Skocz do zawartości
Nuttie

Wymiana chłodnicy klimatyzacji

Rekomendowane odpowiedzi

W weekend udało mi się wymienić chłodnicę klimy w swoim B3 :) zrobiłem fotorelację, krok po kroku, co i jak. Mi zajęło to 4 godziny, ale jakbym się nie obijał i wiedział dokładnie, którą śrubę odkręcić itp. to poszłoby znacznie szybciej. No ale do rzeczy. Na początku lista potrzebnych narzędzi i części:

 

chłodnica klimatyzacji - dla czynnika R134A - 357 820 413 C (numery A i B są dla czynnika R12),

o-ring dla dolnego przyłącza - 7H0 820 896 (dawniej 8A0 260 749 AK) (wymiar 7,6x11,16),

o-ring dla górnego przyłącza - 8E0 260 749 (wymiar 10,8x1,82),

klucze nasadowe z przedłużką - 8,10,13,17 (ja potrzebowałem jeszcze 15 ale chyba miałem nieseryjną śrubę), lepiej mieć komplet tych mniejszych 1/4" i większych 3/8, 1/2",

Klucze płaskie - 19 oraz 2x22 (lub zamiast jednej 22 - klucz francuski),

 

No to zaczynamy:

 

na początku należy odkręcić atrapę - 4 śruby:

 

cqs1280735010i.jpg

 

następnie po zdjęciu atrapy musimy zdjąć górną osłonę chłodnic:

 

viu1280735116t.jpgcqs1280735116m.jpg

 

Otrzymamy taki widok:

 

klz1280735193n.jpg

 

Zdejmujemy łapacz powietrza - plastikowe nity, trzeba płaskim śrubokrętem podważyć lub płaskim kluczem:

 

arx1280735545f.jpg

 

Już jest nieźle:

 

cqs1280735584m.jpg

 

ale musimy wykręcić lampy, aby móc dostać się do mocowań wzmocnienia przedniego, 4 śruby po rogach lampy (cienka nasadka 8 z przedłużką):

 

arx1280735862n.jpg

 

odłączamy wtyczki od lamp:

 

klz1280735951z.jpg

 

i otrzymujemy coś takiego:

 

jdv1280736051x.jpgopt1280736051l.jpgklz1280736051e.jpgjdv1280736051l.jpg

 

aby zdjąć wzmocnienie czołowe należy zdjąć przedni zderzak, gdyż wzmocnienie montowane jest, poza widocznymi od góry śrubami, także od spodu:

 

klz1280736392a.JPGarx1280736392e.jpg

 

aby zdjąć przedni zderzak, należy odpiąć plastikowe nity w nadkolach oraz odkręcić 4 śruby (po 2 na każdą stronę) Ja musiałem podnieść auto, bo na gwincie nisko siedzi i ledwo co można się było przyjrzeć. Pierwsze śruby są w miejscu montowania uchwytu do holowania, po każdej stronie. Tutaj przyda się nasadka 17 z przedłużką. Dla ułatwienia powinno się zdjąć tę plastikową atrapę zderzaka (kratkę), dwie kolejne są głębiej, trzeba zajrzeć pod auto. Będą tam dwie śruby z czego jedna na wierzchu - ta bliżej zderzaka - tę należy wykręcić:

 

miejsce nitów w nadkolach (u mnie już zdjęte):

cqs1280736700p.jpgarx1280736700d.jpg

śruby mocowań zderzaka:

bfi1280736801m.jpgbfi1280736801t.jpgklz1280736801j.jpgbwy1280736801k.jpgklz1280736801c.jpg

 

przed:

arx1280737011n.jpg

i po:

klz1280737011z.jpg

zderzak można odłożyć na bok, ja nie chciałem odkręcać węży od spryskiwaczy reflektorów więc stoi blisko auta.

 

teraz należy wykręcić dolne śruby wzmocnienia czołowego, o których wspominałem wcześniej, po dwie na każdą stronę:

 

klz1280737216i.jpgbwy1280737216g.jpg

oraz te widoczne z góry

viu1280737432q.JPGopt1280737432b.JPG

 

dodatkowo należy odpiąć mocowanie linki od otwierania maski oraz odpiąć zbiornik wyrównawczy płynu do wspomagania układu kierowniczego (odkręcić opaskę i zdjąć z mocowania):

 

cqs1280737696t.jpgbfi1280737696o.jpg

 

po zdjęciu ujrzymy coś takiego, teraz trzeba odkręcić tę osłonę plastikową chłodnicy - 4 śruby:

 

bwy1280737926y.jpgklz1280737926j.jpgcqs1280737926r.jpg

 

No i chłodnica klimy już na wierzchu:

 

jdv1280737987h.jpg

 

teraz należy odkręcić przyłącza przewodów klimatyzacji, dolne i górne:

 

opt1280738055j.JPG

 

aby odkręcić przyłącze dolne musimy użyć klucza 22 do zablokowania mocowania chłodnicy, a kluczem 19 odkręcamy nakrętkę. Beż klucza 22 łatwo jest ukręcić mocowanie chłodnicy:

 

bfi1280738172r.jpgklz1280738172c.jpg

 

to samo wykonujemy z przyłączem górnym, z tym że tam potrzebne są dwa klucze płaskie 22 (nakrętka jest większa). Po odkręceniu przyłączy i wyjęciu chłodnicy klimatyzacji widać to:

 

cqs1280738256h.jpg

 

teraz wkładamy sprawną chłodnicę klimatyzacji i montujemy przyłącza, pamiętając o wymianie uszczelek, na fotkach tylko proces przy dolnym przyłączu, przy górnym analogicznie tylko większy o-ring:

 

cqs1280738366y.jpgbfi1280738366v.jpgarx1280738366s.jpgrgh1280738366q.jpg

 

a tak wygląda wymieniona chłodnica klimatyzacji:

 

bwy1280738366e.jpg

 

i żeby nie było, że nie dałem rady tego poskładać oto dowód, operacja odbyła się bez strat własnych oraz nie została mi żadna nadprogramowa śrubka :P

 

bwy1280738516o.jpgviu1280738515t.jpg

 

 

mam nadzieję, że komuś się przyda, w dwie osoby i wiedząc dokładnie co i jak, można zrobić to znacznie szybciej, ja miałem problemy z odkręceniem śrub od zderzaka i w ogóle ze zlokalizowaniem właściwych :)

 

pzdr!

Maciek

Edytowane przez Nuttie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna fotorelacja, sam się teraz przymierzam do wymiany chłodnicy klimy, bo myślałem, że wytrzymam jeszcze do zimy, ale jednak nie :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maciek, a osuszacza nie wymieniałeś? Bo gdzieś słyszałem że jak się układ całkowicie rozszczelni to należy go wymienić... Prawda to czy kolejna bajeczka???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nie wiem :) nie znam się na tyle, generalnie dużo mitów krąży w przypadku układów klimatyzacji, np. o zatartej sprężarce. Owszem raz się zacierają, a raz nie. Nie ma reguły.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

co do zdejmowania przedniego wzmocnienia to ja zdjąłem bez zdejmowania zderzaka ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Maciek, a osuszacza nie wymieniałeś? Bo gdzieś słyszałem że jak się układ całkowicie rozszczelni to należy go wymienić... Prawda to czy kolejna bajeczka???

Hej,

Prawda to zaś Panowie racja :P Sama nazwa filtr - osuszacz ma za zadanie wytrącanie wilgoci z układu, która to z kolei działa niekorzystnie na metalowe elementy układu klimatyzacji. Wskazane jest przy każdorazowym rozszczelnieniu instalacji wymieniać filierek ale z racji, że mało kto wie albo szkoda mu 60zł na wymianę prawie nikt tego nie robi i jakoś ludziska się turlają :D

pozdrawiam Andrzej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ostatnio gadałem z maciejkiem i on też potwierdził że osuszacz też powinno się wymienić, bo jak zapchany to będą się sople robić i klima mało wydajna będzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Opis fajny, przyda się dla potomnych:D

Namęczyłeś się, bo wiem jak upierdliwe jest robienie foto-relacji;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam problem ze swoja klimatyzacja mianowicie taki ze te przełączniki A/C norm, max po wciśnięciu którejś z nich nie świeci się lampka nad nią, klimatyzacji narazie nie mam bo się skończyła i jak narzazie nie miałem podjechać kiedy, aby nabili. Ogólnie to jeszcze nie nabijałem jej odkąd nabyłem autko i nie wiem czy świecenie sie tej kontroli od klimatyzacji ma coś wspólnego bo na początku jak się skończyła klima to jeszcze swiecily kontrolki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tez ostatnio wymieniałem chłodnice klimy w b53bg i zasięgnąłem rady znajomego (zajmuje się naprawą klimatyzacji) i podobno jeśli zrobi się to stosunkowo szybko (po 30 minutach osuszacz pada) lub zatka się rurki od chłodnicy to nie powinno mu się nic stać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nie wiem czy świecenie sie tej kontroli od klimatyzacji ma coś wspólnego

Totalnie nic....

(po 30 minutach osuszacz pada)

Nic mu nie będzie nawet po godzinie...

Jak już to co pięć lat wymienić osuszacz, lub nie dopuścić do zbyt długiego okresu kiedy instalacja jest bez freonu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jak już to co pięć lat wymienić osuszacz, lub nie dopuścić do zbyt długiego okresu kiedy instalacja jest bez freonu.

Jeżeli całą zimę będzie bez, to rozumiem, że to już za długi okres ;) ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeżeli całą zimę będzie bez, to rozumiem, że to już za długi okres ?

Coś tam słyszałem o zasiarczeniu układu czy czymś podobnym co może przyspieszyć zużycie kompresora, a sam osuszacz spełnia rolę filtra.

Przy napełnianiu układu istotne jest wytworzenie próżni ....zresztą wizyta u fachowca daje jakieś gwarancje na sprawne działanie klimy a nie nabijanie u jakiegoś taniego szpeca od lodówek.Fachowiec zawsze wypompuje resztki starego freonu z olejem i nabija nowym freonem i olejem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności