kamil_ Zgłoś #21 Napisano 9 Sierpnia 2011 http://www.dxinfocentre.com/tropo_eur.html strona z prognozą propagacji na kolejne dni - może komuś się przyda Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
The_Saint Zgłoś #22 Napisano 10 Sierpnia 2011 Jeśli chodzi o propagację, to jest bardzo dobre miejsce na tego linka. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pszemek Zgłoś #23 Napisano 11 Sierpnia 2011 To nie jest odpowiedni temat na zamieszczanie rzeczy takiego typu. Zapraszam do działu Off topic. To jest jak najbardziej odpowiedni temat do zamieszczania tego typu linków. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Sensor Zgłoś #24 Napisano 8 Września 2011 Wszystko tak naprawde zalezy od anteny, czułosc odbiorników, w kolejnosci od uksztaltowania terenu a na koncu mocy wyjsciowa radia. Dalekie lacznosci mozna robic tak jak wspominali koledzy przy dobrej propagacji. Link z powyzszgo postu jak najbardziej moze sie komus przydac kto bawi sie w te rzeczy. Antena do DX-owania (robienie dalekich lacznosci) powinna promieniowac pod niskimi katami. Ma na to wplyw wiele czynnikow min. jej budowa oraz wysokosc zamontownia na powierzchnia gruntu. Wracajac do tematu nie sposob pakowac KW (kilowaty) mocy w antene zeby byc swietnie slyszalnym i jak najdalej chodzi o to zeby przy jak najmniejszej mocy byc slyszalnym dobrze i daleko. Tutaj pole do popisu jest w antenach i wyborze dobrego radia o dobrych parametrach dobiornika-niestety zawsze wiaze sie to z wyzsza cena sprzetu. Jak wspomniałem przy lacznosciach mobil-mobil ma tez wplyw ukształtowanie terenu. W przypadku nadawania z terenu zabudowanego, dolin, zalesien-zasieg jest mniejszy niz w terenie otwartym, niczym nie osłoniętym. W przypadku wyjechania na jakies wzniesienie, szczyt-zasieg znacznie sie poprawia i mozna przeprowadzac lacznosci na kilkadziesat i wiecej km. Napewno niejeden z Was slyszal jak wolaly stacje podajace sie za DX-owe z jakichs szczytow. Pozdrawiam Rafał Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
maxman Zgłoś #25 Napisano 25 Września 2011 30km, radio president Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Leonisko Zgłoś #26 Napisano 26 Września 2011 30km, radio president A antena? Bo radio to akurat nic tu nie ma do rzeczy.Ja z Ultra III mam 40 km. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
kajoj6661 Zgłoś #27 Napisano 29 Września 2011 z ultra 3 chyba 30m,,,to nie zalicza się do radia tylko szumofonów,,,mowa o nowych wynalazkach,,marki cobra,,stare egz to inna bajka,,,a w podsumowaniu dodam ,że co do zasięgu to dużą rolę odgrywa antena czym dłuższa tym lepsza,powyżej 1,5 zasie będzie większy niż z anteną do 1m....dwu krotnie,wiadomo ,jak radio posiada wstęgi to dalej dolecisz i usłyszysz Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Leonisko Zgłoś #28 Napisano 29 Września 2011 Kajoj piszesz od rzeczy Nie wspominamy o propagacji, to raz, dwa czytaj ze zrozumieniem.ANTENA TO PODSTAWA.Czy to Ultra, czy jakieś inne radio, osiągi na danej antenie będą takie same.Wiadomo też że na SSB zalecisz dalej, bo to i większa moc Tutaj chyba głównie chodzi o emisję AM, jaką na co dzień każdy z nas stosuje w samochodzie.Dlatego pytam o antenę jaką ma Maxman, bo pisane samego radia, mija się z celem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
RobRoy Zgłoś #29 Napisano 5 Października 2011 Santiago 1200 w dziurze, President Walker typowe 4W. W Warszawie do 10km, poza miastem 20km, max.25km. Z tym że to ja słysze innych z takiej odległości (gdy znam trasę, a ktoś podaje swoje położenie), ale biorę poprawkę, że wiele osób ma antenę na magnesie. Łączność obustronna poza miastem jakieś 15km. Wszystkie dane dla kanału 19. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Chmarski Zgłoś #30 Napisano 5 Października 2011 Znam wiele osób, które mają anteny na magnesie działające lepiej niż u wielu innych z zamontowanymi w dziurze. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
WW Zgłoś #31 Napisano 5 Października 2011 Znam wiele osób, które mają anteny na magnesie działające lepiej niż u wielu innych z zamontowanymi w dziurze. Jeśli masz zamontowana na stałe antenę 120 cm., a ktoś na magnesie 200 cm., to i nie dziwne. Jednak jeśli użyją tej samej anteny, to zwykle mocowanie na stałe daje lepszy efekt. Jednak to jest rozważanie małego Kazia, że samochód który ma na liczniku 280 jest lepszy od tego co ma "tylko"240. Propagacja zależy od wielu czynników i ocenianie zasięgu na podstawie wyłącznie sposobu mocowania jest nieco dziecinne Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Chmarski Zgłoś #32 Napisano 5 Października 2011 Wiele zależy od budowy anteny, zestrojenia itp. Czasami krótsza na magnesie działa lepiej od długiej w dziurze. Dokładnie odpowiadałem na ten fragment: Z tym że to ja słysze innych z takiej odległości (gdy znam trasę, a ktoś podaje swoje położenie), ale biorę poprawkę, że wiele osób ma antenę na magnesie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Leonisko Zgłoś #33 Napisano 5 Października 2011 Czasami krótsza na magnesie działa lepiej od długiej w dziurze. Zależy ile krótsza.Poza tym, dwie anteny zestrojone i w rezonansie, to nie ma takiej opcji.Praw fizyki nie oszukasz, chyba że wzmacniaczami lub przedwzmacniaczami.Dłuższa odległość i krótsza ginie w tłumie. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
RobRoy Zgłoś #34 Napisano 5 Października 2011 Winny jestem pewne wyjaśnienie add powyższego dziura vs. magnes. Nie jestem żadnym /specem/ od CB, a jedynie kiedyś rozglądając się za pierwszym zestawem pytałem na grupie usenet cb, oraz w zakładach montujących CB, co lepsze i dlaczego. Wady i zalety. Ogólna konkuzja była, że dziura lepsza, ale ... robi się dziurę w karoserii. A nie każdy chce i/lub może sobie na to pozwolić, aby centralnie dziurawić dach auta. Więc dla tych są magnesy (to tak w dużym uproszczeniu relacje które słyszałem) ---zastrzegam, że tak to zrozumiałem, ale mogłem coś pokręcić A że mój pasek zblżał sie do wieku, w którym dziewczyny stają się kobietami, i żadne gwarancje na blachę i korozję już mnie nie dotyczyły, więc zdecydowałem się na dziurę w dachu. A gdybym kiedyś miał sprzedawać (teraz już tego nawet nie rozważam), to bym sprzedał razem z anteną. Natomiast faktem jest, że statystycznie patrząc, na ogół widzi się sporo krotsze anteny i często na magnesie - stąd (może niefortunny) skrót myślowy: krótka antena=antena na magnesie. Faktem jest też, że często ja kogoś słyszałem kilka km wcześniej, niż było możliwe nawiązanie łączności dwustronnej. Ale może fabryczny Walker ma gorsze nadawanie niż odbiór(?) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Leonisko Zgłoś #35 Napisano 6 Października 2011 To nie tak jak myślisz.Jeżdżą ciołki z wykałaczkami na dachu, i do tego radia wyskręcane ile się tylko da, bo im szumi. Ty mając dłuższą antenę, nawet na skręconym radiu usłyszysz z dalszej odległości, ale ten z kikutem nie koniecznie usłyszy Ciebie. Walker jest dobrym radiem, jak nadawczo tak i odbiorczo.Magnes, to ostatnia rzecz polecana w montażu anten. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Chmarski Zgłoś #36 Napisano 6 Października 2011 (edytowane) Zależy ile krótsza.Poza tym, dwie anteny zestrojone i w rezonansie, to nie ma takiej opcji.Praw fizyki nie oszukasz, chyba że wzmacniaczami lub przedwzmacniaczami.Dłuższa odległość i krótsza ginie w tłumie. Różnica tkwi w różnej budowie anten i tu się pojawiają możliwości oszukania praw fizyki, jeśli je ograniczymy tylko do fizycznej długości. Inaczej będzie zachowywała się antena 7/8 od 5/8 czy 1/4 długości fali. W praktyce, większość anten samochodowych to skracane 5/8. W przyrodzie występują też (nieskracana) 1/4 długości - osobiście znam 3 sztuki jeżdżące po Warszawie i codziennie z ich użytkownikami rozmawiam. Diamond CR-11 jest według producenta skracaną 1/4 fali. Z kolei President Texas jest oficjalnie skracaną 7/8 fali. Oprócz długości fali i jej wpływu na zachowanie anteny dochodzi też sama budowa anteny. Powszechnie występują anteny dolnocewkowe i helikale. Są jeszcze anteny środkowocewkowe (centre load) i górnocewkowe (top load). Występują też hybrydy, czyli łączenie anteny helikalnej z prętową. Edytowane 6 Października 2011 przez Chmarski Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
pszemek Zgłoś #37 Napisano 7 Października 2011 W przyrodzie występują też (nieskracana) 1/4 długości Czyli 2,75 na dachu? No nieźle Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
motomouse Zgłoś #38 Napisano 7 Października 2011 Czyli 2,75 na dachu? No nieźle Znam takiego jednego ze Zgierza, co czasem taką zakładał na swojego Kadeta Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Leonisko Zgłoś #39 Napisano 7 Października 2011 W przyrodzie występują też (nieskracana) 1/4 długości - osobiście znam 3 sztuki jeżdżące po Warszawie i codziennie z ich użytkownikami rozmawiam. Hmm, zrób zdjęcie i wstaw, bo jakoś nie wierzę Ale pewnie będzie z tym problem, znając życie :fajny Znam tylko SIRIO L STRAHLER która mierzy 2.75, ale z tym nie da się jeździć. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
WW Zgłoś #40 Napisano 8 Października 2011 Hmm, zrób zdjęcie i wstaw, bo jakoś nie wierzę Potwierdzam. Pamiętam go ze zlotów, biały opel kadet i ogromny biały bat. :dobrze Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach