zakresie - będzie więc poprawnie pracował w roli V159/V158.

Z kolei wyrobiony V159/V159 będzie bez problemu obsługiwał obieg zamknięty.

Ta instrukcja pozwala zlikwidować tylko połowę problemu - jedno z dwóch źródeł hałasu!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Strzałka niebieska - V159, strzałka czerwona - V71.

22585862.jpg

0. Narzędzia

  • TORX T20 (najlepiej wkrętarka)
  • TORX T15
  • Nasadowy 11
  • Nasadowy 5,5
  • Klucz płaski 5,5
  • Śrubokręt płaski dowolny (niezbyt gruby)

10190972.jpg

Chciałbym podkreślić, że w mojej ocenie klucz płaski 5,5 jest absolutnie niezbędny ! Najlepiej jak najmniejszy

Będzie potrzebny do odkręcenia jednej bardzo trudno dostepnęj śruby.

1. Demontaż schowka

Chwytamy TORX20 i do dzieła:

1.png.34e2483f384596b6cc70d5ce1fad7d80.png

2.png.3f129fb07b2f0a9c6439f858dcf6c157.png

3.png.b493cd7acdbfab2564d8cb1082030d84.png

Te dwie są wredne:

5.png.aeeb2f55c641e7c895970932fdd6229b.png

Teraz delikatna operacja z płaskim śrubokrętem:

 6.png.aa166c7a6b82ca48970748254c317b1b.png

Po wykręceniu śrub schowek powinien już być bardzo luźny. Pomagamy mu szarpiąc z wyczuciem :)

Zobaczymy to co na obrazku poniżej:

7.png.9696215e64542c718cfdc90820c8f62c.png

Jedyną różnicą będzie fakt, że na końcówce zaznaczonej kolorem zielonym będzie nałożona gumowa rura nawiewu. Zdejmujemy ją i zabieramy się za wyrwanie zatrzasków (kolor czerwony). Nie zniszczą się.

Ostatecznie odpinamy wtyczki (kolor niebieski) i wynosimy schowek z miejsca pracy (brudny, co nie? :) )

Przenosimy wzrok ku górze:

8.png.d729c5275adce448377d7d51ace39361.png

Musimy trochę oczyścić teren. Plan działania jest następujący:

  • demontaż modułu komfortu (pomarańcz),
  • demontaż rury chłodzenia schowka (zielony),
  • demontaż dolotu powietrza na nogi (czerwony),
  • demontaż silniczka V71 (niebieski).

Na szybko usuwamy jeszcze piankę (trzyma się na klipsach w kółkach zaznaczonych na czerwono):

9.png.35aed5db8477f16a9b5c1d8e21f96a6e.png

 

2. Demontaż modułu komfortu

Chwytamy nasadową 11-tkę i to w sumie wszystko:

 10.png.22a8038a2800356cab971c7febf6b45d.png

68545595.jpg

Proponuje nie odłączać wtyków, tylko schować moduł do dziury po lewej stronie.

Będziemy sprawdzać działanie silniczków, więc mogą się potworzyć jakieś problemy z elektroniką.

3. Demontaż rury chłodzenia schowka

Wyciągnąć z gwintu i wyjąć:

11.png.854dbbb4e42cf7880b00baf51ea3f8c4.png

35714164.jpg

4. Demontaż dolotu powietrza na nogi

Odkręcamy TORX'em 20 i wyjmujemy:

 12.png.807eb6ed6f431776d7474fcfcd4326ee.png

58054882.jpg

5. Demontaż silniczka V71

W miejscach oznaczonych strzałkami znajdują się zatrzaski obudowy. Poza nią silniczka nic nie powinno

trzymać. Wyjmujemy go i wypinamy kostkę:

 13.png.567d2ad85f21548c0a87865afe2c9a08.png

50441426.jpg

67959850.jpg

Tak na marginesie - za silniczkiem V71 znajduje się V113. Jeżeli ktoś chce zrobić lewą i prawą stronę na raz.

6. Demontaż silniczka V159

Teraz czas na sprawcę:

14.png.50716cb0352446ddadb515a6a47d5e3e.png

 15.png.1aecd95236060c1a691e22fd1393e38b.png

49999585.jpg

 17.png.2bf51964cbceb8c650b76104fcf91113.png

49900853.jpg

Przed wypięciem kostki można włączyć kilmatyzację i zobaczyć co stuka :)

Uwaga: będzie się to wiązało z wyrzuceniem błedu poduszki powietrznej (wypieliśmy kostkę od wyłącznika w schowku).

Teraz najtrudniejsza część - wykręcenie trzech śrubek trzymających ten silnik.

Dla ułatwienia warto zdjąć boczek konsoli środkowej:

 18.png.587b2d314052ee2f0358a7c6de4c6f89.png

63778609.jpg

Po odkręceniu jednego TORX'a trzeba "ześlizgnąć" ten boczek wyczuwając, gdzie jest opór.

Jest on dosyć giętki więc nic nie powinno pęknąć:

 19.png.1fe82e7f75abfc3aac1069b69acf1f7a.png

78185467.jpg

Wreszcie możemy zabrać się za odkręcenie trzech śrub:

 20.png.70dcf53dc8b0818f7d7f66cf34ad485d.png

Śrubę oznaczoną na czerwono odkręcamy TORX'em 15:

 21.png.b30035850ee446f6cf60b9dc03db6874.png

44862191.jpg

Pomarańczową odkręcamy nasadowym 5,5 a niebieską kluczem płaskim 5,5. Niebieska jest najtrudniejsza i sporo się przy niej nabluzgacie.

W celu ewentualnych improwizacji narzędziowych umieszczam zdjęcie śrubki:

 22.png.76d1d23d1593904b5e0c7cb8fe97d45f.png

77997055.jpg

7. Transformacja V159 -> V71

Podważamy w miejscu czerwonej strzałki śrubokrętem płaskim i zdejmujemy te białe plastiki po czym zamieniamy je miejscami:

23.png.a8f08d59921ad1b40b8899b108895d2c.png

91106882.jpg

Montujemy silniczki i sprawdzamy czy wszystko działa jak należy.

Uwaga: będzie się to wiązało z wyrzuceniem błedu poduszki powietrznej (wypieliśmy kostkę od wyłącznika w schowku).

Jeżeli nie ma problemów to składamy wszystko do kupy analogicznie według instrukcji.

 

Teraz pozostaje zrobić taką operację dla lewej strony aby uzyskać kompletną ciszę.

Obecnie nie mam czasu się w to bawić ale mam nadzieję, że ktoś z Was

wykona tą operację i również wrzuci instrukcję!

 

Pozdrawiam

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobry opis. Ale chce cos dodac co ulatwi wymontowanie dolnego silnika. Na czwartym zdjeciu od konca zaznaczone jest miejsce niebieska strzalka. Za tym stalowym mocowaniem jest trzecia sruba silniczka, wystarczy w tym miejscu przewiercic malym wiertelkiem a pozniej poprawic wiertlem 12mm i pieknie wchodzi nasadka. Ja tak robilem u siebie...

Edited by popiolek4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetna instrukcja. W najblizszym czasie zabieram sie za wymiane! :dobrze

Skąd takie ładne obrazki/schematy na początku postu? Jakaś książka napraw?

A tutaj link do posta "Jak wyczyscic potencjometr"

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super instrukcja. :dobrze Przyda się za jakiś czas, żeby się z tym pobawić. Może nawet uda mi się wyrobić w trakcie poobiedniej drzemki Małego. :-D

 

Napisałeś o analogicznej wymianie dla lewej strony. Tylko, że silniczek od obiegu zamkniętego jest chyba jeden? Z czym w takim razie zamienić ten szwankujący?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W roczniku 2006 na 100% są dwa silniczki od obiegu zamkniętego.

Wraz ze zmianą panelu Climatronica na taki jak w CC zmieniono mechanizm obiegu wewnętrznego na taki, który jest obsługiwany jednym silniczkiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj zamienilem silniczki z prawej strony. Chciałem też zamienić ten z lewej (kierowcy) ale sie poddalem. Nie mam pojecia jak tam mozna dostac się do jednej śrubki. Przeszkadza metalowy profil. Poległem. Musialem zadowolić się narazie tylko prawą stroną.

Ktoś moze dostał się do tego silniczka od strony kierowcy?

 

Przy okazji wyjęcia schowka odgrzybiałem parownik. Tutaj też się mocno zdziwiłem. Włożyłem jakies 30cm rurki przez wylot z parownika (odprowadzenie wody). Zaraz po spryskaniu preparat zaczął wypływać tym odprowadzniem. To jeszcze nic złego. Po chwili zauważyłem ze sączy się spod parownika i kapie. Tym sposobem zmoczyłem wykłądzinę po stronie kierowcy preparatem..

Zastanawiam sie jak to mozliwe. Czy parownik nie jest szczelny, przynajmniej na dole tam gdzie woda sie zbiera? Czyżby mi się rozszczelniło coś?

 

B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

Ja potrzebuję wymienić silniczek V107. Vag mi pokazyje taki błąd. A podczas jazdy słyszę ciągłem pukanie. Prawdopodobnie siniczek się zararł. Mam już silnieczek. Ale nie wiem gdzie go znaleźć. Wyciągnołem schowek ale i tak nie mogę go namierzyć.

 

Mam nadzieje, że ktoś mi da wskazówki gdzie go szukać.

 

Może ktoś się orientuje który to siniczek na tym rysunku.

22585862.jpg

Edited by JaTaMan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Może ktoś się orientuje który to siniczek na tym rysunku.

 

V107 to nr 6 na Twoim rys.

 

 

Chciałem też zamienić ten z lewej (kierowcy) ale sie poddalem. Nie mam pojecia jak tam mozna dostac się do jednej śrubki. Przeszkadza metalowy profil. Poległem. Musialem zadowolić się narazie tylko prawą stroną.

Ktoś moze dostał się do tego silniczka od strony kierowcy?

 

stawiam że to pewnie ten ;)

Edited by Blop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie czy nawiew na nogi pasażera sterowany jest jedną klapką? Pytam ponieważ jak włączę ogrzewanie na nogi pasażera to leci ciepłe powietrze spod schowka poza miejscem przy styku schowka z tunelem środkowym. Trochę to dziwne bo wieje jakby chłodziło a nie grzało. Przeglądając forum znalazłem, że przebiega tamtędy przewód od schładzania schowka. Może jak montowali mi czujki od alarmu i demontowali schowek to zapomnieli podpiąć rurę chłodzenia schowka... Chyba że tam na dole są 4 rury i w jednej klapa nie domaga? Może ktoś obeznany w temacie podpowiedzieć?

 

Zapomniałem dodać, ż przy ostatniej wymianie filra kabinowgo panowie z ASO połamali mi tą kratkę od podtrzymywania filtra. Filtr lekko wystaje i pewnie jest nieszczelny. Może to mieć wpływ na to przedostające się zimne powietrze?

Edited by adi2009

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem taki przypadek jak Ty rds.W ASO gdzie pracuję a konkretnie to kolega robił,jedna strona grzała jak wściekła a z drugiej zimno.Passat około 2007r,zero błędów oczywiście,wszelkie nastawy klap,podejrzenia uszkodzenia klap do śmieci.....deska w górę i okazało się że lewa połowa nagrzewnicy ciepła a prawa zimna:szok,po wymianie na nową śmiga aż miło ale auto męczone z tydzień i odpalane grzane bez deski rozdzielczej,żeby wtopy nie było.....zakończone sukcesem.Proponuję demontaż dechy choć wiem że to praco i czasochłonne kilka dni bez auta na bank.pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Mario_TDI

Zdjęcia rozkręconej nagrzewnicy. Pokazane klapy regulacji temperatury (klimatronik dwustrefowy).

 

20140202_114038.jpg

 

 

20140202_114008.jpg

 

 

20140202_113918.jpg

 

 

20140202_113949.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ktoś pokusił się o nagranie filmu z wymiany v159:

może jakiś mod wrzuci do pierwsze postu ;) możliwe iż komuś w przyszłości pomoże ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

To idzie zdjąć lewą stronę deski?! W życiu bym na to nie wpadł. W takim razie sam bym to zmienił i byłbym 80zł bogatszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
To idzie zdjąć lewą stronę deski?! W życiu bym na to nie wpadł. W takim razie sam bym to zmienił i byłbym 80zł bogatszy.

 

Tylko że tobie po jakimś czasie nic nie będzie odpadać

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko, że ja to wkleiłem na klej do szyb samochodowych i jestem pewny, że trzyma lepiej niż te śmieszne zgrzewy. Przed tą zamianą coś tam trzeszczało na dziurach teraz jest cichutko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 5.11.2011 o 17:13, infoset napisał:

000rn.jpg

Czy ktokolwiek moze podeslac zdjecia do tej instrukcji lub wskazac gdzie moge je znalezc?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, gromi said:

Czy ktokolwiek moze podeslac zdjecia do tej instrukcji lub wskazac gdzie moge je znalezc?

Niestety nie mam tych zdjęć - zaginęły wraz z poprzednim PC.
Być może ktoś z Was je pobrał to proszę o info

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy sama dźwigienka tych silniczków jest zamienna? Mogę kupić byle jaki silnik z serii 3C0907511 lub 1K0907511 i przełożyć dźwigienkę w zamian dla v159 i v71?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A masz uszkodzone silniczki?? Jak potencjometry to lepiej je wymienić i spokój. Ja teraz tak robiłem z silniczekiem v158, wymieniłem sam potencjometr, a silniczka różniły się dzwigniami. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Terms of Use oraz Privacy Policy