polarek Zgłoś #1 Napisano 24 Czerwca 2011 Witam Mam problem z manualną klimatyzacją w moim B4 1,6 benzyna 96r. Problem dotyczy tylko nieprawidłowego włączania drugiego biegu wentylatorów chłodnicy. Wygląda to tak, że przy włączonej klimie jak jest odpowiednio gorąco, drugi bieg wentylatorów włącza się praktycznie tylko przy zatrzymanym aucie ( np na światłach ). Problem u mnie polega na tym że zamiast tego słyszę w aucie brzęczenie przekaźnika włączającego drugi bieg. Przekaźnik znajduje się w czarnej skrzynce obok akumulatora i sterowany jest bezpośrednio z termowłącznika na chłodnicy. Podmieniałem już termowłącznik i czarną skrzynkę - nic nie pomogło. Co się może dziać z tymi wiatrakami ? Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
JACU6X6 Zgłoś #2 Napisano 24 Czerwca 2011 OOO człowiek z Podkarpacia Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ormowiec Zgłoś #3 Napisano 24 Czerwca 2011 Przekaźnik brzęczy jeśli na cewce jest zbyt niskie napięcie. Czyli sprawdź czy dochodzi do cewki 12V na jednym zacisku i czy na drugim zacisku jest dobra masa. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gregor1890 Zgłoś #4 Napisano 24 Czerwca 2011 Kolego alebo się myle ale u mnie jest tak samo ze wiatrak na drugi bieg włącza się jak już mocno się zagrzeje to wtedy jak by samolot leciał Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dawidgsm Zgłoś #5 Napisano 24 Czerwca 2011 A nie tak czasem 2 bieg na klimie włancza sie gdy przekroczy pewne ciśnienie?? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
polarek Zgłoś #6 Napisano 24 Czerwca 2011 A nie tak czasem 2 bieg na klimie włancza sie gdy przekroczy pewne ciśnienie?? Cześć Właśnie do tego doszedłem po prawie połowie dnia spędzonej przy aucie. Przegląd instalacji, czyszczenie punktów masy, sprawdzanie napięć itp. Nawet dostałem się do wnętrza sterownika wentylatorów i okazało się że drugi bieg ma prawie równolegle poza włącznikiem termicznym w chłodnicy podpięty jeszcze czujnik ciśnienia czynnika chłodzącego !!! Pewność co jest winne dało mi włączenie wszystkiego z odpiętym czujnikiem z chłodnicy. Sytuacja wygląda tak, że w momencie wymuszenia drugiego biegu czujnik ciśnienia nie włącza od razu przekaźnika odpowiedzialnego za pełną moc wentylatorów tylko wpada w coś jakby drgania, czyli w bardzo krótkich odstępach czasu włącza i wyłącza obwód, na oko z częstotliwością 50Hz. Jeśli w tym momencie lekko zwiększę obroty silnika, wzrasta ciśnienie w układzie klimy i czujnik przestaje "drgać" i pozostaje włączony aż do obniżenia ciśnienia w układzie. Pytanie czy wymiana/podmiana czujnika musi się wiązać ze ściągnięciem całego czynnika z klimy ? Może końcówka w którą wkręcony jest czujnik w aluminiowej rurce ma coś w rodzaju zaworka kulkowego pozwalającego na odkręcenie czujnika bez utraty całego gazu ? ? Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
makumba50 Zgłoś #7 Napisano 24 Czerwca 2011 ładny opis;) Muszę Ci przyznać, że masz niezłe oko, bo potrafisz ocenić oczami częstotliwość 50Hz na 1s... Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
polarek Zgłoś #8 Napisano 24 Czerwca 2011 Muszę Ci przyznać, że masz niezłe oko, bo potrafisz ocenić oczami częstotliwość 50Hz na 1s... Odbiegając trochę od tematu - jeśli miałeś okazję kiedyś słyszeć jak pracuje ( buczy ) rozklekotany transformator ze starego zasilacza sieciowego ( 230V ) to "na oko" jest to taka właśnie częstotliwość. Czyli w moim aucie czujnik ciśnienia zamiast włączyć wiatraki na pełną moc to właśnie tak sobie brzęczy. Dalej jednak jestem ciekaw czy w/w czujnik ciśnienia da się wykręcić bez utraty czynnika chłodzącego ? Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
lebow Zgłoś #9 Napisano 24 Czerwca 2011 czujnik przestaje "drgać Sprawdź ile voltów idzie na przekaźnik. ma coś w rodzaju zaworka kulkowego pozwalającego na odkręcenie czujnika bez utraty całego gazu ? ? Dalej jednak jestem ciekaw czy w/w czujnik ciśnienia da się wykręcić bez utraty czynnika chłodzącego ? Piszesz o dwóch różnych czujnikach czy tylko ja źle zrozumiałem. Jeśli masz na myśli presostat na nadkolu to tak...ma zawór pozwalający wymienić presostat bez utraty freonu, jesli piszesz o czujniku w chłodnicy który steruje wentylatorem zależnie od temp. płynu chłodzącego to wymienisz go tracąc mikroskopijne ilości płynu-ważne aby to robić gdy silnik jest wystudzony. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
makumba50 Zgłoś #10 Napisano 25 Czerwca 2011 polarek wiem jaką częst. ma prąd i napięcie w polsce;) bo uczę się na elektryka:P ale wiesz, wydało mi się to śmieszne, że ktoś na słuch lub oko umie określać częstotliwość o tak szybkich przebiegach (100 amplitud na 1s czyli 50Hz). Do Ciebie nic nie mam:P Na allegro widziałem kiedyś takie ogłoszenie (przypomniałeś mi o nim ): "Witam mam do sprzedania wentylator komputerowy, tak na oko 1750obr/min" Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Alex360 Zgłoś #11 Napisano 26 Czerwca 2011 Może źle piszę ale wydaje mi się że klima powinna włączać tylko jeden bieg wentylatora. Mam starszą wersję klimy i dwa przekaźniki, 1-od kompresora, a 2 od wentylatora chłodnicy. Co do przekroczenia ciśnienia w układzie to wydaje mi się że rozłącza wtedy kompresor a nie włącza wyższy bieg wentylatora- jeżeli się mylę proszę mnie poprawić Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
dawidgsm Zgłoś #12 Napisano 26 Czerwca 2011 Wymiana czujnika na rurce od klimy na 100 można zrobić bez utraty czynnika---sprawdzone. A co do 2 biegu Alex możliwe nie dam sobie głoy uciąć ale wszystkie klimy chodza na starcie --1 bieg,a wraz z wzrostem cisnienia włanczają sie na 2 mocniejszy przedmuch. Możliwe że masz mało czynnika i nie masz 2 biegu... ---------- Post added at 23:58 ---------- Previous post was at 23:57 ---------- Aha a wg schematu climatronica niektóre vr-y miały nawet 3 biegi wentylatora Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jac73 Zgłoś #13 Napisano 28 Czerwca 2011 Przerabiałem to u siebie, szukaj winy w presostacie (czujniku ciśnienia klimy), może być uszkodzony i nie reaguje prawidłowo. Brzęczenie przekaźnika od wentylatorów tego przy akumulatorze jest tylko skutkiem wadliwej pracy presostatu. Po wymianie na nowy ustało brzęczenie, dwa biegi went. prawidłowo pracują a wymiana czujnika nie powoduje ubytku ciśnienia czynnika bo przy presostacie jest zaworek zabezpieczający przed wydostawaniem się czynnika. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
polarek Zgłoś #14 Napisano 28 Czerwca 2011 Przerabiałem to u siebie, szukaj winy w presostacie (czujniku ciśnienia klimy), może być uszkodzony i nie reaguje prawidłowo. Brzęczenie przekaźnika od wentylatorów tego przy akumulatorze jest tylko skutkiem wadliwej pracy presostatu. Po wymianie na nowy ustało brzęczenie, dwa biegi went. prawidłowo pracują a wymiana czujnika nie powoduje ubytku ciśnienia czynnika bo przy presostacie jest zaworek zabezpieczający przed wydostawaniem się czynnika. Cześć Presostat jest na aluminiowej rurce, bezpośrednio przed zaworem rozprężnym przy grodzi silnika. Powiedz czy miałeś te same objawy - "brzęczenie" presostatu przenosi się po rurce do parownika wewnątrz kokpitu co powodowało że w aucie natężenie tego brzęczenia dość mocno się nasilało. Z zewnątrz praktycznie ledwo słyszalne. Wiatraki oczywiście zbierały się do drugiego biegu jakby chciały a nie mogły. Wszystko powyższe tylko i wyłącznie na postoju ( np na światłach ) przy dość upalnym dniu, oczywiście włączona klima. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
jac73 Zgłoś #15 Napisano 29 Czerwca 2011 Presostat jest na aluminiowej rurce, bezpośrednio przed zaworem rozprężnym przy grodzi silnika.Powiedz czy miałeś te same objawy - "brzęczenie" presostatu przenosi się po rurce do parownika wewnątrz kokpitu co powodowało że w aucie natężenie tego brzęczenia dość mocno się nasilało. Z zewnątrz praktycznie ledwo słyszalne. Wiatraki oczywiście zbierały się do drugiego biegu jakby chciały a nie mogły Wszystko powyższe tylko i wyłącznie na postoju ( np na światłach ) przy dość upalnym dniu, oczywiście włączona klima. Cześć po krótce, presostat jest tam gdzie napisałeś, podmień go bo na bank szwankują w nim styki odpowiedzialne za pracę wentylatorów (sterowane są właśnie przez przekaźnik i dlatego on brzęczy) bo otrzymuje przerywany dopływ prądu z nadpalonych styków presostatu. Tak więc drugi presostat rozwiąże sprawę i przy wymianie nie ucieknie czynnik. Jeżeli drgania (brzęczenie) występują w układzie (rurkach, przewodach itp.) to zmieniaj na bank zawór rozprężny klimy na nowy solidnej firmy i będzie ok. - przerabiałem to też u siebie i służę pomocą. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
polarek Zgłoś #16 Napisano 2 Lipca 2011 Cześć Mam jeszcze jedno pytanie w związku z tym presostatem, jaki kupić ? Oryginał nowy - za drogi - odpada Oryginał ze szrotu - nie wiadomo w jakim stanie i czy nie padnie za 2 miesiące - odpada Zostają 3 z tzw nieoryginalnych części i czy: Nowy HELLA - najdroższy z tych tańszych ale czy warto dopłacać do nazwy Nowy DELPHI Nowy HANS PRIES (TOPRAN) - najtańszy ale ile to warte ( w sensie mech./elektr.) ???????????? Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szkielo82 Zgłoś #17 Napisano 2 Lipca 2011 Przepraszam że się wtrącam w temat. Aha a wg schematu climatronica niektóre vr-y miały nawet 3 biegi wentylatora Masz może taki schemat? Mógł byś wysłać? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Alex360 Zgłoś #18 Napisano 2 Lipca 2011 Widzę że temat bardziej dot presostatu więc zadam pytanie w tym dziale: Od początku; założyłem klimę do swojego b3 i po zwarciu pinów w presostacie załączał kompresor i wentylator jak być powinno. Po nabiciu azotem 15atm na włączonym zapłonie powinien włączyć się wentylator i kompresor (zdjęta wsuwka z kompresora żeby go nie zatrzeć) ale tak nie było tj nie włączył się wentylator a napięcia na kompresorze nie sprawdziłem. Jak działa ten presostat, czy przy obecności ciśnienia z czynnika włącza kompresor który zwiększa ciśnienia i włącza wentylator czy jak to z tym jest? Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
szkielo82 Zgłoś #19 Napisano 2 Lipca 2011 Jak działa ten presostat, czy przy obecności ciśnienia z czynnika włącza kompresor który zwiększa ciśnienia i włącza wentylator czy jak to z tym jest? Od razu włącza wentylator z kompresorem. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
polarek Zgłoś #20 Napisano 2 Lipca 2011 Jak działa ten presostat, czy przy obecności ciśnienia z czynnika włącza kompresor który zwiększa ciśnienia i włącza wentylator czy jak to z tym jest? Jeśli to coś pomoże, miałem ostatnio w rękach zamiennik presostatu do mojego B4 i na tabliczce miał parametry: HP OFF 32 kg MP ON 17 kg LP OFF 2 kg Choć jednostki podane są w kg (???) to przypuszczam że mimo wszystko chodzi tu o minimalne parametry układu poniżej którego presostat nie włączy kompresora (LP), drugie to moment włączenia drugiego biegu wiatraków (MP), trzecie to graniczny parametr powyżej którego presostat wyłącza kompresor (HP). Ale mogę się mylić. Druga sprawa, nie wiem czy 15 atm azotu to nie za wiele. Pozdrawiam Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach