Skocz do zawartości
mixsio

Pytanie dotyczące czynnika roboczego w klimatyzacji

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :)

 

Posiadam Passata b3 1993r. 1.9TD w specjalnej wercji Arriva moje pytanie dotyczy klimatyzacji a dokładnie czynnika roboczego, mam naklejoną naklejkę pod maską z której można odczytać że gaz który ma być w klimatyzacji to R134a i ma go być tak plus minus 1150 do 1200, ale mam możliwość napełniania układu gazem (R12 lub R20 już nie pamiętam jakim) za psie pieniądze u znajomego, chodzi o to czy po napełnieniu instalacji przeznaczonej do R134a gazem (R12 czy R20) nic się nie stanie jak to wpłynie na działanie układu, jakie mogą wystąpić uszkodzenia o ile występują i czy dokonywać takej operacji, proszę o szybką odpowiedź.

 

Z góry dzięki pozdrawiam.

Edytowane przez mixsio

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rozszczelnić układ ,zajeżdzić spręrzarkę więc mieszanie chyba się nie opłaci

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

czy ktoś podziela jeszcze zdanie koxi30 ??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę że tu:

http://www.klimatyzacja.pl/index.php?akt_cms=1537&cms=296

możesz znaleźć odpowiedź ;)

 

R134a i R12 są zamiennikami, R20 nie ma... chyba że R22 i ten też jest zamiennikiem.

 

R12 i R22 to starsze związki, obecnie wycofywane ze względu na zastępowanie ich czynnikami organicznymi, mniej szkodliwymi dla środowiska.

 

Zamiennikami obecnie preferowanymi dla R134a są węglowodory (izobutan) i dwutlenek węgla.

 

tab1.jpg

Edytowane przez neurojarre

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

to już nie wiem ja tylko chce wiedzieć czy do instalacji na gaz R134a moge władować inny np. R 12, R20 czy R22 i jakie będą tego skutki czy będzie działać czy się coś spierniczy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napełnisz nawet LPG :zeco i chodzi tylko co potem ze serwisem? pewnie zapłacisz za zepsute urządzenie sprawdzające klimę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napisane jest wyraźnie że te czynniki są zamienne, jednak nie wydaje mi się aby wskazane było ich mieszanie, ergo:

 

- wymiana R134a na R12 lub R22 - TAK

- "dobicie" instalacji napełnionej R134a innym czynnikiem - NIE

 

i nie obawiaj się o serwis itp, to są przesądy z rodzaju:

- producent: zmiana oleju co 15.000km

- "mądre głowy": co 7500km bo silnik zajedziesz... :debil

 

A może ktoś poda mi LOGICZNE i TECHNICZNE argumenty podważające zamieszczoną przeze mnie tabelkę?

 

Jednym z powodów zmiany czynników chłodniczych jest to że R12, R22 niszczą mocno warstwę ozonową, natomiast R134a dużo mniej, jednak też ma ujemny wpływ, a z kolei węglowodory i CO2 nie niszczą, więc jak z tego wynika powodem zmiany tych mediów nie jest "żarcie" czy uszkadzanie Waszych klimatyzacji a niszczenie warstwy ozonowej.

Edytowane przez neurojarre

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Popieram , jak już to nie mieszaj tylko oddessij całość która została w ukladzie i załaduj całkiem nowy czynnik i będzie git. Tylko będziesz musiał spać ze świadomością że niszczysz warstwe ozonową :D Ale to chyba luz....

Ważne też jest aby Ci odpwiednią ilość oleju smarującego załadował ( bo to smaruje sprężarke).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

olej to się dodaje razem z "nabiciem" czynnikiem chłodzącym klimę? Czy jakoś osobno? Ja rozumiem tę tabelkę, wiem też że R134a został wprowadzony bo mniej niszczy środowisko - chyba nie zawiera freonu. Tylko tak się zastanawiam, czemu VW w ETCE rozróżnia dwa typy układów klimatyzacji, ten dla R12 i ten dla R134a. One się od siebie trochę różnią, no i jest z tego co widziałem przewidziany "zestaw" konwersyjny z R12 na R134a (trzeba podmienić parę części), więc tak tylko głośno myślę czy aby ładowanie R12 do układu, który według producenta jest przeznaczony do R134a to aby dobry pomysł, właśnie z uwagi na rozróżnienie w katalogu serwisowym obu typów klimatyzacji oraz uwzględnienie zestawu konwersyjnego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
olej to się dodaje razem z "nabiciem" czynnikiem chłodzącym klimę?
Tak

Układy R12 i R134A na pewno różnią się zaworami do napełniania i uszczelkami, zawór rozprężny chyba też jest inny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie mieszać na pewno co do napełnienia od zera innym to nie wiem, ale mi nie proponowali a wręcz odradzali. Tak czy inaczej raz na rok wypadałoby odgrzybić i uzupełnić klimę ...no i olej oczywiście.

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro producent przewiduje zestaw konwersji z R12 na R134a, to widocznie jakieś różnice są... Więc w takim razie bezpieczniej będzie nie kombinować, o warstwie ozonowej nie wspominając :D Czynniki są zamienne, ale instalacje do nich może niekoniecznie. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A orientuje się ktoś, co konkretnie zawiera ten zestaw do konwersji z R12 na R134a? nr VW 357820794

Kosztuje 19 euro, więc cudów tam być nie może. Uszczelki i olej?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

R12 i R134a są zamiennikami tylko dlatego, że mają podobną temperaturę parowania, ale mają różne gęstości. Można zamienić R12 na R134a, ale odwrotnie już nie. Nie pozwala na to konstrukcja agregatu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz nasz Warunki użytkowania oraz Polityka prywatności